Hier de laatste informatie over de digitale draaischijfbesturing van Frans Staal, (http://www.dinasys.nl/) Ik krijg hem binnenkort ook Kan al niet wachten.
DinaSys DTC/DTS draaischijfbesturing
Na een jaar ontwerpen, prototypen, programmeren, bouwen en testen is de DinaSys draaischijfbesturing nu leverbaar! Deze besturing zal vaak gebruikt worden op een digitale baan (niet alleen Dinamo, maar ook DCC, Motorola of Selectrix), maar ook een draaischijf op een analoge baan kan hiermee bediend worden.
Ons uitgangspunt bij het ontwerp was dat er niets aan de draaischijf veranderd hoeft te worden. Bij oplossingen van andere leveranciers is het nodig wijzigingen aan de draaischijf aan te brengen zoals het inbouwen van reedcontacten, optische sensors, een decoder en soms complete aandrijvingen. Bij de DinaSys besturing beperkt de "aanpassing" aan de draaischijf zich tot het plakken van een magneetje onder de brug van de draaischijf! Voordelen van dit concept zijn de gemakkelijke inbouw, geen risico op beschadingen, maar ook houdt hierdoor de draaischijf zijn oorspronkelijke uiterlijk en waarde.
De elektronica bestaat uit twee modules, de DTC (DinaSys Turntable Controller) en DTS (DinaSys Turntable Sensors). De DTS wordt onder de kuil van de draaischijf gemonteerd. Daarvoor is een set montagebeugels leverbaar, waarmee de sensoren op eenvoudige wijze afgesteld kunnen worden. De instelmogelijkheden zijn zowel in de hoogte (voor de juiste gevoeligheid) en voor de hoek ten opzichte van de brug. De DTC wordt in de buurt van de DTS geplaats en met twee kabeltjes verbonden. De DTC is de controller die de commando's vanuit de PC vertaalt in opdrachten naar de draaischijf en die de positie van de brug doorgeeft aan de software op de PC.
De aansturing van de motor in de brug gebeurt proportioneel wat wil zeggen dat de brug langzaam op gang komt, dan op "topsnelheid" draait en dan weer langzaam afremt zodra het bestemmingsspoor bijna bereikt is. Hiermee wordt natuurgetrouw draaien werkelijkheid! Door software-updates kunnen we in de toekomst extra functionaliteit toevoegen, zoals geluid of verlichting en seinen op de brug.
Groot voordeel voor Dinamo gebruikers is dat er slechts twee blokuitgangen van een TM-H nodig zijn voor het gebruik van de draaischijf, ongeacht het aantal opstelsporen! Een TM-H uitgang zorgt voor de rijstroom in de brug en de andere voor het voeden van het spoor waar de locomotief op dat moment van of naartoe rijdt. De DTC zorgt voor het schakelen van deze TM-H uitgang naar het juiste spoor. Indien er sprake is van meer dan 6 opstelsporen, wordt een uitbreidingsprint op de DTC aangesloten.
De DTC en DTS zijn bruikbaar met de Fleischmann draaischijf voor H0 en N (respectievelijk artikelnummers 6052 en 9152), maar ook voor de identieke draaischijf voor het Marklin 3-rail systeem (artikelnummer 6652). Voor de aansturing van de draaischijf met de DTS en DTC heeft u iTrain versie 2.0 nodig.
Prijzen
DinaSys Turntable Controller (gebouwd) € 65,00
DinaSys Turntable Sensors (gebouwd) € 98,00
Montagebeugels € 19,50
Kabelset € 9,75
Ter introductie bieden wij de DTC, DTS, montagebeugels en kabels aan met een korting van € 20,00. Dit is namelijk het bedrag dat u betaalt voor de upgrade van itrain naar versie 2.0, die u nodig heeft voor de aansturing van de DTC.
deze actie is geldig tot 30 september 2011.
Digitale draaischijfbesturing van DinaSys
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Digitale draaischijfbesturing van DinaSys
Waarom heb je 2 TM-H poorten nodig? Het in/uitrij spoor moet toch dezelfde spanning krijgen als de rails op de draaibrug? Als je toch 1 TM-H uitgang gebruikt, dan kan die DTC dat toch splitsen naar waar het nodig is?
Maar bij Dinasys zeggen ze dat er 2 TM-H uitgangen nodig zijn, dus dan is dat zo. Ik zie dus iets over het hoofd, maar wat?
Maar bij Dinasys zeggen ze dat er 2 TM-H uitgangen nodig zijn, dus dan is dat zo. Ik zie dus iets over het hoofd, maar wat?
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Digitale draaischijfbesturing van DinaSys
Dat is alleen voor Dinamo gebruik.
Stel je hebt alle opstelsporen bezet en je wilt een loc alleen draaien dan is het wel fijn dat de locs op de die op de opstelsporen staan ook blijven staan. De brug is een apart blok. De DTC verdeeld het tweede blok dmv relais over een van de opstelsporen.
Wellicht dat Frans dat hier toe kan lichten?
Stel je hebt alle opstelsporen bezet en je wilt een loc alleen draaien dan is het wel fijn dat de locs op de die op de opstelsporen staan ook blijven staan. De brug is een apart blok. De DTC verdeeld het tweede blok dmv relais over een van de opstelsporen.
Wellicht dat Frans dat hier toe kan lichten?
Re: Digitale draaischijfbesturing van DinaSys
Even een vraagje: stel je rijdt niet met iTrain, maar met Koploper, en je hebt ook geen Dinamo-systeem, maar je rijdt via de pc, twin center en loconet. Is dit dan ook bruikbaar?
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 nov 2009 22:55
- Locatie: Zwolle
Re: Digitale draaischijfbesturing van DinaSys
Natuurlijk kan ik dat!martindomburg schreef:Dat is alleen voor Dinamo gebruik.
Stel je hebt alle opstelsporen bezet en je wilt een loc alleen draaien dan is het wel fijn dat de locs op de die op de opstelsporen staan ook blijven staan. De brug is een apart blok. De DTC verdeeld het tweede blok dmv relais over een van de opstelsporen.
Wellicht dat Frans dat hier toe kan lichten?
Het rijden is in elk systeem (of het nu Koploper is of iTrain of welke software dan ook) gericht op het rijden van een blok naar een ander blok. Dus als je de lok voor de draaischijf hebt staan, dan staat-ie in een blok. Het vervolgblok is dan de brug van de draaischijf. Staat je lok op de brug en gaat hij naar een opstelspoor, dan is het weer van blok/naar blok. En omdat Dinamo een blokgestuurd systeem is, heb je dus voor de brug van de draaischijf een TM-H uitgang nodig en voor de opstelsporen ook. Nu hoeft dat niet voor elk opstelspoor een aparte TM-H uitgang te zijn (zou dure grap worden als je bijvoorbeeld 24 opstelsporen hebt!), maar slechts 1 uitgang van een TM-H, die door de DTC geschakeld wordt naar het opstelspoor waar je op dat moment naartoe rijdt of vanaf komt.
Met vriendelijke groet
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 nov 2009 22:55
- Locatie: Zwolle
Re: Digitale draaischijfbesturing van DinaSys
Hallo Martin,Hookies schreef:Even een vraagje: stel je rijdt niet met iTrain, maar met Koploper, en je hebt ook geen Dinamo-systeem, maar je rijdt via de pc, twin center en loconet. Is dit dan ook bruikbaar?
Mvg,
Martin
op dit moment wordt de DTC/DTS alleen nog door iTrain ondersteund, maar we onderzoeken de mogelijkheden voor andere software. Zo zijn er op dit moment gesprekken met Win-Digipet gaande. Het gebruik in combinatie met Koploper is ook iets waar we naar kijken. Er bestaat ook de mogelijkheid om de draaischijf handmatig te bedienen. Je zou daarvoor iTrain Lite kunnen gebruiken of de gratis tool die we met de DTC/DTS leveren.
Deze tool is oorspronkelijk bedoeld voor het instellen, afregelen en testen van de DTC, maar je kan hem ook gebruiken voor de bediening van de draaischijf. Het is natuurlijk net wat je er van verwacht. Wil je een volledige automatische bediening in een route dan ben je nu nog beperkt tot iTrain, maar vind je het niet erg (sommige mensen vinden het juist leuk) om de Bahnwerk handmatig te bedienen, dan zijn er dus genoeg mogelijkheden!
Met vriendelijke groet
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl
Re: Digitale draaischijfbesturing van DinaSys
Gisteren ook het bericht mogen ontvangen. Ik ga zo spoedig mogelijk een exemplaar bestellen!
Groet,
Peter
Groet,
Peter