Loc wordt heet
-
Onderwerp starter - Berichten: 15
Loc wordt heet
Hallo,
Ik heb een locomotief gekocht -Fleischmann 7230- en merk datie met een paar minuten rijden (12V) goed warm wordt. Heet is mss een te groot woord, maar een heel stuk warmer dan mijn andere locs. Ook rijdt hij niet snel op 12V terwijl mijn andere locs voorbij razen. Ik zie ook datie af en toe in houdt en dat de spanning dan wat daalt (11.4 ipv 12.4) alsof mijn 1A voeding het niet aan kan... Bij deze tests heb ik geen andere locs rijden.
Ik denk dat er iets mis mee is, maar wat?
Nog tips en tricks waar ik naar zou kunnen kijken?
Ter info: toen ik hem binnen kreeg heb ik alle assen (motor en wielen) en tandwielen een druppeltje olie gegeven.
Ik heb een locomotief gekocht -Fleischmann 7230- en merk datie met een paar minuten rijden (12V) goed warm wordt. Heet is mss een te groot woord, maar een heel stuk warmer dan mijn andere locs. Ook rijdt hij niet snel op 12V terwijl mijn andere locs voorbij razen. Ik zie ook datie af en toe in houdt en dat de spanning dan wat daalt (11.4 ipv 12.4) alsof mijn 1A voeding het niet aan kan... Bij deze tests heb ik geen andere locs rijden.
Ik denk dat er iets mis mee is, maar wat?
Nog tips en tricks waar ik naar zou kunnen kijken?
Ter info: toen ik hem binnen kreeg heb ik alle assen (motor en wielen) en tandwielen een druppeltje olie gegeven.
Re: Loc wordt heet
Ik zou het motorje eens schoonmaken .... ik weet alleen niet hoe dat moet ... Wie weet het wel en kan verder adviseren?
koolborstels vervangen door nieuwe .
Guus
koolborstels vervangen door nieuwe .
Guus
In ieder geval motortje eens los laten draaien en stroom meten.
Als dat goed gaat, draaistellen eens goed controleren of ze zwaar lopen.
Als dat goed gaat, draaistellen eens goed controleren of ze zwaar lopen.
Dat noem ik altijd "Groot onderhoud" in mijn logboek.
Dat houdt in dat de loc he-le-maal uit mekaar gaat.
Aandrijvingen in de draaistellen moeten dan helemaal schoon en ook
eventuele tandwielovergangen in de loc helemaal schoon.
Alle oude zwarte troep en prut moet eruit. (evt. mbv IPA of wasbenzine)
Dan de motor.
Ook he-le-maal uit mekaar. Met name de collector goed schoon zien te krijgen.
Waarschijnlijk zit deze vol koolborstel-prut gemend met olie van het lagertje.
Daarna alles weer in mekaar, even droog voelen of alles lekker vrij loopt.
Dan lagertjes voorzien van een drupje olie, en de tandwielen in de draaistellen
voorzien van Roco-vet.
Deze locjes behoren echt super te rijden. Dus waarschijnlijk moet je aan de
schoonmaak!
Groet,
Collin
Dat houdt in dat de loc he-le-maal uit mekaar gaat.
Aandrijvingen in de draaistellen moeten dan helemaal schoon en ook
eventuele tandwielovergangen in de loc helemaal schoon.
Alle oude zwarte troep en prut moet eruit. (evt. mbv IPA of wasbenzine)
Dan de motor.
Ook he-le-maal uit mekaar. Met name de collector goed schoon zien te krijgen.
Waarschijnlijk zit deze vol koolborstel-prut gemend met olie van het lagertje.
Daarna alles weer in mekaar, even droog voelen of alles lekker vrij loopt.
Dan lagertjes voorzien van een drupje olie, en de tandwielen in de draaistellen
voorzien van Roco-vet.
Deze locjes behoren echt super te rijden. Dus waarschijnlijk moet je aan de
schoonmaak!
Groet,
Collin
-
Ja - schoonmaken had ik zien aankomen 
Ik weet hoe ik de behuizing van de loc kan halen, maar ik zie niet hoe verder alles te demonteren.
Zijn er technische diagrammen ofzo die aangeven hoe alles in elkaar zit?
Het gaat om een Fleischmann 7230.
Iedereen iig bedankt voor het meedenken.

Ik weet hoe ik de behuizing van de loc kan halen, maar ik zie niet hoe verder alles te demonteren.
Zijn er technische diagrammen ofzo die aangeven hoe alles in elkaar zit?
Het gaat om een Fleischmann 7230.
Iedereen iig bedankt voor het meedenken.
-
"Zijn er technische diagrammen ofzo die aangeven hoe alles in elkaar zit?"
https://z21app.roco.cc/doc/ET/2/DE/7230_13645.pdf
https://z21app.roco.cc/doc/AN/2/DE/BA_7230_201239.pdf
https://z21app.roco.cc/doc/ET/2/DE/7230_13645.pdf
https://z21app.roco.cc/doc/AN/2/DE/BA_7230_201239.pdf
-
Ik ben net klaar met de schoonmaak. Het was een hele puzzel om uit te vinden hoe alles uit elkaar moest.
Het motortje draaide redelijk zwaar. Toen ik de koolborstels er uit had was dat weg. Alles schoon gemaakt (IPA) en weer in elkaar gezet.
