Japanse Modeltreinen
Re: Japanse Modeltreinen
Erg slim! En idd, die kap gewoon doen! Zou het zelfs op de rolbrug maken denk ik.
Re: Japanse Modeltreinen
Leuke site hoor dat Hobbysearch!
Ik heb nog wel wat moeite om te zien / vinden welke treinen analoog, DCC of DC met sound zijn.
Ik krijg het idee dat het meeste analoog is, klopt dat?
https://www.1999.co.jp/eng/10923310
Minne
Ik heb nog wel wat moeite om te zien / vinden welke treinen analoog, DCC of DC met sound zijn.
Ik krijg het idee dat het meeste analoog is, klopt dat?
https://www.1999.co.jp/eng/10923310
Minne
Re: Japanse Modeltreinen
De rolbrug blijft gewoon handbediend, het is natuurlijk wel een uitdaging om hem te voorzien van een aandrijving.
Komende week ga ik kijken of ik een ontwerpje kan maken van een perspex kap.
Weet niet of dit bij alle modellen zo is.
Deze Duitse webwinkel is gespecialiseerd in US spul en daar staat dat deze lok te verkrijgen is in analoge, dcc en dcc met sound uitvoeringen.
https://aat-net.de/product-category/mod ... us/kato-n/
Komende week ga ik kijken of ik een ontwerpje kan maken van een perspex kap.
Ik heb begrepen dat bij die US loks van Kato de printplaat kan worden vervangen voor een dcc decoder.Dizzetiid schreef: ↑12 jan 2025 14:13 Ik heb nog wel wat moeite om te zien / vinden welke treinen analoog, DCC of DC met sound zijn.
https://www.1999.co.jp/eng/10923310
Minne
Weet niet of dit bij alle modellen zo is.
Deze Duitse webwinkel is gespecialiseerd in US spul en daar staat dat deze lok te verkrijgen is in analoge, dcc en dcc met sound uitvoeringen.
https://aat-net.de/product-category/mod ... us/kato-n/
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Japanse Modeltreinen
Ik keek naar de Glacier express en zag dat je daar een printplaat met een decoder DN 163K4a bij kunt kopen . Iemand ervaring mee of dat een makkelijke inbouw is? Kato kennende vermoedelijk wel, maar hoor graag.
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Japanse Modeltreinen
Op hobby search dus
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Re: Japanse Modeltreinen
Peter,
Bij die Ge4/4 III lok van Kato is de decoder vrij makkelijk te plaatsen.
https://www.youtube.com/watch?v=cx_Dv7YHafI
Bij die Ge4/4 III lok van Kato is de decoder vrij makkelijk te plaatsen.
https://www.youtube.com/watch?v=cx_Dv7YHafI
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Japanse Modeltreinen
Ziet er goed uit
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Re: Japanse Modeltreinen
Er is onlangs ook al wat rails aangelegd op dit tijdelijke baantje.
Ik gebruik hiervoor nog steeds de Tomix Fine Track rails, dit is ideaal om in een handomdraai een baantje neer te leggen.
Het passen en meten in Anyrail duurde veel langer .
Dit deel van de baan ligt vast en de rest kan makkelijk worden gewijzigd.
En dit is de huidige situatie.
De helft van de treinen kan vanuit de rolbrug rechtsom naar het station rijden.
En de andere helft moet eerst achteruit naar het doodlopende spoortje en dan linksom richting het station rijden.
Hier zijn een paar geïsoleerde raillasjes aangebracht zodat het stuk naar de haakse kruising gebruikt kan worden als programmeerspoor.
Handig is ook dat de Tomix rails van die openingen onder de rails heeft om een connector in te steken.
Na enig gepruts blijkt dat een soepel draadje met een 1mm2 adereindhuls hier ook in past.
Goed genoeg voor een tijdelijke aansluiting, zou het zo niet doen bij een vaste baan.
