Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?
Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?
Beste allemaal,
Afgelopen weekend zijn we (eindelijk...) met de nieuwe modelbaan naar buiten geweest. (zie: http://www.nproject.org/nl/de-nbaan/npr ... emmen.html)
Na 2 dagen rijden lijkt alles eindelijk goed te werken, alleen zijn er (na meer dan 10 jaar) een paar wissels die kuren beginnen te geven. Aangezien ik ze nieuw wil kopen is er de keuze... met of zonder metalen hartstuk???
Er zaten (op 1 na) allemaal wissels in zonder metalen hartstuk maar met kleine lokjes gaat dat niet altijd even goed. Nu komt het.... het enige wissel met metalen hartstuk lijkt ook kuren te vertonen. Soms kortsluiting als er een lok door de wissel rijdt (die in de goede richting staat) en soms niet?????
Is dan dat wisseltje gewoon niet goed of is dat een probleem wat weer hoort bij metalen hartstukken?
Wat raden jullie aan? Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk, waarom en wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Afgelopen weekend zijn we (eindelijk...) met de nieuwe modelbaan naar buiten geweest. (zie: http://www.nproject.org/nl/de-nbaan/npr ... emmen.html)
Na 2 dagen rijden lijkt alles eindelijk goed te werken, alleen zijn er (na meer dan 10 jaar) een paar wissels die kuren beginnen te geven. Aangezien ik ze nieuw wil kopen is er de keuze... met of zonder metalen hartstuk???
Er zaten (op 1 na) allemaal wissels in zonder metalen hartstuk maar met kleine lokjes gaat dat niet altijd even goed. Nu komt het.... het enige wissel met metalen hartstuk lijkt ook kuren te vertonen. Soms kortsluiting als er een lok door de wissel rijdt (die in de goede richting staat) en soms niet?????
Is dan dat wisseltje gewoon niet goed of is dat een probleem wat weer hoort bij metalen hartstukken?
Wat raden jullie aan? Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk, waarom en wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Re: Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?
Martin wissels met metalen hartstuk zijn altijd beter vind ik omdat je dan op je hele wissel spanning hebt, en niet een stuk plastic ertussen.Wat inderdaad bij kleine lokjes meteen aan het licht komt.
Dat je toch kortsluiting op een wissel krijgt kan misschien liggen aan een te kleine afstand tussen de wielen, verder zou ik het niet weten want ik gebruik geen fleischmann.Maar ik zou altijd wissels met metalen puntstuk kopen.
Vraagje van mijn kant waar heb je de LED lichtlijst vandaan in je frieslijst?
Ik ben ook aan het zoeken naar verlichting voor mijn modulebaantje.
Dat je toch kortsluiting op een wissel krijgt kan misschien liggen aan een te kleine afstand tussen de wielen, verder zou ik het niet weten want ik gebruik geen fleischmann.Maar ik zou altijd wissels met metalen puntstuk kopen.
Vraagje van mijn kant waar heb je de LED lichtlijst vandaan in je frieslijst?
Ik ben ook aan het zoeken naar verlichting voor mijn modulebaantje.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
-
Hoi Martin,
Metalen hartstuk is altijd beter. Het kortsluiting verschijnsel komt ook voor op plastic puntstukken. Vaak is de oorzaak dat de wielflenzen niet op juiste afstand staan ik mee 6,8 mm.
Metalen hartstuk is altijd beter. Het kortsluiting verschijnsel komt ook voor op plastic puntstukken. Vaak is de oorzaak dat de wielflenzen niet op juiste afstand staan ik mee 6,8 mm.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Na twee jaar begin ik genoeg te krijgen van Flm wissels met metaal hartstuk. Te vaak gaat de schakelaar die het hartstuk polariseert niet goed mee met de wisseltongen, gevolg kortsluiting. Ook is die zelfde schakelaar de oorzaak van dat het hartstuk geen spanning krijgt.
