Ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn baan. Omdat ik boven een ruimte van 4 x 3.5 meter tot mijn beschikking heb, terwijl dat eerst minder zou zijn (mijn vrouw zou de helft van de zolder gebruiken, maar ziet daar nu vanaf), heb ik nog geen vastomlijnd idee hoe de 'bovenbaan' eruit gaat zien. Ja, heuvelig en sporen op verschillende hoogtes, maar concreet nog niet. Wel heb ik een schaduwstation bedacht, wat ik sowieso toch als eerste ga aanleggen. Uiterst rechts komt een spiraal, waarvan de eerste laag al gemaakt is. Het onderste spiraalspoor is het dalende spoor, het bovenste spiraalspoor het stijgende spoor. Ik sluit niet uit dat het schaduwstation in twee richtingen bereden kan worden, maar dat hangt van de mogelijkheden boven af.
Rond de spiraal loopt ook nog een spoortje. Dit is om alvast wat te kunnen rijden als het schaduwstation in proef is uitgelegd en sowieso omdat je toch ook wilt kunnen rijden als nog lang niet alles af is. In principe is het meest linker spoor dan ook een doorgaand spoor en geen opstelspoor. Alle andere sporen die linksonder uit de wisselstraat ontstaan, worden wel opstelsporen, waarbij sommige sporen uit twee blokken bestaan, zodat er nog meer kan worden opgesteld. Uiteraard zorg ik er wel voor een van de middelste lange sporen als één blok te houden, zodat daar mijn langste trein kan worden opgesteld. Dat zal wel de nog aan te schaffen Thalys of ICE zijn.
Hier dan het plan:

Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen, zeker gezien de ervaringen die jullie in sommige gevallen al hebben. Ik spoor immers pas weer sinds eind maart van dit jaar. Beginnersfouten zijn welhaast onvermijdelijk.