Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
-
Onderwerp starter - Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Allereerst zal ik mij eens voorstellen. Mijn naam is Hans en ben al enige jaren bezig met modelspoor. Eerst in Half nul en sinds een 5 tal jaren in 1op160. Dit kwam eigenlijk doordat ik station Raalte van 1935 wilde gaan nabouwen. Hiervoor had ik zoveel strekkende meter nodig in H0 dat dit niet haalbaar was. In N was dit na een aantal aanpassingen wel haalbaar. In navolging van een aantal berichten op andere fora en in de Railhobby wilde ik de baan volledig gaan automatiseren met koploper. Gebouwen en dergelijke zouden allemaal zelfbouw worden.
Nu een aantal jaren verder bleek dit plan te hoog gegrepen. Niet een beetje te hoog, maar veelste hoog. De baan heeft er heel lang onrijdbaar bijgelegen. De fun was uit de hobby, dit kon zo niet langer.
Op zoek naar andere mogelijkheden, heb ik heel wat websites en banen bekeken. Wel in N natuurlijk want ik wilde niet nogmaals al mn materieel moeten verkopen. Waar in Nederland en Duitsland veel banen bestaan uit het rijden van rondjes, zo zijn veel engelse banen het compleet tegenovergestelde. Dit vooral ingegeven door ruimte gebrek.
Op de site http://www.modelrailroader.ca kwam ik het volgende tegen:
dit leek me een goed uitgangspunt voor een baan. maar wat is dat een switchback en komt het in het echt ook voor. Op zoek via wikipedia kwam ik tegen dat de Rubelandbahn in Duitsland (Harz) ook een switchback had. (in het duits een spitzkehrenbahnhof). Het station Michaelstein was een klein station zonder teveel poespas en zou voor mij goed dienst kunnen doen als het middelste station. Dan konden de 2 andere stations wat uitgebreider worden.
Met dit idee in het achterhoofd heb ik het voorlopige baanplan getekend.
Voor mij is het belangrijk dat ik de rails uitgelegd zie voordat ik me erop vast pin. Dit is dus meer alleen een uitgangspunt. Ik wil wel weer een baan creëren in tijdperk 2 en rijdt dus met stoomtreinen. Deze moeten kunnen keren en daarom heb ik 3 draaischijven in het plan opgenomen.
Het plan is dus nog niet definitief, maar het houtwerk staat alvast.
De hoogte verschillen zijn +0 +10 en +20 cm.
Ik heb nu de rails uitgelegd en zal eerst niveau 1 en 2 operationeel maken. Maar voor het vastleggen van de rails maak ik eerst de berg afwerking tussen de niveau's zodat er geen te stijle bergwanden gaan ontstaan.
En om nog even af te sluiten met een mooie foto vanaf station Michaelstein. En vooral voor de mensen die zeggen dat in het echt er geen stijle vlakken zitten in de normale baan.
http://www.bahnbilder.de/1024/125-jahre ... 421788.jpg
De volgende keer meer.
Nu een aantal jaren verder bleek dit plan te hoog gegrepen. Niet een beetje te hoog, maar veelste hoog. De baan heeft er heel lang onrijdbaar bijgelegen. De fun was uit de hobby, dit kon zo niet langer.
Op zoek naar andere mogelijkheden, heb ik heel wat websites en banen bekeken. Wel in N natuurlijk want ik wilde niet nogmaals al mn materieel moeten verkopen. Waar in Nederland en Duitsland veel banen bestaan uit het rijden van rondjes, zo zijn veel engelse banen het compleet tegenovergestelde. Dit vooral ingegeven door ruimte gebrek.
Op de site http://www.modelrailroader.ca kwam ik het volgende tegen:
dit leek me een goed uitgangspunt voor een baan. maar wat is dat een switchback en komt het in het echt ook voor. Op zoek via wikipedia kwam ik tegen dat de Rubelandbahn in Duitsland (Harz) ook een switchback had. (in het duits een spitzkehrenbahnhof). Het station Michaelstein was een klein station zonder teveel poespas en zou voor mij goed dienst kunnen doen als het middelste station. Dan konden de 2 andere stations wat uitgebreider worden.
Met dit idee in het achterhoofd heb ik het voorlopige baanplan getekend.
Voor mij is het belangrijk dat ik de rails uitgelegd zie voordat ik me erop vast pin. Dit is dus meer alleen een uitgangspunt. Ik wil wel weer een baan creëren in tijdperk 2 en rijdt dus met stoomtreinen. Deze moeten kunnen keren en daarom heb ik 3 draaischijven in het plan opgenomen.
Het plan is dus nog niet definitief, maar het houtwerk staat alvast.
De hoogte verschillen zijn +0 +10 en +20 cm.
Ik heb nu de rails uitgelegd en zal eerst niveau 1 en 2 operationeel maken. Maar voor het vastleggen van de rails maak ik eerst de berg afwerking tussen de niveau's zodat er geen te stijle bergwanden gaan ontstaan.
En om nog even af te sluiten met een mooie foto vanaf station Michaelstein. En vooral voor de mensen die zeggen dat in het echt er geen stijle vlakken zitten in de normale baan.
http://www.bahnbilder.de/1024/125-jahre ... 421788.jpg
De volgende keer meer.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Hallo Hans, welkom hier op het forum! Wij zijn niet zo streng hier hoor, hier geldt als jij er gelukkig mee bent/wordt dan is dat prima.
Ik vind het een leuke benadering, inderdaad weer eens wat heel anders dan het rondje om de kerk! Dit banplan biedt veel speelmogelijkheid op een relatief klein oppervlak (3,5 x 1 meter?). In eerste instantie zag ik het nut niet zo van de middelste draaischijf, maar toen ik je uitleg las van de stoomlocs viel bij mij het kwartje. Ik ben heel benieuwd wat je er van gaat maken, succes!
Ik vind het een leuke benadering, inderdaad weer eens wat heel anders dan het rondje om de kerk! Dit banplan biedt veel speelmogelijkheid op een relatief klein oppervlak (3,5 x 1 meter?). In eerste instantie zag ik het nut niet zo van de middelste draaischijf, maar toen ik je uitleg las van de stoomlocs viel bij mij het kwartje. Ik ben heel benieuwd wat je er van gaat maken, succes!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Hallo Hans,
Leuk ontwerp. En inderdaad ook in het echt flink steile hellingen
Bij de buren van BNLS zag ik er laatst ook al eentje.
Groeten,
Wim
Leuk ontwerp. En inderdaad ook in het echt flink steile hellingen
Bij de buren van BNLS zag ik er laatst ook al eentje.
Groeten,
Wim
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Wel ik moet zeggen dat dit een bijzonder origineel plan is, en het kan me best wel charmeren. Lekker veel rangeer en rijplezier met een doel. Ik ben echt benieuwd naar de uitwerking ervan, en hoe je het bestaan ven de 3 onafhankelijke stations zo vlak naast mekaar toch kan motiveren. Best wel een uitdaging...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
een leuk plan zo met 3 draaischijven
om de treinen te kunnen keeren
Gr andy
om de treinen te kunnen keeren
Gr andy
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Hallo Hans
Namens mij.
Heel hartelijk welkom op dit mooie onwijs leuke N spoor forum.
Het plan wat staat, vindt ik een heel leuk plan.
En wat er nu als tafels al is gebouwt, is wel meteen de goede kwalitijd.
Ga zo verder met uitvoeren, straks vol met mooie detail.
Deze baan bied heel veel speel en rij comfort, daar zit je zeker goed.
Ik ga het zeker volgen.
Sucses en heel veel plezier .
Martin de Deugd
Namens mij.
Heel hartelijk welkom op dit mooie onwijs leuke N spoor forum.
Het plan wat staat, vindt ik een heel leuk plan.
En wat er nu als tafels al is gebouwt, is wel meteen de goede kwalitijd.
Ga zo verder met uitvoeren, straks vol met mooie detail.
Deze baan bied heel veel speel en rij comfort, daar zit je zeker goed.
Ik ga het zeker volgen.
Sucses en heel veel plezier .
Martin de Deugd
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Ziet er goed uit Hans .
O ja welkom op het N-forum .
Weer een draadje om te volgen .
mvg Sjaak
O ja welkom op het N-forum .
Weer een draadje om te volgen .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Een heel leuk plan,
maar zijn drie draaischijven niet een beetje overdone?
Misschien dat je op niveau twee met dit beter uit de voeten kan?
http://www.ndetail.de/modellbahn/de/seg ... heibe.html
Of zelfbouw natuurlijk.
Ook een stoomtrein rijdt wel achteruit met een sleep, bekijk je eigen foto maar eens.
Groeten,
Patrick
maar zijn drie draaischijven niet een beetje overdone?
Misschien dat je op niveau twee met dit beter uit de voeten kan?
http://www.ndetail.de/modellbahn/de/seg ... heibe.html
Of zelfbouw natuurlijk.
Ook een stoomtrein rijdt wel achteruit met een sleep, bekijk je eigen foto maar eens.
Groeten,
Patrick
-
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Het thema vind ik erg mooi, maar over het banenplan heb ik erg m'n twijfels( te veel spoor), naar mijn mening zou je je beter kunnen beperken tot 1 kenmerkend element van die spoorlijn of als je de lengte hebt 2 achter elkaar( bijvoorbeeld de grote dalbrug en het kopstation, maar laat geen sporen elkaar zichtbaar kruisen met bruggen bij mijn weten zie je dat in het echt( daar) ook niet.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Erg leuk plan. Het zou er van profiteren als het een industriële omgeving zou zij, zoals dagbouw/steengroeve, hoogovens, bosbouw etc. Dan is het mogelijke bezwaar van teveel rails niet meer zo aanwezig en hoeft er ook niet veel aan bebouwing gedaan te worden om stations te rechtvaardigen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Iedereen bedankt voor de reacties.
De baan wordt uitgevoerd met Peco code 55 rails en zal bestuurd worden middels een ouderwets schakelpaneel. Alles is op zicht dus er zal geen beveiligingssysteem komen. De hoogte verschillen bedragen steeds 10cm waardoor het idee gewekt wordt dat het 3 verschillende banen zijn, althans dat is het idee. Dat er dus veel rails ligt stoort mij niet omdat de 3 stations geen onderdeel vormen van een groter geheel maar afzonderlijk gezien moeten worden.
Nu het resultaat van de afgelopen week. Door ziekte en de komst van een jong katje heeft er niet zoveel kunnen gebeuren. echter toch 2 dingen gedaan. Het eerste is de bouw van een faller rondhuis. Mijn eerste model in jaren en wellicht niet het beste om hierop te gaan oefenen. Echter bepaald de grote van dit gebouw de plaats van de draaischijf en daarmee de overige rails. Het zijn 2 sets die onderling met elkaar verbonden zijn. Niet even makkelijk. Tevens heb ik het gebouw gespiegeld. Origineel zou aan de zicht zijde een grote muur met ramen komen. De andere kant vind ik mooier en deze heb ik dus gebouwd. (beide zijden zien er nu hetzelfde uit) echter paste het dan weer niet helemaal lekker met de extra ramen op het dak. De loods moet nog verder afgeschilderd worden, maar dit is het resultaat tot nu toe.
Verder heb ik met hardschuim de vormen van de bergen gemaakt. In hele ruwe vorm. Deze moeten straks met de rasp bij geschaafd worden en daarna worden voorzien van een laag rotband. Ook dit wil ik eerst af hebben voordat ik rails ga leggen. De bergen bepalen namelijk hoeveel ruimte er zal zijn.
De loods staat nog niet op zijn definitieve plek en zal zover mogelijk in de hoek komen.
Hopelijk heb ik binnenkort wat meer tijd, maar met een jonge kat zijn je handen aardig gebonden. (ook leuk trouwens)
Groeten Hans
De baan wordt uitgevoerd met Peco code 55 rails en zal bestuurd worden middels een ouderwets schakelpaneel. Alles is op zicht dus er zal geen beveiligingssysteem komen. De hoogte verschillen bedragen steeds 10cm waardoor het idee gewekt wordt dat het 3 verschillende banen zijn, althans dat is het idee. Dat er dus veel rails ligt stoort mij niet omdat de 3 stations geen onderdeel vormen van een groter geheel maar afzonderlijk gezien moeten worden.
Nu het resultaat van de afgelopen week. Door ziekte en de komst van een jong katje heeft er niet zoveel kunnen gebeuren. echter toch 2 dingen gedaan. Het eerste is de bouw van een faller rondhuis. Mijn eerste model in jaren en wellicht niet het beste om hierop te gaan oefenen. Echter bepaald de grote van dit gebouw de plaats van de draaischijf en daarmee de overige rails. Het zijn 2 sets die onderling met elkaar verbonden zijn. Niet even makkelijk. Tevens heb ik het gebouw gespiegeld. Origineel zou aan de zicht zijde een grote muur met ramen komen. De andere kant vind ik mooier en deze heb ik dus gebouwd. (beide zijden zien er nu hetzelfde uit) echter paste het dan weer niet helemaal lekker met de extra ramen op het dak. De loods moet nog verder afgeschilderd worden, maar dit is het resultaat tot nu toe.
Verder heb ik met hardschuim de vormen van de bergen gemaakt. In hele ruwe vorm. Deze moeten straks met de rasp bij geschaafd worden en daarna worden voorzien van een laag rotband. Ook dit wil ik eerst af hebben voordat ik rails ga leggen. De bergen bepalen namelijk hoeveel ruimte er zal zijn.
De loods staat nog niet op zijn definitieve plek en zal zover mogelijk in de hoek komen.
Hopelijk heb ik binnenkort wat meer tijd, maar met een jonge kat zijn je handen aardig gebonden. (ook leuk trouwens)
Groeten Hans
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
dat is een mooie lokloots
en zo tezien zit hij toch netjes inelkaar
Gr andy
en zo tezien zit hij toch netjes inelkaar
Gr andy
-
Onderwerp starter - Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
De laatste tijd niet veel tijd op zolder kunnen spenderen. Een jonge kat en andere werkzaamheden zorgden slechts voor minimale vooruitgang. Toch e.e.a. kunnen doen.
De "railspiraal van wel 1 rondje" is af. Ondertussen is de rails ook gelegd, echter is dat op de foto niet zichtbaar.
Verder ligt de rails van station Michaelstein ook bijna. Linkerzijde wordt een wisselstraat, rechterzijde een atlas draaischijf. Deze draaischijf heeft de aansluitingen op 10 graden zitten. Eerst dacht ik dat dat geen probleem zou zijn. Nu moet ik de rails toch wat verleggen. Foto's volgen later.
Daarnaast nog verder gegaan met het schakelpaneel. Een lade die volledig is uit te schuiven.
De vrouw was tevens alle losliggende dozen en rotzooi zat. Zij had een tijd terug al een aantal plastic bakken gehaald. Van materiaal van de oude baan deze verrijdbare trolley gemaakt. Het bovenblad lijkt door te buigen, maar dat komt door de foto.
De "railspiraal van wel 1 rondje" is af. Ondertussen is de rails ook gelegd, echter is dat op de foto niet zichtbaar.
Verder ligt de rails van station Michaelstein ook bijna. Linkerzijde wordt een wisselstraat, rechterzijde een atlas draaischijf. Deze draaischijf heeft de aansluitingen op 10 graden zitten. Eerst dacht ik dat dat geen probleem zou zijn. Nu moet ik de rails toch wat verleggen. Foto's volgen later.
Daarnaast nog verder gegaan met het schakelpaneel. Een lade die volledig is uit te schuiven.
De vrouw was tevens alle losliggende dozen en rotzooi zat. Zij had een tijd terug al een aantal plastic bakken gehaald. Van materiaal van de oude baan deze verrijdbare trolley gemaakt. Het bovenblad lijkt door te buigen, maar dat komt door de foto.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Dat ziet er al prima uit Hans. Goed idee trouwens van een uitschuifbaar bedieningspaneel met kogellagers!
Groetjes, Johan
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
-
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Hans,
ziet er prima uit.
Bij welke bouwmarkt heb jij dat blauwe materiaal gehaald?.
Lijkt mij mooi materiaal om mee te werken.
Overigens beter een vrouw die zat is van rommeld dan van de....... . Daarom heb ik ook een ruimte waar nog mijn vrouw nog de schoonmaakster mag komen (eindelijk een stukje in huis waar ik zelf de baas ben)
Bob
ziet er prima uit.
.Verder heb ik met hardschuim de vormen van de bergen gemaakt
Bij welke bouwmarkt heb jij dat blauwe materiaal gehaald?.
Lijkt mij mooi materiaal om mee te werken.
