Japanse Modeltreinen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Dré

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Dré »

Hi Wim,
Als ik iets koop bij bv RG-Rokko dan is dat incl de Japanse btw.
Hier in NL moet men bij ook nog een keer 21% btw betalen over het totaalbedrag en verzendkosten.
Dat kan dus best wel oplopen, ik betaal eigenlijk 2x de btw en dan nog eens de inklarings/douane kosten.
Maar dan kan het nog steeds heel aantrekkelijk zijn.

Ik heb net nog even alle Kato en Tomix doosjes bekeken en op geen enkele staat een CE-markering.
Waarschijnlijk doet de Kato importeur (Noch) er zijn eigen sticker op met CE.
Zonder CE mag het officieel niet verkocht worden in de EU.
Maar ja, ik koop het in Japan en het komt hier niet op de markt, hoop dat dit goed blijft gaan.
Vandaag gaan we weer wat bestellen daar en we gaan wel zien hoe het nu loopt.

WimC

Bericht door WimC »

Bedankt. Op de Kato- en Tomix-doosjes die ik heb staat ook geen CE-markering.
Ik ben benieuwd hoe het gaat.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Dré

Bericht door Dré »

Zo, het baanplan is weer een beetje gewijzigd.
Nu is het een nog eenvoudiger baantje geworden en alle treinen staan nu met de neus in dezelfde richting.
Komende vanuit het schaduwstation/rolbrug rijden ze nu een rondje linksom en stoppen weer op het doodlopende spoortje.
Hierna weer achteruit terug naar de rolbrug.
Zo kan ik nog steeds even lekker rijden, voorlopig heb ik nog geen idee hoe het "echte" baantje eruit gaat zien.
Afbeelding

Ook hier weer een nieuw filmpje van gemaakt.
Het is één lang shot maar ik heb er halverwege wel een stukje uitgehaald anders zou het helemaal een eindeloos filmpje worden.
Had hier wel mijn handen vol aan.
Smartphone in de hand met de Engine Driver App om de loks en wissels te bedienen en tegelijkertijd de camera met de loks mee laten draaien.
Moest het wel een paar keer over doen en de derde poging was het meest geslaagd, was er toen ook een beetje klaar mee :D.

Er is ook weer een bestelling gedaan met leuke spulletjes.
Deze keer weer bij Plaza Japan en ik hoop dat het een beetje vlot geleverd wordt.
Moet het wel via email aanpassen want ik heb per ongeluk ook iets besteld wat eind maart pas uitgebracht wordt.
Heb natuurlijk geen zin om nog 2 maanden op de bestelling te wachten.

Onderwerp starter
Dré

Bericht door Dré »

Een tijdje terug heb ik het Tomix HC85 treinstel voorzien van een dcc-decoder.
Het is een heel verhaal met een hoop plaatjes, vinden jullie vast niet erg :) .

De wagens zijn gelukkig heel eenvoudig uit elkaar te halen.
Hier is goed te zien welke methode Tomix gebruikt voor de stroomvoorziening.
Elk draaistel heeft 2 veertjes die contact maken met de printplaat.
Het motortje haalt zijn spanning ook met veertjes weer van de printplaat af,
heeft 2 royale vliegwielen en is met 2 mooie cardanaandrijvingen verbonden met de draaistellen.
Rechts is de cabine te zien waarin de rode en witte lichtgeleiders zitten en op de printplaat zitten 2 kleine witte ledjes.
Er is ook een heel klein schakelaartje aangebracht om de verlichting eventueel uit te schakelen.
Afbeelding

De achterste wagen heeft uiteraard geen motor maar is wel op dezelfde wijze opgebouwd.
Hier is ook exact hetzelfde printje gebruikt als in de motorwagen.
Afbeelding

Het printplaatje met boven- en onderaanzicht.
Aan de onderzijde zijn ongeveer in het midden 2 vierkante kopereilandjes te zien.
Hier drukken de veercontacten van de motor tegenaan.
De vierkantjes zijn dmv de gaatjes verbonden met de bovenzijde.
Deze moeten worden uitgeboord, verderop hier meer over.
Afbeelding

