Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Hoi,
Recentelijk is er een poll gestart door de Duitse firma KH-Modellbahnbau op 1zu160.net inzake een tweetal rijtuigen welke ook veel in Duitsland zijn geweest. Het betreft naast de Franse Torpillonrijtuigen een Nederlandse Ovaleramenrijtuig. Met deze poll is het vooral de bedoeling om te kijken of er in Nederland interesse is voor zo'n Nederlands rijtuig.
Even een korte geschiedenis van de Ovaleramer...
De Ovaleramers zijn ontstaan in de periode 1928-1931 in opdracht van de NS welke nieuwe rijtuigen wilde hebben voor de internationale treindienst. Zo werden door Beijens en Werkspoor (en later ook Westwaggon) 21 1e/2e klasse (AB) en 6 3e klasse (C) rijtuigen gebouwd. Ze zijn in de periode 1928-1961 ingezet in de internationale D-treintrajecten zoals Amsterdam-Geldermalsen-Nijmegen-Keulen-Basel-Milaan/Rome, Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Berlijn en zijn ook richting scandinavië geweest. Daarnaast waren ze ook regelmatig in de binnenlandse sneltreindienst en boottreinen (Londen) aan te treffen. Het jaar 1968 luidde het einde van deze rijtuigen in, ze gingen uit dienst en werden gesloopt. Alle op één na dan, dit rijtuig heeft na omzwervingen onderdak gevonden bij de SGB (AB 7216) en is inmiddels weer dienstvaardig.
(zie ook: http://www.martijnhaman.nl/ovalenramen.htm)
Wat verdere informatie over het kleinnood...
Het betreft een model in kleinserie, dat wil zoveel zeggen als messing etswerk-kit en/of kant-en-klaar gebouwd model in een beperkte oplage. De oplage is afhankelijk van de interesse maar het kan al bij 10 stuks eindigen qua grootte. De modellen zullen sowieso voorzien zijn van een kortkoppelmechaniek en in ieder geval voor Tijdperk II worden uitgebracht (maar ook latere opschriften zijn vml wel mogelijk). De prijs is momenteel nog niet bekend.
MvG
Robert
p.s. De poll staat 30 dagen vanaf nu open, en is puur om de interesse in te schatten voor het NS-rijtuig. De firma KH-modellbahnbau weet ervan.
p.p.s. Bij interesse in meer dan een rijtuig gewoon Ja aanklikken en dan even in een reactie aangeven hoeveel.
Recentelijk is er een poll gestart door de Duitse firma KH-Modellbahnbau op 1zu160.net inzake een tweetal rijtuigen welke ook veel in Duitsland zijn geweest. Het betreft naast de Franse Torpillonrijtuigen een Nederlandse Ovaleramenrijtuig. Met deze poll is het vooral de bedoeling om te kijken of er in Nederland interesse is voor zo'n Nederlands rijtuig.
Even een korte geschiedenis van de Ovaleramer...
De Ovaleramers zijn ontstaan in de periode 1928-1931 in opdracht van de NS welke nieuwe rijtuigen wilde hebben voor de internationale treindienst. Zo werden door Beijens en Werkspoor (en later ook Westwaggon) 21 1e/2e klasse (AB) en 6 3e klasse (C) rijtuigen gebouwd. Ze zijn in de periode 1928-1961 ingezet in de internationale D-treintrajecten zoals Amsterdam-Geldermalsen-Nijmegen-Keulen-Basel-Milaan/Rome, Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Berlijn en zijn ook richting scandinavië geweest. Daarnaast waren ze ook regelmatig in de binnenlandse sneltreindienst en boottreinen (Londen) aan te treffen. Het jaar 1968 luidde het einde van deze rijtuigen in, ze gingen uit dienst en werden gesloopt. Alle op één na dan, dit rijtuig heeft na omzwervingen onderdak gevonden bij de SGB (AB 7216) en is inmiddels weer dienstvaardig.
(zie ook: http://www.martijnhaman.nl/ovalenramen.htm)
Wat verdere informatie over het kleinnood...
Het betreft een model in kleinserie, dat wil zoveel zeggen als messing etswerk-kit en/of kant-en-klaar gebouwd model in een beperkte oplage. De oplage is afhankelijk van de interesse maar het kan al bij 10 stuks eindigen qua grootte. De modellen zullen sowieso voorzien zijn van een kortkoppelmechaniek en in ieder geval voor Tijdperk II worden uitgebracht (maar ook latere opschriften zijn vml wel mogelijk). De prijs is momenteel nog niet bekend.
