Verbetering Flm BR50

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Verbetering Flm BR50

Bericht door evo »

De Flm BR50 met kabine tender is een welbekend kneusje. Trekt met moeite een paar 2 assers de berg op. Het probleem zit hoofdzakelijk in de kleine afmetingen van de tender, zodat hij erg licht is (ong. 50 gram). M.i. had Flm de gehele tender in metaal moeten uitvoeren, dat was een stuk beter geweest.

Toch de zaak maar eens opengemaakt om te kijken of er niet nog een paar grammetjes lood ingepropt kunnen worden. Al met al viel dit behoorlijk mee en heb ik op 3 plaatsen lood kunnen toevoegen, zie onderstaande foto:
  • links en rechts voor naast de motor heb ik een verticaal stuk aan de bestaande ballast toegevoegd,
  • ook links en rechts naast de aandrijving (rechts veel meer dan links) kan een plaatje tegen het chassis gelijmd worden,
  • en tenslotte een klein beetje in de kabine zelf (dit is het enige wat zichtbaar is - maar alleen als je erop let).
Totaalgewicht van de tender is nu 65 gram, dus ik heb er 15 gram bij kunnen proppen.
Het is nog steeds geen überperformer, maar er kunnen nu in ieder geval een paar wagonnetjes meer mee :)

Afbeelding

(een aantal van bovenstaande wijzigingen waren mogelijk omdat ik de lok naar digitaal omgebouwd heb en het motorprintje en lamp-strookje heb laten vervallen)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Verbetering Flm BR50

Bericht door Michiel »

Erg nuttig tip, en heel duidelijk verslag. TOP! Je zou ook nog kunnen overwegen om de bestaande kunststofkolen uit de bak te snijden, en er een loden plaatje in de plaats te leggen. Er over strooi je dan echte kolen. Win je weer een gram of 5.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

robstuart
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:07
Locatie: SWIFTERBANT - FLEVOLAND

Re: Verbetering Flm BR50

Bericht door robstuart »

Hi Evo,

Wat vreemd dat je niet te spreken bent over de trekkracht.
Ik heb een 30 jaar oude Br-50 met cabine tender en die trekt alles.
Anti slip bandjes op alle 8 wielen dus dat wil wel. Heb je die al eens vervangen?

Het enige probleem wat ik heb dat de motor nu veel lawaai maakt, een gierend geluid, en dat de lokwielen vaak blijven staan en niet goed meedraaien.

mvrgr,
Rob


N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Verbetering Flm BR50

Bericht door Cybertinus »

Dat de locwielen niet meer mooi meedraaien kan te maken hebben met vuil wat ertussen zit. Dus tussen de assen zelf, maar het kan ook tussen de as en het wiel zelf zijn. Ff een keer goed schoonmaken dus.

Dat gierende geluid zegt me zo niets.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Verbetering Flm BR50

Bericht door Michiel »

Dat gieren heb ik een paar keer (niet altijd) weggekregen door de motor en overbrening eerst goed schoon te maken (een paar uur in Wasbenzine, koolbortels wel eerts verwijderen), dan de lagers en tandwielen smeren met naaimachineolie, inrijden gedurende een kwartier in elke richting en dan nog eens de lagers van de motor met een druppeltje naaimachineolie smeren. Indien er en wormwieloverbrenging is, gebruik ik vet op worm en wormwiel, in plaats van olie.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Verbetering Flm BR50

Bericht door Overdijk »

Bij mij werd het gieren in diverse FLM E-locs idd veroorzaakt door drooglopen van lagers van het motertje.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Verbetering Flm BR50

Bericht door evo »

robstuart schreef:Ik heb een 30 jaar oude Br-50 met cabine tender en die trekt alles.
Anti slip bandjes op alle 8 wielen dus dat wil wel. Heb je die al eens vervangen?
Hoi Rob,
ik heb 2 BR50's(Flm 7175) en beide hebben ze maar 4 asb's, geen 8. Ik heb ze onlangs nog vervangen, dus daar kan het ook niet aan liggen. Misschien heb jij de nieuwere versie (7182 geloof ik)?
Met "die trekt alles" bedoel je dan ook berg op? hoeveel wagons?


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Verbetering Flm BR50

Bericht door Overdijk »

evo schreef:
robstuart schreef:Ik heb een 30 jaar oude Br-50 met cabine tender en die trekt alles.
Anti slip bandjes op alle 8 wielen dus dat wil wel. Heb je die al eens vervangen?
Hoi Rob,
ik heb 2 BR50's(Flm 7175) en beide hebben ze maar 4 asb's, geen 8. Ik heb ze onlangs nog vervangen, dus daar kan het ook niet aan liggen. Misschien heb jij de nieuwere versie (7182 geloof ik)?
Eerder anders om. Van 1969 tot 1982 werd dit model met ASB op alle 8 de tenderwielen geleverd. Vanaf 1982 met ASB op de 1ste en 4de as. Het is dus idd een BR 50 van tenminste 29 jaar oud.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

robstuart
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:07
Locatie: SWIFTERBANT - FLEVOLAND

Re: Verbetering Flm BR50

Bericht door robstuart »

Heren,

Klopt, mijn Br-50 was een van de eerste series. Dus 8 asb's op de tenderwielen.
Gekocht voor 82 gulden toen ik 16 jaar jong was. Ben nu 53 jaar. Dus meer als 35 jaar geleden.
Was toen een rip uit mijn jonge lijf. Ouders hielpen me aan een lening om het te kunnen betalen.
Het type nummer is de 2363.

@Edwin, op een helling van ruim 3% trekt de Br50, met veel lawaai, ruim 15 goederenwagons.

mvrgr,
Rob


N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.
Plaats reactie