Bedankt voor de reacties! Eigenlijk is het alleen nu jammer dat de hele baan nu meegaat in plaats van dat hij van tevoren ontmanteld zou zijn. Maar het is nu wel een kist van 120x40x30cm geworden met het spoor en landschap aan de binnenzijde. Ik zal kijken of ik er nog een foto van kan maken binnenkort.
Heb rondgekeken in m'n nieuwe woning (klein, uiteraard) en daar is uiteraard geen handige muur van 250cm waar de baan tegenaan gaat passen, dus er zal grof gezaagd moeten worden mocht ik m'n huidige bouwsel willen gebruiken. En dat gaat vrijwel zeker betekenen dat het spoor eruit gaat.
Oh, ik bedoelde alleen dat het spoor opnieuw gelegd gaat worden en mogelijk de tafel wat bijgewerkt moet worden dat ie beter past. Momenteel zijn de opties om het uit te breiden tot een L-vorm (heb een mooie hoek nu met zijdes van 210 en 160 cm. Daar de huidige baan uit twee delen bestaat van 120x30 cm zou er een hoekstuk van 90 bij 40 cm tussen passen wat aardig wat ruimte zou geven. Er wordt dus zeker nog niet nagedacht over het stoppen. Kom nou..)
Zo, na maanden niets aan de n-baan gedaan te hebben besloot ik in een moment van verstandsverbijstering de baan weer uit te pakken. (resultaat van de verhuizing: een paar gebroken boompjes, verder alles redelijk in orde (bedrading onder de baan is uiteraard een chaos daar ik in de haast dat ik moest verhuizen van de zomer de boel met de tang simpelweg doorknipte. Het plan is nu om een van de twee helften als rangeerbaan-kopstation in te richten, (ja, al het spoor gaat opnieuw gelegd worden...houdt je van de straat hé..) de tweede bak gaat misschien ook gebruikt worden al weet ik niet of het praktisch is om een stuk spoor boven het bed te hebben (als er geknutseld wordt wil er doorgaans wat troep rondvliegen...niet altijd even fijn). Ik zal binnenkort nog wel een foto van de situatie plaatsen...het belooft een heel geinige opstelling te worden.
En wat het belangrijkste is: er kan dan weer gereden worden (heb een Taurus liggen die ik van de zomer kocht waar nog niet mee gereden is!!! ) (en zo komt er weer inspiratie om meer op het forum rond te hangen. Ook belangrijk)
Welnu, het is weer tijd om inspiratie op te doen voor een nieuw baanplan (moet me eens verdiepen in hetgeen jullie (jullie ja met jullie prachtige megabanen) de afgelopen maanden hebben geknutseld....) Beschikbare ruimte: 120x30cm met mogelijkheid voor smal en langwerpig schaduwstation rechts.
Dat is niet overdreven veel ruimte, moet ik zeggen. Ik weet dat Matthew ook bezig is met een erg smal baantje, z'n vensterbank baantje. Zijn voortgang kan je volgen in het draadje Museumlijn DRG
Goed, ik ga de baanplanafdeling niet volspammen, dus post ik maar hier daar het ergens gewoon maar vervolg is op de vorige baan.:
een baanplan met alles wat een mens nodig heeft:
-een lang perron om lange (iig tijdperk IV+ locomotief met vijf wagons)
-lokaalspoortje om korte oude treintjes op te laten rijden
-bergen
-tunnel
-brug
-en een 3d sectorplaat om de trein van het bergspoortje een centimetertje of tien-vijftien omhoog te tillen om op het bovenste niveau te komen om vervolgens over een daloverspannende brug bij het bergstationnetje aan te belanden.
Aan beiden kanten van het doorgaande spoor is een optie voor het aansluiten van extra modulebakken (moet mogelijk gestandardiseerd worden zodat ook andere dan m'n eigen toekomstige modulebakken erop aangesloten kunnen worden.) Zolang er geen modulebakken aanhangen, zit ik te denken aan losse sporen waar de lange doorgaande trein op weggezet kan worden zodat ie niet alleen op het station staat.
De op het plaatje aangegeven treinen zijn een BR91 met drie G-wagens en een Nohab met een vijftal Y-wagens.
dit alles binnen 120x30cm.
Dus dan de hamvraag: is dit leuk? Uiteindelijk is het vooral heen en weer rijden met het lokale treintje en een fotodijkje voor langere treinen bij het station beneden. De goederenloods staat ongelukkig, het is misschien eerder een plek om de locomotief van het lokale treintje te onderhouden. Met nog een modulebak links zou het bergstationnetje daarheen verhuisd kunnen worden met een stuk landschap waar de doorgaande lijn heen kronkelt. Het station beneden is erg smal en de berghellingen vooral links erg steil. Wil eigenlijk wel de doorgaande lijn houden, want dan heb ik een excuus om ook grotere treinen bij het spoor te laten komen. Zou natuurlijk het geheel kunnen beperken tot enkel een stationsmoduletje, uiteindelijk een tamelijk statische diorama.
(halverwege die pagina is de '3d sector plate' uitgelegd)
Het ziet er echter technisch als een tamelijk grote uitdaging, mijzelf kennende. Ingewikkeld is het concept niet, maar er moet flink precies gewerkt worden om het te laten werken. Waarschijnlijk is het verstandig om het concept eerst klein te testen. En kleinere schalen zijn gevoeliger voor slordig werk..