Hier zijn het schakelaartje, weerstandje en leds goed te zien.
Tomix is zo aardig geweest om met de driehoekjes de stroomrichting van de leds aan te geven.
Scheelt weer wat meetwerk en het voorkomt fouten.
De driehoekjes moeten straks in de richting van de decoder wijzen.
Het circuit moest natuurlijk wel worden aangepast en daarom is er wat "gedremeld" met een heel klein freesje en een vaste hand.
De "plus" komende vanaf het weerstandje kan zo naar de goede zijde van beide ledjes.
Afbeelding

Heb voor dit projectje geprobeerd de juiste kleuren aan te houden.
Dus een paar zwarte draadjes (linkerzijde van de loc) gebruikt om 3 koperbaantjes door te verbinden.
Wit is voor de witte verlichting bij vooruit rijden, geel voor de rode bij het achteruit rijden.
Dit was een heel gepriegel, in het echt is het véél kleiner dan op de foto :( .
Afbeelding

Met een mesje een sleufje gemaakt om de draadjes ruimte te geven.
Afbeelding

Ook moest er wat verzonnen worden om 2 draadjes naar de achterste wagen te krijgen.
Wilde niet dat de bedrading in het zicht zou komen dus ben met deze oplossing gekomen.
Een paar strookjes kopertape gesneden uit een breder stuk, ook een leuk klusje.
Ik heb gelukkig een goede loeplamp, kan echt niet meer zonder dat ding.
Afbeelding

De zwarte en rode voedingsdraadjes aangesloten op de linker- en rechterzijde van de print.
Afbeelding

De oranje en grijze draadjes van de decoder gaan naar de onderzijde en worden gesoldeerd op de vierkante eilandjes van de motor.
Heel belangrijk is wel dat de gaatjes in deze eilandjes worden uitgeboord.
Er mag absoluut geen verbinding meer zijn met de andere zijde, de decoder gaat zeer waarschijnlijk in rook op als één van de motoraansluitingen
contact maakt met de railaansluiting.
Afbeelding

De witte en gele draadjes zijn gesoldeerd op de strookjes kopertape.
En het kleine decodertje zit nu ook met dubbelzijdig tape op z'n plek.
Afbeelding

Aan de achterkant 2 draadjes tbv de achterste wagen.
Afbeelding

Hier is ook weer dezelfde truuk uitgehaald met de ledjes op het printplaatje.
Afbeelding

Omdat we toch bezig waren met de juiste draadkleuren heb ik hier rood gebruikt om de 3 koperbaantjes met elkaar door te verbinden.
De rechterzijde is rood en gaat nu als "plus" via het weerstandje naar de ledjes.
Geel en wit zijn hier omgedraaid ten opzichte van de voorzijde want als er wit licht aan de voorkant brandt moet er rood aan de achterkant branden.
Afbeelding

Draadjes mooi weggewerkt, van buitenaf niets van te zien.
Afbeelding

Nu nog alleen de laatste draadjes vastmaken en dan kan de kap er weer op.
Er zit een paar mm ruimte tussen beide wagens dus misschien ga ik de draadjes nog een beetje zwart stiften.
Afbeelding

Vond het wel een geslaagd klusje maar ik denk dat dit niet gaat lukken met 3 of 4 delige treinstellen.
Heb nu al 2 handen nodig om de HC85 voorzichtig op de rails te zetten.

Dit was geloof ik wel de langste update tot nu toe, ga nu weer even rijden met de treintjes ;) .

Dré

Onderwerp starter
Dré

Bericht door Dré »

Zo, de spullen die ik besteld heb bij Plaza Japan zijn gisteren eindelijk afgeleverd.
Het duurde wat langer dan normaal maar da's mijn eigen schuld.
Had ook een paar dingetjes besteld die volgende maand pas uitgebracht gaan worden.
Er moest dus wat heen en weer worden gemaild om het pakketje te versturen met alleen de items die op voorraad waren.