De linker 2 draadjes zijn van het prog-spoor en de rechtse 2 voeden de rest van de hele baan.
Tot nu toe werkt het goed met alleen die ene aansluiting, ik ga er wel een paar extra toevoegen zo hier en daar.
De Tomix wissels zijn "zelfdenkend" en schakelen de stroom aan en uit afhankelijk van de wisselstand.
Dit kan misschien handig zijn als men analoog rijdt maar voor de digitale rijder is dit overbodig, ik heb ook liever dat alle rails overal altijd onder spanning blijven staan.
Daarom zijn alle wissels hier aangepast dmv een paar klodders soldeer op de koperbaantjes.
Wel even een beetje plat vijlen anders past het niet meer zo goed
Zo ligt het er nu bij.
Mijn laatste aanwinst (een Tomix HC85 DMU treinstel) staat nog braaf te wachten op een apart stukkie rails.
Op het moment van de foto had ie nog geen decoder ingebouwd en mag dus nog niet meedoen.
Hij is inmiddels wel omgebouwd, zal daar binnenkort een paar plaatjes van laten zien.
Ik gebruik hiervoor nog steeds de Tomix Fine Track rails, dit is ideaal om in een handomdraai een baantje neer te leggen.
Het passen en meten in Anyrail duurde veel langer .
Dit deel van de baan ligt vast en de rest kan makkelijk worden gewijzigd.
En dit is de huidige situatie.
De helft van de treinen kan vanuit de rolbrug rechtsom naar het station rijden.
En de andere helft moet eerst achteruit naar het doodlopende spoortje en dan linksom richting het station rijden.
Hier zijn een paar geïsoleerde raillasjes aangebracht zodat het stuk naar de haakse kruising gebruikt kan worden als programmeerspoor.
Handig is ook dat de Tomix rails van die openingen onder de rails heeft om een connector in te steken.
Na enig gepruts blijkt dat een soepel draadje met een 1mm2 adereindhuls hier ook in past.
Goed genoeg voor een tijdelijke aansluiting, zou het zo niet doen bij een vaste baan.
De linker 2 draadjes zijn van het prog-spoor en de rechtse 2 voeden de rest van de hele baan.
Tot nu toe werkt het goed met alleen die ene aansluiting, ik ga er wel een paar extra toevoegen zo hier en daar.
De Tomix wissels zijn "zelfdenkend" en schakelen de stroom aan en uit afhankelijk van de wisselstand.
Dit kan misschien handig zijn als men analoog rijdt maar voor de digitale rijder is dit overbodig, ik heb ook liever dat alle rails overal altijd onder spanning blijven staan.
Daarom zijn alle wissels hier aangepast dmv een paar klodders soldeer op de koperbaantjes.
Wel even een beetje plat vijlen anders past het niet meer zo goed
Zo ligt het er nu bij.
Mijn laatste aanwinst (een Tomix HC85 DMU treinstel) staat nog braaf te wachten op een apart stukkie rails.
Op het moment van de foto had ie nog geen decoder ingebouwd en mag dus nog niet meedoen.
Hij is inmiddels wel omgebouwd, zal daar binnenkort een paar plaatjes van laten zien.
-
- Berichten: 3243
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Japanse Modeltreinen
Mooie oplossing voor een "schaduw station".
Ik ben benieuwd wat er verder gebouwd gaat worden aan scenery of blijft het een rij baan?
mvrgr Bob
Ik ben benieuwd wat er verder gebouwd gaat worden aan scenery of blijft het een rij baan?
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Japanse Modeltreinen
Voorlopig blijft dit een baantje om te testen, spelen en lekker rondjes te rijden.
Sterker nog, er kan zo maar volgende week een andere opstelling liggen.
Heb nog geen plannetje bedacht voor een "echte" modelspoorbaan.
Dit is ook meer om mezelf een beetje bekend te laten raken met al dat moois uit Japan.
Afgelopen donderdagavond weer wat besteld in Japan bij RG-Rokko en het werd gistermiddag al afgeleverd bij het DHL afhaalpunt, ikke blij .
Dit is weer een mooie aanvulling op de collectie.
De gele ongevallenkraan is een heruitgave van Tomix.
En die mooie blauwe DD51 diesellok stond ook op mijn verlanglijstje.
De blauwe bagage rijtuig kan ook gebruikt worden samen met de kraan.
Nou vooruit, nog een paar Koki containerdraagwagens erbij .
En ook wat containers om het af te ronden.
Er staan op Youtube heel veel filmpjes van de Japanse spoorwegen.
Dit is er eentje van die blauwe DD51 lok.
Sterker nog, er kan zo maar volgende week een andere opstelling liggen.
Heb nog geen plannetje bedacht voor een "echte" modelspoorbaan.
Dit is ook meer om mezelf een beetje bekend te laten raken met al dat moois uit Japan.
Afgelopen donderdagavond weer wat besteld in Japan bij RG-Rokko en het werd gistermiddag al afgeleverd bij het DHL afhaalpunt, ikke blij .
Dit is weer een mooie aanvulling op de collectie.
De gele ongevallenkraan is een heruitgave van Tomix.
En die mooie blauwe DD51 diesellok stond ook op mijn verlanglijstje.
De blauwe bagage rijtuig kan ook gebruikt worden samen met de kraan.
Nou vooruit, nog een paar Koki containerdraagwagens erbij .
En ook wat containers om het af te ronden.
Er staan op Youtube heel veel filmpjes van de Japanse spoorwegen.
Dit is er eentje van die blauwe DD51 lok.
Re: Japanse Modeltreinen
Vandaag de Kato 20ft tankcontainers uitgepakt en toegevoegd aan het rijdend materieel.
Het enige wat men zelf moet doen om het af te maken is het monteren van wat leidingwerk en trapjes.
Hierbij is een pincet en een loeplamp wel zo handig.
En hier zitten ze vastgeklikt op één van de daarvoor geschikte containerdraagwagens (Koki 200).
Bij de Japanse spoorwegen hebben ze er zo te zien een sport van gemaakt om zoveel mogelijk verschillende
containers te maken die ook weer op andere wagens horen.
Is wel leuk om uit te zoeken.
Het enige wat men zelf moet doen om het af te maken is het monteren van wat leidingwerk en trapjes.
Hierbij is een pincet en een loeplamp wel zo handig.
En hier zitten ze vastgeklikt op één van de daarvoor geschikte containerdraagwagens (Koki 200).
Bij de Japanse spoorwegen hebben ze er zo te zien een sport van gemaakt om zoveel mogelijk verschillende
containers te maken die ook weer op andere wagens horen.
Is wel leuk om uit te zoeken.
Re: Japanse Modeltreinen
Als je eenmaal begint met (tank)containers dan is er geen houden meer aan.
Het aanbod is enorm en erg verleidelijk.
Vanmiddag nog een filmpje gemaakt van een DF200 diesellok met een aardig rijtje wagons erachter.
Was gelijk een mooie test om te zien of het zich slingerend door de wissels een beetje goed gedraagt.
De kleine koppelingen zijn prima maar ik vind wel dat al het materieel behoorlijk hobbelt over de wissels.
Met deze dubbel-assige wagons is het nog te doen, de enkel-assige Rhätische Bahn wagons van Kato stuiterde echt over de wissels.
Het aanbod is enorm en erg verleidelijk.
Vanmiddag nog een filmpje gemaakt van een DF200 diesellok met een aardig rijtje wagons erachter.
Was gelijk een mooie test om te zien of het zich slingerend door de wissels een beetje goed gedraagt.
De kleine koppelingen zijn prima maar ik vind wel dat al het materieel behoorlijk hobbelt over de wissels.
