En nu een best wel lange update over het digitaliseren van een klein lokje.
In bovenstaand filmpje is te zien hoe makkelijk het hele ding uit elkaar te halen is.
De dcc-decoder moet natuurlijk een plekje krijgen en het liefst uit het zicht.
Heb een mooi plekje gevonden, hier moet alleen een stukje van het chassis worden verwijderd.
Na veel gedremel en gevijl ziet het er nu zo uit.
Het lijkt meer dan het is, er is maar max 3mm verwijderd maar het is allemaal zó klein.
Sterker nog, het hele chassis is daar maar 9mm breed. Net iets meer dan het decodertje.
Ook moest er wat aan de zijkant worden verwijderd om de draadjes bij de motoraansluitingen te kunnen krijgen.
Dit zijn de 2 lichtunits. Deze hebben verende contacten aan de achterkant en worden dmv het groene kunststof kapje stevig op het chassis gedrukt.
Dit is het "hele" schema met de leds, voorschakelweerstand en een diode antiparallel over de led ter bescherming van de led wanneer de lok de andere kant op rijdt en de plus en min omdraaid.
Wat mij wel opgevallen is dat deze diode niet altijd wordt toegepast bij Kato en Tomix maar het moet ook gewoon werken zonder.
Ben tot nu toe ook bij geen enkele locomotief de hier gebruikelijke ontstoringsspoeltjes en condensators tegengekomen.
Voor de dcc toepassing zijn de 2 lichtunits een beetje verbouwd.
Aan de achterzijde is het linkse verende contact verwijderd zodat alleen de rechterkant contact maakt met het frame.
De diode (het kleine zwarte blokje) is ook verwijderd en nu ze er zo uit:
Het filmpje in het vorige berichtje laat zien dat de motor en ledjes al aan de decoder gesoldeerd zijn en na het testen als één geheel in het frame gepriegeld kunnen worden.
Alles is nu aangesloten volgens dit schema met de juiste draadkleuren (doe ik ook niet altijd

).
Hier zit alles netjes op z'n plek en alle draadjes lopen soepel door/langs het frame.
Moest wel goed oppassen om niets af te knellen maar het is gelukt.
Er is ook nog een kleine stukje van de groene kapjes afgevijld aan de onderkant om wat meer ruimte te maken voor de draadjes.
Nog een laatste test en dan kan het weer in omgekeerde volgorde in elkaar gezet worden.
Na het in elkaar zetten de lok op de rails gezet en rijden maar (dacht ik). Hij deed helemaal niks.
Ik zag al allerlei beren op de weg verschijnen maar het bleek dat ik de 4 hele kleine koperkleurige verende contactjes vergeten was terug te zetten

.
De twee draaistellen drukken hier tegenaan om de spanning van de rails door te geven aan het chassis.
Hoefde gelukkig maar alleen de kap even eraf te halen en met een pincet de veertjes weer terug te plaatsen.
Foto van tijdens de demontage
Uiteraard weer een nieuw filmpje gemaakt van dit lokje kruipend over een paar Tomix wissels.
Ondanks dat ie best wel licht is gaat dit perfect zonder stil te vallen, ben er zeer tevreden mee.
Hij rijdt hier nog met de standaard fabrieksinstellingen.
Alleen de max snelheid is wat lager ingesteld en de verlichting is een beetje gedimd (was veel te fel).
Op naar het volgende klusje.
Dré