Japanse Modeltreinen
Japanse Modeltreinen
Afgelopen najaar heb ik voor het eerst wat Japanse modeltreinen in mijn handen gehad en ik was eigenlijk meteen verkocht.
Wat een mooi spul is dat van Kato en Tomix.
Kende natuurlijk wel de Rhätische Bahn treinen van Kato maar ik vind het materieel van de Japanse spoorwegen eigenlijk ook wel erg aantrekkelijk.
Het aanbod is ook gigantisch, zeer redelijk geprijsd en van goede kwaliteit.
Dus in de loop van afgelopen maanden het een en ander aangeschaft om er de komende tijd lekker mee te spelen.
Een definitieve baan zal er voorlopig niet komen omdat ik nog totaal geen idee heb welke kant het op gaat.
Heb wel een mooie ruimte om met Tomix rails allerlei tijdelijke baantjes te maken en mezelf uit te leven met DCC-EX en EX-RAIL.
Dit is het materieel wat er nu al hier rond rijdt.
Alle loks heb ik voorzien van een Doehler & Haass decoder en ze rijden fantastisch.
Het ombouwen naar digitaal was wel een dingetje, de meeste loks zijn niet voorbereid op een dcc decoder.
Dré
Wat een mooi spul is dat van Kato en Tomix.
Kende natuurlijk wel de Rhätische Bahn treinen van Kato maar ik vind het materieel van de Japanse spoorwegen eigenlijk ook wel erg aantrekkelijk.
Het aanbod is ook gigantisch, zeer redelijk geprijsd en van goede kwaliteit.
Dus in de loop van afgelopen maanden het een en ander aangeschaft om er de komende tijd lekker mee te spelen.
Een definitieve baan zal er voorlopig niet komen omdat ik nog totaal geen idee heb welke kant het op gaat.
Heb wel een mooie ruimte om met Tomix rails allerlei tijdelijke baantjes te maken en mezelf uit te leven met DCC-EX en EX-RAIL.
Dit is het materieel wat er nu al hier rond rijdt.
Alle loks heb ik voorzien van een Doehler & Haass decoder en ze rijden fantastisch.
Het ombouwen naar digitaal was wel een dingetje, de meeste loks zijn niet voorbereid op een dcc decoder.
Dré
Re: Japanse Modeltreinen
Ja dit is erg mooi spul. En doorgaans veel vriendelijker geprijsd dan Europese modellen, zegt volgens mij een heleboel over Japan als modelspoorland, en volgens mij is spoor N daar verreweg de populairste schaal in tegenstelling tot Europa.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Trambaan (diorama)
Super cool idee je hebt oké super leuke huisjes in japen voor niet al te duur japanplaza.com heb ik oké super coole dingen vandaan. Komt wel nog tax bij. Sux6
Mvg Ruud
Mvg Ruud
Japans spul is idd niet duur. Ik koop met enige regelmaat bij Hobbysearch: www.1999.co.jp/eng Komt idd BTW bij, maar die betaal je daar direct bij het uitchecken.
Tof! Ik vind die Japanse treinen ook wel speciaal. En ik ben altijd gefascineerd geweest door die dieselloc met een draaistel met drie assen en een draaistel met twee assen.
Groeten,
Dries
Groeten,
Dries
Ik heb mijn weg naar de Japanse webshops ook al gevonden.
Zelfs met de bijkomende kosten kan het nog steeds heel interessant zijn om het daar te bestellen.
In Duitsland zit ook een leverancier met heel veel Japanse treinen (J-Scale) met nette prijzen.
https://www.j-scale.com/locos?sort=price_ascending
Het leuke van dit Japanse spul is dat het net als de Rhätische Bahn smalspoor is.
Vandaar ook die aparte configuratie met de draaistellen (denk dat dat is om de asdruk beter te verdelen).
Diesellok DE10 heeft bv één draaistel met 3 assen en één met 2 assen.
De DD51 heeft voor en achter een 2-assige draaistel en in het midden ook één, deze lok vind ik wel de leukste.
Het materieel heeft ook geen buffers dus we hoeven niet op te letten of die wel of niet mooi aansluiten .
De schaal is net als het RhB-spul 1:150 ipv 1:160.