Dit zijn de nieuwe aanwinsten.
Een paar extra containerdraagwagens, een mens kan immers nooit genoeg containers hebben :D
Afbeelding

En uiteraard weer een mooie aanvulling op de collectie containers.
Afbeelding

Mijn eerste Japanse lasercut bouwpakketjes, ik ben benieuwd.
Afbeelding

Het is in ieder geval heel precies gelaserd, de kozijnen van de raampjes zijn echt heel dun.
Afbeelding

Er kan ook weer lekker worden gepriegeld met de kleine maar fijne koppelingen.
Afbeelding

Vanavond lekker een en ander uitpakken en op de baan zetten.

dist

Bericht door dist »

tv_man schreef: 10 jan 2025 16:20Met die prijzen zou je bijna gaan denken dat Europese modeltreinen zwaar overprijsd zijn.
Greetings from Germany.

If you allow me, I'll answer in English,my Dutch is not good enough. European models are and aren't over priced. The market is much smaller in Europe and European manufacturers cannot achieve the economies of scale that Japanese manufacturer can. Also, the European market is more geared toward detailed models, whereas Japanese manufacturers aim at producing cheaper and less detailed models.

The over priced part can be seen in what Kato importers think Europeans are willing to pay for Kato's models. Price which is not entirely justified by the cost they incur for importing.
Timtrein85 schreef: 10 jan 2025 20:33Japans spul is inderdaad mooi! Heb 6 TGV's van Kato en die zijn fraai gedetailleerd en rijden zeer soepel.
They are beautiful enough, and spotless mechanically. If you want to see proper beautiful models, you have to look at what the Chinese manufacturers (Changming, Minitown and ModuFactor) are able to produce. The quality of the details is far above whatever else I have encountered. Taiwanese models, notably TouchRails are also rather impressive.

I'll insert some product pictures from Changming models here, if that's alright:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

WimC

Bericht door WimC »

dist schreef: 12 feb 2025 19:12
tv_man schreef: 10 jan 2025 16:20Met die prijzen zou je bijna gaan denken dat Europese modeltreinen zwaar overprijsd zijn.
Greetings from Germany.

If you allow me, I'll answer in English,my Dutch is not good enough. European models are and aren't over priced. The market is much smaller in Europe and European manufacturers cannot achieve the economies of scale that Japanese manufacturer can. Also, the European market is more geared toward detailed models, whereas Japanese manufacturers aim at producing cheaper and less detailed models.

The over priced part can be seen in what Kato importers think Europeans are willing to pay for Kato's models. Price which is not entirely justified by the cost they incur for importing.
Timtrein85 schreef: 10 jan 2025 20:33Japans spul is inderdaad mooi! Heb 6 TGV's van Kato en die zijn fraai gedetailleerd en rijden zeer soepel.
They are beautiful enough, and spotless mechanically. If you want to see proper beautiful models, you have to look at what the Chinese manufacturers (Changming, Minitown and ModuFactor) are able to produce. The quality of the details is far above whatever else I have encountered. Taiwanese models, notably TouchRails are also rather impressive.

I'll insert some product pictures from Changming models here, if that's alright:
Use this:
https://www.deepl.com/nl/translator

and you get this:
Groeten uit Duitsland.

Als je me toestaat zal ik in het Engels antwoorden,mijn Nederlands is niet goed genoeg. Europese modellen zijn en worden niet te duur. De markt is veel kleiner in Europa en Europese fabrikanten kunnen niet de schaalvoordelen behalen die Japanse fabrikanten wel kunnen. Ook is de Europese markt meer gericht op gedetailleerde modellen, terwijl Japanse fabrikanten zich richten op het produceren van goedkopere en minder gedetailleerde modellen.

Het te hoge prijsniveau is te zien aan wat Kato importeurs denken dat Europeanen bereid zijn te betalen voor Kato modellen. Een prijs die niet helemaal gerechtvaardigd wordt door de kosten die ze maken voor het importeren.

Ze zijn mooi genoeg, en mechanisch smetteloos. Als je echt mooie modellen wilt zien, moet je kijken naar wat de Chinese fabrikanten (Changming, Minitown en ModuFactor) kunnen produceren. De kwaliteit van de details is ver boven alles wat ik ben tegengekomen. Taiwanese modellen, met name TouchRails, zijn ook indrukwekkend.

Ik zal hier wat productfoto's van Changming-modellen invoegen, als dat goed is:

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Not a perfect translation, but quite good. You could add the original english text in spoilertags.

Mijn engels is goed genoeg (ik zit op verschillende engelstalige fora), maar ik heb er een bloedhekel aan om op een nederlands forum engels te lezen. Dus graag niet doen.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Dré

Bericht door Dré »

Nou nou Wim, niet zo streng :D.

dist,
Bedankt voor het berichtje.
Changming heeft inderdaad ontzettend veel treinen van de Chinese spoorwegen.
Heb ze ook gezien bij J-Scale in Duitsland.
Daar zijn ook heel veel modellen van Japanse en Chinese fabrikanten te vinden.

dist

Bericht door dist »

Spoiler
Yes, though understandable, I found Wim’s reaction a tad harsh. I personally always prefer people to try and express themselves in the international lingua franca rather than using a potentially broken machine translation if they can’t manage my language. At least, I know I will understand what they mean. Even more as I’m not a native English speaker and there are more risk for what I mean to be lost via a second layer of translation.

Les goûts et les couleurs.

Dre, yes. J-scale is Changming’s European representative/exclusive dealer. Chinese models are really impressive and I have fallen under their charm after buying my first model during the pandemic. I still collect and run Japanese, but I have been delving deeper into other Asian models. If you have any curiosity about them, I highly recommend them.

Anyway, I had came here to follow your progress. Not to derail this topic.
Hier, ik hoop dat het zinvol is.

Ja, hoewel begrijpelijk, vond ik Wims reactie een beetje hard :D Persoonlijk heb ik altijd liever dat mensen zich proberen uit te drukken in de internationale lingua franca dan dat ze een mogelijk kapotte machinevertaling gebruiken als ze mijn taal niet beheersen. Dan weet ik tenminste dat ik begrijp wat ze bedoelen. Temeer omdat ik geen moedertaalspreker van het Engels ben en er meer risico is dat wat ik bedoel verloren gaat door een tweede vertaallaag.

Les goûts et les couleurs.

Dre, ja. J-scale is de Europese vertegenwoordiger/exclusieve dealer van Changming. Chinese modellen zijn echt indrukwekkend en ik ben onder hun charme gevallen nadat ik mijn eerste model kocht tijdens de pandemie. Ik verzamel en gebruik nog steeds Japanse modellen, maar ik ben me meer gaan verdiepen in andere Aziatische modellen. Als je er nieuwsgierig naar bent, kan ik ze van harte aanbevelen.

Hoe dan ook, ik kwam hier om je vorderingen te volgen. Niet om dit onderwerp te laten ontsporen.

FidOo

Bericht door FidOo »

@dist Kannst doch auch Deutsch und dann Hollandisch übersetzt machen. Die meisten Höllander werden deutsch auch verstehen und dann ist es wenigstens in deine Muttersprache. Wäre doch einfacher und weniger chance auf doppelte "Übersetzungsfehler".

Vertaald: Gewoon in t duits typen en nederlands vertalen. Ipv engels en nederlands. De meeste nederlanders begrijpen duits toch ook. En er is dan minder kans op dubbele vertalingsfouten.

On-Topic:

Mooie aanwinsten, ik begreep wel eens dat in Japan vrijwel alles in containers over het spoor gaat. Wel in de kleine kubus-containers die wij hier niet kennen.
En inderdaad Changming (ik lees hier altijd Charming...) maakt ook mooie modellen.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Dré

Bericht door Dré »

Leuk dat er toch wel wat belangstelling is in de spoorwegen uit het verre oosten.
Het is ook weer eens wat anders, ik zit nu al bijna 50 jaar tegen West Europese treintjes aan te kijken.
Niet dat dit erg is maar het is ook verfrissend om wat nieuws uit te proberen.

Ik vind het ook best wel leuk om een en ander uit te zoeken.
Zo ben ik er achter gekomen dat er in Japan nog best wel wat "ZigZag" en "Switchback" stations in gebruik zijn (Wikipedia).