MvG
Robert
p.s. De poll staat 30 dagen vanaf nu open, en is puur om de interesse in te schatten voor het NS-rijtuig. De firma KH-modellbahnbau weet ervan.
p.p.s. Bij interesse in meer dan een rijtuig gewoon Ja aanklikken en dan even in een reactie aangeven hoeveel.
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Ik heb zeker wel interesse in 2 of 3 stuks van die ovaleramenrijtuigen in tijdperk II.
Groet,
Marcel
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Ik heb wel interesse in de TP III uitvoering, afhankelijk van de prijs (gebouwd) 2 tot 3 stuks.
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
3 tot 4 in TPII zouden wel interresant zijn afhankelijk van de prijs.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Lees ik het goed op 1zu160 dat er ook een DRG-variant van is/komt? Ik ben slecht in de Duitse taal, dus het is voor mij wat lastig te begrijpen 

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
- Locatie: sliedrecht
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Hoi,
Mooi nieuws.
Ik heb wel interesse in een stuk of 5 in tp II.
Groetjes Rob
Mooi nieuws.
Ik heb wel interesse in een stuk of 5 in tp II.
Groetjes Rob

Bouwt modeltreinen van de NS
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Dat is een heel interssant initiatief, want ik heb begrepen dat deze rijtuigen ook in internationale dienst tot in Brussel kwamen. Jammer genoeg kwamen ze 10 jaar te laat voor mijn Brussel-Noord anno 1920 project. Ik zoek wel nog steeds Nederlandse expressrijtuigen van die datum in schaal N. Iemand een idee?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Hoi iedereen,
Ik geloof dat toch wel interesse bestaat in NL. Ikzelf ga voor 1 of 2 wagens afhankelijk van de prijs (maar dat heb ik al aangegeven in het Duitse forum). Lijkt mij wel grappig een paar NL-wagens achter een Zwitserse Ae 8/14 of zoiets dergelijks (de 11801 is immers al in 1931 in dienst gekomen).
@Marcel
Het betreft een Nederlandse wagen welke in het DRG-tijdperk (tp. IIb) is ontwikkeld in Nederland bij Werkspoor/Beijens (1928) in opdracht van de NS. In 1930 is een tweede serie AB-rijtuigen besteld in Duitsland (Westwaggon, Keulen). Het is dus geen echte wagen van de DRG zelf geweest. De ovale ramen zijn wel geinspireerd op de rijtuigen van de CIWL welke in 1926 een serie nieuwe stalen rijtuigen liet bouwen.
@Michiel
Tja als ze naar Parijs gaan dan is Brussel wel een logische tussenstop. Overigens heb ik geen idee wat voor 1928 werd ingezet, ik zou voor teakhouten rijtuigen van de CIWL gaan (maar das een gok).
Robert
Ik geloof dat toch wel interesse bestaat in NL. Ikzelf ga voor 1 of 2 wagens afhankelijk van de prijs (maar dat heb ik al aangegeven in het Duitse forum). Lijkt mij wel grappig een paar NL-wagens achter een Zwitserse Ae 8/14 of zoiets dergelijks (de 11801 is immers al in 1931 in dienst gekomen).
@Marcel
Het betreft een Nederlandse wagen welke in het DRG-tijdperk (tp. IIb) is ontwikkeld in Nederland bij Werkspoor/Beijens (1928) in opdracht van de NS. In 1930 is een tweede serie AB-rijtuigen besteld in Duitsland (Westwaggon, Keulen). Het is dus geen echte wagen van de DRG zelf geweest. De ovale ramen zijn wel geinspireerd op de rijtuigen van de CIWL welke in 1926 een serie nieuwe stalen rijtuigen liet bouwen.
@Michiel
Tja als ze naar Parijs gaan dan is Brussel wel een logische tussenstop. Overigens heb ik geen idee wat voor 1928 werd ingezet, ik zou voor teakhouten rijtuigen van de CIWL gaan (maar das een gok).
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
oh maar dit zou heel erg leuk zijn, zou er wel 1 willen (leuk voor mijn museum treinen) afhankelijk van de prijs mischien een stammetje, maar ik weet niet precies hoe die hebben rond gereden. Kunnen die achter een turquise 1300?
Groeten Chris
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Bedankt Robert voor je antwoord. Ik rijd zelf met DRG materiaal wat het Duitse tijdperk II is (NEM 800), Nederlandse tijdperk II eindigt 2 jaar later. Vandaar denk ik ook dat ik het DRG-verhaal op het forum anders opvatte.