Met deze dubbel-assige wagons is het nog te doen, de enkel-assige Rhätische Bahn wagons van Kato stuiterde echt over de wissels.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2609
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Japanse Modeltreinen
Het loopt in ieder geval netjes vind ik! En ook zeker een mooi rijtje wagens!
Re: Japanse Modeltreinen
Die Kato loks zijn echt super en die containers zijn ook zeer verleidelijk.
Heb afgelopen jaren ook veel plezier beleeft met de Rhb spullen van Kato, dat is ook van uitstekende kwaliteit,
Ik heb me dit weekend lekker zitten vermaken met de nieuwe blauwe DD51 diesellok.
Na een paar rondjes analoog rondrijden heb ik ook hier een dcc decoder ingebouwd.
Deze keer wel met de camera in de buurt zodat ik nu een plaatje heb van elke stap.
Doe dat normaal gesproken niet want het is best wel een beetje lastig om elke keer het spul weer op te pakken en voor de foto ergens neer te leggen, het spul is allemaal zo klein .
Ben met deze ombouw ook wel een paar uurtjes bezig geweest maar dat hoort ook bij de hobby.
Eerste stap was het losnemen van de behuizing.
Dakje zit vastgeklikt en gaat er makkelijk vanaf.
Dan de cabine eraf en hierna de 2 kappen voor en achter.
Op het printplaatje zitten 2 kleine ledjes (voor en achter) en de verende contacten naar de motor.
Net als bij de RhB loks kan dit printplaatje voor worden uitgewisseld voor een Digitrax dcc decoder.
Op de website van Digitrax wordt deze aanbevolen maar ik heb daar geen ervaring mee.
https://www.digitrax.com/products/retir ... /dn163k1d/
Zou ook niet weten hoe eraan te komen.
De DN163K4A decoder die voor de GE4/4 II en GE4/4 III loks van de RhB worden gebruikt pas ook in deze lok.
Heb ermee rondgereden (zonder kap) en dat ging prima.
Klein probleempje is wel dat het ledje aan de linkerkant te ver naar links zit dus er moet dan een stukje van de lichtgeleider worden weggenomen in de kap.
Maar deze decoder ga ik toch lekker niet gebruiken want ik heb alle loks nu voorzien van de uitstekende Doehler & Haass PD10MU decoders.
Om deze hier in te bouwen moet wel het originele printplaatje worden aangepast.
Een klein stukje er tussenuit geknipt om plaats te maken voor het decodertje.
En dan met een Dremel zo hier en daar wat printbaantjes weggefreesd.
Ben vergeten een tekeningetje te maken hiervan, zal ik een volgende keer laten zien (als ik het niet vergeet ).
De verende contacten voor de motor kunnen weer worden gemonteerd.
En hier zit alles weer op zijn plek.
De enige verbindingen met het chassis zijn de 2 vierkant koperen vlakjes aan de linkerkant.
Om goed contact te maken heb ik aan de achterzijde een paar stukjes tape geplakt om het wat dikker te maken en hierna het printje stevig op zijn plek gedrukt.
Dit was echt nodig om storingen te voorkomen, vraag maar niet hoe ik hier achter kwam .
Zo, de decoder zit erin en alle draadjes zijn aangesloten.
Het groene kapje is belangrijk. Deze zorgt ook voor de scheiding tussen de motorklemmetjes en het chassis.
Er zit maar een heel kleine ruimte tussen en zonder dit kapje is er een kans dat de motoraansluiting contact maakt met het frame en dat vindt de decoder niet leuk.
Na een paar testrondjes kan de behuizing er weer op in omgekeerde volgorde.
De laatste details kunnen worden gemonteerd.
Er is een zakje meegeleverd met div kleine onderdeeltjes.
In de gebruiksaanwijzing staat duidelijk in het Japans vermeld hoe en waar alles moet .
Er is een keuze uit 2 verschillende schilden voor speciale ritten aan de voorzijde van de lok.
