Met boomschors bergen maken?

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
RonaldB

Met boomschors bergen maken?

Bericht door RonaldB »

Hoi Allemaal.

Ik speelde al enige tijd met het idee in mijn hoofd om boomschors te gebruiken in de bergwanden die ik wil gaan maken. Ik heb wel meer tips gelezen, in de de trend van kijk naar de natuur en gebruik wat je kan.....enz.
Boomschors heeft een mooie fijne, natuurlijke structuur en als je daar dan heel dun, een slap gips over giet zouden dat mooie bergen kunnen worden......(toch!!??)
Dus, toen ik zat te vissen en om mij heen keek, zag ik een mooie boom met een dikke boomschors.
Met mijn vismes flink wat stukken los gewrikt. Kennelijk een wat rot gedeelte want de pissebedden kropen er onderuit.
Alle rotzooi erafgeschraapt en in een zak mee naar huis genomen.
Thuis in een teiltje met water en chloor laten weken om alle ongedierte eruit te krijgen.
Daarna in de ovenschaal met de hete lucht stand op 60 graden laten drogen.
Heb je wel eens natte gympen laten drogen in de oven? Dit was drie keer zo erg en het stonk nog dagen erna.(was mijn vrouw niet zo blij mee) De schors was wel lekker opgedroogd.
Toen in een plastic zak dichtgebonden en op zolder opgeborgen.
Na enige weken toevallig nog eens bekeken en nu bleek dat alle schors toch wat is gaan schimmelen. Dit moet je natuurlijk niet op de baan hebben. Dus alles weggemieterd...
.........Is er iemand die dit wel eens met succes heeft gedaan en hoe ging dat dan????

Groeten Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

martinb

Re: Met boomschors bergen maken?

Bericht door martinb »

Eigen ervaringen: Op een natuurlijke manier laten drogen, op de baan plakken en met blanke lak (mat) alles ingespoten. Is nog steeds goed, stoft niet en breekt niet af. Wel alles van een goede boom afgestoken en niet van een dode boom getrokken ivm rot en ongedierte. (houtwurm......)

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Heb het bij Boppard ook op een stukje gebruikt, bij wijze van proef. Eigenlijk gewoon erop gelijmd en daarna geverfd. Geen rot, wurmen, schimmels of weet ik wat voor ellende. Ik vond het best mooi geworden. Zoek maar even in het draadje, daar staan vast foto's. Meanwhile zoek ik nog wel even op de computer voor een fotootje....

Afbeelding

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

En een natuurlijke manier is laten drogen in een schuur of op de zolder aan een haakje of iets dergelijks. Duurt wat langer, maar gaat beter. Oh en nooit in een plastic zak stoppen, dan kan het verdampte water uit het hout niet weg. Dan krijg je condens/druppels en maakt er een natte bende van. Prima voor rot door schimmels (schimmelsporen dood je namelijk niet in de oven, tenzij je het hout/schors verkoold).

Robert

p.s. Tuurlijk liefst schoon, levend hout gebruiken. Maar bedenk wel dat bomen slopen niet echt in dank afgenomen wordt. Zeker met het oog op de naderende winter.

Fan van Alpenbanen in N(m)

T.Spat

Bericht door T.Spat »

Ik herinner me van vroeger, toen ik jong was :mrgreen: dat Heki zakjes verkocht
met Ijslands mos en stukken kurkschors, juist ter imitatie van rotswanden :P

Mvg,

Tis

Onderwerp starter
RonaldB

Bericht door RonaldB »

Hoi Allemaal

Bedankt voor jullie tips. Het laatste wat ik inderdaad wil is houtwurm in mijn modelbaan.
Ik ga nog een poging doen, uiteraard ga ik geen gezonde boom vernielen. Deze keer pak ik het aan zoals jullie vertelden.

Groeten Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Hookies

Bericht door Hookies »

Ga eens langs meubelzaken. Die gebruiken boomschors vaak als decoratiemateriaal. Dat is dan al zodanig bewerkt dat er geen houtrot e.d. in zit. Soms krijgt het winkelinterieur een nieuw uiterlijk en dan worden die stukjes schors vaak weggegooid. Van een h0-sporende meubelboer (in dit geval een mannetje van reteketet) heb ik een en ander gekregen.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Plaats reactie