Heb wel begrepen dat hogesnelheidstreinen weer 1:160 zijn.
Ik ga mezelf wel vermaken de komende tijd, er gaat een wereld voor me open.
Zelfs met de bijkomende kosten kan het nog steeds heel interessant zijn om het daar te bestellen.
In Duitsland zit ook een leverancier met heel veel Japanse treinen (J-Scale) met nette prijzen.
https://www.j-scale.com/locos?sort=price_ascending
Het leuke van dit Japanse spul is dat het net als de Rhätische Bahn smalspoor is.
Vandaar ook die aparte configuratie met de draaistellen (denk dat dat is om de asdruk beter te verdelen).
Diesellok DE10 heeft bv één draaistel met 3 assen en één met 2 assen.
De DD51 heeft voor en achter een 2-assige draaistel en in het midden ook één, deze lok vind ik wel de leukste.
Het materieel heeft ook geen buffers dus we hoeven niet op te letten of die wel of niet mooi aansluiten .
De schaal is net als het RhB-spul 1:150 ipv 1:160.
Heb wel begrepen dat hogesnelheidstreinen weer 1:160 zijn.
Ik ga mezelf wel vermaken de komende tijd, er gaat een wereld voor me open.
Heel interessant dit en dank voor de informatie op dit punt. Ook ik kijk met veel belangstelling wat KATO allemaal doet en dan met name het Amerikaanse materieel.
Wat ik (als beginner die nog moet beginnen) wel veel lees is dat je bij materieel direct uit Japan erg moet letten op stekkers / voltages etc. In andere woorden; de spullen die jullie in Japan kopen kun je gewoon gebruiken in Europa?
Wat ik (als beginner die nog moet beginnen) wel veel lees is dat je bij materieel direct uit Japan erg moet letten op stekkers / voltages etc. In andere woorden; de spullen die jullie in Japan kopen kun je gewoon gebruiken in Europa?
Dingen die je in het stopcontact moet steken passen doorgaans niet, maar de treinen zelf rijden in beginsel op dezelfde rijspanning als waar we hier aan gewend zijn.
- Norman
Trambaan (diorama)
Trambaan (diorama)
Dat Amerikaanse materieel van Kato heb ik ook eens mogen aanschouwen.Dizzetiid schreef: ↑08 jan 2025 10:43 Heel interessant dit en dank voor de informatie op dit punt. Ook ik kijk met veel belangstelling wat KATO allemaal doet en dan met name het Amerikaanse materieel.
Het is ook zeer verleidelijk maar ik hou het voorlopig wel bij het Japanse spul.
Hier kan je heel veel US treinen vinden (oa in spoor N en vele merken waaronder Kato):
https://aat-net.de/product-category/mod ... us/kato-n/
De afwijkende Japanse spanning en stekkers zijn eigenlijk alleen van toepassing als je een regelaar/centrale van bv Kato of Tomix gaat gebruiken.
Maar die kan je ook gewoon voeden met een "Nederlandse" voedingsadapter.
En zoals tv_man al schreef, al de Kato en Tomix loks rijden ook prima op de hier gangbare rijregelaars of centrales.
De Kato en Tomix loks, wagons en rijtuigen zijn standaard voorzien van Arnold N-koppelingen.
In ieder geval de Japanse modellen, heb geen ervaring met bv de US-modellen.
Bij de Kato en Tomix loks worden klauwkoppelingen meegeleverd en kunnen naar wens worden gemonteerd.
De koppelingen die Tomix bij de loks levert schijnen niet helemaal lekker te werken met die van Kato.
De wagons en rijtuigen kunnen ook eenvoudig worden voorzien van klauwkoppelingen.
Kato heeft vele koppelingen in het programma waaronder deze:
Kato 11-702 zwarte uitvoering
Kato 11-707 grijze uitvoering
De verpakking bevat 20 koppelingen (goed voor 10 wagons/rijtuigen).
Elke koppeling bestaat uit 2 delen die in elkaar gedrukt moeten worden.
Het vraagt wel wat geduld, het is nogal een priegelklusje.
Het verschil in grootte is hier goed te zien.
De Kato en Tomix wagons hebben verschillende koppelinghouders maar de Kato klauwkoppelingen passen in beide.