Mijn favoriet tot nu toe is Obasute station.
In onderstaand filmpje verlaat de train het station van Obasute, doet een "switchback" en vervolgd zijn weg.
Na 5.30 min volgt er weer een aparte actie, leuk om na te bouwen in model.

De kruiswissel van bovenstaand fragment op 5.30min een paar km van Obasute.
Afbeelding

Op mijn youtube kanaal Dre's Model Railway staan een paar playlists met interessante filmpjes van div Japanse stations.
Ook eentje van een goederentrein met nogal wat tankwagons die een switchback doet op Obasute om ruimte te maken voor een personentrein.
Ik zal dit kanaal zo af en toe aanvullen met aparte filmpjes, er staan er zoveel van op Youtube.
Laatst gewijzigd door Dré op 13 feb 2025 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

dist

Bericht door dist »

Spoiler
@FidOo. I'm French, so German is my third language and not particularly good. I don’t want to impose it on anyone, and I don't assume any of you wants to read French here.

Yes, Charming was their old (incorrect I think) branding. They changed it for a few years now. And unfortunately for myself, I already own around 30 of their locomotives.

Regarding Japanese trains, there have been some very interesting announcements made by Tomix and Popondetta today. I’m personally very excited for the Osaka Metro 400 Series, aka The Space Train which looks like a module for the ISS.
@FidOo. Ik ben Frans, dus Duits is mijn derde taal en niet bijzonder goed. Ik wil het niemand opdringen, en ik neem niet aan dat iemand hier Frans wil lezen.

Ja, Charming was hun oude (volgens mij onjuiste) merknaam. Ze hebben het sinds een paar jaar veranderd. Ik bezit al ongeveer 30 van hun locomotieven :D

Wat betreft Japanse treinen, er zijn vandaag enkele zeer interessante aankondigingen gedaan door Tomix en Popondetta. Persoonlijk ben ik erg enthousiast over de Osaka Metro 400 Series, ook wel bekend als de Space Train, die eruitziet als een module voor het ISS.

Tomix 02/2025: https://ngauge.jp/tomix202508/

Popondetta 02/2025: https://ngauge.jp/popon20250213/

Afbeelding

leon1965

Bericht door leon1965 »

dist schreef: 13 feb 2025 14:40
Spoiler
@FidOo. I'm French, so German is my third language and not particularly good. I don’t want to impose it on anyone, and I don't assume any of you wants to read French here.

@FidOo. Ik ben Frans, dus Duits is mijn derde taal en niet bijzonder goed. Ik wil het niemand opdringen, en ik neem niet aan dat iemand hier Frans wil lezen.
En ce qui me concerne, j'ai habité 23 ans en France, suis marié avec une Française et mes 3 enfants sont nés à Paris, donc le Français...pas de problèmes 8)7

Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]

dwarsligger
Contacteer:

Bericht door dwarsligger »

Bonjour monsieur Dist,

Ça va? ( Tot zover mijn Frans 😜)

Ik zou het bericht in het Engels plaatsen en vervolgens het vertaalde Nederlands in de spoiler. De meeste mensen spreken Engels en/of kunnen het op z’n minst lezen. En ik lees liever een goed bericht in het Engels dan een slecht vertaald bericht in het Nederlands.

Maar in ieder geval, welkom.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

WimC

Bericht door WimC »

dist schreef: 13 feb 2025 11:04 Ja, hoewel begrijpelijk, vond ik Wims reactie een beetje hard :D Persoonlijk heb ik altijd liever dat mensen zich proberen uit te drukken in de internationale lingua franca dan dat ze een mogelijk kapotte machinevertaling gebruiken als ze mijn taal niet beheersen. Dan weet ik tenminste dat ik begrijp wat ze bedoelen. Temeer omdat ik geen moedertaalspreker van het Engels ben en er meer risico is dat wat ik bedoel verloren gaat door een tweede vertaallaag.
Deepl werkt heel behoorlijk vanuit de europese talen. Als je goed grammiticaal in het frans schrijft, komt er over het algemeen een goede vertaling in het nederlands uit.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Dré

Bericht door Dré »

In Japan zijn een hoop liefhebbers van (model)spoorwegen.
Maar je kan ook een beetje doorslaan.
En dit alleen maar om een "unieke" foto te maken van een werktrein |:( .

