De zolderbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jeepney

De zolderbaan

Bericht door jeepney »

Toch maar eens een begin maken met een baan, al was het alleen maar om moeders de vrouw te laten zien dat ik ook echt weer wat ga doen met al die spullen die ik koop.

Het uitgangspunt is een baan van 1m93 bij 3m68 met in het midden een looppad van grofweg 65cmx240cm waardoor ik nog een fatsoenlijke ruimte heb om zelf te bewegen zonder te schuren of te stoten en waarbij tevens de uiterste hoeken op maximaal zo'n 70cm zitten en dus nog goed bereikbaar zijn. De baan is gebouwd op een frame van 4cmx6cm balken langs de randen en om de meter ook nog dwars. De plaat (en tevens de achtergronden) zijn van 12mm mdf. Waar de IB en de boosters zijn gemonteerd heb ik 18mm mdf gebruikt voor het geval het toch zou willen doorzakken door het gewicht. De trafo's heb ik uit het zicht onder de baan gemonteerd. De boosters overigens bewust in het zicht, ervaring heeft geleerd dat i.g.v. kortsluiting het toch wel handig is als je het rode lichtje van de booster ziet knipperen. De poten zijn metalen meubelpoten van de Praxis. De werkhoogte is 80cm. Op de plaat liggen de welbekende ondervloerplaten van de Gamma. De achtergrond is geverfd met Flexa muurverf, "zacht aqua". De achtergrond was mij nog iets te blauw en ik heb een hele liter witte grondverf er door heen gemengd en overgeschilderd met als resultaat............dezelfde kleur blauw, die geen tintje lichter is geworden. Hetgeen mij nog steeds een raadsel is.

Mijn voorraad flm-rails bestaat uit 380 rechte stukken, 90 wissels, 5 kruisingen en 125 bochtstukken, bij elkaar zo'n 600 stuks. Aangezien ik zelf over niet al te veel tijd en geduld beschik, alsmede niet kan solderen, heb ik iemand zo gek gekregen om voor 300 euro alle 600 stuks rails van 2 draadjes te voorzien. De man heeft dus 1200 (!!) draadjes gesoldeerd. Hij had het er graag voor over, naar eigen zeggen, want hij was druk aan het sparen voor een Artitec 3700 en die zijn heel mooi maar ook behoorlijk prijzig. Nu ik elk afzonderlijk stuk rails van stroom voorzie hoop ik van 1 frustratie af te komen en dat is dat locs soms stil komen te staan.

Nu kan het uitleggen van een railontwerp beginnen en dat doe ik principe gewoon via try-and-error want je kan tekenen/ontwerpen wat je wilt, maar als je het voor je neus ziet, dan spreekt dat mij toch het meeste aan. Aan de ene lange zijde komt een stationemplacement met een stationsgebouw en 2 perrons. Op de andere lange zijde gewoon een doorgaande lijn met daarboven een rangeerterrein. Dat rangeerterrein moet eigenlijk dienen als een soort zichtbaar schaduwstation. Waarom juist zichtbaar.....omdat ik het juist altijd een machtig gezicht vind om de hele verzameling wagons binnen het zichtveld te hebben.

Ondanks dat iedereen hier wel eens een IB ,flm rails en een gamma onderplaat heeft gezien toch wat foto's van de situatie nu:
de rails.JPG
de rails.JPG (56.9 KiB) 3355 keer bekeken
de baan.JPG
de baan.JPG (55.09 KiB) 3355 keer bekeken
ib plus boosters.JPG
ib plus boosters.JPG (55.31 KiB) 3355 keer bekeken
Henk

Jos

Re: De zolderbaan

Bericht door Jos »

Mooie ruimte Henk, maar hoe kom je in het midden?

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
jeepney

Bericht door jeepney »

Kruipen Jos en vooral niet te snel denken dat je er al bent want dat betekent doorgaans "auw".

Lemland

Bericht door Lemland »

Ik krijg nooit genoeg van foto's van een IB ,flm rails en een gamma onderplaat!

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Henk,

Dat ziet er gelikt uit, dat wordt smullen.

mvrg Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

René

Bericht door René »

Strakke basis. Daar valt wel wat leuks op te bouwen :)

Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/

pp4trains

Bericht door pp4trains »

Goed begin Henk,
Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Groeten,
Patrick

WimC

Bericht door WimC »

Mooie ruimte. Dat wordt weer smullen 8-)

Groeten, WIm

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

shoven

Bericht door shoven »

Goed begin.
Ik kan je aanraden toch te gaan leren solderen. Ik kon dat een paar jaar geleden ook niet, maar een kind kan de was doen. Gewoon simpel beginnen met draadjes aan rails te solderen, je hebt zo onder de knie. Koop een goede bout met voldoende vermogen en wees niet bang om de eerste paar keer wat te verprutsen. Je hebt dit nog zo vaak nodig en je hebt er heel veel plezier van als je dit zelf kunt, echt waar.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
jeepney

Bericht door jeepney »

Ik weet het Shoven, hele volksstammen kunnen solderen dus zal ik het ook wel kunnen leren, maar dan blijft het gebrek aan tijd en geduld plus het feit dat ik aan dat onderdeel van de hobby (het knutselen, solderen, bouwpakketten maken etc), geen lol beleef. Ik ben typisch iemand die zijn hobbyplezier haalt uit het rijden en er naar kijken. Wellicht dat ik in een later stadium wat meer ga voor de verdieping en de verfijning in de hobby. Ik denk dat het ook wel een normaal proces is, dat je bij aanvang van de hobby je plezier haalt uit de basisactiviteiten en dat je in een later stadium wat meer gaat voor meer diepgang en een hoger niveau. Neemt niet weg dat ik nu reeds al met diep respect kijk naar wat andere forumleden hier op de mat leggen m.b.t. ombouw/eigenbouw op het gebied van rollend materieel en electronica.

Henk

Doolemeister

Bericht door Doolemeister »

Beste Henk,

Dat is een prachtig begin, mooie ruimte, mooie ondergrond en gelijk al een achterwand.
Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Groet,

Arjan

Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

The Railroader

Bericht door The Railroader »

Mooie ruimte om iets moois van te maken. Maar hoor de *BONK* hier al :mrgreen:

Fred The Railroader

Onderwerp starter
jeepney

Bericht door jeepney »

Bedankt voor alle reacties. Ik merk dat jullie minstens zulke hoge verwachtingen hebben als mijn vrouw ;) , dus ik zal proberen jullie niet teleur te stellen in de nabije toekomst.

Henk

spoor65

Bericht door spoor65 »

Henk,

Mooie ruimte hoor, daar kun je de eerste tijd wel je lol op, mooi ook dat je rondom kunt werken.
Toch vraag ik me af, of je niet beter 1 deel uitneembaar tussen jouw baan kunt plaatsen, want nu kun je er misschien nog makkelijk onderdoor kruipen, maar je blijft niet altijd 45 he.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Henk. ;)

Ik haak weer netjes aan, op zolderbaan.
Deze tafel komt me heel bekent voor. :D
Ziet er strak uit.
Sucses met uitwerken van alles.
Dat gaat je zeker wel lukken ;)

Martin de Deugd

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

dat ziet er goed uit om zo te kunnen beginnen
heb je al die draatjes er al aan gezoldeerd

Gr andy

Onderwerp starter
jeepney

Bericht door jeepney »

spoor65 schreef: want nu kun je er misschien nog makkelijk onderdoor kruipen, maar je blijft niet altijd 45 he.
Ik weet het, maar over een jaar of drie is zoonlief het huis uit, lonkt er een ruimte van 5.5m bij 3 meter voor mij en ben ik hoogstwaarschijnlijk deze baan zat, of de baan nu klaar is of niet.

Henk

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

@Henk: je vergeet een knipoog-smiley te plaatsen. :mrgreen: ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
jeepney

Bericht door jeepney »

jeepney schreef: Aan de ene lange zijde komt een stationemplacement met een stationsgebouw en 2 perrons. Op de andere lange zijde gewoon een doorgaande lijn met daarboven een rangeerterrein. Dat rangeerterrein moet eigenlijk dienen als een soort zichtbaar schaduwstation. Waarom juist zichtbaar.....omdat ik het juist altijd een machtig gezicht vind om de hele verzameling wagons binnen het zichtveld te hebben.
Zo ben je overtuigd van je uitgangspunt en zo ben je alweer van gedachten veranderd. ;)
Het plan om het schaduwstation zichtbaar aan 1 lange zijde te plaatsen heb ik laten varen, want dan wordt het wel een heel druk baanplan waar geen ruimte meer is voor scenery o.i.d. Dat had ik in eerste instantie ook wel bedacht maar naarmate ik er langer over na heb gedacht, wil ik toch wat meer aandacht en ruimte geven aan de scenery, almede ook de baan een wat rustiger en realistischer aanzicht geven.

Toch nu maar dus voor een baan op 2 niveau's gekozen. Waarbij op het grondniveau ik twee schaduwstation van 8x1m70 heb uitgelegd en het de bedoeling is dat er langs de schaduwstations 2 volledige ronden geklommen wordt, waardoor ik zo'n 16 meter kan stijgen en dus gemakkelijk zo'n 30cm hoogte verschil kan verkrijgen tot het volgende niveau. De rails is alvast aan 1 zijde vastgelijmd en de draden moeten nu aangesloten worden zodat ik op het grondniveau kan gaan proefrijden, wissels testen etc.

Enige nadelen die er zijn is dat er in beide schauwstations een spoor niet beschikbaar is voor het opstellen van treinen maar als doorgaand spoor gebruikt moet worden en dat de achtergrond, nu 40 cm hoog, straks niet meer afdoende is en verhoogd zal moeten worden aangezien daar straks nog maar 10cm van over is.
DSCF6642.JPG
DSCF6642.JPG (100.74 KiB) 3043 keer bekeken
DSCF6643.JPG
DSCF6643.JPG (72.98 KiB) 3043 keer bekeken
DSCF6644.JPG
DSCF6644.JPG (80.68 KiB) 3043 keer bekeken
henk

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Henk,

Ik vind het een mooi idee om het zo te doen. Je kunt dan zelfs met gemak aan 2 kanten stijgen , zoveel ruimte heb je. Dat geeft nog meer rij mogelijkheden

Bob vermeulen

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
jeepney

Bericht door jeepney »

bob vermeulen schreef:Henk,

Je kunt dan zelfs met gemak aan 2 kanten stijgen , zoveel ruimte heb je.
Ja, op foto 2 kan je zien waar ik 2 kanten uit, het verdere traject ga aanleggen en dan beide richtingen twee keer rondom.

Maar eerst heeeeeeel veel gaatjes boren om de draadjes weg te werken, aansluiten en dan proefrijden.

Henk

Plaats reactie