Overigens beter een vrouw die zat is van rommeld dan van de....... . Daarom heb ik ook een ruimte waar nog mijn vrouw nog de schoonmaakster mag komen (eindelijk een stukje in huis waar ik zelf de baas ben)
Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Bob,
Ik heb de dikke blauwe platen (roofmate) bij een handel in bouwmaterialen (Raab) gehaald, volgens mij bij een formido/gamma etc niet te krijgen. Roofmate is in diverse maten te krijgen, maar is wel prijzig. Het spul is heel erg goed te bewerken met een mes. Neem wel een scherpmes, anders gaat het rafelen. Dit had ik nog liggen van mijn vorige baan, toen heb ik het met een vreesje in de dremel met stofzuiger ernaast bewerkt. dat geeft wel veel stof
Ik heb de dikke blauwe platen (roofmate) bij een handel in bouwmaterialen (Raab) gehaald, volgens mij bij een formido/gamma etc niet te krijgen. Roofmate is in diverse maten te krijgen, maar is wel prijzig. Het spul is heel erg goed te bewerken met een mes. Neem wel een scherpmes, anders gaat het rafelen. Dit had ik nog liggen van mijn vorige baan, toen heb ik het met een vreesje in de dremel met stofzuiger ernaast bewerkt. dat geeft wel veel stof
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Hans,
Bedankt ga ik een kijken of die bij mij in de buurd zitten.
Bob
Bedankt ga ik een kijken of die bij mij in de buurd zitten.
Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Een tijd niets laten horen betekent niet dat er niets is gebeurd. Op de baan is de rails nu bijna volledig gelegd en dat geeft reden om hier een aantal foto’s te plaatsen.
Laten we beginnen bij Station Michaelstein op niveau 1. Het sporenplan is iets gewijzigd en ziet er nu als volgt uit.
Aan het einde is hier de draaischijf van Atlas met motor geplaatst.
De “schuur” die nu nog over het motortje heen staat moet vervangen worden voor iets anders, wat weet ik nog niet precies, misschien een seinhuis.
Vanaf Michaelstein vertrekken er 3 sporen naar diverse stations
Naar niveau 0 – Blanckenburg
Naar niveau 2 – Hüttenrode
Naar niveau 3 – nog naamloos.
Niveau 0 – Blanckenburg.
Het idee achter het station is dat je de helft maar ziet, de andere helft zit fictief rechts naast de baan. Het station bestaat uit 3 hoofdsporen, met 2 kleine rangeerstukken/industrieterreintjes. Hierop heb ik zowel een Inglenook als een Timesaver ingebouwd/ingepast. Lekker rangeren dus.
De Inglenook aan de linkerzijde:
De Timesaver in het midden:
Aan de rechterkant ligt dan de Flm draaischijf
Niveau 2 – Hüttenrode
Een overzicht:
Hierin komt de draaischijf van Arnold
Tenslotte niveau 3 – naamloos
Deze is bereikbaar via een tandrad baan.
Het sporenplan van dit station is ook een Inglenook.
De volgende stap is het aansluiten van de rails op de ringleiding en vervolgens het sporenplan uittekenen op het schakelpaneel. Daarna stuk voor stuk de wissels en ontkoppelaars aansluiten, maar dan kan er gelukkig voor het eerst in jaren weer gereden worden.
Laten we beginnen bij Station Michaelstein op niveau 1. Het sporenplan is iets gewijzigd en ziet er nu als volgt uit.
Aan het einde is hier de draaischijf van Atlas met motor geplaatst.
De “schuur” die nu nog over het motortje heen staat moet vervangen worden voor iets anders, wat weet ik nog niet precies, misschien een seinhuis.
Vanaf Michaelstein vertrekken er 3 sporen naar diverse stations
Naar niveau 0 – Blanckenburg
Naar niveau 2 – Hüttenrode
Naar niveau 3 – nog naamloos.
Niveau 0 – Blanckenburg.
Het idee achter het station is dat je de helft maar ziet, de andere helft zit fictief rechts naast de baan. Het station bestaat uit 3 hoofdsporen, met 2 kleine rangeerstukken/industrieterreintjes. Hierop heb ik zowel een Inglenook als een Timesaver ingebouwd/ingepast. Lekker rangeren dus.