Blijkbaar zijn deze wissels met ingebouwde schakelaars storingsgevoelig.
Dus terug naar wissels met kunstof hartstuk. Betrouwbaarheid is pre.
Rob
Blijkbaar zijn deze wissels met ingebouwde schakelaars storingsgevoelig.
Dus terug naar wissels met kunstof hartstuk. Betrouwbaarheid is pre.
Rob
N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.
Onverklaarbare kortsluiting die mij tot wanhoop dreef bij de flm-wissels, bleek veroorzaakt te worden door de "draadbruggetjes" die in de wissels zaten (ik bedoel die "nietjes" die je kunt verwijderen als je de wissel "denkend" wil maken) en soms los waren komen te zitten of iets te veel naar boven waren gekomen, waardoor de loc bij het passeren ongewenste contacten en dus kortsluiting ging maken.
Henk
Henk
@RobStuart,
ik voel met je mee, en heb dezelfde gedachten ....
groet,
Guus
ik voel met je mee, en heb dezelfde gedachten ....
groet,
Guus
Ahum, kuch, roggel (of is het rochel), proest.... het begon zo duidelijk met de reacties: ja neem een metalen hartstuk, maar nu is het 50% / 50%.
Betrouwbaarheid is inderdaad wel een must....mhhh de keuze wordt er niet duidelijker / makkelijker op, maar daar kunnen jullie niets aan doen ben ik bang.

minder wissels gebruiken, was ook een idee van Prorail om het net minder storing gevoelig te maken 

Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Ik wil geen wissels meer met een kunststof hartstuk.
Maar ik wil ook geen wissels waar het mechanische polarisatiedeel op een storingsgevoelige plaats zit (gras, stof en ballast in het mechanisme).
Daarom kies ik voor Peco
Groetjes,
Jos
Maar ik wil ook geen wissels waar het mechanische polarisatiedeel op een storingsgevoelige plaats zit (gras, stof en ballast in het mechanisme).
Daarom kies ik voor Peco

Groetjes,
Jos
Juist jos gewoon peco het schakelkontact zit in de wisselmotor of servo.
Voor mij ook geen plastic meer.
Maar ja als je al een hele berg fleischmann hebt liggen dan is het een ander verhaal.
Voor mij ook geen plastic meer.
Maar ja als je al een hele berg fleischmann hebt liggen dan is het een ander verhaal.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
Modulebaantje "immergut"
@Martin,
Voor de allerhoogste betrouwbaarheid is een wissel met kunststof hartstuk onverslaanbaar. Er zitten geen lastige polarisatie schakelaars in of er naast. Ook is het zeker verstandig om de draadbruggen, zoals eerder gemeld in dit draadje, allemaal te verwijderen en de rails extra van elektrische draadverbindingen te voorzien waar maar mogelijk.
De huidige Flm wissels met kunststof hartstuk zijn al sterk verbeterd i.v.m de oude typen.
Bij de oude typen was het kunststof hartstuk gewoon te groot en strandde de kleinere loks direct. Tegenwoordig is het kunststof hartstuk voorzien van een metalen strip die slechts 6mm kunststof overlaat.
Ik ging er ook van uit dat de metalen hartstuk wissels de oplossing waren. Maar na enkele jaren gebruik wordt het een jankverhaal.
Van de 9 wissels met metalen hartstuk zijn er inmiddels 5 vervangen door een nieuw type met plastic hartstuk. Dus terug naar de basic wissel.
PECO is een fraaie wissel en het oogt beter dan Flm. Maar de combinatie van wissels met onderbouw schakelaars en bediening is ook niet verschoont van probleempjes.
