Zelf (ronde) perrons maken.
Zelf (ronde) perrons maken.
Heeft iemand tips voor het maken van "ronde" perrons?
Aangezien mijn (moderne) station in een bocht ligt zullen de perrons met de bocht mee rond moeten lopen.
Zelf heb ik dit al eens eerder gedaan door 8mm dik MDF in de goede vorm te zagen en dat te gebruiken als perron.
Alleen de zijkanten van perrons vind ik dan zelf niet super mooi. (omdat het perron dan recht omlaag loopt).
Tips met foto's zijn zeer welkom.
Alvast bedankt, Michel
(http://www.1op160.nl)
Aangezien mijn (moderne) station in een bocht ligt zullen de perrons met de bocht mee rond moeten lopen.
Zelf heb ik dit al eens eerder gedaan door 8mm dik MDF in de goede vorm te zagen en dat te gebruiken als perron.
Alleen de zijkanten van perrons vind ik dan zelf niet super mooi. (omdat het perron dan recht omlaag loopt).
Tips met foto's zijn zeer welkom.
Alvast bedankt, Michel
Re: Zelf (ronde) perrons maken.
Hallo Michel,
Kun je de zijkanten dan niet afschuinen met een bovenfrees of schuurmachine?
groet Paul
Kun je de zijkanten dan niet afschuinen met een bovenfrees of schuurmachine?
groet Paul
Hoi Paul,
Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat een schuurmachine iets wat grof is op zn kleine rand te werken.
Maar een frees zou zeker een optie zijn.
Misschien moet ik ook niet gaan proberen om zelf een rand te maken zoals bijvoorbeeld deze:
Wat ik ook nog heb bedacht... maar wat ik nog zou moeten proberen of het ook echt lukt is...
Van perron bouwpakketten de zijkanten af te zagen met een dremel.
Die randen te buigen met de ronding van hoe het perron moet worden... en dan perrons te vullen met gips.
Iemand hier ervaring mee ?
Michel
Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat een schuurmachine iets wat grof is op zn kleine rand te werken.
Maar een frees zou zeker een optie zijn.
Misschien moet ik ook niet gaan proberen om zelf een rand te maken zoals bijvoorbeeld deze:
Wat ik ook nog heb bedacht... maar wat ik nog zou moeten proberen of het ook echt lukt is...
Van perron bouwpakketten de zijkanten af te zagen met een dremel.
Die randen te buigen met de ronding van hoe het perron moet worden... en dan perrons te vullen met gips.
Iemand hier ervaring mee ?
Michel
Hallo Michel,
Je hebt ook deze van Heki, hier zit een perron kant afwerking bij en gemakkelijk te verwerken.
http://www.brunsmodelbouw.nl/?menu=arti ... ID=1179059
groet Paul
Je hebt ook deze van Heki, hier zit een perron kant afwerking bij en gemakkelijk te verwerken.
http://www.brunsmodelbouw.nl/?menu=arti ... ID=1179059
groet Paul
Bedankt voor de Tip !
Ik heb gelijk een setje besteld.
Gebruik je heel toevallig zelf ook deze randen ?
Gr, Michel
Ik heb gelijk een setje besteld.
Gebruik je heel toevallig zelf ook deze randen ?
Gr, Michel
Hallo Michel,
Gebruik ze zelf niet, maar koop af en toe bij Brunsmodelbouw. Heb deze eerder op de website zien staan zodoende.
Maar als ik mij niet vergis zijn deze van hardschuim. Net als de muurplaten, zijn de perronranden dus makkelijk in een radius te buigen.
groet Paul
Gebruik ze zelf niet, maar koop af en toe bij Brunsmodelbouw. Heb deze eerder op de website zien staan zodoende.
Maar als ik mij niet vergis zijn deze van hardschuim. Net als de muurplaten, zijn de perronranden dus makkelijk in een radius te buigen.
groet Paul
Interessant, ik wil misschien ook een station wat rond loopt (dit puur uit plaatsgebrek, wil namelijk "lange perrons"). Hoe heb je die mooie tekening hierboven gemaakt? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
Hallo Gerwin,
Ik heb de tekening gemaakt met SketchUp van Google.