Filmpje op X is gewoon te zien zonder inlog.
https://x.com/tkzwgrs/status/1845214292041400643

sprui811

Bericht door sprui811 »

kwam dit net tegen op wikipedia, moest gelijk aan dit draadje denken, veiling sluit vandaag dus hopelijk leest u het nog

https://www.catawiki.com/nl/a/1100366-s ... ling-japan

Smile, life is too short to be sad

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Dré schreef: 13 feb 2025 23:27 In Japan zijn een hoop liefhebbers van (model)spoorwegen.
Maar je kan ook een beetje doorslaan.
En dit alleen maar om een "unieke" foto te maken van een werktrein |:( .

Filmpje op X is gewoon te zien zonder inlog.
Klopt, maar ze jatten wel je gegevens...

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Dré

Bericht door Dré »

Hi sprui811,

Deze Kato en Tomix treinen worden regelmatig op Catawiki aangeboden.
Eerder is er al een en ander over gesproken in dit topic.
Ik hoop dat de mensen zich niet laten verleiden/misleiden om daar wat aan te schaffen.
De verkoper zit in Japan en daar is op zich niets mis mee behalve dat ie rond de 40,00 Euro verzendkosten rekent per artikel.
Daar komen ook nog de veilingkosten, douanekosten en btw bij en dan wordt het best wel een duur 2e hands treintje.
Ze zijn ook gewoon nieuw in Japan te koop voor een lagere prijs.
En de "experts" van Catawiki weten het ook bont te maken met een geschatte waarde van 210,00 tot 250,00 Euro voor een DD51 diesellokje wat nieuw 43,50 Euro kost (zonder verzend/douane kosten en btw).

Onderwerp starter
Dré

Bericht door Dré »

Zaunkönigs Bahn schreef: 14 feb 2025 19:09
Dré schreef: 13 feb 2025 23:27 Filmpje op X is gewoon te zien zonder inlog.
Klopt, maar ze jatten wel je gegevens...
Hi Joop,
Er valt van mij niet veel te jatten, ben nergens op ingelogd (ja, nu op dit forum) en ik doe niet aan social media.
Ben een gelukkig mens :D.

Dré

FidOo

Bericht door FidOo »

Dré schreef: 14 feb 2025 19:14 Hi sprui811,

Deze Kato en Tomix treinen worden regelmatig op Catawiki aangeboden.
Eerder is er al een en ander over gesproken in dit topic.
Ik hoop dat de mensen zich niet laten verleiden/misleiden om daar wat aan te schaffen.
De verkoper zit in Japan en daar is op zich niets mis mee behalve dat ie rond de 40,00 Euro verzendkosten rekent per artikel.
Daar komen ook nog de veilingkosten, douanekosten en btw bij en dan wordt het best wel een duur 2e hands treintje.
Ze zijn ook gewoon nieuw in Japan te koop voor een lagere prijs.
En de "experts" van Catawiki weten het ook bont te maken met een geschatte waarde van 210,00 tot 250,00 Euro voor een DD51 diesellokje wat nieuw 43,50 Euro kost (zonder verzend/douane kosten en btw).
Dit! Ontzettend belangrijk berichtje eigenlijk. En iets waar ik mij ook vreselijk aan stoor. Je slaat de spijker op zijn kop!

Doe je eigen onderzoek en kijk vooral zelf rond wat de prijzen zijn.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Tombark

Bericht door Tombark »

Hoi Allemaal,

Wat leuk om te zien dat er meer mensen zijn die geinteresseerd zijn in Japanse treinen…..

