Rothenburg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door martindomburg »

Onwijs gaaf Wim, vooral die boompjes zijn enorm geslaagd :o

Groetjes

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Wim.

Heel mooi :o :o :o
Dat ziet er heel geslaagt uit, met de mooie boompjes.
Lijkt wel op mijn aankleed stijl, die ook naar mijn zin zeer slaagt. :D
Ja... deze modelbaan bevalt mij zeer.
Heel veel plezier met het verder aankleden en verzinnen wat je maar wil ;)
Sucses.

Martin de Deugd

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

hoi wim

mooi ik ga het ook maar eens proberen
om boomen te maken van zulke takjes

Gr andy

Onderwerp starter
WimC

Bericht door WimC »

Bedankt! Het groen fleurt de baan enorm op.

Nog wat sfeerbeelden:
IMG_3317_1.jpg
IMG_3317_1.jpg (101.14 KiB) 4706 keer bekeken
(die bovenleiding ziet er nog niet helemaal goed uit. De voorste mastjes staan iets scheef en de bovenleiding aan de linkerkant loopt in een boogje. Waarschijnlijk moet het achterste mastje iets naar achteren).
IMG_3318_1.jpg
IMG_3318_1.jpg (60.53 KiB) 4706 keer bekeken
Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Ron

Bericht door Ron »

Wat is het toch leuk als er opeens kleur op je baan komt he ;)
Mooie foto's weer hoor.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

martindomburg
Elektronica/Commercieel

He Wim,

Daar heb ik ook last van las ik beide kanten span dan is het boogstaan van de bovenleiding weg. Maar dan is het verwijderen wel weer lastig :?

groetjes

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Wim,

Even niet op het forum kunnen kijken (kan dit forum in het buitenland (Nieuw Zeeland en Australie) vaak niet openen geeft dan een fout melding), maar je scenery ziet er bijzonder goed uit. :D . erg goed geslaagd.
Vooral de gekozen kleuren van het groen vind ik bij je baan kloppen, welke gras soort heb je als basis gebruikt?

Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
WimC

Bericht door WimC »

Hoi Bob,

Bedankt!
De ondergrond heb ik groen geverfd met verf van de Gamma. Voor het gras heb ik grasvezels van Busch (7116) gebruikt.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
WimC

Bericht door WimC »

Geen spannende updates vandaag, want ik ben vandaag aan het draden trekken en solderen geweest op het station. Daar is nu alles voorbereid op het aanleggen van bezetmelders.

Wel even een paar plaatjes. Overzichtsplaatje:
IMG_3323_1.jpg
IMG_3323_1.jpg (95.6 KiB) 4492 keer bekeken
Overzicht van het paradespoor. De langste trein die in het schaduwstation past, is langer dan het paradespoor ;D:
IMG_3324_1.jpg
IMG_3324_1.jpg (102.43 KiB) 4492 keer bekeken
Frontaanzicht van de aftakking en het toekomstige Rothenburg.
IMG_3326_1.jpg
IMG_3326_1.jpg (52.05 KiB) 4492 keer bekeken
Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

He Wim,

Vooral leuk om juist nu het draadje opnieuw te lezen, je maakt er echt een speciale modelbaan van. Alles zit erin op een kleine ruimte. Ga zo door, erg inspirerend allemaal.

Groetjes

Jacob

Bericht door Jacob »

Hallo wim,

Heb je draadje even van begin af gelezen het word erg mooie en leuke baan.
Voor al het groen spreek mij erg aan ga zo door zou ik zeggen.

Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Heel mooi Wim!!

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
WimC

Bericht door WimC »

Ik kom tot de ontdekking dat mijn schaduwstation al aardig begint vol te lopen. Nu heb ik nog wel wat sporen over, maar wat meer is altijd handig. Echter ontbreekt de ruimte om in het huidige plan meer sporen in het schaduwstation aan te leggen. Nu zat ik te denken dat ik eigenlijk alleen met treinstellen ga rijden. Ik heb daar al twee van, ik heb een ICE-T in voorbestelling (Fleischmann digitaal startset). Dan heb ik al 5 treinen, op mijn 8 sporen. Er is nog ruimte, maar meer ruimte is altijd handig.

