De laatste tijd ben ik behoorlijk aan het stoeien geweest met de koppelingen op de wagons.
Wilde deze op dezelfde manier maken als de koppelingen op de locomotieven maar dat viel een beetje tegen.
Het mechaniek van de wagonkoppelingen is wat stijver dan die op de loks dus ze waren niet zo makkelijk omhoog te duwen met de grote magneet.
Uiteindelijk maar ervoor gekozen om twee van die platte magneten op elkaar te doen en zo de kracht te vergroten en dit gaat nu wel goed.
Alleen is natuurlijk ook de aantrekkingskracht op de wieltjes ook groter geworden en dat was nou net niet de bedoeling.
Ik ga misschien toch nog eens proberen of er nog een sterker magneetje onder de koppeling past zodat voor de ontkoppelaar maar 1 magneet nodig is.
Afijn, er wordt nog aan gewerkt

.
De wegklapbare magneten zien er nu zo uit.
Voor mijn
Inglenook rangeerpuzzelbaantje moesten alle acht de wagons aan één kant worden voorzien van zo'n kleine 2x1mm magneet.
Dit was ook al een uitdaging, uiteindelijk is het toch gelukt met behulp van een plastic pincetje.
Het magneetje moet zover mogelijk naar binnen worden geplaatst zodat de andere koppeling er niet aan blijft haken.
Hier kwam ik ook achter na een tijdje rommelen

.
Het ontkoppelen in actie.
De timing is wel erg belangrijk hier want met de ontkoppelaar te vroeg of te laat omhoog gaat het niet goed.
Dré