Sjoerd's Baan ontwerp

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
SjoerdK

Sjoerd's Baan ontwerp

Bericht door SjoerdK »

Hoi Allemaal,

Na lange tijd nadat ik mij heb voorgesteld op dit forum nu eindelijk een baan ontwerp gemaakt waar ik wel tevrede over ben. Als opzet heb ik het ontwerp van Saraan gebruikt. (hiervoor wel even toesteming voor gevraagd). En aanpassingen gemaakt naar de ruimte die ik heb.

Graag hoor ik jullie op en aanmerkingen.

Het schaduwstation met klimspiraal
Afbeelding

Aan- en afvoer tussen station en schaduwstation
Afbeelding

Totaal overzicht met het bergspoor. In het bergspoor zitten twee plekken waar treinen elkaar kunnen kruisen (rechter kant).
Afbeelding

Michiel

Re: Sjoerd's Baan ontwerp

Bericht door Michiel »

Sjoerd, ik krijg plots een deja-vu! :D (Saraan is mijn vorige baan ;) )

Je hebt een hoop meer plaats dan ik had, dat is heel erg handig. Toch een paar kleine opmerkingen omtrend je baanplan:

- ik zou het klein bergstationnetje wat schuin leggen, en niet zo parallel aan de zijkant van de baan. Dat oogt veel natuurlijker.
- De dubbelsporige hoofdlijn moet liefst ook als een dubbelsporige lijn, over de rechte wisselstanden, door het hoofdstation lopen. Nu moeten treinen die niet stoppen nogal vreemde kronkels doen om door het station te rijden.
- Als je de mogelijkheid hebt, dan zou ik het schaduwstation een stuk groter maken. Die kan eigenlijk nooit groot genoeg zijn.
- Let op de bereikbaarheid. Als je de baan vast tegen een muur bouwt, dan wordt het erg lastig om aan de achterkant te kunnen. Daar moet je echt wel op letten, hoor!

Voor de rest is dit een insteressant ontwerp, waar ik nog steeds niet op uitgekeken ben. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Michiel,

Ben jij ook de eerste of degene die hem gebouwd heeft ik heb vaak op de plaatjes van de aanleg gekeken en mooi Sjoerd dat je hem (gedeeltelijk) na gaat bouwen ;) veel succes.

Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi Nico,

ik ben inderdaad "Saraan", de enige, de echte. :oops: Ik heb de baan gebouwd, en de website was het bouwverslag ervan. De baan Saraan is nu verkocht, om plaats te maken voor een nieuw hoofdstuk: Brussel-Noord anno 1920.

Fijn dat je zoveel inspiratie vindt in de website van Saraan. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

nico42

Bericht door nico42 »

Kun je toch zien het is een kleine wereld :mrgreen: ik vind het inderdaad een mooie baan en meende dat ie laatst op marktplaats stond???

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik heb de baan Saraan vorig jaar rond de maand november via markplaats verkocht. Het zou me verbazen als ze nu weer te koop zou staan.

nico42

Bericht door nico42 »

Misschien heb ik het verkeerd hoor :oops: weet het niet zeker

Onderwerp starter
SjoerdK

Bericht door SjoerdK »

Michiel, dank je voor de opmerkingen deze ga ik proberen te verwerken in het ontwerp. Het was ook mijn bedoeling om het bergstation schuin te leggen maar maar dat kreeg ik niet goed voor elkaar. Ik ga het nog eens proberen of het nu wel wil lukken.

Onderwerp starter
SjoerdK

Bericht door SjoerdK »

Aanpassing gemaakt. Zie de afbeeldingen in het eerste bericht.

De aanpassing die ik in het schaduwstation heb gemaakt is om de uiteinde te voorzien van een wissel zodat in de toekoms meer sporen erbij kunnen worden gemaakt +/- 6 extra.

nico42

Bericht door nico42 »

Mooi Sjoerd je weet nooit als je nog wilt uitbreiden ben je mooi alvast voorbereid ;)

Onderwerp starter
SjoerdK

Bericht door SjoerdK »

Doordat ik mijn baan aan de andere kant van de zolder ga plaatsen heb ik aan de rechter kant 95 cm meer ruimte. Hierdoor heb ik het ontwerp aangepast.

Ben benieuwd naar jullie op en aanmerkingen.

Door op de afbeelding te klikken is er een grote versie te zien.

Het schaduwstation met klimspiraal - Geen aanpassingen.
Afbeelding

Aan- en afvoer tussen station en schaduwstation. Hier is het rechterdeel aangepast. Zodat er meer spoor zihctbaar is.
Afbeelding

Totaal overzicht met het bergspoor. Het bergspoor is niet aangepast omdat er hier een balk van het dak zit. :(
Afbeelding

henry

Bericht door henry »

sjoerd ik vindt dit een heel mooi plan met veel verassingen.
erg mooi

groetjes henry

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik ga met henry mee!

Idd een erg leuk plan. En t heeft wel wat weg van mijn nieuwe ruimte dus ik zal er vast wel wat inspiratie van opdoen.

Ik zeg: bouwen maar!!!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

nico42

Bericht door nico42 »

Ik vind het ook een leuk ontwerp en rij ook nog ouderwets analoog mede ook omdat ik niet zo handig ben met computers.

Veel plezier met het aanleggen maar dat zal vast wel lukken ;)

Onderwerp starter
SjoerdK

Bericht door SjoerdK »

Bedank heren,

Ik denk dat ik wel weet wat ik over een week ga doen als ik 2 weken vrij ben. Lekker veel bouwen. Daarmee zal mijn vriendin ook blij zijn wat voor haar gaat het allemaal veelste langzaam, zij wil graag mee helpen het landschap maken en inrichten. Eigenlijk heeft ze haar zinnen gezet om een hoerenkeet ergens neer te zetten. :) Als zij naar naar het baanontwerp kijken hoor ik alleen maar daar kan ik hoerensteijn neerzeten of daar of nee daar!!!. :(

@Nico
Computer zijn niet zo moeilijk hoor, je moet ze alleen niet proberen te begrijpen. Maar ja dat zegt een timmerman ook over zijn vak dat het niet moeilijk is, moet je mij af en toe zien met een zaag. :) Mijn broer lacht mij altijd hard uit als ik aan het klussen ben.

nico42

Bericht door nico42 »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: die vriendin van jouw is mij er eentje :mrgreen: heb je al rode ledjes bestelt???? :lol: :lol: :lol: :lol:

Plaats reactie