Ook kan je zelf kiezen uit 4 verschillende nummerschilden.
Deze zijn 1x6mm groot dus lekker priegelen om ze erin te krijgen.
En er zijn ook 2 mooie kleine koppelingen meegeleverd en deze gaan we uiteraard ook gebruiken.
Die kleine koppelingen zien er echt prachtig uit.
En nu is ie toch echt wel klaar, vind het wel zeer geslaagd.
Lekker langzaam rijden en zachtjes aankoppelen.
Heb afgelopen jaren ook veel plezier beleeft met de Rhb spullen van Kato, dat is ook van uitstekende kwaliteit,
Ik heb me dit weekend lekker zitten vermaken met de nieuwe blauwe DD51 diesellok.
Na een paar rondjes analoog rondrijden heb ik ook hier een dcc decoder ingebouwd.
Deze keer wel met de camera in de buurt zodat ik nu een plaatje heb van elke stap.
Doe dat normaal gesproken niet want het is best wel een beetje lastig om elke keer het spul weer op te pakken en voor de foto ergens neer te leggen, het spul is allemaal zo klein .
Ben met deze ombouw ook wel een paar uurtjes bezig geweest maar dat hoort ook bij de hobby.
Eerste stap was het losnemen van de behuizing.
Dakje zit vastgeklikt en gaat er makkelijk vanaf.
Dan de cabine eraf en hierna de 2 kappen voor en achter.
Op het printplaatje zitten 2 kleine ledjes (voor en achter) en de verende contacten naar de motor.
Net als bij de RhB loks kan dit printplaatje voor worden uitgewisseld voor een Digitrax dcc decoder.
Op de website van Digitrax wordt deze aanbevolen maar ik heb daar geen ervaring mee.
https://www.digitrax.com/products/retir ... /dn163k1d/
Zou ook niet weten hoe eraan te komen.
De DN163K4A decoder die voor de GE4/4 II en GE4/4 III loks van de RhB worden gebruikt pas ook in deze lok.
Heb ermee rondgereden (zonder kap) en dat ging prima.
Klein probleempje is wel dat het ledje aan de linkerkant te ver naar links zit dus er moet dan een stukje van de lichtgeleider worden weggenomen in de kap.
Maar deze decoder ga ik toch lekker niet gebruiken want ik heb alle loks nu voorzien van de uitstekende Doehler & Haass PD10MU decoders.
Om deze hier in te bouwen moet wel het originele printplaatje worden aangepast.
Een klein stukje er tussenuit geknipt om plaats te maken voor het decodertje.
En dan met een Dremel zo hier en daar wat printbaantjes weggefreesd.
Ben vergeten een tekeningetje te maken hiervan, zal ik een volgende keer laten zien (als ik het niet vergeet ).
De verende contacten voor de motor kunnen weer worden gemonteerd.
En hier zit alles weer op zijn plek.
De enige verbindingen met het chassis zijn de 2 vierkant koperen vlakjes aan de linkerkant.
Om goed contact te maken heb ik aan de achterzijde een paar stukjes tape geplakt om het wat dikker te maken en hierna het printje stevig op zijn plek gedrukt.
Dit was echt nodig om storingen te voorkomen, vraag maar niet hoe ik hier achter kwam .
Zo, de decoder zit erin en alle draadjes zijn aangesloten.
Het groene kapje is belangrijk. Deze zorgt ook voor de scheiding tussen de motorklemmetjes en het chassis.
Er zit maar een heel kleine ruimte tussen en zonder dit kapje is er een kans dat de motoraansluiting contact maakt met het frame en dat vindt de decoder niet leuk.
Na een paar testrondjes kan de behuizing er weer op in omgekeerde volgorde.
De laatste details kunnen worden gemonteerd.
Er is een zakje meegeleverd met div kleine onderdeeltjes.
