bocht wissels.
bocht wissels.
Hallo ik heb de ervaring dat wat grotere stoomloks problemen hebben met bocht-wissels.
is dit een bekend verschijnsel,en is er wat aan te doen?.
met vriendelijke groeten.
Gerhard.
is dit een bekend verschijnsel,en is er wat aan te doen?.
met vriendelijke groeten.
Gerhard.
Re: bocht wissels.
Ja, is bekend. Veel bochtwissels hebben te krappe bogen.
Welke bochtwissels gaat het om?
Welke bochtwissels gaat het om?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: bocht wissels.
Hier rijdt een BR 41 gewoon door de bochtwissels van flm
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: bocht wissels.
heb wissels van fleischmann in mijn testbaantje zitten Om te leren omgaan met koploper.
een br18.5 loopt hiet altijd naast de rails met de voorste wielen.
Gerhard.
een br18.5 loopt hiet altijd naast de rails met de voorste wielen.
Gerhard.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: bocht wissels.
Is denk ik toch een hapering ergens of in de wissel of in het draaistel van de loc. Gebeurd het ook als die in de andere richting rijdt?
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: bocht wissels.
nee dan gaat het wel goed.
Ik heb overegens meer loks die hier uit de rails lopen,ook een br 41.
Heb in mijn baan in aanbouw ook 2 bochtwissels zitten.
die had ik toch en vallen uit het zicht.
denk er over om die maar te verwijderen.
Gerhard.
Ik heb overegens meer loks die hier uit de rails lopen,ook een br 41.
Heb in mijn baan in aanbouw ook 2 bochtwissels zitten.
die had ik toch en vallen uit het zicht.
denk er over om die maar te verwijderen.
Gerhard.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: bocht wissels.
Gerhard,
Hier liggen ze ook in het schaduwstation en die geven nooit, te verwaarlozen in ieder geval, problemen.
Hier liggen ze ook in het schaduwstation en die geven nooit, te verwaarlozen in ieder geval, problemen.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: bocht wissels.
Ik kan een half boek volschrijven over die bochtwissel van Fleischmann, maar ik meen nu alles onder controle te hebben, zonder enig probleem.
Als eerste moet je eens nameten of de wielen van de voorlopers wel goed op afstand staan. Dat wilt wel eens schelen. Ik weet niet wat de NEM norm hiervoor is, maar ik regel de flenspunten met een meetlat op 8mm; zo nauwkeurig mogelijk.
Dan, je hebt 2 klassieke probleemgevallen met deze bochtwissel.
1) Tegen de wisseltongen in, kan het puntstuk het probleem zijn. Bijregelen van de flensafstand verhelpt dit probleem meestal, maar soms vijl ik het puntstuk een beetje bij opdat de flens gemakkelijker wordt geleid om langs de aftakkende kant te gaan.
2) Met de wisseltongen méé, heb ik ervaren dat over het algemeen de Arnold modellen dat een probleem vormen. Na maanden sukkelen heb ik de oorzaak gevonden. Arnold rails heeft een rond loopvlak, en Arnold wielen hebben een scherpe buitenhoek. Fleischmann rails hebben een vlak loopvlak met scherpe kanten, en wat afgeronde buitenhoek van de wielen. Nu, als een wiel langs langs de wisseltongen komt rollen, moet ie op een bepaald moment op de naastliggende spoorstaaf rollen. Een Arnold heeft hier een probleem met de Fleischmann wissel: scherp tegen scherp, en het wiel wordt dan uit het spoor gewrongen. Remedie, met een klein vijltje, of fijn schuurpapier de scherpe hoek langs de binnenkant van de buitenste vaste spoorstaven naast de wisseltong wat afronden. Let op, niet op het loopvlak schuren of vijlen, enkel de hoek wat afronden.
Vanaf dat moment heb ik nooit meer last gehad met de gebogen wissels van Fleischmann.
Ik weet dat ik hier een hele hoop commentaar op ga krijgen van: "dat is allemaal niet nodig", "bij mij loopt alles goed"... Maar ik beschrijf mijn eigen ervaring, en de oplossingen die ik gevonden heb voor de problemen op mijn (vorige) baan.