De Inglenook aan de linkerzijde:
De Timesaver in het midden:
Aan de rechterkant ligt dan de Flm draaischijf
Niveau 2 – Hüttenrode
Een overzicht:
Hierin komt de draaischijf van Arnold
Tenslotte niveau 3 – naamloos
Deze is bereikbaar via een tandrad baan.
Het sporenplan van dit station is ook een Inglenook.
De volgende stap is het aansluiten van de rails op de ringleiding en vervolgens het sporenplan uittekenen op het schakelpaneel. Daarna stuk voor stuk de wissels en ontkoppelaars aansluiten, maar dan kan er gelukkig voor het eerst in jaren weer gereden worden.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
heey hans
dat ziet er heel mooi uit! vooral als je niet met al te lange treinen rijdt zijn die hellingen goed te doen. zelf had ik op mijn eerste baantje een helling van 8% met een trein van 4 rijtuigen dat ging ook nog. wel dus
ben benieuwd hoe het verder gaat
dat ziet er heel mooi uit! vooral als je niet met al te lange treinen rijdt zijn die hellingen goed te doen. zelf had ik op mijn eerste baantje een helling van 8% met een trein van 4 rijtuigen dat ging ook nog. wel dus
ben benieuwd hoe het verder gaat
gr.
jordy
Kan niet wachten op de scenery
jordy
Kan niet wachten op de scenery
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Het ligt er ook aan met wat voor lok en rijtuigen je gaat rijden. Een stam met 1 lok en 7 lange pasagiersrijtuigen kan het niet halen. Een lok met een paar kleine lichte goederenwagonnetjes zou geen probleem moeten hebben.jordy19 schreef:heey hans
dat ziet er heel mooi uit! vooral als je niet met al te lange treinen rijdt zijn die hellingen goed te doen. zelf had ik op mijn eerste baantje een helling van 8% met een trein van 4 rijtuigen dat ging ook nog. wel dus
ben benieuwd hoe het verder gaat
Hans,
De baan ziet er leuk uit. Met die tandrad erbij word het nog leuker. Ben benieuwd naar de vorderingen!
Groetjes,
Matthew
RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Heren, ik zal jullie geruststellen. Het stijgingspercentage ligt onder de 3%. geen problemen dus.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Hallo,
Fleischmann heef enkele stoomloks (serie BR50 en BR23) die op een helling van 2% nog geen wagon omhoog krijgen.
Dus testen zou ik zeggen met het materiaal wat je hebt is mijn advies.
Ziet er bijzonder goed uit ben benieuwd hoe de eerste rots partijen er uit gaan zien.
Bob
Fleischmann heef enkele stoomloks (serie BR50 en BR23) die op een helling van 2% nog geen wagon omhoog krijgen.
Dus testen zou ik zeggen met het materiaal wat je hebt is mijn advies.
Ziet er bijzonder goed uit ben benieuwd hoe de eerste rots partijen er uit gaan zien.
Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Een begin van het schakelpaneel is er. Michaelstein is wat betreft de wissels aangesloten.
Ik heb eerst in Google Sketch Up het baanplan uitgetekend en geprint. Deze vervolgens gelamineerd zodat dit lekker stevig is en ook niet vies wordt. Met een gemodificeerde perforator heb ik vervolgens gaatjes gemaakt voor de diverse componenten en met bison spuitlijm vastgezet.
Ik gebruik conrad wissel motoren en deze zijn voorzien van een polariteitsomschakeling. Ik misbruik deze echter om de wisselstand terug te melden.
Op de foto is niet goed te zien welke led's nu branden, maar dat is gezichtsbedrog en komt door de flitser.
Ik heb eerst in Google Sketch Up het baanplan uitgetekend en geprint. Deze vervolgens gelamineerd zodat dit lekker stevig is en ook niet vies wordt. Met een gemodificeerde perforator heb ik vervolgens gaatjes gemaakt voor de diverse componenten en met bison spuitlijm vastgezet.
Ik gebruik conrad wissel motoren en deze zijn voorzien van een polariteitsomschakeling. Ik misbruik deze echter om de wisselstand terug te melden.
Op de foto is niet goed te zien welke led's nu branden, maar dat is gezichtsbedrog en komt door de flitser.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Ziet er netjes uit dwarsligger ( sorry je echte naam weet ik niet )
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911