Vetbad

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
marcopolo273

Vetbad

Bericht door marcopolo273 »

Hallo Nspoor leden.

Afgelopen zomer heb ik een locomotief van Fleischmann gekocht een BR120. Deze is helemaal nieuw en rijd goed. Echter heb ik vandaag de wielen eens even schoon gemaakt. Ik doe dat meestal door de kap even te verwijderen en de draaistellen eraf te nemen als dit makkelijk gaat ( en dat gaat bij deze loc ). Dan met mn messing borsteltje in de Dremel de wielen polijsten. Maar wat schetst mijn verbazing in die wielstellen is meneer Fleischmann met de slagroom spuit bezig geweest. Zo veel vet zit er in. Is dat normaal weten jullie dat. Mij is altijd geleerd zo minimaal mogelijk te vetten of te oliën. Heb het vet nu ook gewoon laten zitten hij rijd prima. Hieronder de foto van 1 van de wielstellen.

Afbeelding

Afbeelding

-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

piksov

Re: Vetbad

Bericht door piksov »

Helaas komt dit vaker voor bij nieuwe loks.

Als ik iets nieuw koop haal ik de boel ook gelijk even open om de boel schoon te maken .

Guus

Onderwerp starter
marcopolo273

Goedendag,

Het is alweer een tijdje geleden dat hier wat verteld is maar had toevallig van de week nog een geval. Had vorig jaar een nieuwe BR211 van Fleischmann gekocht bij Hans. Ding heeft het even goed gedaan daarna begon hij slecht te rijden. Wielen schoonmaken enz. Ging het even goed en weer hetzelfde gedoe. Van de week de hele wielstellen maar eens open gemaakt en gekeken. En hier was geen vet maar een halve liter olie aan de tandwielen gedaan. Ik hoor dit vaker dat Fleischmann er niet kinderachtig met de olie omgaat. Heb alles schoon gemaakt want de sleepcontact die achter tegen de wielen drukken waren helemaal vet. Het droop er gewoon vanaf. Na het schoonmaken een wereld van verschil. Dit locje, zo klein als ie is, rijd als een zonnetje. Wat zijn jullie ervaringen met nieuwe Fleischmann locomotieven.

Met vriendelijke groet,

Marc.

dwarsligger
Contacteer:

Bericht door dwarsligger »

Exact hetzelfde met een BR211. Waardeloos.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

FidOo

Bericht door FidOo »

Hoewel ik zelf niet veel nieuwe fleischmann loks heb gekocht de afgelopen jaren. (alleen een br112.1) moet ik zeggen dat er regelmatig over geschreven wordt. Niet alleen hier maar vooral ook op 1zu160.net.

Daar komen dezelfde verhalen als hier geschetst worden voorbij. En ja voornamelijk fleischmann die dit specifieke probleem met vet en olie kent.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
marcopolo273

Nou ik hoor het wel. Overal hetzelfde dus. Ik ben een groot Fleischmann liefhebber maar weet wel als ik een nieuwe loc koop, direct even kijken hoe het ervoor staat. En mocht het weer zo vet zijn dan gelijk alles in bad. :)

Met vriendelijke groet,

Marc.

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Is dit ook de ervaring met de stoomlocs van Fleischmann? Heb een br86 uit 2024 en die loopt af en toe ook niet lekker, vooral de eerste cm's. Kan ook de stroomopname zijn, maar als de slepers vettig worden kan dat ook natuurlijk...

Groet,
Marco

Mijn baan: Waldkirch
Mijn kanaal: YouTube

Onderwerp starter
marcopolo273

Marco,

Dat zou zomaar eens het probleem kunnen zijn. Het is echt de moeite waard om die loc eens open te maken en op onderzoek uit te gaan. Want je zal schrikken hoeveel olie je om de oren komt. Ik wil niet beweren dat dit de oorzaak is maar ik zou er wel rekening mee houden.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Plaats reactie