Aparte bedradingskoker voor terugmelders?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
martindegroot

Aparte bedradingskoker voor terugmelders?

Bericht door martindegroot »

Ik ben een kleine N-spoor baan aan het bouwen, digitaal met witte z21. Ergens gelezen dat je voor de bedrading van terugmelders/bezetmelders een aparte bedradingskoker moet gebruiken. Mijn vraag is als dit zo is, hoe pak je het dan aan?

Stel ik heb 2 aparte bedradingskokers die beide van links naar rechts ofwel van West naar Oost in de lengte-richting aan de onderkant van de tafel lopen. Stel de meest noordelijke /bovenste is voor de bezetmelders en de meest zuidelijke /onderste voor voeding en bedrading tussen de wissels en de wisseldecoders.
Dan komt bedrading van bezetmelders van de zuidkant van de baan eerst de bedradingskoker voor voeding en wissels tegen voordat de draden naar de bedradingskoker voor de bezetmelders kunnen gaan.
En andersom komen voedingsdraden of wisseldraden vanaf de noordkant eerst de bedradingskoker voor bezetmelders tegen voordat ze naar de bedradingskoker voor voeding en wissels kunnen gaa.
De twee kokers boven elkaar hangen lijkt me niet haalbaar, en dan lopen de draden van de bezetmelders nog steeds dicht bij de draden voor voeding en wissels.

Is het mogelijk om bijv. de voedingsdraden vanaf de noordkant dwars door de koker voor bezetmelders te leiden (via de sleuven aan beide zijkanten van zo'n koker) voordat de draden de zuidelijke koker voor voeding en wissels ingaan?
Alvast bedankt voor jullie ervaringen met gescheiden bedradingskokers.
Martin de Groot

Peter Ruifrok

Re: Aparte bedradingskoker voor terugmelders?

Bericht door Peter Ruifrok »

Waarom zou je die aparte bedradingskokers willen? Als je alles maar een beetje netjes bedraad en later nog weet wat wat is.

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

obiwanjacobi

Bericht door obiwanjacobi »

Ik kan me voorstellen dat bij (snelle) schakeling er storing ontstaat. Wanneer draden voor langere weg parallel langs elkaar lopen kan die storing worden overgegeven op andere draden waardoor je mogelijk glitches krijgt. Voor DC waarschijnlijk geen ramp, maar DCC kan wellicht in de war raken.
Wanneer je draden wat verder uit elkaar legt of elkaar laat kruisen (ipv parallel) wordt het probleem al een heel stuk minder.

TonN

Bericht door TonN »

Mijn idee is vaak dat je niet iets een probleem moet maken als het nog niet voorkomt. Je zegt dat je een kleine baan gaat maken dus die kabels gaan niet meters naast elkaar lopen.

Velen hier gebruiken bindruggen waarmee normaal papier bij elkaar gehouden wordt. Ik vind het een prachtig systeem. Lekker flexibel ook. Zonder een draad aan een kant los te maken kan hij toch verplaatst worden ( als de andere route net zo lang is.)
Ik zou dit eerst eenvoudig op gaan zetten en als je een probleem krijgt kan je gemakkelijk uitbreiden.

Plaats reactie