In de gebruiksaanwijzing staat duidelijk in het Japans vermeld hoe en waar alles moet .
Er is een keuze uit 2 verschillende schilden voor speciale ritten aan de voorzijde van de lok.
Ook kan je zelf kiezen uit 4 verschillende nummerschilden.
Deze zijn 1x6mm groot dus lekker priegelen om ze erin te krijgen.
En er zijn ook 2 mooie kleine koppelingen meegeleverd en deze gaan we uiteraard ook gebruiken.
Die kleine koppelingen zien er echt prachtig uit.
En nu is ie toch echt wel klaar, vind het wel zeer geslaagd.
Lekker langzaam rijden en zachtjes aankoppelen.
Re: Japanse Modeltreinen
Dat gaat wel goed dat aankoppelen ,daar zal je veel plezier van hebben .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Japanse Modeltreinen
Dit draadje nog even gemist tot nu toe, maar leuk om te lezen! Die rolbrug cq. schaduwstation is geweldig met die lego.
Re: Japanse Modeltreinen
Sjaak,
Die kleine koppelingen zijn echt perfect (vind ik).
Nog mooier zou het zijn als er zoiets zou zijn als de Dapol Easi-Shunt/Easi-Fit koppelingen die hierop passen.
jw82,
Heb die rolbrug alweer een paar weken in gebruik en het werkt nog steeds probleemloos.
Dat truukje met de Lego stukjes is ideaal om het goed uit te lijnen maar ik betrap mezelf erop dat ik het uitlijnen gewoon op het oog doe.
De rolbrug blijft uit zichzelf ook wel goed op zijn plek liggen.
Tot nu toe nog geen ontsporingen tegen gekomen.
Nog een kleine update mbt de Japanse containers.
Voor het goederenvervoer bij de Japanse spoorwegen wordt bijna alleen maar gebruik gemaakt van containers.
De binnenlandse containers zijn voornamelijk 12ft, 20ft en 30ft/31ft containers.
Ook worden internationale ISO (zee)containers gebruikt van 20ft en 40ft.
Op deze Wikipedia pagina staan heel veel verschillende uitvoeringen, ongeveer 1200 .
https://commons.wikimedia.org/wiki/Rail ... _container
Ik heb een klein begin gemaakt met mijn verzameling van containers.
Deze zijn van Kato en Tomix maar worden ook door andere Japans fabrikanten gemaakt zoals Hogarakadou.
Tomix heeft wel het grootste aanbod.
Hieronder een linkje met de prijzen in Japanse yen (1000 yen = ongeveer 6,20 Euro).
Dit is wel zonder verzend- en douanekosten en btw.
https://rg-rokko.com/products/list?mode ... &orderby=1
Een paar 12ft containers.
De meest linkse zijn twee 6ft containers op een 12ft frame, super mooi gedetailleerd.
Twee 20ft (binnenlandse) containers.
Twee 31ft containers.
Links een 20ft (binnenlandse) tankcontainer en rechts een 20ft ISO tankcontainer.
En een 40ft ISO container.
Er zijn zo veel verschillende uitvoeringen met allerlei codes.
De containerdraagwagens zijn er ook in div types en het leuke is dat niet alle containers zo maar op alle wagens mogen.
https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... s_of_Japan
Ik denk dat ik me wel ga vermaken de komende tijd met het uitzoeken en proberen de collectie uit te breiden.
Die kleine koppelingen zijn echt perfect (vind ik).
Nog mooier zou het zijn als er zoiets zou zijn als de Dapol Easi-Shunt/Easi-Fit koppelingen die hierop passen.
jw82,
Heb die rolbrug alweer een paar weken in gebruik en het werkt nog steeds probleemloos.
Dat truukje met de Lego stukjes is ideaal om het goed uit te lijnen maar ik betrap mezelf erop dat ik het uitlijnen gewoon op het oog doe.
