Transfers en blanke lak...

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mickdeg

Transfers en blanke lak...

Bericht door Mickdeg »

Hallo,

Nadat je transfers op een model hebt aangebracht is het verstandig het model van een zijdeglans blanke laklaag te voorzien dit ter bescherming van de transfers.
Is er iemand die ervaringen heeft met het aflakken van marerieel en dergelijke met "zijdeglans blanke lak" uit een SPUITBUS :?:
(als je één modelletje maakt loont het niet echt om een airbrush apparaat aan te schaffen...)

Welke merken zijn er :?:
Wat zijn de ervaringen in het gebruik en resultaat :?:

Het is bekend dat blanke lak, als het wat ouder wordt, barstjes kan gaan vertonen en/of vergeelt. (kleurechtheid)

Is dat nog zo :?:
Wat zijn jullie ervaringen :?:

Het zou zonde zijn als je werkstukje mislukt.

Ik hoor het graag van jullie :!:

Mick

Jos

Re: Transfers en blanke lak...

Bericht door Jos »

Hoi Mick,

Ik weet niet of er fatsoenlijke blanke lak in spuitbussen te verkrijgen is. Als dat zo is, ga dan echt voor modelbouw-lak. Gewone lak wordt hard en kan gaan barsten. Je moet een lak hebben die flexibel blijft. Ik gebruik zelf blanke lak van KleiNSpoor, die breng ik op met een airbrush.
Als je geen precisie-spuitwerk wil doen heb je al een airbrush voor 15 a 20 euro, busje drijfgas erbij en je kunt aan de gang gaan.
En zorg ervoor dat je een dunne laag aanbrengt anders verlies je (optisch) detail in je model en lijkt het of er een plastic laagje overheen ligt.

Hieronder een foto van een rode minitrix 6494 die ik zelf overgespoten heb. Door in dunne lagen te spuiten houd je veel detail over.

Afbeelding

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Mickdeg

Bericht door Mickdeg »

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met zo'n 15 a 20 euro airbrush? Kun je daar een beetje netjes mee spuiten zodat je niet zo'n sinaasappel structuur in de laklaag krijgt?

Mick

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Ik denk dat je dat aan Kees Jan moet vragen de expert bij uitstek over dit soort zaken.

Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Jos

Bericht door Jos »

De bovenstaande loc is ook met een goedkope airbrush gedaan. Je krijgt een sinaasappelstructuur als je:
- de verf onvoldoende verdunt
- te dikke lagen aanbrengt

Rustig spuiten in enkele dunne laagjes, als het de eerste keer niet dekt, gewoon laten drogen en daarna de volgende laag.

Groetjes,
Jos

Plaats reactie