Eindelijk is het zo ver, na lange tijd van bedenken, voorbeelden bekijken, schetsen, krassen en tekenen: de eerste versie van mijn "herintredersbaan" (want zo kun je het na een onderbreking van zo'n 25 jaar wel noemen). Tijd voor een kritische blik van mijn mede N-spoorders.
Het thema is een fictief drielandenpunt, periode V (en misschien een beetje IV en VI). Dat geeft mij de gelegenheid mijn verzameling Nederlands, Duits en Belgisch materieel in te zetten. Tevens is het een excuus om heuvels aan te leggen die weer gebruikt kunnen worden voor het uit het zicht laten verdwijnen van de treinen.
In bijgaande afbeeldingen (exports uit Xtrkcad) zijn de sporen die uit het zicht liggen, in lichte kleur weergegeven.
Ik wil gebruik gaan maken van Peco code 55 rails, en digitaal gaan rijden (deels automatisch via Rocrail, deels handmatig).
Totaal is zo'n 86 meter rails nodig, 1 kruising, 33 wissels en 5 engelse wissels.
De kleinste boogstraal is 300mm.
De helix linksboven heeft een helling van 1,9% omhoog (in de buitenbocht) en 2% omlaag. Het hoogteverschil tussen elk van de vier lagen in de helix is 6,3cm
De helix linksonder (voor zover dat een helix genoemd kan worden) heeft een helling van 1,6%.
Het schaduwstation wordt in één richting gebruikt. Totale lengte van de sporen in het schaduwstation is 1262cm, het kortste spoor is 150cm, het langste 164cm.
In het station zijn de sporen 124, 123, 140 en 114cm, lang genoeg voor een loc met resp. 6, 6, 7 en 5 rijtuigen. De trein op het plaatje laat zien dat 6 rijtuigen op het vierde spoor net één teveel is.
In het schaduwstation heb ik de lange wissels gebruikt. Hiermee komt de spoorafstand op 28mm. Met de korte wissels is dat 21mm. Als je dan een ruimere spoorafstand wilt moet er tussen alle wissels een stukje rails van 1,8cm. Dan maar iets inleveren op opstellengte.
In het pendelspoor (op de overgang van groen naar oranje) zit een helling van 3%. Het is de bedoeling dat hier alleen korte treinen gaan rijden. Alle overige hellingen zijn max. 2,2%.
Rechtsboven komt een stad, waar het station bij hoort, en een depot van een museum (zodat er tot vreugde van mijn zoon ook af en toe een stoomtrein kan rijden).
Links is de invulling nog een beetje open. Dat moet het heuvelachtige deel van de baan worden, waar de trein hier en daar kan verdwijnen. In de stad kan de trein achter de bebouwing verdwijnen.
Wat voor mezelf nog open staat:
- zoals gezegd de invulling van het deel linksonderin (is nu nog wat kaal);
- als er een trein naar het opstelterrein moet, moet deze vanuit het station vooruit het hoofdspoor op, om achteruit het opstelterrein op te rijden. Vanuit de binnenbocht van het hoofdspoor kan dat wel redelijk in een rechte lijn;
- ik wil eigenlijk nog ergens wat industrie (ergens links?), en wat rangeermogelijkheden (dat laatste misschien op de plek van het opstelterrein);
- misschien wat weinig paradespoor voor langere treinen.
En omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden: 6 plaatjes.
1. Totaaloverzicht

2. Station en hoofdbaan

3. Pendelbaan

4. Verbinding tussen hoofdbaan en helix

5. Schaduwstation en helix

6. Station met een net iets te lange trein

Jullie commentaar wordt zeer op prijs gesteld...