De rolbrug blijft uit zichzelf ook wel goed op zijn plek liggen.
Tot nu toe nog geen ontsporingen tegen gekomen.
Nog een kleine update mbt de Japanse containers.
Voor het goederenvervoer bij de Japanse spoorwegen wordt bijna alleen maar gebruik gemaakt van containers.
De binnenlandse containers zijn voornamelijk 12ft, 20ft en 30ft/31ft containers.
Ook worden internationale ISO (zee)containers gebruikt van 20ft en 40ft.
Op deze Wikipedia pagina staan heel veel verschillende uitvoeringen, ongeveer 1200 .
https://commons.wikimedia.org/wiki/Rail ... _container
Ik heb een klein begin gemaakt met mijn verzameling van containers.
Deze zijn van Kato en Tomix maar worden ook door andere Japans fabrikanten gemaakt zoals Hogarakadou.
Tomix heeft wel het grootste aanbod.
Hieronder een linkje met de prijzen in Japanse yen (1000 yen = ongeveer 6,20 Euro).
Dit is wel zonder verzend- en douanekosten en btw.
https://rg-rokko.com/products/list?mode ... &orderby=1
Een paar 12ft containers.
De meest linkse zijn twee 6ft containers op een 12ft frame, super mooi gedetailleerd.
Twee 20ft (binnenlandse) containers.
Twee 31ft containers.
Links een 20ft (binnenlandse) tankcontainer en rechts een 20ft ISO tankcontainer.
En een 40ft ISO container.
Er zijn zo veel verschillende uitvoeringen met allerlei codes.
De containerdraagwagens zijn er ook in div types en het leuke is dat niet alle containers zo maar op alle wagens mogen.
https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... s_of_Japan
Ik denk dat ik me wel ga vermaken de komende tijd met het uitzoeken en proberen de collectie uit te breiden.
-
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Japanse Modeltreinen
Mooi die koppelingen . Ik moet me toch ook maar eens wagen aan een paar dapol koppelingen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Japanse Modeltreinen
Zoals eerder beloofd een plaatje van het aangepaste printplaatje van de DD51 Diesellok.
Er zullen vast wel andere/betere oplossingen zijn maar ik heb het op deze wijze gedaan en dat gaat nog steeds goed.
Bovenste is uiteraard de originele met de ledjes tbv de voor- en achterzijde.
Bij de onderste zijn een paar printbaantjes onderbroken om het allemaal goed werkend te krijgen.
Heb hier ook de correcte draadkleuren aangehouden.
Rood = rechterrail
Blauw = linkerrail
Oranje = motoraansluiting rechts
Grijs = motoraansluitng links
Wit = verlichting voorzijde
Geel = verlichting achterzijde
Het lijntje van het weerstandje naar de leds is hier groen gemaakt, ik zie dat ik in de lok hier een geel draadje voor gebruikt heb.
Er zullen vast wel andere/betere oplossingen zijn maar ik heb het op deze wijze gedaan en dat gaat nog steeds goed.
Bovenste is uiteraard de originele met de ledjes tbv de voor- en achterzijde.
Bij de onderste zijn een paar printbaantjes onderbroken om het allemaal goed werkend te krijgen.
Heb hier ook de correcte draadkleuren aangehouden.
Rood = rechterrail
Blauw = linkerrail
Oranje = motoraansluiting rechts
Grijs = motoraansluitng links
Wit = verlichting voorzijde
Geel = verlichting achterzijde
Het lijntje van het weerstandje naar de leds is hier groen gemaakt, ik zie dat ik in de lok hier een geel draadje voor gebruikt heb.
Re: Japanse Modeltreinen
Vanmorgen een filmpje gemaakt van wat rijdend materieel zoals de onlangs aangeschafte ongevallentrein en een diesel treinstel.
De ongevallentrein wordt getrokken door een DE10 diesellocomotief.