Als museumtrein heb ik mijn oog laten vallen op een ET87 (zal nog wel effe duren voordat ik die aanschaf, en misschien valt mijn oog tegen die tijd wel ergens anders op). Een TGV-duplex of POS van Kato vind ik ook erg mooi. En voor het verkeer richting Rothenburg is een treinstel voor buurtverkeer wel leuk Bijvoorbeeld de 428 van Liliput of de 425 van Kato. Meer sporen in het schaduwstation is dan altijd handig.
Voor al die treinstellen heb de keerlus niet nodig. En richting station Rothenburg ben ik eigenlijk niet van plan om met treinen te gaan rijden die kop moeten maken. Ik bedacht me dat ik zonder keerlus meer ruimte heb om opstelsporen te maken voor trek-duwtreinen.

Ik was daarom aan het tekenen en kwam hiermee:
Huiskamer_7_2m90_zonder_keerlus_1.jpg
Huiskamer_7_2m90_zonder_keerlus_1.jpg (38.76 KiB) 4462 keer bekeken
Of dit precies zo past is nog effe passen, maar ik kan er zeker 4 sporen kwijt, misschien de 5 die ik getekend heb en heel misschien past er aan de onderkant nog eentje bij. Ik moet wel wat steuntjes van de lijn richting station verplaatsen, maar nu kan dat nog :mrgreen:

Ik denk hier nog effe over na (en ga misschien al met die steunen aan de slag), dan kan ik in Houten weer op zoek gaan naar rails en wissels.
Zelf ben ik er in eerste instantie wel enthousiast over. De korte treinen richting station Rothenburg kunnen eventueel met 2 achter elkaar staan op één spoor, al is dat dan wel wat passen en meten in de dienstregeling, maar daar is wel iets op te verzinnen (eerst eentje uit het schaduwstation laten vertrekken en dan de ander een rondje laten rijden bijvoorbeeld).

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
WimC

Bericht door WimC »

Ik heb al de steunen verplaatst. Dat viel mee, waren er minder als ik dacht en ze hoefden alleen maar een beetje verschoven te worden, dus ik hoefde niet opnieuw te zagen.

Het is mogelijk om zes sporen te realiseren:
Huiskamer_7_2m90_zonder_keerlus_1a.jpg
Huiskamer_7_2m90_zonder_keerlus_1a.jpg (39.23 KiB) 4431 keer bekeken
De middelste twee sporen hebben een nuttige lengte van respectievelijk 145 en 155 cm.De buitenste opstelsporen van ca. 130 cm. In theorie kan ik dat bij eentje (de bovenste) nog wat verlengen door de wissel wat naar links te verschuiven. Alleen komt die dan op de scheiding tussen twee tafels te liggen dat wil ik liever niet. Weliswaar is het alleen demontabel gemaakt voor een eventuele verhuizing, maar het lijkt me niet praktisch daar een wissel op te leggen. Hoewel het aan de andere kant misschien niet zo heel veel uitmaakt.
Bij de onderste op de tekening kan het niet, want daar staat een steun in de weg die ik niet kan verplaatsen, omdat Rothenburg dan instort. Nou stelt Rothenburg nog niet veel voor op dit moment, maar dan wordt het nooit wat :mrgreen: .

Voor optimale bedrijfsmogelijkheden moet ik wel de kruising in het schaduwstation vervangen door een engels wissel. Buiten dat hoef ik maar 1 wissel aan te schaffen, omdat er van het huidige schaduwstation wat vrijkomen en ik had er nog eentje liggen.
Nadeel is wel dat ik ook een extra wisseldecoder nodig heb. Nou ja, heb ik meteen aansluitingen voor seinen.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

marco

Bericht door marco »

Goede keuze wim extra opstel sporen.
Echter kunnen de doorgaande treinen die niet naar het station gaan nu niet van de buiten naar de binnenbaan rijden.

