3D/RM: NS stootjuk in N
3D/RM: NS stootjuk in N
Jesse heeft gevraagd of ik misschien een NS stootjuk in N zou kunnen maken. Nu heb ik al een tijdje met die gedachte gespeeld, dus toen Jesse me een aantal foto's en tekeningen stuurde begon het gelijk te kriebelen...
Het stootjuk bestaat gewoon uit 2 rails: 1 op 30 graden en 1 op 60 graden met de horizontaal. Voor het railprofiel heb ik de NEM 120 norm uit de encyclopedie opgedoken zodat het stootjuk mooi bij de rails past: profiel 18. Voor de hoogte van de biels heb ik bij een Minitrix stootjuk de hoogte van de rails tot onderzijde biels opgemeten.
De horizontale (grijze) rails worden niet geprint, alleen de rode en de groene en naturlijk de houten biels...
Ik heb ook een verstevigingskruis onderin het stootjuk gemodelleerd (alleen voor het printen en transport) en ik heb 3 stootjukken aan elkaar "geplakt" om printkosten te drukken. Er komt nog meer...
Fred
(Foto van het echte juk is van Jesse)Het stootjuk bestaat gewoon uit 2 rails: 1 op 30 graden en 1 op 60 graden met de horizontaal. Voor het railprofiel heb ik de NEM 120 norm uit de encyclopedie opgedoken zodat het stootjuk mooi bij de rails past: profiel 18. Voor de hoogte van de biels heb ik bij een Minitrix stootjuk de hoogte van de rails tot onderzijde biels opgemeten.
De horizontale (grijze) rails worden niet geprint, alleen de rode en de groene en naturlijk de houten biels...
Ik heb ook een verstevigingskruis onderin het stootjuk gemodelleerd (alleen voor het printen en transport) en ik heb 3 stootjukken aan elkaar "geplakt" om printkosten te drukken. Er komt nog meer...
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Re: 3D/RM: NS stootjuk in N
Mooi Fred!
mvg Bouwe
mvg Bouwe
Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Bouwe moedigt me steeds aan om op het N-spoorforum te posten en kijk: het werkt!
Ze zijn met z’n 3tjes geprint en zitten in een soort frame voor extra stevigheid tijdens het printen en transport. Je kunt ze gemakkelijk uit het printframe losknippen en ze zijn dan klaar voor gebruik op de baan: Het stootjuk past prima op de N-rails en de verhoudingen met de Minitrix 1100 ogen prima! Hij staat nu op Shapeways…
Met vriendelijke groet,
Fred
Ze zijn met z’n 3tjes geprint en zitten in een soort frame voor extra stevigheid tijdens het printen en transport. Je kunt ze gemakkelijk uit het printframe losknippen en ze zijn dan klaar voor gebruik op de baan: Het stootjuk past prima op de N-rails en de verhoudingen met de Minitrix 1100 ogen prima! Hij staat nu op Shapeways…
Met vriendelijke groet,
Fred
Alles komt goed!
Dat is fraai zeg. Prachtig!
Groetjes
Johan
Groetjes
Johan
Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
Dat ziet er inderdaad heel mooi uit.
Gaat in de toekomst zeker een plaatsje op mijn baan krijgen!
Grtz.
Peter
Gaat in de toekomst zeker een plaatsje op mijn baan krijgen!
Grtz.
Peter
Speciaal voor N-Spoorforum de primeur van nog 2 plaatjes omdat plaatjes zoveel meer zeggen dan woorden... Voor de gelegenheid heb ik hem met zijn grijze Minitrix broertje op de foto gezet:
Fred
MvrgrFred
Alles komt goed!
Ah kijk, da's interessant! 1 dezer dagen ook eens een stel bestellen.
Gr. Dave
Gr. Dave
@Lemland
ik ben heel benieuwd naar foto's van de stootjukken op jouw baan!
Mvrgr
Fred
ik ben heel benieuwd naar foto's van de stootjukken op jouw baan!
Mvrgr
Fred
Alles komt goed!
Die gaan er zeker komen Fred, ik meen dat ze over twee of drie weken geleverd worden.
Bart
Bart
Ben vandaag eens begonnen aan een NS stootjuk voor op PECO Code55. Ter vergelijking: links PECO Code 55, rechts standaard Minitrix profiel. 55 is toch echt wel een stuk ranker...
Fred
We gaan ermee door!Fred
Alles komt goed!
Weer een stap verder! Zoals gezegd links Code55 en rechts standaard Minitrix :
FredAlles komt goed!
Links de PECO, rechts de Minitrix/Flmn:
FredAlles komt goed!
Leuk Fred!
mvg Bouwe
mvg Bouwe
Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Ik heb een setje van mijn laatste stootblokken voor PECO code55 rails binnengekregen en gelijk in de primer gezet
Fred
Zien er goed uit! Ik ga ze verven en zal dan wat foto´s plaatsen bovenop PECO rails. Ik wil ze ook eens in real life naast de standaard profiel stootjukken zetten.Fred
Alles komt goed!
En hier zijn de affe stootblokken poserend op PECO code 55 rails en met een TACO SIK om te stoppen...
Hier is het vergelijk tussen een stootblok opgebouwd uit standaard code 80 profiel (links) en PECO code 55 profiel (rechts) Het PECO profiel is in de vergelijking (zoals verwacht) een stuk sierlijker.
FredAlles komt goed!
Heerlijk, voor de meeste NL tijdperken kwaliteitsjukken
Dank je Fred, weer mooi gedetailleerd werk
Mvg,
Ad
Dank je Fred, weer mooi gedetailleerd werk
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
- Moderator
- Contacteer:
Jup zijn erg netjes...
Op mijn traject heb ik er ooit 3 nodig. De rest zijn allemaal van een ander model. Een Hercules of 'zware dirk'.
In elk bedankt voor deze aanvulling voor de scenery!
Groetjes,
Hoontje
Op mijn traject heb ik er ooit 3 nodig. De rest zijn allemaal van een ander model. Een Hercules of 'zware dirk'.
In elk bedankt voor deze aanvulling voor de scenery!
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid