Japanse Modeltreinen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Tombark
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2025 10:57

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Tombark »

Hoi hoi

PB gestuurd

Ik heb de EX-CSB1 met behuizing (althans klein ombouwtje) en display gekocht….. ik dacht dat er helemaal een kastje om zou zitten, maar deze zit er niet bij (worden vast wel ergens 3d geprint)

Dit is wat je krijgt


Afbeelding

Verder heb je dan een (oude) telefoon / tablet nodig en je kunt aan de slag

Voor android kun je “Engine Driver” krijgen en voor apple de Withrottle (lite of een betaalde versie)

Eigenlijk wil ik hem op de computer gaan gebruiken, maar heb nog geen idee wat daar allemaal voor nodig is, zoals ik al zei, absolute beginner 😂🤣😂


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Dré »

Hi Tom,
Ik zie nog geen PB in mijn postvakje.

De nieuwe DCC-EX centrale kan dus geleverd worden met een mini display en een bracket om hem ergens op/in te schroeven.
Dacht eerst ook dat er een behuizing bij zat maar die moet dus apart ergens worden aangeschaft.

Ik gebruik ook al een tijdje de Engine Driver App om alles te bedienen, ben er zeer tevreden over.
Automatiseren met EX-RAIL via een pc is ook goed te doen.

Misschien wel leuk om de ervaringen met DCC-EX verder hier te bespreken in een nieuwe of een bestaande topic.
Er zijn op dit forum meerdere leden actief met veel kennis over DCC-EX zoals Rico (Momfer).

Zoals beloofd een paar plaatjes van de DE10 diesellok met ingebouwde decoder.
De Digitrax decoder is inderdaad even groot als het originele printplaatje dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Behalve dat de isolatie van de motoraansluitingen wel extra aandacht nodig heeft.
Afbeelding

Hieronder is te zien dat een stuk van het printje afgeknipt is om ruimte te maken voor de decoder.
Ook heb ik een paar mm weggefreesd van het frame onder de decoder omdat het anders wel erg krap wordt.
De kap gaat er als één deel (incl cabine) vanaf dus niet zoals bij zijn grotere broer de DD51 waar je eerste de cabine moet verwijderen.
En niet vergeten eerst het witte hekwerk voorzichtig los te maken van de cabine.
Hier is ook goed te zien dat ik met zwarte tape de motoraansluitingen extra geïsoleerd heb.
Afbeelding



Tombark
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2025 10:57

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Tombark »

Hoi hoi

Dank voor de reactie, zou de decoder graag van je willen overnemen !

En dank voor de duidelijke foto’s 👍👍

Ik heb PB proberen te versturen, maar ik zie niks in het postvak uit verschijnen…..


Zou jij eens willen proberen ?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Dré »

Het verzamelen van de Koki wagons en containers is ondertussen een beetje uit de hand gelopen maar da's niet erg toch? :D
Maar dat biedt wel mooi de gelegenheid om een paar proefritjes te doen met een hele lange trein door de krappe (radius 24,3cm) bochten.
De lok trekt de sleep Koki's met gemak er doorheen en er zijn geen onstporingen ondanks dat de wagons bijna niks wegen.
Ik ben er nu wel van overtuigd dat er op de nieuwe baan zonder problemen de krappe bochten gebruikt kunnen worden.

Kato's DD200 diesellok (Red Bear) doet hier het zware werk maar trekt zich er weinig van aan.


Dré



Tombark
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2025 10:57

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Tombark »

Hé Dré !

Geen wonder dat alles op is als ik wat wil bestellen , 😂🤣😂

Gaaf hoor ! Ziet er “cool” uit….. zal ook ff filmpje van mij laten zien…. Heb ook e.e.a. besteld…. Zie dat ik op 1 lijn zit met jou !!

Groetjes
Tom


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Dré »

Er is hier ondertussen weer wat leuks afgeleverd.
Dit keer een leuk klein rangeerlokje, een handvol containers en Koki containerwagens.
Deze bruine, groene en mosterdkleurige Koki's (voorlopers van de grijze en blauwe) mogen natuurlijk niet ontbreken in de collectie.
Heb lukraak wat nieuwe containers op de wagens geklikt en er is een kans dat er verkeerde op de wagens zitten.
Sommige zijn te recent of mogen niet op de oude wagens (in het echt), er komt nog best wel wat uitzoekwerk bij kijken.
De Japanse Spoorwegen hebben er geloof ik een sport van gemaakt om het zo ingewikkeld mogelijk te maken.
Maar dat is wel weer leuk om uit te vogelen.

Het Tomix 8612 lokje is van het type ND552 en is nagenoeg gelijk aan de DD13.
Hij is maar 87mm lang, gemeten tussen het witte hekwerk voor en achter.
De "Lengte Over Buffers" gaat hier niet op want die zitten er niet op :) .

De rangeerlok rijdt hier nog op dc.
De spanning komt uit een regelbare dc voeding.
Bij 2,3 volt begint ie te rijden maar dan brandt de verlichting nog niet (deel 1 en 2 van het filmpje).
Derde deel is met een spanning van 4 volt en hier gaat de verlichting al aan.