Het tweedelige Tomix diesel treinstel is van het type HC85 en is ook in langere uitvoeringen verkrijgbaar.
Dit treinstel heeft zowel aan de voor- en achterzijde witte en rode verlichting en wisselt met de rijrichting.
Het rode licht is op dit filmpje niet zo goed te zien, heb het een beetje te ver gedimd staan via de decoder.
De inbouw van de dcc decoder was wel een dingetje, zal daar in de volgende update wat van laten zien.
De DD51 dieselloks hebben alle drie ronde raampjes in de cabine zitten en ze kijken een beetje raar uit hun ogen .
Dit zijn zogeheten slingerruiten (worden ook vaak gebruikt in de stuurhut van schepen), deze draaien snel rond en houden zo het raampje schoon.
Is wel zo handig want de winters in Japan schijnen best wel heftig te kunnen zijn.
De loks zijn verkrijgbaar in 2 uitvoeringen (warm en cold region).
De "cold region" loks hebben een sneeuwschuiver en de slingerruitjes.
Bij de "warm region" loks ontbreken deze.
De ongevallentrein wordt getrokken door een DE10 diesellocomotief.
Het tweedelige Tomix diesel treinstel is van het type HC85 en is ook in langere uitvoeringen verkrijgbaar.
Dit treinstel heeft zowel aan de voor- en achterzijde witte en rode verlichting en wisselt met de rijrichting.
Het rode licht is op dit filmpje niet zo goed te zien, heb het een beetje te ver gedimd staan via de decoder.
De inbouw van de dcc decoder was wel een dingetje, zal daar in de volgende update wat van laten zien.
De DD51 dieselloks hebben alle drie ronde raampjes in de cabine zitten en ze kijken een beetje raar uit hun ogen .
Dit zijn zogeheten slingerruiten (worden ook vaak gebruikt in de stuurhut van schepen), deze draaien snel rond en houden zo het raampje schoon.
Is wel zo handig want de winters in Japan schijnen best wel heftig te kunnen zijn.
De loks zijn verkrijgbaar in 2 uitvoeringen (warm en cold region).
De "cold region" loks hebben een sneeuwschuiver en de slingerruitjes.
Bij de "warm region" loks ontbreken deze.
Re: Japanse Modeltreinen
Langzaam rijdende treinen is altijd genieten. Mooi spul hoor.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Japanse Modeltreinen
Vraagje n.a.v. deze post. Dit heb je dus in januari besteld en kwam probleemloos door de douane heen. Betaal je bij RG-Rokko de BTW vooraf (dus bij de webshop) of achteraf als het in NL aankomt? Staat er CE-goedkeuring op de verpakkingen?
Op 1zu160 lees ik namelijk dat bij iemand de bestelling is teruggestuurd naar Japan. Vermoeden daar is dat het komt omdat er geen CE-goedkeuring op de verpakking staat. Vanaf 15 december zou dit noodzakelijk zijn bij invoer in de EU. Omdat het pakket in het topic op 1zu160 na een week is teruggestuurd, denk ik dat zelf het komt omdat de BTW niet tijdig is betaald. Normaal wordt het namelijk na een week teruggestuurd in dat geval. Ik vind het wat te toevallig dat de controle op CE-goedkeuring dan ook precies een week is, maar zou natuurlijk kunnen.
Gaat om dit topic daar, vanaf post 42:
https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... 17934#aw42
Eerder in dit topic meldde ik dat ik een bestelling bij Amiami had gedaan. Duurde even voordat die verzonden werd, maar daarna ging het gesmeerd. Dat ging overigens om bouwpakketen (geen modelbaan) en daar staat wel een CE-teken op.
Hopelijk vind je het niet te ver offtopic gaan.
Terug ontopic:
Je 'schaduw'station staat al lekker vol. Die treinen rijden mooi langzaam.
Die koppelingen zijn ook mooi, zien er veel beter uit dan de standaardkoppelingen.