Ikzelf ben net begonnen met Kato (begin sets M1 en M2 gekocht) en heb net van het weekend de EX-CSB1 binnen gekregen …. Aangezien ik er (nog) weinig verstand van heb is dit een heerlijk plug and play systeem ( had al een DD51 met dcc decoder gekocht)

Nu heb ik ook een DE10 van Kato besteld bij Plaza Japan (de 7011-3) en ben nu op zoek naar de juiste (of goeie) decoder hiervoor…..

iemand tips ??

Zal even filmpje op youtube zetten van mijn eerste (tijdelijke) baantje :D

Groetjes
Tom

https://youtu.be/llXR7S3gQ4k?si=gNuPC85-QYJuzHUL

Onderwerp starter
Dré

Bericht door Dré »

Hi Tom,
Goed om te zien dat er nog meer bezig zijn met het Japanse spul :Thumb .
Leuk filmpje ook, wel oppassen hoor met het aanschaffen van Koki wagens en containers.
Het schijnt nogal verslavend te werken, in ieder geval wel bij mij :D.

Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met de nieuwe EX-CSB1 DCC-EX centrale.
Ik gebruik nog de ouderwetse uitvoering met een Arduino Mega/motorshield/wifi printje.
Werkt uitstekend maar het is niet zo mooi compact als de EX-CSB1.

In de DE10 lok schijnt de Digitrax DN163K4A / Noch 70DN63K4A decoder te passen.
Dat is dezelfde als in de Rhätische Bahn loks van Kato gebruikt worden.
Heb ook een (Japans) linkje gevonden met een paar plaatjes.
https://blog.nomulabo.com/article/500201841.html
Als je de translate gebruikt is de tekst redelijk te begrijpen.
Op diezelfde pagina staat ook een link naar een PDFje van Kato.

Het is bij dit lokje wel heel belangrijk om de clipjes die naar de motor gaan goed te isoleren met tape.
Dit moet echt secuur gedaan worden anders is de kans heel groot dat één van de motoraansluitingen kortsluiting maakt met het frame en dan is het waarschijnlijk einde decoder.

Ikzelf heb het originele printje verbouwd en een bedrade D&H decoder erin gezet.
Maar da's wel veel meer werk omdat ik ook de motordraadjes direct op de motor gesoldeerd heb.
Hiervoor moest de hele lok uit elkaar.

Dré

Tombark

Bericht door Tombark »

Hé Dré 😉

Dank voor je reactie…. Ik had inderdaad begrepen dat de DN163K4a de eenvoudigste oplossing is, alleen is deze nergens in de buurt te krijgen 😩

Ik heb dus ook maar gekozen voor de D&H decoders…. Is wel wat soldeerwerk, maar daar ben ik niet zo bang voor…. Is wel een uitdaging

Touwens , is het printplaatje ongeveer hetzelfde als de DD51 ? Oftewel, kan ik jouw prachtige schetsen gebruiken om de decoder bij de DE10 in te bouwen ? Inderdaad nog even wat kapton tape bestellen, das wel cruciaal begrijp ik…..

Heb je toevallig nog wat foto’s van jouw DE10 (in omgebouwde staat ?)

Zoals ik al zei, ben echt een beginneling op dit gebied , maar ik hoop snel te leren :)

Mijn ervaring met de EX-CSB1 is erg goed, in Oostenrijk besteld en een paar dagen later binnen… Engine Driver op oude telefoon gezet, en gaan met die banaan 😬

Uiteindelijk wil ik het met de Computer gaan besturen, maar dat moet ik allemaal nog uitzoeken… eerst maar eens in DCC zelf verdiepen met alle ins en outs……

Groetjes
Tom

Onderwerp starter
Dré

Bericht door Dré »

Tom,
Ik heb hier nog 1 nieuwe Digitrax DN163K4a decoder liggen, die ga ik niet meer gebruiken.
Als je interesse hierin hebt hoor ik het wel via een privéberichtje.

Zal vanavond nog even kijken of ik een foto kan maken van de omgebouwde DE10.

Ik heb dat adresje in Oostenrijk ook gevonden op de DCC-EX website.
Ze zijn blijkbaar de enige in de EU die de EX-CSB1 verkopen.
Heb jij hem gekocht met of zonder display en behuizing?

Dré

Plaats reactie