Als eerste moet je eens nameten of de wielen van de voorlopers wel goed op afstand staan. Dat wilt wel eens schelen. Ik weet niet wat de NEM norm hiervoor is, maar ik regel de flenspunten met een meetlat op 8mm; zo nauwkeurig mogelijk.
Dan, je hebt 2 klassieke probleemgevallen met deze bochtwissel.
1) Tegen de wisseltongen in, kan het puntstuk het probleem zijn. Bijregelen van de flensafstand verhelpt dit probleem meestal, maar soms vijl ik het puntstuk een beetje bij opdat de flens gemakkelijker wordt geleid om langs de aftakkende kant te gaan.
2) Met de wisseltongen méé, heb ik ervaren dat over het algemeen de Arnold modellen dat een probleem vormen. Na maanden sukkelen heb ik de oorzaak gevonden. Arnold rails heeft een rond loopvlak, en Arnold wielen hebben een scherpe buitenhoek. Fleischmann rails hebben een vlak loopvlak met scherpe kanten, en wat afgeronde buitenhoek van de wielen. Nu, als een wiel langs langs de wisseltongen komt rollen, moet ie op een bepaald moment op de naastliggende spoorstaaf rollen. Een Arnold heeft hier een probleem met de Fleischmann wissel: scherp tegen scherp, en het wiel wordt dan uit het spoor gewrongen. Remedie, met een klein vijltje, of fijn schuurpapier de scherpe hoek langs de binnenkant van de buitenste vaste spoorstaven naast de wisseltong wat afronden. Let op, niet op het loopvlak schuren of vijlen, enkel de hoek wat afronden.
Vanaf dat moment heb ik nooit meer last gehad met de gebogen wissels van Fleischmann.
Ik weet dat ik hier een hele hoop commentaar op ga krijgen van: "dat is allemaal niet nodig", "bij mij loopt alles goed"... Maar ik beschrijf mijn eigen ervaring, en de oplossingen die ik gevonden heb voor de problemen op mijn (vorige) baan.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: bocht wissels.
Knap.
Volgens mij geeft NEM minimum 7,4 mm tussen de flenzen.
Ik ondervind dat omdat ik nog oude Arnold wissels heb en die daar erg gevoelig voor zijn omdat de ganse wisseltong combinatie op één spanning staat.
Ik heb echter ook al ondervonden dat veel modellen nu op 7,3 afgeleverd worden, bij fijn flensprofiel (gp ?) niet altijd een probleem...
Volgens mij geeft NEM minimum 7,4 mm tussen de flenzen.
Ik ondervind dat omdat ik nog oude Arnold wissels heb en die daar erg gevoelig voor zijn omdat de ganse wisseltong combinatie op één spanning staat.
Ik heb echter ook al ondervonden dat veel modellen nu op 7,3 afgeleverd worden, bij fijn flensprofiel (gp ?) niet altijd een probleem...
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: bocht wissels.
Peco bochtwissels hebben een grote straal, nog nooit problemen mee gehad.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: bocht wissels.
juist ja ik ben dus niet de enige die zijn bedenkingen heeft over de bocht wissels
van FLM.
heb wel eens het idee dat het puntstuk de lok op tilt,lijkt niet diep genoeg.
Gerhard.
bedankt voor de reacties,zal er eens wat tijd voor uitrekken om te zien wat er nu echt gebeurd.
van FLM.
heb wel eens het idee dat het puntstuk de lok op tilt,lijkt niet diep genoeg.
Gerhard.
bedankt voor de reacties,zal er eens wat tijd voor uitrekken om te zien wat er nu echt gebeurd.
Re: bocht wissels.
Ik heb geen enkel probleem meer met de fleischmann bochtwissels..... ik heb ze er allemaal uitgegooid en in de rommelbak gemikt. Opge*** staat zeer netjes, wat een drama.
Re: bocht wissels.
Ik heb er nog wel een stuk of 10 te koop als je interesse hebt...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan