aan 2 tal vragen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
richard7877

aan 2 tal vragen

Bericht door richard7877 »

hallo

ik heb een aantal vragen
1)
ik heb een overweg met elektrische bomen van minitrix en de knipperlicht installatie van busch
deze wil tegelijk laten schakelen zodra er een trein aan komt, welke mogelijkheden heb ik om deze te schakelen ?
het liefst niet met reed contacten dan moet ik alle loc's gaan voorzien van een magneetje :D (dat zijn er een stuk of 30 a'40)
evt zat ik te denken aan een lichtsluis (ik heb er een van busch), maar deze staan zo in het zicht
kan dit evt ook met een bezetmelder? of hebben jullie een ander idee
2)
binnen kort kan ik gaan ballasten ik heb rails van fleischmann welke ballast komt er qua kleur er het beste bij?
ik ben niet van plan om het nog te gaan air brushen

groeten richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

henry

Re: aan 2 tal vragen

Bericht door henry »

richard als je niet wil nakleuren moet je dezelfde kleur gebruiken anders lijkt het me niet mooi worden.
groetjes henry

martinb

Bericht door martinb »

Hoi Richard,

Kijk voor de lol eens naar de ballast in het echt. Een standaardkleur is er niet en de verschillende kleuren liggen ook nog eens naast elkaar en in vlakken door elkaar.

Mijn tip: Neem een stukje rails mee naar de gamma en kijk welke kleur zand er redelijk op lijkt en gebruik die gewoon. Kost ongeveer een euro voor een kilo en daar doe je jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren mee. :D

Hier (klik) heb ik ook nog wat proza neergezet, maar het belangrijkste is volgens mij: maak je niet te sabbel om de 101% juiste kleur, kies wat er in de buurt zit en wat je mooi vindt.

Oh ja, drybrushen (klik) werkt ook prima bij ballast, probeer het eens op een proefstukje.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Jos

Bericht door Jos »

De kleur die het dichtst bij de FLM profi-gleis komt was voor mij Mittelgrau van Noch. De FLM kleur is wel iets bruiner, maar het verschil is acceptabel.

Hieronder zie je een voorbeeld:

Afbeelding

Groetjes,
Jos

Lemland

Bericht door Lemland »

Is er iemand met een antwoord op de eerste vraag? Precies waar wij namelijk ook mee zitten, aangezien reedcontacten te onbetrouwbaar blijken. Bezetmelders lijken dan een goede optie. Alleen lees ik op fora alleen de discussie reed versus bezetmelder in combinatie met een computergestuurde baan. Wij rijden alleen met een Mobile Station en de overweg valt daar helemaal buiten: het is al voldoende als een trein zorgt voor een signaal om te sluiten en te openen.

Overweg en relais hebben we al, nu nog het stuursignaal.

Hoe pak je dit het handigst aan? En wat is er voor nodig?

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Indien je digitaal rijdt kan het met bezetmelders. Daar dien je dan wel een hulpschakeling achter te zetten

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Lemland

Bericht door Lemland »

Wat bedoel je met een hulpschakeling? Ik heb nu de overweginstallatie achter een relais, die is nodig als je met reeds werkt, aangezien die niet schakelen maar alleen als het ware een pulsje geven. Bedoel je dat met hulpschakeling? Met andere woorden: een bezetmelding geeft ook een dergelijk kortstondig contact dat richting relais gaat om daar daadwerkelijk te schakelen? :?:

Lemland

Bericht door Lemland »

Ok, die hebben we aangeschaft (en een spanningsverlager voor de stukken baan die we niet aan de detectie hangen). Maar nu? Wat mij niet helemaal duidelijk of het hele stuk voor, op en na de overweg dan 1 sectie is die aan/uit schakelt, of dat je nog steeds een kleine sectie ervoor (voor inschakelen) en er na (voor uitschakelen) nodig hebt?

Lemland

Bericht door Lemland »

Jammer dat er geen antwoord op komt, leek mij een eenvoudige vraag. Wij zijn aan het testen hoe het nu moet, als we er achter zijn posten we het hier. Misschien kunnen we anderen er mee helpen.

Jos

Bericht door Jos »

Een sectie lijkt me het meest voor de hand liggen, dan moeten wel al je wagons gedetecteerd worden. Werk je met 2secties (aan en uitschakelen) dan moet je rekening houden met de lengte van je langste trein. Komt er dan een klein treintje voorbij dan duurt het te lang voordat de bomen weer opengaan.

Groetjes,
Jos

T.Spat

Bericht door T.Spat »

Een systeem van treindetectie zou infrarood kunnen zijn,
volgens mij heeft Bush of Heki dat in de catalogus staan 8-)

Scheelt een hoop magneten ;)

Verder zou ik adviseren om de FLM rails gewoon eerst te schilderen
(spoorstaven) en de bedding een lichte vervuiling met verdunde
verf...spuiten is idd dan niet de methode...

Met vriendelijke groet,

Tis

spoor65

Bericht door spoor65 »

Tis,

Ja infrarood zou ook kunnen, maar, krijg je dan niet weer te maken met het zelfde probleem wat jos al noemt?
Bij kleine treintjes zouden de bomen te lang dicht blijven zitten, want die lichtsluis zal op de afstand van de langste trein moeten staan, en aan beide kanten van de overweg, 1 als inmeld en 1 als uitmeld punt.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

martinb

Bericht door martinb »

Zet de infrarood wellicht eens diagonaal ipv haaks op de rails...

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

dentheo

Bericht door dentheo »

spoor65 schreef: Bij kleine treintjes zouden de bomen te lang dicht blijven zitten, want die lichtsluis zal op de afstand van de langste trein moeten staan, en aan beide kanten van de overweg, 1 als inmeld en 1 als uitmeld punt.
Geen probleem is in het "echt" ook zo.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

vantongeren

Bericht door vantongeren »

In het echt heb je geen inmeld en uitmeld punt, maar detectie over de sporen of via de zgn door/stop opdrachten vanuit de treindienstleiding.
Ik heb een werkend systeem gezien waarbij de persoon via spiegeltjes het infrarood het gehele gebied rondom de overweg detecteerd.
Zo gaat het licht kriskras over en weer over het spoor en zodra er dan een trein tussen 'gezien' wordt zijn de slagbomen gesloten. Je hoeft dan ook geen rekening te houden met de lengte van de trein.

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

dentheo

Bericht door dentheo »

Even het verhaal van de speciale AHOB van Bilthoven lezen (WIKI)..... van dat type zijn er twee in Nederland.

Stop/door zijn er meer...

Echter alle andere worden aangereden...via spoorkringdetectie net zoals in koploper. Daarbij speelt lengte van de trein alleen bij het vrijgeven, niet bij het aanrijden.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Wat Bilthoven hier mee te maken heeft snap ik even niet. Bovendien heeft de overweg waar het bijna ongeluk heeft plaats gevonden geen AHOB ;) Daarbij zou ik niet voor de constructie kiezen zoals bij de Leijenseweg. Beetje onzin om te detecteren of er toevallig nog iemand tussen de bomen bevind in model :P

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

dentheo

Bericht door dentheo »

Sorry ik zal het niet meer doen, maar die werkte vroeger met infrarood en radar om wagens te detecteren tussen de bomen....

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Plaats reactie