Motortje wel eerst even los getest.
Hij rijdt een heel stuk beter maar hij wordt nog steeds warm (minder dan eerst) en rijdt nog steeds langzamer dan mijn andere locs.
Oh - bij het in elkaar zetten had ik blijkbaar de motor op zijn kop terug gezet. Lachwekkend om de loc achteruit te zien rijden terwijl je verwacht datie vooruit zou gaan. Motortje omgedraaid en voila.
Het was een leerzame exercitie.
Het motortje draaide redelijk zwaar. Toen ik de koolborstels er uit had was dat weg. Alles schoon gemaakt (IPA) en weer in elkaar gezet.
Motortje wel eerst even los getest.
Hij rijdt een heel stuk beter maar hij wordt nog steeds warm (minder dan eerst) en rijdt nog steeds langzamer dan mijn andere locs.
Oh - bij het in elkaar zetten had ik blijkbaar de motor op zijn kop terug gezet. Lachwekkend om de loc achteruit te zien rijden terwijl je verwacht datie vooruit zou gaan. Motortje omgedraaid en voila.
Het was een leerzame exercitie.
Ik doe altijd de motor markeren zodat de markering aangeeft hoe deze in het frame zit.
gr Frits
gr Frits
-
Hoi, dit soort locjes rijden normaal gesproken heel soepel. Ik heb er 3 maar worden niet heet. Wat ik doe is de motor uitbouwen, koolborstels eruit halen, en in een badje wasbenzine. Dan met een zacht penseeltje de collector bladen goed schoon maken. Tussen de groefjes hoopt zich slijpsel van de koolborstels op en dat moet er echt uit want dat zorgt voor weerstand en slecht rijgedrag. De koolborstels kun je vernieuwen of met de soldeerbout uitgloeien. De olie die door de koolborstels geabsorbeerd is in de loop der tijd zal dan weg bruisen. Ook de wielstellen kunnen in de wasbenzine en met een fijn penseeltje geborsteld worden. Alles goed laten drogen na de tijd en terug bouwen. Vergeet niet je motor lagers te smeren met een mini....maar echt mini drupje olie. Denk aan een naald puntje. Doe je teveel loopt het je motor in en heb je binnen no time je koolborstels vet en hoopt het vuil zich weer op. De wormwielen doe ik een klein likje vet aan en aan de tandwielen ook een mini drupje olie. En schoon is je kunstgebit. 
En wil je in de toekomst je locje nog digitaliseren dan heb ik hieronder nog een leuke link om een idee op te doen
.
viewtopic.php?p=261518#p261518
En wil je in de toekomst je locje nog digitaliseren dan heb ik hieronder nog een leuke link om een idee op te doen

.
viewtopic.php?p=261518#p261518
-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Je zou eens de weerstand van elke spoel kunnen meten en met elkaar vergelijken en als het kan ook met andere motoren. Als de motor ooit zo warm is geweest dat de lak van de windingen is beschadigd is het einde oefening. (Of je moet de spullen in huis hebben om een spoel te wikkelen.)
Wat ook kan, zoals ik gisteren heb ondervonden bij mijn Roco BR03: Motor begon te stinken en het reed niet mooi meer.
Dus schoonmaken zoals beschreven, de Roco heeft een 5 polige motor, dus collector ontdaan van smurrie en de 5
groefjes vrijgemaakt. En toen kreeg ik het pas door.... de collector is opgebouwd op een kunststof onderdeel dat op
de as zit, en die blijkt los te zitten. Dus collector verdaaid tov de spoelen, dat levert ellende op...
Dit heb ik ooit ook gezien bij een Fleischmann motor.
Dus er komt een micromotor in..
Dus schoonmaken zoals beschreven, de Roco heeft een 5 polige motor, dus collector ontdaan van smurrie en de 5
groefjes vrijgemaakt. En toen kreeg ik het pas door.... de collector is opgebouwd op een kunststof onderdeel dat op
de as zit, en die blijkt los te zitten. Dus collector verdaaid tov de spoelen, dat levert ellende op...
Dit heb ik ooit ook gezien bij een Fleischmann motor.
Dus er komt een micromotor in..
-
-
Leuk om te zien hoe deze man een 212 uit elkaar haalt. Goed dat hij markeert!
Wat smering betreft toch een opmerking. De lagertjes vaan de motor hebben maar heel weinig olie nodig, met een naaldpunt opbrengen.
De tandwielen niet met olie maar een beetje met het speciale Roco vet doen.
Wat smering betreft toch een opmerking. De lagertjes vaan de motor hebben maar heel weinig olie nodig, met een naaldpunt opbrengen.
De tandwielen niet met olie maar een beetje met het speciale Roco vet doen.
Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
-
- Contacteer:
Waar heeft hij dat boek met die maten voor antislip bandjes vandaan? Lijkt me erg handig.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
-
Blijkbaar hiervandaan;dwarsligger schreef: ↑20 mar 2025 08:17 Waar heeft hij dat boek met die maten voor antislip bandjes vandaan? Lijkt me erg handig.
https://www.kamodel.com/en/domu/1129-ka ... glish.html
Roco vet loopt niet weg. Goed voor de tandwieltjes.
Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg