[Opgelost] Probleem met trekkracht en lastregeling Kuehn N45

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

[Opgelost] Probleem met trekkracht en lastregeling Kuehn N45

Bericht door george »

Hallo,

Ik heb een probleem met de trekkracht van een loc (Flm.7362), voorzien van een Kuehn N45.
Zonder sleep rijdt de loc goed. Met drie Minitrix ICR's erachter (alle voorzien van stroomafnemers op de assen, maar nog zonder verlichting) haalt de loc maar ongeveer een kwart van zijn max. snelheid.

Ik heb de rijtuigen achter een andere loc gehangen (ook met N45 erin, maar een ander type motor), maar die heeft te weinig grip, de wielen gaan slippen. Hij lijkt in ieder geval wel met normale snelheid te willen rijden.

Ik heb geprobeerd om de parameters van de lastregeling anders in te stellen, maar dat heeft geen resultaat.
Uitschakelen van de lastregeling leidde ertoe dat beide locs alleen een brommend geluid produceren vanaf rijstap 1, maar in niet beweging komen. Zelfs niet zonder de rijtuigen erachter. (Overigens produceren de locs ook in rijstap 0 een zoemend geluid, zodra de baan spanning wordt ingeschakeld. Is dat normaal?)

Heeft iemand een idee hoe dit probleem is op te lossen?

Mocht het nog van belang zijn: met de rijtuigen erachter krijgt de loc een "zetje" wanneer hij over een niet-gedetecteerde sectie rijdt. De niet-gedetecteerde secties zijn aangesloten via een diode schakeling, de gedetecteerde secties via de S88SD16-N. Met de multimeter (in V~ stand) meet ik 15,35V op de gedetecteerde secties, en 15,41 op de niet-gedetecteerde. Centrale en boosters zijn van OpenDCC.
Laatst gewijzigd door george op 21 okt 2011 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten,

George
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4426
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door Jos »

George,

Hebben die rijtuigen met de stroomafname niet teveel rolweerstand?
Weet je zeker dat alle draaistellen goed zitten v.w.b. stroomafname en juiste railstaaf?
Wat gebeurt er als je rijtuigen zonder stroomafname gebruikt?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door Michiel »

...en een bijkomend vraagje: wat is het vermogen van de transformator dat de baan voedt?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door george »

@Jos:
Ik heb de rijtuigen achter een nog niet gedigitaliseerde Flm. 7363 gehangen. Die trekt ze moeiteloos met onrealistisch hoge snelheid over de baan, met krappere bogen (R=225mm) dan in de digitale testbaan (R=331mm). Dus aan de rolweerstand lijkt het niet te liggen.

Op de digitale testbaan heb ik gemeten hoe lang één rondje duurt, met maximale snelheid:
Voor de Fleischmann 7362:
  • losse loc: 11s
  • loc met drie rijtuigen zonder stroomafnemer: 14s
  • loc met drie rijtuigen met stroomafnemer: 32s.
Voor de Roco 23235:
  • losse loc: 15s
  • loc met drie rijtuigen zonder stroomafnemer: 15s
  • loc met drie rijtuigen met stroomafnemer: niet gemeten wegens te weinig grip van de loc.
Bij de Roco loc is er dus geen verschil in snelheid met en zonder rijtuigen, bij de Fleischmann wel.
Waar zit nu het probleem? Is dit een exemplarisch decoderprobleem, of een probleem met de loc, of de combinatie van de loc met deze decoder, een instelling van de decoder?
Een decoder reset leidt niet tot verbetering.

Aanvulling:
Ik heb de gedigitaliseerde loc, met de drie rijtuigen met stroomafnemers op de analoge baan gezet. De loc trekt de rijtuigen zo hard door de bocht dat ze er bijna uit vliegen. Trekkracht, grip en rolweerstand zijn op dat moment geen probleem.

Ik weet niet of het een eigenschap van de Kuehn decoders is, of dat het voor alle decoders geldt: de loc wil maar één kant op. Pas enkele seconden na het opvoeren van de spanning gaat de loc rijden. In de tussentijd is er (bij gelijkblijvende spanning) een langzaam aanzwellend gezoem te horen. Bijna zo natuurgetrouw dat je geen locsound decoder nodig hebt. ;-)
@Michiel:
De OpenDCC booster kan 4A leveren, de voeding van de booster heeft een vermogen van 70W (instelbare spanning, kan bij de ingestelde 15V 4,5A leveren). Twee locs tegelijk op volle snelheid is geen probleem.


Groeten,

George

Wim Ros

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door Wim Ros »

george schreef:@Jos:
Ik weet niet of het een eigenschap van de Kuehn decoders is, of dat het voor alle decoders geldt: de loc wil maar één kant op. Pas enkele seconden na het opvoeren van de spanning gaat de loc rijden. In de tussentijd is er (bij gelijkblijvende spanning) een langzaam aanzwellend gezoem te horen. Bijna zo natuurgetrouw dat je geen locsound decoder nodig hebt. ;-)

Lijkt mij een probleem met de instellingen van de optrekvertraging en de instelling van de aanvangspanning CV2
En verder klinkt het mij als een verkeerd aangesloten dec, temeer omdat hij maar 1 richting op wil.
Is de motor wel schoon? En zijn de koolborstel aansluiting wel volledig van het lokframe geisoleerd, zit er toevallig niet een contact plaatje tussen?

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door george »

Het beruchte plaatje heb ik bij de ombouw uit de motor verwijderd.

De loc rijdt digitaal eigenlijk perfect, vooruit en achteruit. Op de laagste snelheid loopt de motor soepel. Dus met CV2 en de motor op zich lijkt me niets mis. Probleem is alleen dat de maximum snelheid nogal daalt wanneer er rijtuigen achter hangen. Dat zou dan moeten wijzen op de instellingen van de lastregeling. Ik heb daarvoor de maximale en minimale waardes geprobeerd, en daar midden tussenin. Helaas leverde dat geen verbetering op. De maximum snelheid heb ik met CV5 op een realistische waarde ingesteld, en dat mechanisme werkt gewoon.

Uitschakelen van de optrek- en afremvertraging levert ook niet het gewenste effect op.

Ik heb de loc voor de zekerheid opengemaakt, en de multimeter erbij gepakt. Rood en zwart naar de rails, grijs en oranje naar de motor, geen kortsluitingen gevonden.

(Overigens hoorde ik vorige week van een modelspoorhandelaar dat hij geen Kuehn decoders verkoopt, omdat deze problemen opleveren bij analoog gebruik, en veel digitaal materieel volgens hem ook nog vaak op een analoge baan ingezet wordt.)


Groeten,

George

Wim Ros

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door Wim Ros »

george schreef:(Overigens hoorde ik vorige week van een modelspoorhandelaar dat hij geen Kuehn decoders verkoopt, omdat deze problemen opleveren bij analoog gebruik, en veel digitaal materieel volgens hem ook nog vaak op een analoge baan ingezet wordt.)

Zal hij waarschijnlijk aan andere merken decoder meer verdienen.

De LOK decoders van Kuehn zijn de decoders met de minste problemen, steken met kop en schouders uit boven de rest.
(geen aandelen of andere belangen hierin)

Met CV 9 kun je een andere frequentie voor de motor instellen.
Met CV53 kun je de i_parameter van de lastregeling instellen
Met CV54 kun je de P-parameter van de lastregeling instellen.

Begin eens met CV#9 op waarde 1 te zetten. Dat is de instelling voor de motor in de fleischmann lok. En lees even het verhaal bij CV53 en 54 daar vind je het gedrag terug van dit moment van je decoder.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door george »

Na enkele uren verschillende instellingen voor CV53 en CV54 proberen, en decoder resets ben ik er nog niet uit.

De loc bereikt, met of zonder rijtuigen, rond snelheidsstap 38 zijn maximum snelheid (die met rijtuigen een stuk lager ligt dan zonder). De snelheid verhogen naar stap 127 (zowel decoder als centrale staan ingesteld op 128 stappen) heeft geen enkel effect. Behalve dan dat bij snelheid op 0 zetten het een tijd duurt voordat de loc begint af te remmen. Ik vermoed dat de decoder wel bezig is de snelheid van 127 te verlagen naar 0, maar pas in de buurt van stap 38 het afremmen zichtbaar wordt.

Het vreemde is dat ik enige tijd geleden in CV5 een waarde van rond de 100 moest zetten, om een realistische maximum snelheid te krijgen. En nu haalt de loc met CV5=0 (of een waarde >100) die snelheid niet eens. Ja op de analoge baan...

Voor het geval de maximum snelheid van de loc met ingeschakelde lastregeling te laag is, zou inschakelen van de EMK-deler (bit 0 van CV56) dit moeten oplossen. Geprobeer: geen effect.

Lastregeling uitschakelen: loc rijdt helemaal niet meer, produceert alleen een gebrom.

Zou er toch niet iets mis zijn met de decoder?


Groeten,

George
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2298
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door martinb »

(Overigens hoorde ik vorige week van een modelspoorhandelaar dat hij geen Kuehn decoders verkoopt, omdat deze problemen opleveren bij analoog gebruik, en veel digitaal materieel volgens hem ook nog vaak op een analoge baan ingezet wordt.)
Geen enkel probleem mee aan deze kant....


