Vandaag niks spannends ook geen foto's wel verder gegaan met kabeltjes trekken....het schaduwstation van de binnenring afgemaakt.
Ik heb veel last van mijn COPD de laatste dag dus is onder de baan klauteren echt vermoeiend.
Heerlijk die bindruggen! Onder mijn baan hangt het ook vol er mee. Ook gelijk goed noteren welke draad waar naar toe gaat en waar voor die dient. Bij storingen is dan makkelijker te zoeken.
Ik merk wel dat de ene bindrug de andere niet is. Sommigen breken na verloop van tijd heel snel af. Als je er niet aan zit geen probleem. Maar als je nieuwe draden moet toevoegen erg vervelend.
Maar des al niet te min. Een goede en vooral goedkope oplossing.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Nog 3 blokken en het station te voorzien van draadjes, het begint een aardige spaghetti boel te worden
Ik had isolerende raillassen gebruikt bij de wissels, echter dat was geen goed idee want te weinig plaats voor het solderen van de draadjes voor de puntstuk polarisatie dus alle wissels aangepast en de gaatjes geboord voor de draadjes.
Misschien morgen weer een stukje
Het gedeelte van de wissels aanluiten op de OC32 en relais stel ik zolang mogelijk uit...het zweet breekt me al uit wanneer ik er aan denk. zo complex dat het me lijkt
Alle blokken zijn voorzien van draadjes en alle wissels hebben een stukje draad gekregen voor de puntstukpolarisatie. Dat zijn de witte en oranje draadjes
Alle scheidingen in de rails zijn ook aangebracht
Dat is phase 1, nu nog de hele zooi aansluiten en solderen
Ik probeer de aansluitingen / draadjes van de baan en de wissels apart te laten lopen zodat het overzichtelijk blijft, vandaar de extra bindruggen
Volgende etappen de aansturing van de wissels / relais?
Voor het solderen van draadjes aan de rails gebruik ik nu de draadloze soldeerbout van Action. Die heeft flinke power en je hebt geen last an een snoer. Wellicht even de rails schoonkrabben.
Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gaat lekker Leon. Ik heb een soldeerbout waar een stuk of 5-6 soldeer tips bij dus die kan je wisselen voor wat voor werk je doet. Zitten ook hele dunne bij bijvoorbeeld voor decoders inbakken enzo.
leon1965 schreef: ↑05 apr 2025 20:04
Oeps...ik was vergeten te vermelden dat ook alle raillasjes zijn gesoldeerd, kan de betrouwbaarheid alleen maar te goede komen.
Dat is zeker goed voor de betrouwbaarheid. Ik weet niet of ik daar geduld voor heb met 222mm Op het oude Baden deed ik twee draadjes aan elk stuk rail. Baden 2 doe ik ze elke meter ofzo. Kan er altijd nog wat meer aan solderen als het niet lekker loopt.
Ga zo door. Blijf dit volgen!
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Zeker die rust moet je eigen ook gunnen dat hoord ook bij het leven .
Ik heb gewoon zo'n blauw soldeer station van Conrad voor 25 euro toen
Met een extra punt erbij .
mvg Sjaak
Gaat de goede kant op zo Leon. Ja het zijn een hoop draadjes en met Dinamo moet je ook nog eens goed rekening houden met de voeding van wissels. Maar goed als je die pijn eenmaal gehad hebt dan heb je er straks geen omkijken meer naar.
En wat betreft solderen aan rails is het belangrijkste dat je soldeerbout voldoende vermogen heeft en dat je punt goed is. Voor rails heb je wat meer hitte nodig dan voor een decoderdraadje.
Ik gebruikte zelf tot 2x toe een merkloos soldeer station van zo'n standhouder die je op elke beurs ziet met allerlei gereedschappen en soldeer zaken. (van meekeren dacht ik)
Maar die gingen beide redelijk rap defect (na 2 jaar, redelijk intensief gebruik dat wel) en nu heb ik een hakko soldeer station. Echt een heel fijn ding. Binnen 10 seconden is die op temperatuur met een goede bout en veel verschillende punten die je er voor kunt kopen.
Kost 125 euro maar dat was mij de investering wel waard. Zeker omdat ik vrij veel decoders in bouw.
De tip goed schoon houden maakt ook een groot verschil. Bij een van mijn soldeer bouten zat een blikje met een soort koperen krullen in. Als je daar de tip in drukt dan is die gelijk soldeer vrij.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...