Mijn (test)baan ontwerp.
Mijn (test)baan ontwerp.
Ja ja, al aangekondigd maar nu is het eindelijk zover.
Ik heb een baanplan ontworpen (nou ja, ontworpen). Het is een bestaand maar aangepast baanplan.
Toen ik aan het spelen was met mijn ontwerp kwam ik in de Duitse MIBA uit 1995 een baanplan tegen dat veel op het mijne leek. Maar dan beter. Het was een bouwproject in H0. Ik heb het plan naar N vertaald en links en rechts wat aangepast.
Formaat 90x90cm
Tractie: stoom
Tijd: 30-er jaren
Thema: landelijk bergbaantje
Materiaal: Peco code 55.
Na een eerste ontwerp heb ik het uiteindelijke plan getekend in Illustrator schaal 1:1!!!
Wat ziet u:
Groen is het raamwerk met de "stationsplaat", de bodemplaat heb ik voor de duidelijkheid weggelaten.
Rood is het zichtbare spoor
Geel is het verdekte spoor.
De blauwe blokjes zijn de afstandhouders die de stationsplaat dragen.
Het plan:
Links: loopt het spoor naar beneden met een vertakking naar een steengroeve.
Rechts: nadat het spoor door een korte tunnel is gevoerd gaat het over een viaduct en verdwijnt het in een tunnel.
In beide richtingen kan de trein worden weggezet op een onzichtbaar opstelspoor. Er hoeft dus in beide richtingen niet rond gereden te worden.
Het linkerspoor heeft boven in beeld een scherpe boog, misschien pas ik dat nog aan zodat het beneden wat verder naar rechts verdwijnt.
Ik heb een baanplan ontworpen (nou ja, ontworpen). Het is een bestaand maar aangepast baanplan.
Toen ik aan het spelen was met mijn ontwerp kwam ik in de Duitse MIBA uit 1995 een baanplan tegen dat veel op het mijne leek. Maar dan beter. Het was een bouwproject in H0. Ik heb het plan naar N vertaald en links en rechts wat aangepast.
Formaat 90x90cm
Tractie: stoom
Tijd: 30-er jaren
Thema: landelijk bergbaantje
Materiaal: Peco code 55.
Na een eerste ontwerp heb ik het uiteindelijke plan getekend in Illustrator schaal 1:1!!!
Wat ziet u:
Groen is het raamwerk met de "stationsplaat", de bodemplaat heb ik voor de duidelijkheid weggelaten.
Rood is het zichtbare spoor
Geel is het verdekte spoor.
De blauwe blokjes zijn de afstandhouders die de stationsplaat dragen.
Het plan:
Links: loopt het spoor naar beneden met een vertakking naar een steengroeve.
Rechts: nadat het spoor door een korte tunnel is gevoerd gaat het over een viaduct en verdwijnt het in een tunnel.
In beide richtingen kan de trein worden weggezet op een onzichtbaar opstelspoor. Er hoeft dus in beide richtingen niet rond gereden te worden.
Het linkerspoor heeft boven in beeld een scherpe boog, misschien pas ik dat nog aan zodat het beneden wat verder naar rechts verdwijnt.
- Bijlagen
-
- BAANPLAN DEF.jpg (91.49 KiB) 5664 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Robboxxx op 09 jan 2011 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mijn (test)baan ontwerp.
Nadat ik het ontwerp 1:1 had getekend (de spoorlijnen zijn 16,5 mm breed getekend) heb ik het .eps bestand in Quark x-press 1:1 op A3 vellen geprint. Na deze vellen op de grond gelegd te hebben kreeg ik een goed idee van de ruimte en kwam ik tot de ontdekking dat ik ruimere opstel mogelijkheden had dan verwacht (Ik had H0 rechtstreeks naar N vertaald). Misschien ga ik dus nog wat schuiven met de wissels.
Het railmateriaal is inmiddels besteld.
Rechts: hier zijn twee gebogen wissels in elkaar geschoven, dat wordt inkorten dus. Ik weet niet zeker of ze zover kunnen worden ingekort, ik heb ze nog niet in huis, maar aangezien ik meer ruimte heb dan verwacht kan er nog wat geschoven worden.