Ik zou de keerlus alsnog maken dat is toch nog vrij simpel mogelijk?
Dan heb je de mogelijkheid dat doorgaande treinen van spoor kunnen wisselen.

Kun je trouwens nog bij je wissels in het schaduwstation zodra Rothenburg is gebouwd?
Of word het station afneembaar?Goede bereikbaar heid is wel belangrijk :D

Groetjes marco

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
WimC

Bericht door WimC »

Hoi Marco,

Het station is afneembaar. Dat kun je ook zien op de afbeeldingen van de laatste weken (vooral op pagina 8 zijn een paar foto's waarop dat goed te zien is), soms zat het er op, soms niet. Ik zal wel eens een keer foto´s maken van het station als ik het afgenomen heb (ik heb het er nu net weer opzitten). Op pagina 2 van dit draadje zie je trouwens de plaat waar het station op zit goed zitten. Die plaat kan ik zo naar achteren schuiven en afnemen.
Op het baanplan zie je iets links van het midden een blauwe lijn. Die lijn geeft de scheiding tussen twee tafels aan. Op de rechtertafel ligt een plaat waar het station opzit. Die plaat is dus afneembaar (maat 140 bij ca. 45 cm).

Een keerlus is met dit plan niet mogelijk volgens mij. Meest logische plek zou dan zijn om een verbinding te leggen tussen het onderste spoor van de doorgaande sporen en het bovenste spoor van de kopsporen, maar dan is er niet genoeg lengte te vinden voor de keerlusmodule (de langste trein past dan niet in het blok waar de module op gezet wordt. Dat blok zit namelijk tussen de engels wissel aan de linkerkant en de eerste wissel van de kopsporen).
Doorgaande getrokken treinen kunnen ook met een keerlus maar aan één kant van richting veranderen, waarna ik een probleem heb met 'm ergens te stallen. Dus dat kon met het oude plan ook al niet. Zoals ik het nu zie, heb ik weinig behoefte aan een keerlus. Twee keerlussen maken is zo goed als onmogelijk met deze ruimte, in het begin van het ontwerp ben ik daar wel mee bezig geweest, maar dat lukte niet.

Trek/duwtreinen kunnen van richting veranderen op het middelste spoor van de doorgaande sporen. Dat spoor is bedoeld als doorgangsspoor en niet als opstelspoor. Trek/duwtreinen worden op de kopsporen "opgeslagen". Daar rijden ze dus uit via spoor 4 van de doorgaande sporen (van bovenaf geteld). Een trein kan van dat spoor naar links vertrekken naar het binnenste spoor en naar rechts vertrekken naar het buitenste spoor. Als ik een engels wissel leg waar nu een kruising ligt (aan de linkerkant in het schaduwstation), dan kan een trein daar van de binnenbaan weer naar spoor 4 komen (en naar het opstelspoor terug). Die moet dan alleen even heen en weer steken, maar dat gebeurd ondergronds, dus daar merk je niets van :mrgreen:

Treinverkeer is zo ook realistischer trouwens, want in het echt komt het weinig voor dat een trein volledig gekeerd wordt.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

marco

Bericht door marco »

Hoi wim ik had wel gezien dat je station afneembaar is ( nu nog )
Maar ik vroeg me af of dat ook zo bleef , het antwoord is dus ja :D

Jammer dat je er geen keerlus in kunt maken maar ja als het niet past dan houd het op.
Ik blijf je volgen 8-)

Groetjes marco

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

FidOo

Bericht door FidOo »

Wim mijn complimenten.

Ik vind de baan echt super geslaagd. Zelfs zo goed dat ik mijn eigen baan hier op wil gaan baseren.
Het heeft namelijk echt alles wat ik ook precies in mijn baan terug wil zien. Een mooie parade baan met een leuke lengte en een nevenlijntje met station en wat rangeermogelijkheden.