Grijze wagon is Kato, blauw is Tomix.
Zo op de foto zien zelfs deze koppelingen er groot uit maar dat valt in de praktijk heel erg mee.
Heb ondertussen alles voorzien van deze koppelingen en ze werken perfect.
Tot nu toe is geen enkele koppeling losgeschoten tijdens het rijden.
Goed spul van Kato
In ieder geval de Japanse modellen, heb geen ervaring met bv de US-modellen.
Bij de Kato en Tomix loks worden klauwkoppelingen meegeleverd en kunnen naar wens worden gemonteerd.
De koppelingen die Tomix bij de loks levert schijnen niet helemaal lekker te werken met die van Kato.
De wagons en rijtuigen kunnen ook eenvoudig worden voorzien van klauwkoppelingen.
Kato heeft vele koppelingen in het programma waaronder deze:
Kato 11-702 zwarte uitvoering
Kato 11-707 grijze uitvoering
De verpakking bevat 20 koppelingen (goed voor 10 wagons/rijtuigen).
Elke koppeling bestaat uit 2 delen die in elkaar gedrukt moeten worden.
Het vraagt wel wat geduld, het is nogal een priegelklusje.
Het verschil in grootte is hier goed te zien.
De Kato en Tomix wagons hebben verschillende koppelinghouders maar de Kato klauwkoppelingen passen in beide.
Grijze wagon is Kato, blauw is Tomix.
Zo op de foto zien zelfs deze koppelingen er groot uit maar dat valt in de praktijk heel erg mee.
Heb ondertussen alles voorzien van deze koppelingen en ze werken perfect.
Tot nu toe is geen enkele koppeling losgeschoten tijdens het rijden.
Goed spul van Kato
-
Ik hoop dat de mensen heel voorzichtig zijn met de Catawiki-valkuil.
Er worden nu div Kato en Tomix (gebruikte) treinen aangeboden door een Japanse verkoper.
Er wordt nu geboden op een Tomix 98363 hogesnelheidstrein (teller staat nu op 110,00 Euro) en dan komt er ook nog 45,00 Euro verzendkosten bij.
Stel dat de koper de kavel "wint" dan betaald ie ook nog 12,5% veilingkosten (110,00 + 13,75 = 123,75).
Dan komen er ook nog douanekosten en btw bij over de aanschafprijs en verzendkosten, ongeveer 43,00 Euro.
Dan heeft de gelukkige koper er aan het eind 110,00 + 13,75 + 45,00 + 43,00 = 211,75 Euro voor betaald .
De Tomix 98363 treinset kost nu nieuw ongeveer 72,50 Euro bij Plaza Japan.
Verzendkosten zijn 27,50 en dan komen er weer douanekosten en btw bij.
Dan heb je de hagelnieuwe treinset in huis voor ongeveer 130,00 Euro ipv 211,75 Euro voor een 2e hands.
Er worden nu div Kato en Tomix (gebruikte) treinen aangeboden door een Japanse verkoper.
Er wordt nu geboden op een Tomix 98363 hogesnelheidstrein (teller staat nu op 110,00 Euro) en dan komt er ook nog 45,00 Euro verzendkosten bij.
Stel dat de koper de kavel "wint" dan betaald ie ook nog 12,5% veilingkosten (110,00 + 13,75 = 123,75).
Dan komen er ook nog douanekosten en btw bij over de aanschafprijs en verzendkosten, ongeveer 43,00 Euro.
Dan heeft de gelukkige koper er aan het eind 110,00 + 13,75 + 45,00 + 43,00 = 211,75 Euro voor betaald .
De Tomix 98363 treinset kost nu nieuw ongeveer 72,50 Euro bij Plaza Japan.
Verzendkosten zijn 27,50 en dan komen er weer douanekosten en btw bij.
Dan heb je de hagelnieuwe treinset in huis voor ongeveer 130,00 Euro ipv 211,75 Euro voor een 2e hands.