Dit is een erg simpel programma om 3D tekeningen in te maken.
Gr, Michel
Ik heb de tekening gemaakt met SketchUp van Google.
Dit is een erg simpel programma om 3D tekeningen in te maken.
Gr, Michel
Heb je al eens aan gewoon karton gedacht? Je kunt natuurlijk naar de winkel rennen om fraai knutselkarton te kopen (verkrijgbaar in allerlei diktes) maar in huis en vooral op kantoor wordt zoveel bruikbaar karton weggegooid! B.v. archiefdozen zijn van stevig karton gemaakt.
Zaag een perron in de juiste vorm (houdt wel rekening met het te gebruiken karton) en beplak de zijkanten met stroken karton (bv. bovenlangs een doorlopende strook en dan op vaste afstanden vertikale "steunstrookjes". Kan gewoon met houtlijm, kwastje verf erover (Anita decor acryl werkt erg goed met karton) en wordt het niet zoals je gedacht had dan begin je gewoon overnieuw......
Karton is heel vaak goed bruikbaar bij onze hobby. Scherp hobbymes, stalen lineaal en een busje houtlijm en je bent weer een tijdje van de straat!!!
Succes,
Johan.
Zaag een perron in de juiste vorm (houdt wel rekening met het te gebruiken karton) en beplak de zijkanten met stroken karton (bv. bovenlangs een doorlopende strook en dan op vaste afstanden vertikale "steunstrookjes". Kan gewoon met houtlijm, kwastje verf erover (Anita decor acryl werkt erg goed met karton) en wordt het niet zoals je gedacht had dan begin je gewoon overnieuw......
Karton is heel vaak goed bruikbaar bij onze hobby. Scherp hobbymes, stalen lineaal en een busje houtlijm en je bent weer een tijdje van de straat!!!
Succes,
Johan.
Hallo Johan,
Opzich heb je zeker een punt... je kan veel doen met karton.
Maar voor minder dan 10 euro heb ik ruim 22 meter perron rand met mooie vormpjes erin.
Als ik zoveel perron rand zelf moet gaan maken met karton ben ik weken bezig.
Als de perron randen zoals ik ze nu gekocht heb veel duurder zouden zijn is het zelf maken het inderdaad waard.
Maar weken pielen om minder dan 10 euro te besparen vind ik zonde.
Maar nogmaals... voor veel dingen kan het karton zeker een uitkomst zijn.
En als die gekochte randen tegenvallen kan het altijd nog met karton.
Toch bedankt voor de tip.
Gr, Michel
Opzich heb je zeker een punt... je kan veel doen met karton.
Maar voor minder dan 10 euro heb ik ruim 22 meter perron rand met mooie vormpjes erin.
Als ik zoveel perron rand zelf moet gaan maken met karton ben ik weken bezig.
Als de perron randen zoals ik ze nu gekocht heb veel duurder zouden zijn is het zelf maken het inderdaad waard.
Maar weken pielen om minder dan 10 euro te besparen vind ik zonde.
Maar nogmaals... voor veel dingen kan het karton zeker een uitkomst zijn.
En als die gekochte randen tegenvallen kan het altijd nog met karton.
Toch bedankt voor de tip.
Gr, Michel
Voor dat geld zou ik ze ook open i.p.v. maken. Voordeel van maken is dat je langer van de straat bent........
Succes,
Johan.
Succes,
Johan.
Het is al een tijdje geleden dat ik op dit forum geweest ben.
Inmiddels ben ik getrouwd en ook door andere prive dingen heb ik de afgelopen tijd niet veel kunnen doen aan mijn modelbaan.
Nu ben ik weer terug... ik heb weer een paar updates gedaan op mijn website en heb inmiddels een mooi stukje perron gemaakt.
(op mijn site is meer te vinden).
Groeten, Michel
(www.1op160.nl)
Inmiddels ben ik getrouwd en ook door andere prive dingen heb ik de afgelopen tijd niet veel kunnen doen aan mijn modelbaan.
