Ombouw Belgische stoomloc type 98
Ombouw Belgische stoomloc type 98
Eerst wordt de locomotief uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Het volgend slachtoffer ligt klaar voor de ombouw...
Deze schaal-N BR 94 van Fleischmann heeft haar chirugische ingreep gehad. Dus voorverwarmer, compressoren, elektro-generatoren, drukcylinders, lantaarns, leidingen en nog wat rommel weggesneden, en een Belgische ophoog op de kolenbak toegevoegd. De schoorsteen moet nog ingekort worden. Alles is nog in ruwe vorm en moet nog met veel zorg en geduld vlak geschuurd worden. Het Belgische type 98 krijgt vorm...
Deze schaal-N BR 94 van Fleischmann heeft haar chirugische ingreep gehad. Dus voorverwarmer, compressoren, elektro-generatoren, drukcylinders, lantaarns, leidingen en nog wat rommel weggesneden, en een Belgische ophoog op de kolenbak toegevoegd. De schoorsteen moet nog ingekort worden. Alles is nog in ruwe vorm en moet nog met veel zorg en geduld vlak geschuurd worden. Het Belgische type 98 krijgt vorm...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Wederom een gedurfd project hoor Michiel!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Maar dat zal net als die andere ook wel weer mooi zijn
Groetjes,
Jos
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Maar dat zal net als die andere ook wel weer mooi zijn
Groetjes,
Jos
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Hoi Jos,
zo gedurft is die onderneming ook niet hoor. Zal ik je een geheimpje vertellen? (aan niemand verder vertellen ) Ik volg zowat alles wat stoom tijdperk 1, en te verBelgischen is op eBay België, Duitsland, Engeland, Spanje, Frankrijk, Nederland en Italië (vroeger ook Polen, maar mij pools is niet meer zo goed de laatste tijd ). Ik ga nooit boven 35 euro verzending inclusief! En zo om de maand valt er dan zo een mooi, goedkoop modelletje in de bus. Dat ze niet altijd (maar meestal wel) helemaal in orde zijn, dat maakt niet uit. Mechanisch en elektrisch is het meestal wel eenvoudig te herstellen. en estetisch? Ik zet er toch het mes en de vijl in. So what!
Dus, zo gedurft is het eigenlijk helemaal niet. Ik heb hier zo nog een stuk of 15 locomotiefjes, die op een stevige chirugische ingreep wachten... Vrije tijd is de beperkende factor.
zo gedurft is die onderneming ook niet hoor. Zal ik je een geheimpje vertellen? (aan niemand verder vertellen ) Ik volg zowat alles wat stoom tijdperk 1, en te verBelgischen is op eBay België, Duitsland, Engeland, Spanje, Frankrijk, Nederland en Italië (vroeger ook Polen, maar mij pools is niet meer zo goed de laatste tijd ). Ik ga nooit boven 35 euro verzending inclusief! En zo om de maand valt er dan zo een mooi, goedkoop modelletje in de bus. Dat ze niet altijd (maar meestal wel) helemaal in orde zijn, dat maakt niet uit. Mechanisch en elektrisch is het meestal wel eenvoudig te herstellen. en estetisch? Ik zet er toch het mes en de vijl in. So what!
Dus, zo gedurft is het eigenlijk helemaal niet. Ik heb hier zo nog een stuk of 15 locomotiefjes, die op een stevige chirugische ingreep wachten... Vrije tijd is de beperkende factor.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
- Locatie: sliedrecht
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Hoi Michiel,
Leuk weer eens een belgische stoomlok.
Ze zijn toch wel weer anders dan de Nederlandse stomerts.
Heb net effe gegoogled op het type lok en zag dat het een mooie serie is geweest.
Ik dacht dat de NS z'n soort gelijke lok had?
Veel succes met deze lok en ga zo door ik blijf je volgen
Groetjes Rob
Leuk weer eens een belgische stoomlok.
Ze zijn toch wel weer anders dan de Nederlandse stomerts.
Heb net effe gegoogled op het type lok en zag dat het een mooie serie is geweest.
Ik dacht dat de NS z'n soort gelijke lok had?