Bij Hobbysearch zelfs nog 1100 Yen goedkoper (ca. €7).
https://www.1999.co.jp/eng/10646449
En amiami zelfs 2800 Yen goedkoper:
https://www.amiami.com/eng/detail/?gcode=RAIL-27101
Bij Hobbysearch betaal je daar de BTW, betekent dat er geen extra kosten bijkomen. Bij amiami moet je als het in NL aankomt bij de bezorgdienst betalen. Dat betekent meestal wat extra administratiekosten (vooral bij DHL zijn die relatief hoog).
Ik blijf ver weg van Catawiki.
https://www.1999.co.jp/eng/10646449
En amiami zelfs 2800 Yen goedkoper:
Bij Hobbysearch betaal je daar de BTW, betekent dat er geen extra kosten bijkomen. Bij amiami moet je als het in NL aankomt bij de bezorgdienst betalen. Dat betekent meestal wat extra administratiekosten (vooral bij DHL zijn die relatief hoog).
Ik blijf ver weg van Catawiki.
Zeker op Catawiki zitten lijkt het wel personen met teveel geld. Vorig jaar 2x ergens interesse in iets gehad, maar dat ging ook voor echt enorme prijzen weg.
Qua Japanse treinen zitten er idd erg mooie modellen bij. Heb zelf al een paar keer zitten twijfelen aan een Shinkansen 500 en E353. Het past alleen niet tussen mijn NS treinen en ik kan mijn geld ook maar één keer uitgeven.
Qua Japanse treinen zitten er idd erg mooie modellen bij. Heb zelf al een paar keer zitten twijfelen aan een Shinkansen 500 en E353. Het past alleen niet tussen mijn NS treinen en ik kan mijn geld ook maar één keer uitgeven.
Ik probeer het ook maar bij één thema/land te houden.
Maar men moet wel sterk in de schoenen staan, de verleiding in modeltreinenland is altijd erg groot .
Het setje is daar inderdaad heel voordelig, bijna de helft van wat er voor geboden wordt op Catawiki.
Maar men moet wel sterk in de schoenen staan, de verleiding in modeltreinenland is altijd erg groot .
Die webshop kende ik nog niet, ik ga daar ook een keertje rondsnuffelen.WimC schreef: ↑10 jan 2025 10:37 En amiami zelfs 2800 Yen goedkoper:
Het setje is daar inderdaad heel voordelig, bijna de helft van wat er voor geboden wordt op Catawiki.
Met die prijzen zou je bijna gaan denken dat Europese modeltreinen zwaar overprijsd zijn.
Ik begrijp dat mensen hier ervaring hebben met bestellen bij hobbysearch? Heeft iemand ervaring met bestellen bij amiami? Als dingen zo goedkoop zijn dan klinkt het al een beetje verdacht. Ik heb een paar keer bij plazajapan besteld en dat ging allemaal prima.
Ik begrijp dat mensen hier ervaring hebben met bestellen bij hobbysearch? Heeft iemand ervaring met bestellen bij amiami? Als dingen zo goedkoop zijn dan klinkt het al een beetje verdacht. Ik heb een paar keer bij plazajapan besteld en dat ging allemaal prima.
- Norman
Trambaan (diorama)
Trambaan (diorama)
Ik heb gisteravond nog een en ander besteld bij mijn favoriete winkel in Japan (RG-Rokko).
Zij leveren razend snel, aanstaande dinsdag hoop ik het al in huis te hebben.
Onder andere nog een DD51 diesellok (ik vind die dingen zo mooi).
Die kosten maar €37,00 excl bijkomende kosten zoals btw en douane en doen absoluut niet onder voor een Europees A-merk lok van €200,00.
Mijn nieuwe treintjes moeten natuurlijk ook ergens rijden dus er is afgelopen maanden al wat gebouwd aan de nieuwe baan.
Heb net als bij mijn vorige projectje een ruimte beschikbaar van 304 x 60cm.
Voorlopig wordt een vaste baan omdat ik eerst lekker wil spelen met alle nieuwe aanwinsten.
Er lag eerst een simpel ovaaltje zoals op deze foto maar dat is inmiddels al veranderd.
De zwarte plaat links wordt een verschuifbaar schaduwstation met 9 sporen.
Hier kan al het materieel veilig worden geparkeerd als er gewerkt wordt aan de baan.
Wil ook de loks met al dat fijne hekwerk niet te vaak in mijn handen hebben.
De rails is van Tomix dus er kan heel snel een ander baantje aan worden gelegd.
Zij leveren razend snel, aanstaande dinsdag hoop ik het al in huis te hebben.
Onder andere nog een DD51 diesellok (ik vind die dingen zo mooi).
Die kosten maar €37,00 excl bijkomende kosten zoals btw en douane en doen absoluut niet onder voor een Europees A-merk lok van €200,00.
Mijn nieuwe treintjes moeten natuurlijk ook ergens rijden dus er is afgelopen maanden al wat gebouwd aan de nieuwe baan.
Heb net als bij mijn vorige projectje een ruimte beschikbaar van 304 x 60cm.
Voorlopig wordt een vaste baan omdat ik eerst lekker wil spelen met alle nieuwe aanwinsten.
Er lag eerst een simpel ovaaltje zoals op deze foto maar dat is inmiddels al veranderd.
De zwarte plaat links wordt een verschuifbaar schaduwstation met 9 sporen.
Hier kan al het materieel veilig worden geparkeerd als er gewerkt wordt aan de baan.
Wil ook de loks met al dat fijne hekwerk niet te vaak in mijn handen hebben.
De rails is van Tomix dus er kan heel snel een ander baantje aan worden gelegd.
Hobbysearch al een stuk of 6x iets besteld. Gaat probleemloos. Je kunt kiezen uit een stuk of 4-6 verzendopties (waarbij de transfertijd varieert van enkele dagen tot enkele maanden). Bij het afrekenen berekenen zij de BTW. Ze verzenden vrij snel (een of enkele dagen na je bestelling gaat het op de post). Doordat zij de BTW verrekenen hoef je dat niet meer bij binnenkomst in NL te doen. Dit scheelt je €10-15 aan inklaringskosten.tv_man schreef: ↑10 jan 2025 16:20 Met die prijzen zou je bijna gaan denken dat Europese modeltreinen zwaar overprijsd zijn.
Nu 2 keer bij amiami, de 2e pas net (die moet nog verzonden worden)*. Bij bevestiging van je bestelling moet je al wel voor een verzendoptie kiezen, maar zijn de kosten nog niet berekend. Een of een paar dagen later krijg je een mail dat ze bekend zijn. Bij inloggen op je account zie je dan de verzendopties met de verschillende kosten, ook hier een stuk of 4-6. Je kunt dan nog veranderen van verzendoptie. Daarna betaal je (zonder BTW). Dan duurt het een paar dagen (afhankelijk van hoe druk ze het hebben) tot het verzonden wordt. Als het in NL aankomt, krijg je van de bezorgdienst een mail, sms of bericht via de app dat je kosten moet betalen. Da's de BTW plus de administratiekosten die de bezorgdienst rekent. Pas na betaling daarvan wordt je pakket bezorgd. Betaal je niet binnen een week, gaat het terug naar Japan.
Omdat je bij Hobbysearch direct de BTW betaalt, is meteen bij de checkout duidelijk wat het kost (in Yen). Bij amiami pas later. Daarom koop ik liever bij Hobbysearch. Iets moet wel minstens 1500 Yen goedkoper zijn bij amiami dan bij Hobbysearch om ook daadwerkelijk goedkoper te zijn. Ik heb geen ervaring bij plazajapan.
Overigens is maar ongeveer de helft wat ik Hobbysearch gekocht heb (en niets bij amiami) modelspoor, maar dat maakt voor het proces niet uit.
Japans spul is hier duurder, omdat de importeur zelf ook de importkosten en verzending moet betalen en er zelf ook nog aan moet verdienen. Europees spul is duurder, dat komt denkt ik voor een deel omdat de detaillering ook wel een stukje beter is.
*zowel deze bestelling als de vorige heb ik in de eerste dagen van januari gedaan. Dan zijn ze net een week dicht geweest dus hebben ze wat achterstand met het verwerken van bestellingen.
-
Japans spul is inderdaad mooi! Heb 6 TGV's van Kato en die zijn fraai gedetailleerd en rijden zeer soepel.
