Langs het spoor, waar is dit voor?
-
Onderwerp starter - Berichten: 458
Langs het spoor, waar is dit voor?
Ik moest vandaag in Amsterdam zijn en op de weg terug stond ik op station Zuid/WTC te wachten op de trein naar Zwolle. En toen viel me dit op. Waar is dit voor? Een dergelijke constructie zat er drie keer op perron 1, op ruime afstand van elkaar. En mogelijk ook wel op de andere perrons. Maar toen kwam mijn trein. De extra staven zijn een paar meter lang.

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Re: Langs het spoor, waar is dit voor?
Dit soort extra spoorstaven liggen er als extra ontspoorgeleiders. Ze liggen bijna altijd bij viaducten en tunnels. Zou een trein ontsporen, dan blijven de wielflenzen er hopelijk achter hangen zodat de trein niet van het viaduct of de brug af valt.
Helaas, daar zijn ze niet voor. Deze spoorstaven zijn voor extra stabiliteit van de dwarsliggers op plekken waar meer risico is op verzakking zoals bij viaducten en tunnels. De ontspoorgeleiders liggen dichterbij de normale rails.
Dat is idd ook wel de bedoeling als ze dichter bij het hard van de sporen liggen zoals hier. Alleen werkt het meestal niet en is het vaak nog een kuilenfestijn op die plekken. Daarom had ik het gisteravond weg gelaten. Ontspoorgeleiders beginnen meestal ook met een punt.
-
Ontspoorgeleiders ken ik idd van bruggen, en beginnen idd met een punt. Ook liggen die veel dichter tegen de rails aan. Hier is dat allemaal niet zo. Ik snap alleen niet dat als het een versteviging is, waarom dan zo kort? Ik kan geen extra verzwakking onder de rails zien, zoals bijv een dieper gelegen onderdoorgang. Maar voor deze uitleg stemt wel, dat ze heel stevig aan de dwarsliggers vast zitten.
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
-
Dit word( in Duitsland) ook gebruikt over langere afstand waar het spoor over gaat van normaal spoor naar spoor in een betonnen bedding.
Alex_E heeft daar pas uitleg overgeven, zie hieronder ongeveer vanaf 7 min.
Groetjes Michiel
Alex_E heeft daar pas uitleg overgeven, zie hieronder ongeveer vanaf 7 min.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Duidelijk verhaal, maar op Zuid toch anders. De dwarsliggers blijven op Zuid van hetzelfde materiaal, ook op een normale afstand van elkaar. Dus zo te zien geen overgang in de manier waarop de rails gestabiliseerd wordt. Toch is ter plekke blijkbaar extra versteviging nodig over een relatief kort stukje. En dat op veel grotere afstand weg nog twee keer op dat perron (zo’n beetje bij het begin en eind).
-
Als deze stukken aan het begin en het einde liggen, dan kan het zijn dat daar de kop van de trein tot stilstand komt en dat laatste stukje remmen geeft extra druk op de wielen en dus de ondergrond. Vooral dan als de treinen met een relatief hoge snelheid rijden en hard remmen zoals op de korte stukjes rondom Asd en waarschijnlijk andere grote steden. Het zou dus kunnen zijn dat deze staven er liggen om de krachten op te vangen. Zal eens kijken bij het station in mijn woonplaats.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Rick, je heb gelijk bij de nieuwe sporen die worden gelegd op de Amsterdam Dijksgracht worden ook deze railstaven geplaatst, te hoogte waar de sporen over de nieuwe onderdoorgang tunnel gaan rijden, bij de overgang spoordijk en tunnelbak.
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Het zijn railframes. Deze worden geplaatst op de overgang tussen kunstwerk en aardenbaan. Daar is risico op verzakkingen.
Mvg. Erwin
Mvg. Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
-
kunstwerk = brug, tunnel, viaduct en dergelijke
aardenbaan = spoordijk of waar het spoor gewoon op de grond ligt (natuurlijk wel met ballast)
-
-
Ik zag vandaag in Geldermalsen ook nog wat voorbeelden waar ik met mijn telefoon foto's van gemaakt heb en Peter geappt heb.
Peter mocht jij die foto's wel van je telefoon op het forum kunnen krijgen leef je uit, mij lukt dat met mijn telefoon nog niet.
Groetjes Michiel
Peter mocht jij die foto's wel van je telefoon op het forum kunnen krijgen leef je uit, mij lukt dat met mijn telefoon nog niet.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
-
-
-
Op verzoek van Michiel station Geldermalsen. De extra rails zijn voor versteviging bij de overgang van normaal talud naar een betonbak boven een onderdoorgang
-