Ook de aankleding ziet er super uit tot zover!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
WimC

Bericht door WimC »

Bedankt voor het compliment!
Met het baanplan haal ik volgens mij wel het maximale uit een kleine oppervalkte: een lang paradespoor, een groot schaduwstation, een klein stationnetje met toch nog aardig wat verkeer, een dorpje en nog wat landschap. En dat op net iets meer dan twee vierkante meter. In plaats van het tweede kleine schaduwstation aan de linkerkant kun je ook een industrie-aansluiting maken als je meer rangeerverkeer wilt.

Inmiddels is de baan weer wat verder begroend:
IMG_3336_2.jpg
IMG_3336_2.jpg (74.16 KiB) 4063 keer bekeken
Ik heb de bovenleiding ook geverfd (olijfgroen). Omdat ik te lui was om de bovenleiding er weer af te halen, dit met een kwastje gedaan. Veel werk, dus voor de rest ga ik het met een spuitbusje in een doos doen, voordat ik de draden ophang. Dat gaat vast sneller.

Her en der moet ik ook nog randjes en kale plekken in het groen wegwerken. Maar het ziet er al aardig uit. Hoewel de kleuren allemaal wel wat harder uitkomen dan ik eigenlijk gewild had. Maar ik ben er toch best tevreden mee :)

De keerlus heb ik ook uit de baan gehaald, maar ik heb besloten nog even te wachten met het maken van de kopsporen in het schaduwstation. Voorlopig heb ik die toch nog niet nodig en ik kan er later nog goed bij omdat het station afneembaar is.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

rinze

Bericht door rinze »

Hoi Wim

Prachtige baan, kan daar nog veel van leren.
Was ook heerlijk om te lezen en te zien.

Groetjes Rinze

Onderwerp starter
WimC

Bericht door WimC »

Bedankt!
Tot nog toe ben ik aardig tevreden met het resultaat.

Dit weekend het laatste stukje bovenleiding bij het paradespoor aangebracht. Verder nog wat lelijke plekjes in de begroeiing weggewerkt.

En wat pics weer:
IMG_3353a1.jpg
IMG_3353a1.jpg (94.67 KiB) 4163 keer bekeken
IMG_3354_1.jpg
IMG_3354_1.jpg (72.63 KiB) 4163 keer bekeken
IMG_3355_1.jpg
IMG_3355_1.jpg (66.94 KiB) 4163 keer bekeken
IMG_3356_1.jpg
IMG_3356_1.jpg (60.62 KiB) 4163 keer bekeken
Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
WimC

Bericht door WimC »

Nog wat plaatjes:
IMG_3357_1.jpg
IMG_3357_1.jpg (64.81 KiB) 4132 keer bekeken
IMG_3358_1.jpg
IMG_3358_1.jpg (72.45 KiB) 4132 keer bekeken
Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Cybertinus

Bericht door Cybertinus »

Even zeiken hoor: Heb je nou een BR232 (in princiepe een goederenloc, hij is ingezet als noodloc voor intercity's) van Railion (een goederen vervoersbedrijf) voor een intercity staan? :)

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

Onderwerp starter
WimC

Bericht door WimC »

Ja, komt vaker voor, zie linkje Stummiforum: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=35&t=62478. En bij een aantal in dat draadje is het toch ook echt eentje van Railion.
Is een tijdelijke oplossing omdat ik nog geen goede loc voor mijn IC heb.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Beter gezegd, na het samen gaan van DB en DR in DB AG, werden vele BR 232 en hun soortgenoten (230, 231, etc) nog steeds ingezet voor IC diensten. Omdat het voormalige DR net veel minder geelektrificeerde lijnen had dan in het westen. Er is er zelfs een of meer in mintgroen met slabbertje geverfd voor personenvervoersinzet. Ongetwijfeld zullen nog diverse locs van Railion geschikt zijn voor personenvervoer.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Plaats reactie