bedienings paneel

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
calixtus

bedienings paneel

Bericht door calixtus »

hey,

ik zit vast ik krijg het niet voor mekaar om een simpel bedienings-paneel te maken met led aanduiding.

ik heb 5 mm leds rood en groen ik heb weerstandjes met kleur groen blauw bruin goud geloof dus 560 ohm

ik heb peco pl 10e wisselaandrijving met de pl 13 accessoire erbij

en nu?

als iemand een simpel genoeg aansluit schema heb per wissel zou ik het heel erg waarderen.

p.s. ben een leek in elektronica :)

Wim Ros

Re: bedienings paneel

Bericht door Wim Ros »

Johan,

Welke spanning gebruik je?
Wisselspanning
Gelijkspanning?
Hoe hoog is die spanning?
Wat is het stroomverbruik van de leds?
Hoe sluit je het nu aan, geef dit eens weer in een schema.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
calixtus

Bericht door calixtus »

heb een analoge voeding voor de wissels 14-18v ?
het zijn 5 mm leds de spanning heb ik geen flauw idee van

schema hieronder
http://lh5.ggpht.com/_X4ZJNtCXRcY/TYmnq ... 5B4%5D.jpg

evo

Bericht door evo »

Hoi Johan,
Dat schema gaat zo niet werken volgens mij. De LEDs staan in serie, dus ze zijn beide aan of uit. Bovendien heb je de geschakelde uitgangen van de PL-13 aan elkaar gehangen, dus er gebeurt niets bij het schakelen.
Ik vermoed dat je een voorbeeld schema aangepast hebt en dat er daarbij een foutje in geslopen is. LEDs zijn diodes en branden dus alleen maar in 1 richting.
Je kunt het huidige schema werkend maken door de LEDs weg te halen en de gele met de zwarte draad te verbinden en vervolgens 1 LED in serie te zetten met de bovenste diode en 1 LED met de onderste diode.
De weerstand hangt dan rechstreeks aan de 18VAC en beperkt de stroom, en de 2 diodes beschermen de LEDs (LEDs kunnen niet zo goed tegen spanning in de verkeerde richting).
Per wissel heb je dan 4 draden naar je schakelpaneel (2 voor de schakelaar en 2 voor de LEDs) en de GND van de CDU kan een ringleiding zijn op je baan.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
calixtus

Bericht door calixtus »

zoiets dacht ik zelf ook het voorbeeld is van een engels talige site. ik vond het al zo raar dat de diode's aan elkaar zaten met de onderbouwing dat de ene de andere kant op moest staan maar dan kan er nooit een signaal doorheen komen
ik heb het nu zo in gedachte

kan dit

Afbeelding

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Dat Engelse schema werkt ook al je maar de juiste led gebruikt namelijk een bicolor led, en welke kleur er dan brand wordt bepaalde door de diodes die aan de schakelaarcontacten zijn geknoopt.

Verder zou ik voor je eigen schema als je gebruik maakt van een wisselspanning een diode gebruiken, en een weerstand van minstens 1000 ohm.

Afbeelding

Mvg
Wim.

evo

Bericht door evo »

Wim Ros schreef:Dat Engelse schema werkt ook al je maar de juiste led gebruikt namelijk een bicolor led, en welke kleur er dan brand wordt bepaalde door de diodes die aan de schakelaarcontacten zijn geknoopt.
Wim, dat begrijp ik niet. Hoe kan het originele schema werken met 2 LEDs in serie?
Afgezien hiervan is jouw schema idd handiger dan wat ik voorstelde.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Trammetje

Bericht door Trammetje »

Volgens bij zijn de aasluitingen in beide afbeeldingen gelijk.

Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Tonh

Bericht door Tonh »

Trammetje schreef:Volgens bij zijn de aasluitingen in beide afbeeldingen gelijk.
Niet helemaal Trammetje, Wim heeft er nog een 1N4001 tussen gezet omdat de Led's een sperspanning van 18 Volt niet overleven.
Zo blijft de boel gewoon heel.
Groet
Ton

Tonh

Bericht door Tonh »

Zelf heb ik er voor gekozen om de 18v wisselspanning gelijk te richten.
Hiervoor het ik 4 diodes 1N4001 nodig en kan er voldoende leds op aan sluiten.
Hiermee spaar ik, vanaf het 5e wissel, voor elk wissel 1 diode uit.
Het is maar waar je voor kiest.
Groet
Ton
P.S. in totaal heb ik 26 wissels
Bijlagen
Leds Wisselstand.jpg
Leds Wisselstand.jpg (36.69 KiB) 2413 keer bekeken

Onderwerp starter
calixtus

Bericht door calixtus »

Wim Ros schreef:r zou ik voor je eigen schema als je gebruik maakt van een wisselspanning een diode gebruiken, en een weerstand van minstens 1000 ohm.

ok bedankt voor de hulp

maar aangezien ik een leek ben in elektronica wil ik graag weten waarom een diode? en waarom minstens 1000ohm weerstand

ik snap dat een diode de stroom maar in 1 richting door laat gaan maar ik snap de functie niet

en de weerstand zorgt er voor dat de led niet te veel stroom krijgt geloof ik maar als ik 560 ohm gebruik dan brandt de led toch iets feller?

nogmaals tnxs voor hulp

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Johan,

Een Led is een diode, alleen die werkt niet zo goed in sperrichting. Aangezien je een wisselspanning gebruikt zal de helft van de tijd de Led in sperrichting moeten werken. Dat zal dan de levensduur van de led beperken. Een diode is wel geschikt om de om in sperrichting te werken, de diode zit er dus in om de led te beschermen tegen de tegengestelde spanning.

Waarom eem Led van 1000 ohm, dat is een kwestie van het toepassen van de wet van Ohm.

Voedingsspanning 16V stroom door de Led 20mA geeft 800 ohm. Om de led nu niet tot het uiterste te belasten is een weerstand van 1000 Ohm beter.
Heeft de led een stroomverbruik van 2mA dan wordt het een weerstand van 10.000 Ohm oftewel 10kOhm.
Is niet helemaal zuiver berekend maar het geeft je een idee waarom.

Mvg
Wim.

Plaats reactie