Veel succes met deze lok en ga zo door ik blijf je volgen
Groetjes Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Ik ben niet echt thuis in de verschillende soorten plastiek. voor het opvullen van de opening boven de kolenbak achteraan, had ik een kunststof plaatje geknipt uit een doosje van vijsjes. Bleek dat deze plastiek niet te verlijmen viel, want toe in de handboor erop zetten voor het maken van de nieuwe venstertjes, viel het plaatje er weer uit, zelfs met secondelijm en putty.
Met de plastiek van het doosje van een oude floppy verloopt het wel naar zin; dat is wel goed te lijmen (met gewonde "huisjeslijm"). We zijn dus weer in de running. De schoorsteen werd ondertussen ook in Belgische vorm gevijld.
Nu nog een paar fijne herstellingen uitvoeren (weggeschuurde leidingen opnieuw leggen, dak- en vensterranden herstellen...) en ze is klaar voor de verfspuit.
Met de plastiek van het doosje van een oude floppy verloopt het wel naar zin; dat is wel goed te lijmen (met gewonde "huisjeslijm"). We zijn dus weer in de running. De schoorsteen werd ondertussen ook in Belgische vorm gevijld.
Nu nog een paar fijne herstellingen uitvoeren (weggeschuurde leidingen opnieuw leggen, dak- en vensterranden herstellen...) en ze is klaar voor de verfspuit.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Je zou ook nog aceton kunnen proberen als 'gewone' lijm niet lukt. ander stukje plastic pakken kan natuurlijk ook.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Ik ben persoonlijk niet zo'n liefhebber van secondenlijm. Dit kan nl. was bros zijn. Ik vertrouw liever op soorten lijm die het plastic oplossen.
Als je plastic gebruikt van andere producten of afval, vaak staat er dan een merkteken op. Als er PE of PP op staat dan is het niet verlijmbaar. Ook POM kun je vergeten.
Goed verlijmbaar zijn PVC, ABS en PS.
Als je niet zeker bent, smeer dan wat lijm op een afvalstukje. Als dit het oppervlak aantast, dan is het iha verlijmbaar.
Als je plastic gebruikt van andere producten of afval, vaak staat er dan een merkteken op. Als er PE of PP op staat dan is het niet verlijmbaar. Ook POM kun je vergeten.
Goed verlijmbaar zijn PVC, ABS en PS.
Als je niet zeker bent, smeer dan wat lijm op een afvalstukje. Als dit het oppervlak aantast, dan is het iha verlijmbaar.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Ik ben geen expert genoeg om op het zicht PE, PP of Pwatdanook te herkennen. Ik weet ook dat "huisjeslijm" (polyuretaanlijm?) niet alle kunststofsoorten lijmt, en soms loopt het dan verkeerd. Maar dat is geen ramp. Opnieuw met een ander stukje plastiek. Om het vooraf eens uit te proberen met een druppeltje lijm op een hoekje is wel een goede tip. Evident, maar had er niet aan gedacht. En secondelijm? Vooral perfect om vingers te lijmen. Gegarandeerd, snel, krachtig en permanent! Andere toepassingen is het met zeer wisselende afloop.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Ha Rob,bisschop schreef:Hoi Michiel,
Leuk weer eens een belgische stoomlok.
Ze zijn toch wel weer anders dan de Nederlandse stomerts.
Heb net effe gegoogled op het type lok en zag dat het een mooie serie is geweest.
Ik dacht dat de NS z'n soort gelijke lok had?
Veel succes met deze lok en ga zo door ik blijf je volgen
Groetjes Rob
De NS heeft ook een gekoppelde vijf-asser gehad, de serie 9501-9505. Die leek echter niet op de BR94, ofschoon ze wel in in Duitsland (Hohenzollern) gebouwd zijn. De waterkasten waren korter, de stoomdom zat meer naar de cabine toe, en de locs hadden een Belpaire vuurkist.
Er hebben echter wel twee BR94'ers als NS serie 9601-9602 bestaan, waarvan de 9601 alleen maar buiten dienst heeft gestaan en de 9602 in onder meer Oldenzaal dienst geeft gedaan.
Ze zijn in 1947 afgevoerd.
Groet,
Rob
Gek op stoom!
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Na het testrijden, snijden en schuren was het tijd voor afplakken en schilderen. Nu alles goed laten drogen en dan de biesjes erop aanbrengen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Dat ziet er netjes uit!
Groetjes Bruce
Groetjes Bruce
Sporend online op mijn site!
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Hoi Michiel, dat ziet er erg fraai uit zeg. Dat is weer eens wat anders dan die zwart-rode Duitse eenheidsworst.
Je hoeft geen expert te zijn om plastics te herkennen. Veel producten hebben tegenwoordig een driehoekig merktekentje dat aangeeft waar het van gemaakt is (zie bv. http://www.all-recycling-facts.com/recycling-codes.html)Michiel schreef:Ik ben geen expert genoeg om op het zicht PE, PP of Pwatdanook te herkennen.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Ziet er weer eens geweldig mooi uit! (*zeg ik kijkend naar m'n eigen BR94 die hier staat...)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Alle onderdelen weer even samengesteld om na te gaan of alles goed ziet. Zo met de macro-lens er dicht op ziet het er niet echt strak uit. Maar de algemene indruk van op een afstand is ok (en ga nu niet zeggen: "van heeeeel ver wel, ja!" ). Maar ik blijf problemen hebben met verf op de wielbanden. Die schilfert er steeds weer vanaf, wat een slordig effect geeft. Iemand een idee? En het wegschuren van leidingen tussen alle fijne details, verloopt ook nog niet helemaal goed. Daarvoor zoek ik ook nog naar een beter techniek.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Het punt waar je die leidingen hebt proberen weg te halen is het minder strak gelukt.
Groetjes Bruce
Groetjes Bruce
Sporend online op mijn site!
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Dat stoort me ook een beetje. Ik zit te denken om alle leidingen weg te snijden. Dan kan ik het ronde oppervlak van de ketel gemakkelijker vlak schuren. Nu is het echt pokkewerk. De sporen van de dikke leidingen van de weggehaalde oververhitter en compressors zijn nog te zien, maar de dunnere leidingen zijn op vele plaatsen beschadigd of zelfs al helemaal weg. Dit is dus een nog te verbetereren precedee of techniek.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Bij modern materieel met grote vlakke wanden is dat gemakkelijk, maar met een stoomloc is plamuren niet zo evident. Je moet na het plamuren weer schrapen, vijlen en schuren om het vlak en glad te krijgen. Net dat schrapen, vijlen en schuren is vrij lastig op een bol oppervlak tussen de vele details als leidingen, ketelapparatur, ketelbanden, kraantjes en klinknageltjes. Maar, Jos, in elk geval bedankt voor het meedenken.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
- Locatie: sliedrecht
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Hoi Michiel,
Ik vind de lok er goed uit zien,kan altijd slechter
Voor de leidingen weg te krijgen probeer het eens na te bewerken met een glasvezel potlood.
Zo kan je op plekjes schuuren waar je met schuurpapier niet bij kan.
En voor de wielbanden kreeg ik een keer de tip om dit te doen met een navulling van een markeerstif (edding watervast) en dan nog een lagje blanke lak.
Ik zelf heb dit nog niet geprobeert.
Veel succes met de verdere afbouw,
Groetjes Rob
Ik vind de lok er goed uit zien,kan altijd slechter
Voor de leidingen weg te krijgen probeer het eens na te bewerken met een glasvezel potlood.
Zo kan je op plekjes schuuren waar je met schuurpapier niet bij kan.
En voor de wielbanden kreeg ik een keer de tip om dit te doen met een navulling van een markeerstif (edding watervast) en dan nog een lagje blanke lak.
Ik zelf heb dit nog niet geprobeert.
Veel succes met de verdere afbouw,
Groetjes Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Ha Rob! Ik kreeg die tip net ook via het Belgisch MSM forum. Ik heb hier zo'n stift liggen. Ik ga die wielbanden weer blank pulken, en eens iets met die stift proberen. Ik laat wel iets weten hoe het afloopt. Thanks!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Belgische stoomloc type 98
Wellicht dat het niet perfect is, maar ik vind het toch wel erg geslaagd hoor.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.