D&H decoders kortsluiting gevoelig.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Marcel

D&H decoders kortsluiting gevoelig.

Bericht door Marcel »

Wat zijn jullie bevindingen met D&H decoder PD10MU?
Ik heb er al een aantal ingebouwd en het werkt prima totdat er een kortsluiting ontstaat door b.v. een ontsporing of het niet goed op de rails zetten van de loc.
Dan is het einde verhaal en kan de decoder in de prullenbak.
Ik heb ook een paar locs met een Lenz/Tran en Kuhne decoder en die blijven het gewoon doen na een kortsluiting.

Jannesvdijk

Re: D&H decoders kortsluiting gevoelig.

Bericht door Jannesvdijk »

Kun je de kortsluit beveiliging in je centrale niet aanpassen, zodat hij eerder detecteert?

Onderwerp starter
Marcel

Bericht door Marcel »

Geen idee eigenlijk,ik heb een Twincenter.
En ook BiDiB via laptop,het gebeurt bij allebei.

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik heb er al veel ingebouwd (meer als 140 stuks) maar zelden 1 terug gehad. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik die voornamelijk voor andere ingebouwd heb dus zelf geen persoonlijke ervaringen mee heb, maar volgens mij zijn het er zeker niet meer als 3.
Laatst gewijzigd door FidOo op 27 jan 2025 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Ik heb laatst 2 PDMU10 decoders toevallig in 2 loks ingebakken.
Volgens mij was het een baureihe 180 van kuehn waar ik altijd wat problemen mee had. Nu heeft deze lok al meer dan 100 rij uren zitten zonder problemen.

Maar Marcel, hoe is jouw kortsluit beveiliging? Ik weet toevallig dat deze lok wel eens een kortsluit detectie heeft aangesproken van het Dinamo systeem ivm wissel was niet omgegaan. Maar de decoder doet het gewoon nog goed.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

piksov

Bericht door piksov »

Ook hier geen problemen met de 30+ PD10MU decoders

Guus

fritske

Bericht door fritske »

Geen problemen met die decoders, ik bedien de loks met de Piko Smart Controle Light.
Gr Frits

Onderwerp starter
Marcel

Bericht door Marcel »

Toch positieve reacties dus.
En wat de kortsluitbeveiliging betreft,ik neem aan dat die standaard ingeschakeld is?

Raymond (UK)

Bericht door Raymond (UK) »

Off topic maar wat is het voordeel van de PD10MU over de DH05C behalve de prijs?

I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Rick

Bericht door Rick »

Ik heb er tien ingebouwd waarvan er eentje is overleden na een kortsluiting maar dat lag meer aan mij dan aan de decoder.
Raymond (UK) schreef: 28 jan 2025 19:38 Off topic maar wat is het voordeel van de PD10MU over de DH05C behalve de prijs?
Er is een Next18-versie van, verder volgens mij weinig. Ik mis ook de CV-instellingen voor de AUX-functies die de DH-serie wel heeft, daarom twijfel ik of ik er meer zal kopen. Ik grijp dan liever terug op de Kuehn N045.

Raymond (UK)

Ik heb hier 19 DH05C en nooit problemen mee gehad. Ik heb wel een PD05A in een BR212 zitten. De eerste was overleden maar de tweede zit er al jaren in. Kuehn heb ik nog nooit geprobeerd. Wel wat Lenz dingen

FidOo

Bericht door FidOo »

@Marcel De kortsluitbeveiliging is inderdaad standaard ingesteld. Het kan zijn dat de PD10Mu gevoeliger is qua componenten dan andere decoders. Maar t kan ook liggen aan het feit dat de loks waar deze decoders inzitten een kortsluiting creeren waar geen enkele decoder tegen kan.

Bijvoorbeeld bij ontsporen waarbij het chassis in contact komt met de stroomafname zodat er tussen motor uitgang en railaansluiting op de decoder een keiharde kortsluiting ontstaat vinden de meeste decoders echt niet tof. Zeker niet als je centrale eigenlijk net ff te lang er over doet om die kortsluiting te herkennen en niet afschakelt.

Even als voorbeeld, ik heb ooit eens een Arnold BR41 omgebouwd met een Kuhn N45. Ook de rookgenerator aangesloten tussen een AUX 1 en de VS (plus). De motor en stroomafname zijn volledig geisoleerd van het metalen chassis/ketel. Enige was dat de VS (onbewust) dus via de rookgenerator wel contact maakte met het chassis. Uiteindelijk bij het testen deed alles het perfect totdat hij bij bepaalde wissels en bochten het voorloopwiel optilde en deze tegen het chassis kwam. Op die manier ontstond kortsluiting tussen VS+ en de railstaaf. Dit resulteerde in een directe kortsluitin en dood van de decoder en dit heeft me 3 decoders gekost voordat ik dit door had wat het probleem was.

De voordelen zijn heel kort samen te vatten.... Prijs! In bulk kocht je ze voor 20 euro per stuk (nu 23 euro tegen bijna 40 euro voor de D&H.)

De DH10C (en DH05C) hebben wat meer mogelijkheden (selectrix, uitgebreidere aux aansturing en motorfrequentie). Verschillijstje is gewoon te vinden op de website van D&H en anders op t internet.
Nu schijn je de PD10Mu met andere firmware te kunenn flashen (dacht de PD12A die van D&H zelf is) en daarmee krijg je dan iets meer mogelijkheden.

Mijn korte mening is dat Corona tot behoorlijke prijsverhogingen hebben geleid ivm tekorten die inmiddels achterhaald zijn. Prijs is nooit meer gezakt, maw D&H was altijd erg goedkoop in vergelijking tot concurrenten maar is nu eigenlijk gelijk getrokken.

PS ik vind de Kuhn N45 qua rijeigenschappen echt minder als de PD10MU en DH10C of ZImo. Ik zou dus eigenlijk altijd voor die laatste gaan.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Marcel

Bericht door Marcel »

Ik heb 3 locs met een Kuehn 045 decoder,maar tot nu toe 2 ervan geven problemen met ijken,ze doen niet wat ze moeten doen of krijg het helemaal niet geijkt,terwijl ik met de andere merken decoders probleemloos het hele ijkproces doorloop.
Een derde loc met Kuehn moet ik nog testen,dus blijf ik prijstechnisch toch maar bij de D&H PD10MU,kosten ook €23 .

Raymond (UK)

Raymond (UK) schreef: 28 jan 2025 20:36 Ik heb wel een PD05A in een BR212 zitten. De eerste was overleden maar de tweede zit er al jaren in.
EDIT. De PD05A is nu net ook exit na kortsluiting. Een wagon ging te ver over een wissel heen en ontspoorde op de terugweg. Krijg nu 'error' bij het uitlezen van de decoder :(

BramvanLeeuwen

Bericht door BramvanLeeuwen »

Toch gek, al is het niet onmogelijk. Je hebt het kennelijk over een kortsluiting op de rails. Dat kan er volgens mij alleen toe leiden dat er korstondig geen spanning op de decoder staat. Daar kan de decoder toch niet van overlijden, zou ik denken. Wel van kortsluiting tussen uitgangen van de decoder, maar dat is kennelijk niet aan de hand.
Voor de decoder mag je eigenlijk dus niet van korsluiting spreken, wat je wel doet.
Is er niet iets anders aan de hand? Voor de decoder kan denk ik alleen een te hoge voedingsspanning kwaad. Niet een te lage. Tegen de spamnning uitzetten moet hij toch kunnen? Dat gebeurt vele malen.
Of heb ik het mis?

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

BartenThomas

Bericht door BartenThomas »

Kortsluiting op de rails komt gemakkelijk voor, een decoder moet hiertegen bestand zijn.

Albert

Bericht door Albert »

Sorry heren,
Ik kan jullie even niet volgen hoor.

“Kortsluiting tussen de rails”.
Dan gaat de voedingsspanning naar de decoder toch echt omlaag en waarschijnlijk naar oV en dus ook de stroom die loopt naar de decoder valt dus vrijwel weg!
Dan kan je decoder dus echt niet overlijden!

Dus jullie verhaal klopt niet, er moet wat anders de oorzaak zijn van het overlijden van de decoder.

Mvg Albert

Raymond (UK)

In Jip en Janneke taal.

De trein stopte niet op de positie waar deze moest stoppen. (Over het wissel en niet ervoor). Het wissel stond in de gebogen stand dus op de terugweg ging het laatste draaistel de verkeerde kant op en veroorzaakte een kortsluiting op de rails.