Links heb ik nog een probleem met de kruiswissel en de afbuigende wissel eronder. Ik twijfel nog over de hoek. Maar er is ruimte voor aanpassing.
Het viaduct rechts zal het bekende Faller exemplaar worden (uit nostalgische overwegingen)
In het midden loopt een weg omlaag.
Zoals u ziet heb ik wat materieel op de tekening geplaatst. Dat is het voordeel van 1:1 ontwerpen. Ook heb ik al wat flexrail gebogen om te kijken of het werkt.
Het railmateriaal is inmiddels besteld.
Rechts: hier zijn twee gebogen wissels in elkaar geschoven, dat wordt inkorten dus. Ik weet niet zeker of ze zover kunnen worden ingekort, ik heb ze nog niet in huis, maar aangezien ik meer ruimte heb dan verwacht kan er nog wat geschoven worden.
Links heb ik nog een probleem met de kruiswissel en de afbuigende wissel eronder. Ik twijfel nog over de hoek. Maar er is ruimte voor aanpassing.
Het viaduct rechts zal het bekende Faller exemplaar worden (uit nostalgische overwegingen)
In het midden loopt een weg omlaag.
Zoals u ziet heb ik wat materieel op de tekening geplaatst. Dat is het voordeel van 1:1 ontwerpen. Ook heb ik al wat flexrail gebogen om te kijken of het werkt.
- Bijlagen
-
- _DSC1674.jpg (110.45 KiB) 5658 keer bekeken
De bocht bij het bovenste treintje doet mij wel erg scherp aan, het lijkt nog wel scherper dan R1. Kan dat kloppen? Verder lijkt het mij een plan met voldoende rangeer-plezier.

Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Klopt. ik heb inmiddels de bocht ruimer gemaakt, hij loopt nu verder naar rechts. ook heb ik de plaat links, tussen het spoor en de weg verruimd zodat er meer ruimte voor verbouwing is.
Rangeren is leuk en aardig, maar let er wel op, dat koppelingen in bochten doorgaans niet vanzelf aan elkaar hechten (ontkoppelen moet je sowieso met de hand of met een stokje doen, maar het is al heel wat leuker als je met een locomotief tegen een sleep wagens aan kunt rijden en ermee weg kunt rijden. In een bocht gaat dit soms dus niet omdat de koppelingen niet recht tegen elkaar komen)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Trambaan (diorama)
Helemaal mee eens. Maar ik heb stukken flex rail in de juiste vorm gebogen om dit te controleren. Het werkte zonder problemen. Bedankt voor de tip want dit zijn zaken waar je snel over heen kijkt.
Mooi. In dat geval zal ik met interesse afwachten hoe dit eruit gaat zien. Lekker compacte opzet en de mogelijkheid om rondjes te rijden (als ik het goed zie) als je gewoon ontspannen treintjes wilt kijken.
- Norman
Trambaan (diorama)
Trambaan (diorama)
Vraag: de op het lagere niveau liggende sporen moeten bereikbaar blijven: wat is een goede hoogte tot de bovenste plaat zodat ik er nog bij kan (de vrije ruimte dus).
Heel simpel: een hoogte waarbij je er met de hand nog bij kunt om calamiteiten op te lossen.
10 cm kan, maar is een hoop gedoe. 15-20cm is al beter. Het beste is dat even uit te proberen met 2 plankjes, een stuk rails en een loc/trein. Rails + loc op het onderste plankje, bovenste plankje op X cm erboven, en proberen maar. Kijk of je die er makkelijk tussenuit kunt pakken bij de verschillende hoogtes.
10 cm kan, maar is een hoop gedoe. 15-20cm is al beter. Het beste is dat even uit te proberen met 2 plankjes, een stuk rails en een loc/trein. Rails + loc op het onderste plankje, bovenste plankje op X cm erboven, en proberen maar. Kijk of je die er makkelijk tussenuit kunt pakken bij de verschillende hoogtes.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Ik ben inmiddels zover dat de "bak" klaar is. Nu nog het railmateriaal..... Ik zit er al 5 weken op te wachten, argh.....
- Bijlagen
-
- _DSC1705.jpg (101 KiB) 2724 keer bekeken