Mag de pret niet drukken want het NS-spul kan dus ook op de modules rijden alla DRG.
Ben trouwens benieuwd wat de prijzen worden, want als die niet te hoog is en er variatie is in de 1/2 en 3de klasse heb ik nog wel interesse in 2 extra rijtuigen
Mag de pret niet drukken want het NS-spul kan dus ook op de modules rijden alla DRG.
Ben trouwens benieuwd wat de prijzen worden, want als die niet te hoog is en er variatie is in de 1/2 en 3de klasse heb ik nog wel interesse in 2 extra rijtuigen

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Als je het het wilt gebruiken als museummateriaal kun je er makkelijk een turquoise 1300 voorzetten.Chris83 schreef:oh maar dit zou heel erg leuk zijn, zou er wel 1 willen (leuk voor mijn museum treinen) afhankelijk van de prijs mischien een stammetje, maar ik weet niet precies hoe die hebben rond gereden. Kunnen die achter een turquise 1300?
Hoe de stammen hebben rondgereden kan ik je niet vertellen, kan het aan een collega van me vragen, maar denk dat je met google een aardig eind komt, maar museum en zoals het werkelijk was is uiteraard niet hetzelfde stammetje

Je kunt nog alle kanten op.
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Hoi,
Ik weet alleen dat het om het type gaat, ik zal eens informeren of de intentie bestaat om de AB en de C-rijtuigen uit te brengen. Ik denk van wel, maar ik ga even mailen met KH en zal het antwoord hier posten.
Qua inzet zijn ze (na-oorlogs) in ieder geval met rijtuigen van het type plan D en plan K te combineren en ik schat in dat ook plan E tot de mogelijkheden zal behoren omdat ze het laatste deel van hun leven vooral binnen de landsgrenzen sleten in de gewone sneltreinen. Vooroorlogse combinaties heb ik geen verstand van, maar een stalen D baggagerijtuig trok mee heel europa door dus die mag zeker niet ontbreken in zo'n combinatie. Daar bestaan alleen momenteel geen plannen voor bij KH-modellbahnbau.
Robert
Ik weet alleen dat het om het type gaat, ik zal eens informeren of de intentie bestaat om de AB en de C-rijtuigen uit te brengen. Ik denk van wel, maar ik ga even mailen met KH en zal het antwoord hier posten.
Qua inzet zijn ze (na-oorlogs) in ieder geval met rijtuigen van het type plan D en plan K te combineren en ik schat in dat ook plan E tot de mogelijkheden zal behoren omdat ze het laatste deel van hun leven vooral binnen de landsgrenzen sleten in de gewone sneltreinen. Vooroorlogse combinaties heb ik geen verstand van, maar een stalen D baggagerijtuig trok mee heel europa door dus die mag zeker niet ontbreken in zo'n combinatie. Daar bestaan alleen momenteel geen plannen voor bij KH-modellbahnbau.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
3 of 4 stuks tpIII gebouwd en wel.
En als het even kan 2 of 3x AB en 1x C
Gr, irvin
En als het even kan 2 of 3x AB en 1x C
Gr, irvin
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Hoi liefhebberts,
ik heb inmiddels een reactie gekregen van KH-modellbahnbau met de nodige informatie. Ik hoop dat het jullie bevalt...
Het betreft een komplete uit nieuw-zilver geetste (draaistellen, wagenkast, -dak en -bodem) bouwkit met messing gegoten details als buffers, vouwbalgen en beluchtings/ventilatie opzetten. De wielen zelf komen uit het programma van Thomschke of Luck. De beschrifting gaat via watergedragen decals voor Tp II, III en IV.
De bestelnummers:
0608a A-Wagen
0608b AB-Wagen
0608c C-Wagen
Voor wat betreft de prijzen, een bouwset zit op de €65,- (ongeveer, definitieve prijsstelling volgt nog), een gebouwd model zal ergens tussen de €135 en €145 gaan kosten zoals de stand nu is. Voor wat betreft de wagenbakken, de AB betreft het model voor afschaffing van de 3e klasse. Toen is het interieur van de AB aangepast (meer stoelen), dat is dus vermoedelijk een Tp III-IV variant van de AB-wagen.
Op dit moment ontbreekt er nog de volgende informatie: De beschrifting voor de verschillende tijdperken is nog niet volledig en de RAL-kleuren die voor het grote voorbeeld gebruikt zijn voor de draaistellen, wagenkast, dak+toebehoeren etc etc. Dus als je wat weet, deze info is meer dan welkom
Robert
p.s. ik heb wat info via phildie over de kleurstelling.
ik heb inmiddels een reactie gekregen van KH-modellbahnbau met de nodige informatie. Ik hoop dat het jullie bevalt...
Het betreft een komplete uit nieuw-zilver geetste (draaistellen, wagenkast, -dak en -bodem) bouwkit met messing gegoten details als buffers, vouwbalgen en beluchtings/ventilatie opzetten. De wielen zelf komen uit het programma van Thomschke of Luck. De beschrifting gaat via watergedragen decals voor Tp II, III en IV.
De bestelnummers:
0608a A-Wagen
0608b AB-Wagen
0608c C-Wagen
Voor wat betreft de prijzen, een bouwset zit op de €65,- (ongeveer, definitieve prijsstelling volgt nog), een gebouwd model zal ergens tussen de €135 en €145 gaan kosten zoals de stand nu is. Voor wat betreft de wagenbakken, de AB betreft het model voor afschaffing van de 3e klasse. Toen is het interieur van de AB aangepast (meer stoelen), dat is dus vermoedelijk een Tp III-IV variant van de AB-wagen.
Op dit moment ontbreekt er nog de volgende informatie: De beschrifting voor de verschillende tijdperken is nog niet volledig en de RAL-kleuren die voor het grote voorbeeld gebruikt zijn voor de draaistellen, wagenkast, dak+toebehoeren etc etc. Dus als je wat weet, deze info is meer dan welkom
Robert
p.s. ik heb wat info via phildie over de kleurstelling.
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
ai, dat is me toch te veel helaas. was leuk geweest als museum wagon. Ik ga nog geen bouwset kopen, heb nog zoveel af te bouwen.
Maarja, ben wel benieuwd als iemand eenje gaat bouwen om het verslag te lezen.
Maarja, ben wel benieuwd als iemand eenje gaat bouwen om het verslag te lezen.
Groeten Chris
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Ik heb ook wel interesse (Tp III), alleen jammer van die hoge prijs.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 03 sep 2008 12:27
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Als alles al op kleur is, heb ik nog wel belangstelling in 3 of 4, maar als ik het zelf moet spuiten, pas ik. De kant-en-klaar-modellen zijn mij een beetje te prijzig. Voor rond de 100 euro per stuk zou ik ze nog wel willen.
Met vriendelijke groet,
Rieko
Rieko
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Hoi,
Ik zal eens informeren hoe het staat met dit projekt. Het is al enige tijd stil (en ik ben erg druk geweest met m'n studie dus het had voor mij geen prio). Meer info volgt dus nog...
@Thalys
Hoewel niet specifiek besproken in het mailcontact zou het een nieuw-zilver geetste bouwset betreffen dus de kapjes moeten zelf in elkaar gezet worden en gespoten naar alle waarschijnlijkheid.
Robert
Ik zal eens informeren hoe het staat met dit projekt. Het is al enige tijd stil (en ik ben erg druk geweest met m'n studie dus het had voor mij geen prio). Meer info volgt dus nog...
@Thalys
Hoewel niet specifiek besproken in het mailcontact zou het een nieuw-zilver geetste bouwset betreffen dus de kapjes moeten zelf in elkaar gezet worden en gespoten naar alle waarschijnlijkheid.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
- Locatie: sliedrecht
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Hoi Robert,
Al nieuws??
Groetjes, Rob
Al nieuws??
Groetjes, Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Niets vernomen van de beste mensen. Ik kan nog wel even een mailtje wagen of even kijken of ik het draadje kan vinden op 1zu160 en daar informeren. Maar bij mijn weten geen vorderingen te melden op dit moment.
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Via 1zu160 antwoord gehad van KH-modellbau
Robert
Tja wat zullen we eens zeggen...Aber verraten wird noch nichts. Und Robert, es wird dir im Moment nicht gefallen.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Kleine aanpassing op de eerdere quote... van de firma KH zelf.
Robert
Het zal ons zeker wel bevallen, de wagens worden inderdaad in productie genomen, echter als eerste zullen de Franse Torpillon-wagens komen (welke constructief zo goed als klaar zijn). De NS-wagens worden hierna ontwikkeld.Robert_N-Nm schreef: es wird dir im Moment nicht gefallen.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
- Locatie: sliedrecht
Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)
Hoi,
Dan maar hopen dat ze toch nog op de markt komen.
Groetjes,
Rob
Dan maar hopen dat ze toch nog op de markt komen.
Groetjes,
Rob
Bouwt modeltreinen van de NS