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door Rob Fongers »

Alle niet Kühn's gaan eruit hier :shock: :shock:

Waarom, gewoon omdat Kühn beter is voor mij


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door Cybertinus »

Ik koop hier ook alleen maar Kuhn (N45). Ik heb nu 1 loc met een Lenz Silver Mini. Gewoon omdat die er al in zat toen ik hem kocht. Niets mis mee, maar de Kuhn is gewoon echt een goede decoder. Lekker veel instelmogelijkheden. Kan tegen een stootje en analoog rijden doet hij ook perfect (ik zet dat bij al mijn locs gewoon aan, want die komen nog wel eens op een analoge baan terecht op de club). En ik hoef maar 1 boekje mee te nemen en ik heb de handleiding van al mijn locs meteen bij ;).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

Wim Ros

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door Wim Ros »

George, begrijp ik nu goed dat je problemen hebt met de lastregeling op een analoge baan met de decoder????

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door george »

Nee, ik heb de loc op de analoge baan gezet om te kijken wat daar gebeurt. En daar trekt de loc de rijtuigen met hoge snelheid. Een snelheid die hij digitaal niet haalt. Dus aan trekkracht en rolweerstand lijkt het niet te liggen (dit naar aanleiding van de eerste reactie van Jos). Overigens is de rolweerstand van de rijtuigen wel van invloed. Met rijtuigen zonder stroomafnemers is de snelheidsdaling minder.

De loc heeft ook geen last van schokkerig rijden, ook niet in de laagste rijstap. Hij rijdt gewoon te langzaam. Het vreemde is dat hij wel harder heeft gereden, met deze decoder. Ik had daarom de maximum snelheid beperkt met CV5 (snelheid gemeten met een MVTrack in Rocrail).
Met rijtuigen erachter is de snelheid nog een stuk lager. De enige snelheidsschommeling die er in zit, is met rijtuigen over een niet gedetecteerd deel van de baan. Daar krijgt de loc als het ware een zetje, om na het bereiken van een gedetecteerde sectie weer terug te zakken. Dat zetje krijgt ie niet zonder rijtuigen.

Decoder reset uitgevoerd, zonder resultaat. Diverse instellingen voor CV53 en CV54 (de parameters van de lastregeling) geprobeerd (niet alle 63 * 62 mogelijke combinaties ;-) ), de EMK-deler in CV56 geprobeerd. Allemaal zonder resultaat. Als ik nu een diagnose zou moeten stellen, zou ik zeggen dat er iets mis is met de decoder. Maar zekerheid heb ik pas als ik een ander exemplaar heb geprobeerd (die nog even niet heb liggen).

Voordat ik dit bericht postte, wilde ik nog even een testrondje rijden. De loc produceerde alleen een gebrom. Na een decoder reset rijdt hij weer (met dezelfde symptomen nog steeds).


Groeten,

George
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door Rob Fongers »

George,

Heb je al eens een andere decoder geprobeerd?


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door george »

Ik heb even geen andere decoder liggen, niet van Kuehn, niet van een ander merk. De N45 zie ik op een aantal sites met lange levertijden staan, dus ik moet waarschijnlijk even geduld hebben, of een ander merk proberen (eisen: niet groter dan de N45, en 4 functie uitgangen).

Mocht de decoder echt kapot zijn, heb ik nog een les geleerd: zorg voor reserve.


Groeten,

George

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door pp4trains »

Tran Ct elektronic DCX 74


Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door Robboz »

george schreef:Ik heb even geen andere decoder liggen, niet van Kuehn, niet van een ander merk. De N45 zie ik op een aantal sites met lange levertijden staan, dus ik moet waarschijnlijk even geduld hebben, of een ander merk proberen (eisen: niet groter dan de N45, en 4 functie uitgangen).

Mocht de decoder echt kapot zijn, heb ik nog een les geleerd: zorg voor reserve.

Ha George,
Ik heb hier en stuk of 12 locs rijden met een N45 en jouw probleem komt mij niet bekend voor........., dus toch misschien wel de decoder.
Maar heb je hier al eens gekeken?

Groet en succes.
Rob


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Probleem met trekkracht en lastregeling (Kuehn N45)

Bericht door george »

De DCX74 had ik, naast de N45, ook in gedachten. Maar dan wel de DCX74DV, vanwege de 4 functie-uitgangen.

Gelukkig had Wentink de N45 in de winkel op voorraad.

Kort samengevat: decoder vervangen, probleem opgelost. :D
Geen idee over de oorzaak van het probleem, maar de decoder is nog wel bruikbaar als functie decoder in bijvoorbeeld een VB95.

Iedereen bedankt voor het meedenken.


Groeten,

George
Plaats reactie