Na opheffen van kortsluiting op mijn FLM Twin Center deed de front/sluitverlichting in het rijtuig dat ontspoorde het normaal (met standaard FLM decoder) maar de loc deed niks meer.

Uitlezen van cv1 op programmeer spoor via TC geeft niks anders als 'error'

Dit is de tweede D&H PD05A decoder die zo is overleden. Ik heb 19 D&H DH05C decoders ingebouwd in andere locs en deze hebben nooit last gehad van storing na kortsluiting op de rails. Eveneens Lenz, TCS etc. die gaan allemaal ok naar een kortsluiting op de rails.

Baan spanning gaat via een FLM Twin Center met bijbehorende OEM transformator.

Als er iets anders de oorzaak zou zijn dan zou het volgens mij ook moeten optreden bij andere locs wat het niet doet. De eerste PD05A die het had begeven was niet op dezelfde baan.

piksov

Bericht door piksov »

Een PD10MU is een echte D&H decoder, het enige wat 'em goedkoper maakt is volgens mij de iets kleine microprocessor ten op zichte van de DH decoders. Ergens heb ik gelezen (kan het zo snel niet terug vinden) dat een PD10MU een combi is van de software van de PD12A, de stroombuffering van de DH10C en nog iets.

Door de iets kleinere processor is er minder programmageheugen dus zijn er ook minder features.

Binnen de PD decoder serie zijn er wel verschillen in functionaliteit, sommige hebben wel een analoge mode en geen SX protocol ondersteuning, andere hebben geen analoog maar wel SX, enz

https://doehler-haass.de/cms/pages/haeu ... .php#a2bba

Je kan met een programmer de firmware tussen de PD decoders vervangen, een PD10MU doet standaard niet aan SX, wil je dat wel, dan moet je er de firmware van een PD05 in zetten ... dan kan ie het wel ...

Guus

BramvanLeeuwen

Ik heb bij de (verlichtings)decoders van Digikeys het probleem dat de decoders soms na een slecht stuk rails helemaal de weg kwijt zijn. Dat heb ik bij alle decoders van deze soort. Dat is dus ook aan stroomonderbrekingen te wijten. Een reset van de decoder helpt dan (bij die Digikeys-decoders). Bij D&H moet je volgens mij daarvoor 8 naar adres 8 schrijven of 101 naar adres 101. Controleer dat eerst even in de handleiding. Probeer dat eens. Misschien kun je zo een reset uitvoeren. Het is het proberen waard.

Het is natuurlijk wel zo dat het feit dat je decoderadressen niet kan uitlezen er op wijst dat de decoder echt kapot is of dat de firmware beschadigd is. Kun je andere adressen wel uitlezen?

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Raymond (UK)

Bram,

Ik zalf dat vanavond proberen. Misschien kan ik er nog wat leven in brengen op die manier.

Raymond (UK)

Ik denk dat de decoder exit is Bram. CV8 naar 8 geschreven en geen success.

@piksov Guus, die oceaan blauwe BR212 die bij jouw heen en weer pendelt. Wat voor decoder zit daar in?

BramvanLeeuwen

Ja, hij ruste in vrede in de vuilnisbak.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

piksov

Bericht door piksov »

@Raymond (UK) Daar zat een PD10MU in ....

Hij ligt op dit moment op de werkbank ... ombouw naar een echte rangeerlok,

ik heb ruimte gemaakt voor een zimo staco1 stroombuffer en denk er over om sd-koppelingen te monteren.

Als die sd-koppelingen door gaan dan moet ik er een DH10 in stoppen, anders kan de PD10MU weer terug.

Een PD10MU mist het automatische ontkoppel programma .

Guus

Raymond (UK)

BramvanLeeuwen schreef: 01 feb 2025 13:31 Ja, hij ruste in vrede in de vuilnisbak.
Precies. Nu nog even zoeken naar een vervanger. Ik had de PD05A gekozen omdat deze zo klein zijn en het moet passen in een BR212. Ik heb een aantal jaren geleden een DH05C in een BR212 gezet en die zat tegen de raampjes aan en na verloop van tijd bogonnen de raampjes te vervormen.

Ik heb nog een BR212, daar zit een Lenz Silver Mini in die goed past maar het rijgedrag is minder dan de D&H's

Plaats reactie