Onlangs heeft prutser Huib Maaskant een mooi Japans baantje in N-spoor gebouwd, zie filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=YaLGVv3a7u0
Onlangs heeft prutser Huib Maaskant een mooi Japans baantje in N-spoor gebouwd, zie filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=YaLGVv3a7u0
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Die filmpjes van het "Prutsvlog" heb ik ook gezien, hij laat het er allemaal zo makkelijk uit zien.
Dat ene filmpje waar rook uit de decoder komt is ook wel apart .
Verder met de bouw van het tijdelijke baantje:
Heb een stuk zwart meubelpaneel gevonden en deze af laten zagen op 73x30cm.
Daar onder heb ik een hele simpele schuifmechanisme gemaakt met behulp van een paar aluminium hoekprofieltjes van 10x10mm.
Dit wordt ongeveer de max lengtes van de opstelsporen.
Deze keer wilde ik ook iets maken om de plaat op z'n plek te houden zodat de rails mooi recht aansluit.
Als uitprobeersel wat Legostukjes gebruikt.
De nopjes hebben een hart op hartmaat van 8mm dus ik heb de rails 32mm van elkaar af gelegd zodat het exact uitkomt met de Lego nopjes.
En zo kan de "rolbrug" in elke positie worden vastgezet.
Uit korte rechte railstukken van 70 mm zijn de passtukjes gemaakt dmv een Dremel.
Hier zijn ook een paar draadjes aan gesoldeerd voor de stroomtoevoer.
Deze draadjes zijn doorgeboord naar de andere kant en daar op een paar strips van kopertape gesoldeerd.
Alle sporen blijven constant onder spanning staan, er wordt hier toch alleen maar digitaal gereden.
Dit klusje is in ieder geval afgerond, al het materieel kan nu veilig geparkeerd worden.
Zit nog wel te denken aan een soort van perspex kap die erop gezet kan worden om alles een beetje stofvrij te houden.
Of slaan we nu een beetje door?
Dat ene filmpje waar rook uit de decoder komt is ook wel apart .
Verder met de bouw van het tijdelijke baantje:
Heb een stuk zwart meubelpaneel gevonden en deze af laten zagen op 73x30cm.
Daar onder heb ik een hele simpele schuifmechanisme gemaakt met behulp van een paar aluminium hoekprofieltjes van 10x10mm.
Dit wordt ongeveer de max lengtes van de opstelsporen.
Deze keer wilde ik ook iets maken om de plaat op z'n plek te houden zodat de rails mooi recht aansluit.
Als uitprobeersel wat Legostukjes gebruikt.
De nopjes hebben een hart op hartmaat van 8mm dus ik heb de rails 32mm van elkaar af gelegd zodat het exact uitkomt met de Lego nopjes.
En zo kan de "rolbrug" in elke positie worden vastgezet.
Uit korte rechte railstukken van 70 mm zijn de passtukjes gemaakt dmv een Dremel.
Hier zijn ook een paar draadjes aan gesoldeerd voor de stroomtoevoer.
Deze draadjes zijn doorgeboord naar de andere kant en daar op een paar strips van kopertape gesoldeerd.
Alle sporen blijven constant onder spanning staan, er wordt hier toch alleen maar digitaal gereden.
Dit klusje is in ieder geval afgerond, al het materieel kan nu veilig geparkeerd worden.
Zit nog wel te denken aan een soort van perspex kap die erop gezet kan worden om alles een beetje stofvrij te houden.
Of slaan we nu een beetje door?
-
- Forum-Beheerder
- Contacteer:
Dat is netjes gebouwd! Wordt die handmatig bediend of komt er ook nog aansturing bij?
Mooie rolbrug en handig gebruik van lego. Iets van een kap om stof weg te houden klinkt als een verstandig plan. Zeker doen zou ik zeggen.
- Norman
Trambaan (diorama)
Trambaan (diorama)
-
Netjes! Dat geeft inspiratie
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Briljant in al zijn eenvoud!
Ooit heb ik een rolbrug gebouwd met ladegeleiders en zo'n vergrendelschuifje. Maar het idee om de rails exact op de lego nopjes maat te leggen is geniaal.
Groets, Erwin
Ooit heb ik een rolbrug gebouwd met ladegeleiders en zo'n vergrendelschuifje. Maar het idee om de rails exact op de lego nopjes maat te leggen is geniaal.
Groets, Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102