De enige troost die ik je kan meegeven is dat wissels (net als bij de NS) altijd de zwakste schakel vormen en dus toegankelijk moeten blijven voor vervanging, reparatie en natuurlijk onderhoud. Houdt hier dus rekening mee in je schaduwstations en tunnels.
mvrgr,
Rob
Voor de allerhoogste betrouwbaarheid is een wissel met kunststof hartstuk onverslaanbaar. Er zitten geen lastige polarisatie schakelaars in of er naast. Ook is het zeker verstandig om de draadbruggen, zoals eerder gemeld in dit draadje, allemaal te verwijderen en de rails extra van elektrische draadverbindingen te voorzien waar maar mogelijk.
De huidige Flm wissels met kunststof hartstuk zijn al sterk verbeterd i.v.m de oude typen.
Bij de oude typen was het kunststof hartstuk gewoon te groot en strandde de kleinere loks direct. Tegenwoordig is het kunststof hartstuk voorzien van een metalen strip die slechts 6mm kunststof overlaat.
Ik ging er ook van uit dat de metalen hartstuk wissels de oplossing waren. Maar na enkele jaren gebruik wordt het een jankverhaal.
Van de 9 wissels met metalen hartstuk zijn er inmiddels 5 vervangen door een nieuw type met plastic hartstuk. Dus terug naar de basic wissel.
PECO is een fraaie wissel en het oogt beter dan Flm. Maar de combinatie van wissels met onderbouw schakelaars en bediening is ook niet verschoont van probleempjes.
De enige troost die ik je kan meegeven is dat wissels (net als bij de NS) altijd de zwakste schakel vormen en dus toegankelijk moeten blijven voor vervanging, reparatie en natuurlijk onderhoud. Houdt hier dus rekening mee in je schaduwstations en tunnels.
mvrgr,
Rob
N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.
De Peco wissels met servo en servoswitch doen het anders prima.
Als de servo goed is afgesteld schakelen ze goed en betrouwbaar. Een een kapotte servo is vrij simpel te vervangen.
Bijkomend voordeel is dat de slankere Peco wissels er wat realistischer uitzien (maar wel meer ruimte innemen).
Als de servo goed is afgesteld schakelen ze goed en betrouwbaar. Een een kapotte servo is vrij simpel te vervangen.
Bijkomend voordeel is dat de slankere Peco wissels er wat realistischer uitzien (maar wel meer ruimte innemen).
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Heren,
Ook ik wil een baan gaan maken. En door ruimte gebrek word het een kleine baan met kopstation en een apparte omloopbaan er onder. Door deze discussies over welk railsysteem en wissels word de keus er niet makkelijker op. Zelf was ik van plan om fl profie met bedding te nemen. En dus met kunsstof hart stuk. Peco wissels zijn wel mooi maar inderdaad nemen die teveel ruimte in en ik hou niet van flex rail in de bochten. En langzaam rijden is een must bij wissels en rangeren. Dus waarschijnlijk ombouwen naar faulhaber motoren.
Ook ik wil een baan gaan maken. En door ruimte gebrek word het een kleine baan met kopstation en een apparte omloopbaan er onder. Door deze discussies over welk railsysteem en wissels word de keus er niet makkelijker op. Zelf was ik van plan om fl profie met bedding te nemen. En dus met kunsstof hart stuk. Peco wissels zijn wel mooi maar inderdaad nemen die teveel ruimte in en ik hou niet van flex rail in de bochten. En langzaam rijden is een must bij wissels en rangeren. Dus waarschijnlijk ombouwen naar faulhaber motoren.
Groetjes,
Ton...
---------------------------------------------
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.
Diesel, BR200 DB, BR100 DB + DR, BR60 DB + DR en BR23 van de DB.
Ton...
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.
Waarom ombouwen naar Faulhaber motoren? Met de standaard motoren valt ook prima langzaam te rijden. Overigens knallen de locs hier soms met 80 km/u schaalsnelheid over de (Peco)wissels zonder problemen.Ton1955 schreef:Heren,
Peco wissels zijn er ook in korte uitvoeringen. Ik heb een aantal liggen die ongeveer even lang zijn als de Flm wissels, maar wel met geleidend hartstuk (Electrofrog).
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Als je de moeite op de koop toe neemt, ga voor Peco, want:
-realistisch (code 55)
-meerdere boogstralen voor de wissels (klein, middel, groot)
-bedrijfszeker (als je het goed aansluit)
Nogmaals, het is even moeilijk doen met aansluiten en leggen. Immers kent Peco enkel flexrails, en als je geen haast hebt werkt dat heerlijk. Het Engels wissel van Peco kan ik afraden. Hij is duur , en erg fragiel. Niet minder mooi, maar toch....als je de ruimte hebt, zou ik 2 wissels verkiezen boven 1 Engels wissel. En dat is ook helemaal in overeenstemming met het grootbedrijf.
J.
-realistisch (code 55)
-meerdere boogstralen voor de wissels (klein, middel, groot)
-bedrijfszeker (als je het goed aansluit)
Nogmaals, het is even moeilijk doen met aansluiten en leggen. Immers kent Peco enkel flexrails, en als je geen haast hebt werkt dat heerlijk. Het Engels wissel van Peco kan ik afraden. Hij is duur , en erg fragiel. Niet minder mooi, maar toch....als je de ruimte hebt, zou ik 2 wissels verkiezen boven 1 Engels wissel. En dat is ook helemaal in overeenstemming met het grootbedrijf.
J.
Hoi Steven,
Ombouwen was ik van plan ivm het niet stilvallen van kleine loc's op wissels en ze schijnen stiller te zijn!!!
Dit heb ik van een ander forum lid. Daar had ik een filmpje van gezien op You-Tube en de stilte viel me daarbij op.
En ivm het rangeren met een V60 ben ik bang dat de standaard motoren niet goed genoeg zijn.
Ombouwen was ik van plan ivm het niet stilvallen van kleine loc's op wissels en ze schijnen stiller te zijn!!!
Dit heb ik van een ander forum lid. Daar had ik een filmpje van gezien op You-Tube en de stilte viel me daarbij op.
En ivm het rangeren met een V60 ben ik bang dat de standaard motoren niet goed genoeg zijn.
Groetjes,
Ton...
Ton...
Ik heb nog een vraag over de Peco code50 wissels. Wat voor standaard rails kan ik hierop aansluiten!!! Dan gaat het vooral om gebogen rails.
Groetjes,
Ton...
Ton...
Bedoel je code 55?
Met wat moeite past daar veel op, het is nl. verzonken code 80, en dat past prima op Flm, Minitrix, Roco etc.
Met wat moeite past daar veel op, het is nl. verzonken code 80, en dat past prima op Flm, Minitrix, Roco etc.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Bedankt.
Groetjes,
Ton...
Ton...
dit soort onderwerpen vind je altijd pas als het te laat is.....in de moeilijkst bereikbaar plek van mijn baan ligt een trix met....metalen hartstuk en "nietjes"...Hij geeft kortsluiting in een aantal situaties, ik ben er nog niet precies achter wanneer wel en wanneer niet. Sowieso als de wissel rechtdoor staat en een locje de tongen raakt.
Ik heb de nietjes al eens er uit gehaald, maar dat leek geen bal uit te maken...Moet ik;
a) die wissel eruit slopen en vervangen door een wissel met kunststof hart?
b) die wissel eruit slopen en alle meuk eruit halen?
c) anders, namelijk ... ?
Ik heb de nietjes al eens er uit gehaald, maar dat leek geen bal uit te maken...Moet ik;
a) die wissel eruit slopen en vervangen door een wissel met kunststof hart?
b) die wissel eruit slopen en alle meuk eruit halen?
c) anders, namelijk ... ?
Heb je niet toevallig een keerlus?
mvg ronald
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Nope, het is ook uitsluitend op deze wissel...er liggen twee keerlussen, maar die zijn volledig (beide spoorstaven) geisoleerd en wachten op Domburg Train Support...