In het laatste deel rijdt de lok op een Weistra pwm regelaar en kan er mooi langzaam worden gereden (incl gratis lichtshow).
Maar de motor gaat best wel een beetje tekeer, je ziet zelfs de lichte lok wat schommelen bij het wegrijden.
Misschien is het mogelijk om deze lok om te bouwen naar dcc maar er is totaal geen ruimte onder de huif.
De decoder zal dan in het zicht moeten komen in de cabine maar dat is voor later.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Dré »

Vandaag het blauwe rangeerlokje verder onder de loep genomen.
Het doosje verder uitgepakt om te zien wat er allemaal bijgeleverd is.
Het grijze gietstuk bevat een paar hele kleine dingetjes die zelf gemonteerd moeten worden zoals de luchthoorns op het dak.
En er is een keuze uit 4 verschillende blauwe nummerschilden.
De koppelingen kunnen ook naar wens worden vervangen dmv een werkende klauwkoppeling of een "echt" formaat klauwkoppeling voor de sier.
Het lichtgroene blokje is een gewicht wat indien nodig in de cabine geplaatst kan worden.
Het lokje is erg licht en kan wel wat extra gewicht gebruiken maar dan mis je wel die mooie doorkijk in de cabine.
Maar zelfs zonder dat gewicht rijdt ie zonder problemen langzaam over de Tomix wissels, ben blij verrast.
Afbeelding

Heb de lok ook al een keer helemaal uit elkaar gehaald ( ik kon het niet laten :D ) om te kijken of ergens uit het zicht een decoder kan worden ingebouwd.
Het frame bevat genoeg vlees om op een strategische plek wat materiaal weg te frezen dus dat is een meevaller.
Deze rangeerlok is net als de Kato's zo slim ontworpen, alles zit perfect in elkaar geklikt en er is geen schroefje te bekennen.
Zal binnenkort een bouwverslag van de decoderinbouw laten zien.

Dré


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Dré »

Dit lokje wil ik gaan gebruiken voor wat rangeerwerk dus hij moet makkelijk kunnen af- en aankoppelen.
In dit draadje in de Doe Het Zelf afdeling staat een manier om de standaard N-spoor koppeling mbv magneetjes af- en aan te koppelen.

Ik wilde onder de koppeling van deze lok ook zo'n klein magneetje plakken maar dat hoeft helemaal niet.
De Tomix loks hebben al een voorziening in de koppelingen om het met een magneet te bedienen, heb hier ooit wel eens een filmpje van gezien op Youtube maar helemaal niet meer aan gedacht |:(.
Weet ook niet of dit bij alle loks van Tomix zo is.
In de koppelingsmechanisme zit een heel kleine magneetje verwerkt waardoor de koppeling omhoog geduwd kan worden door een magneet onder rails (als de polariteit goed is).
Tomix en Kato hebben voor deze toepassing ook railstukken waar een magneet tussen de rails zit maar da's natuurlijk niet zo mooi en niet zo handig omdat men het ontkoppelen niet kan "uitschakelen".

Een plaatje van de koppeling in actie met de ontkoppelmagneet omlaag en omhoog geklapt.
Afbeelding



Tombark
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2025 10:57

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Tombark »

Mooi Lokje ! Ik ben erg benieuwd naar de inbouw van de decoder ! Ik had deze loc ook al op het oog , maar ik wacht eerst jouw verslag van de inbouw af …. Erg he….


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Dré »

Hi Tom,
Er wordt hard aan gewerkt :D .
Hoop vanavond de laatste draadjes te solderen en dan maar hopen dat ie in één keer goed loopt.
Heb wel alvast een filmpje toegevoegd op mijn Youtube kanaal over het demonteren van dit lokje.
Plaatjes van de decoder inbouw volgen nog.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Dré »

Alle draadjes van de decoder zitten nu op de goede plek en alles werkt zoals het hoort.
Het is wel een heel secuur werkje om het een beetje netjes in de lok weg te werken, het is echt millimeterwerk.
Heb het deze keer zo kunnen doen dat de decoder met motor en leds voorgemonteerd in het frame geplaatst kan worden.
Dacht eerst dat het ombouwen naar DCC bij de Tomix loks veel lastiger zou zijn dan bij de Kato's maar dat viel eigenlijk best wel mee.
In de Kato loks zit altijd zo'n grote printplaat die verbouwd moet worden maar dat was hier helemaal niet nodig.
Plaatjes van de inbouw volgen nog.
Heb nog wel even snel een filmpje gemaakt van de testopstelling.