Nu ben ik weer terug... ik heb weer een paar updates gedaan op mijn website en heb inmiddels een mooi stukje perron gemaakt.
(op mijn site is meer te vinden).
Groeten, Michel
(www.1op160.nl)
Michel, dat ziet er toch wel erg goed uit. TOP! Kan je in 't kort ook vertellen hoe je die perrons maakt? Maak je je eigen mallen, perronboorden,...? Hoe vul je het midden op, gips?... Ik hoor het graag!
groetjes,
groetjes,
Dank je wel Jos.
En Michiel... op mijn website staat helemaal uitgelegt hoe ik het perron heb gemaakt.
Ik kan het wel kort uitleggen... (maar ik ga niet op meerdere websites uitgebreide verhalen zetten, 1 website is meer dan genoeg werk om bij te houden).
Maar in het kort dus... ik heb perronranden gekocht van Heki (nr 7018).
Deze kosten 6.40 euro voor ruim 22meter.
Het zijn randen van hardschuim.
Deze heb ik met houtlijm vast gemaakt op de ondergrond en laten met gips gevuld.
Meer info staat dus op mijn website... met (meer) foto's.
Gr, Michel
(www.1op160.nl)
En Michiel... op mijn website staat helemaal uitgelegt hoe ik het perron heb gemaakt.
Ik kan het wel kort uitleggen... (maar ik ga niet op meerdere websites uitgebreide verhalen zetten, 1 website is meer dan genoeg werk om bij te houden).
Maar in het kort dus... ik heb perronranden gekocht van Heki (nr 7018).
Deze kosten 6.40 euro voor ruim 22meter.
Het zijn randen van hardschuim.
Deze heb ik met houtlijm vast gemaakt op de ondergrond en laten met gips gevuld.
Meer info staat dus op mijn website... met (meer) foto's.
Gr, Michel
(www.1op160.nl)
Michel, bedankt voor je toelichting. Ik heb je website ook gezien. Knap werk. Ik hoop alleen dat het gips niet na verloop van tijd gaat barsten door buigen en uitzetten van de houten ondergrond. Ik heb er geen ervaring mee, ik stel me gewoon de vraag, want ik ben er binnen kort ook aan toe (perrons aanleggen).
groetjes,
groetjes,
Tja, de tijd zal het leren of het gips gaat barsten... tot nu toe nog geen sporen van barsten.
Maar het zit er nog niet lang in.
Ik leg overigens het gips niet direct op het hout.
Net als de rails ligt het perron ook helemaal op het onderbehang.
(Onderbehang is een paar milimeter dik piepschuim).
Aangezien dit een laagje is dat opzich wat rek heeft denk ik dat het gips niet gaat barsten mocht het hout gaan werken.
Gr, Michel
(www.1op160.nl)
Maar het zit er nog niet lang in.
Ik leg overigens het gips niet direct op het hout.
(Onderbehang is een paar milimeter dik piepschuim).
Aangezien dit een laagje is dat opzich wat rek heeft denk ik dat het gips niet gaat barsten mocht het hout gaan werken.
Gr, Michel
(www.1op160.nl)
Dat lijkt me inderdaad een goede oplossing tegen het barsten. Ik denk dat ik je techniek ga copieren!1op160 schreef:Ik leg overigens het gips niet direct op het hout.
groeten,
En juist een zachte flexibele ondergrond vergroot de kans op barsten. Mocht je perongeluk eens leunen op je perron is de kans groot dat ie barst. Je kunt beter een materiaal gebruiken dat iets flexibel blijft. Bijvoorbeeld tegellijm die flexibel blijft.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
@Michel: heb je in je gips ook houtlijm gedaan, of alleen water en gips? Met houtlijm erin heb je minder kans op scheuren...
Nee, ik heb geen houtlijm in het gips...
Misschien wel een goede tip.
Ga het zeker is een keer proberen.
Gr, Michel
(www.1op160.nl)
Misschien wel een goede tip.
Ga het zeker is een keer proberen.
Gr, Michel
(www.1op160.nl)