Dré


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Dré »

En nu een best wel lange update over het digitaliseren van een klein lokje.
In bovenstaand filmpje is te zien hoe makkelijk het hele ding uit elkaar te halen is.
De dcc-decoder moet natuurlijk een plekje krijgen en het liefst uit het zicht.
Heb een mooi plekje gevonden, hier moet alleen een stukje van het chassis worden verwijderd.
Afbeelding

Na veel gedremel en gevijl ziet het er nu zo uit.
Het lijkt meer dan het is, er is maar max 3mm verwijderd maar het is allemaal zó klein.
Sterker nog, het hele chassis is daar maar 9mm breed. Net iets meer dan het decodertje.
Afbeelding

Ook moest er wat aan de zijkant worden verwijderd om de draadjes bij de motoraansluitingen te kunnen krijgen.
Afbeelding

Dit zijn de 2 lichtunits. Deze hebben verende contacten aan de achterkant en worden dmv het groene kunststof kapje stevig op het chassis gedrukt.
Afbeelding

Dit is het "hele" schema met de leds, voorschakelweerstand en een diode antiparallel over de led ter bescherming van de led wanneer de lok de andere kant op rijdt en de plus en min omdraaid.
Wat mij wel opgevallen is dat deze diode niet altijd wordt toegepast bij Kato en Tomix maar het moet ook gewoon werken zonder.
Ben tot nu toe ook bij geen enkele locomotief de hier gebruikelijke ontstoringsspoeltjes en condensators tegengekomen.
Afbeelding

Voor de dcc toepassing zijn de 2 lichtunits een beetje verbouwd.
Aan de achterzijde is het linkse verende contact verwijderd zodat alleen de rechterkant contact maakt met het frame.
De diode (het kleine zwarte blokje) is ook verwijderd en nu ze er zo uit:
Afbeelding

Het filmpje in het vorige berichtje laat zien dat de motor en ledjes al aan de decoder gesoldeerd zijn en na het testen als één geheel in het frame gepriegeld kunnen worden.
Alles is nu aangesloten volgens dit schema met de juiste draadkleuren (doe ik ook niet altijd :P ).
Afbeelding

Hier zit alles netjes op z'n plek en alle draadjes lopen soepel door/langs het frame.
Moest wel goed oppassen om niets af te knellen maar het is gelukt.
Er is ook nog een kleine stukje van de groene kapjes afgevijld aan de onderkant om wat meer ruimte te maken voor de draadjes.
Afbeelding
Afbeelding

Nog een laatste test en dan kan het weer in omgekeerde volgorde in elkaar gezet worden.
Afbeelding

Na het in elkaar zetten de lok op de rails gezet en rijden maar (dacht ik). Hij deed helemaal niks.
Ik zag al allerlei beren op de weg verschijnen maar het bleek dat ik de 4 hele kleine koperkleurige verende contactjes vergeten was terug te zetten :oops: .
De twee draaistellen drukken hier tegenaan om de spanning van de rails door te geven aan het chassis.
Hoefde gelukkig maar alleen de kap even eraf te halen en met een pincet de veertjes weer terug te plaatsen.

Foto van tijdens de demontage
Afbeelding

Uiteraard weer een nieuw filmpje gemaakt van dit lokje kruipend over een paar Tomix wissels.
Ondanks dat ie best wel licht is gaat dit perfect zonder stil te vallen, ben er zeer tevreden mee.
Hij rijdt hier nog met de standaard fabrieksinstellingen.
Alleen de max snelheid is wat lager ingesteld en de verlichting is een beetje gedimd (was veel te fel).


Op naar het volgende klusje.

Dré



Tombark
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2025 10:57

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Tombark »

Hé Dré !

Geweldige uitleg weer…. Ik denk dat ik het hier ook wel mee ga redden…. , wel een beetje “enge” ombouw, want om ergens de dremel in te zetten …. Dat is weer next level….. maar goed, ben ook nog maar sinds januari met de hobby bezig, dus ben best wel trots dat ik zelf ook een decoder heb ingebouwd….

Ik zie nog niet goed hoe de aansluitingen aan de motor vastzitten, maar dat wijst zich wel denk ik….

Weet jij zo welke cv’s je hebt veranderd voor de verlichting en max snelheid ??

Hartelijk dank weer voor deze geweldige instructie…. Dat maakt het voor beginnelingen zoals ik een stuk eenvoudiger 👍👍👍

Tom


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Japanse Modeltreinen

Bericht door Dré »

Hi Tom,
Dat wegfrezen heb ik heel rustig aan gedaan en elke keer een klein beetje.
Ben ook wel een paar uurtjes bezig geweest (verspreid over een paar avondjes) met de decoder inbouw.
Het meest lastige was nog om een goede route te vinden voor de motordraadjes en ook om zeker te zijn dat er nergens contact met het frame wordt gemaakt.
Op één van de foto's hierboven zijn de aansluitingen van de motor te zien, hier zijn de draadjes aan gesoldeerd.
Dit was ook weer een precisie klusje, het is echt zo klein allemaal.
De max snelheid is altijd instelbaar met cv5, staat bij de D&H PD10MU decoder standaard op 92.
Ik heb hem op 25 gezet en zo is ie ook veel mooier regelbaar.
De lichtsterkte kan bij deze decoder met cv52 worden ingesteld, 31 is 100% en hier is ie ingesteld op 10.

Dré


Plaats reactie