Mijn eerste baan.
Mijn eerste baan.
Hallo allemaal,
Ik heb al een paar jaar niks meer met me treinen gedaan en ik heb nu weer wat rails erbij gekregen.
Nu wou ik toch maar een keer een goeie baan maken!
Daarom post ik me baanplan maar hier en ben benieuwd of het zo kan en misschien hebben jullie nog wat tips?
Groetjes Gerwin
Ik heb al een paar jaar niks meer met me treinen gedaan en ik heb nu weer wat rails erbij gekregen.
Nu wou ik toch maar een keer een goeie baan maken!
Daarom post ik me baanplan maar hier en ben benieuwd of het zo kan en misschien hebben jullie nog wat tips?
Groetjes Gerwin
- Bijlagen
-
- niveau 2.jpg (76.79 KiB) 6394 keer bekeken
-
- Niveau 1.jpg (41.46 KiB) 6394 keer bekeken
-
- Schaduwstation.jpg (76.42 KiB) 6394 keer bekeken
-
- Alles.jpg (121.34 KiB) 6394 keer bekeken
Re: Mijn eerste baan.
Hoi Gerwin,
Dit is best een leuk plan met heel wat rijlengte. Maar ik heb toch een paar opmerkingen:
- ik zou in de bovenste keerlus nog een extra opstelspoor aanleggen opdat je er een mini-schaduwstation krijgt. Dan keert niet meteen dezelfde trein dat het station verlaten heeft weer het station binnen.
- De industriesporen zijn wat vreemd. Heb je daar een specifieke functie voor voorbehouden, of heb je zomaar wat neergelegd?
- De perronlengte in je hoofdstation is vrij krap (een rijtuig of 3?). Ik zou toch proberen om deze lengte te maximaliseren door vooral creatief om te gaan, door de rechter wisselcomplex al op de brug te laten beginnen.
- let op als je een linkse en rechtse wissels in dubbelspoor net naast mekaar legt (zoals 2x in je station). De wisselaandrijvingen zitten dan op elkaar (oa bij Fleischmann)
- de helix bestaat uit R1 en R2 bochten. De helix wordt hierdoor vrij steil en krap. Maak er op zijn minst een ovaal van door het invoeren van 2 rechte delen. Probeer de steiging in de helix te beperken tot 2,5%.
- R1 bochten (inclusief de gebogen wissels van Fleichmann) kunnen problemen geven met sommige langere locomotieven en rijtuigen. Ofwel leef je met die beperking, ofwel probeer je R1 bochten in je hele sporenplan te vermijden.
Maar al bij al een leuk plan waar "rijden" centraal staat.
Dit is best een leuk plan met heel wat rijlengte. Maar ik heb toch een paar opmerkingen:
- ik zou in de bovenste keerlus nog een extra opstelspoor aanleggen opdat je er een mini-schaduwstation krijgt. Dan keert niet meteen dezelfde trein dat het station verlaten heeft weer het station binnen.
- De industriesporen zijn wat vreemd. Heb je daar een specifieke functie voor voorbehouden, of heb je zomaar wat neergelegd?
- De perronlengte in je hoofdstation is vrij krap (een rijtuig of 3?). Ik zou toch proberen om deze lengte te maximaliseren door vooral creatief om te gaan, door de rechter wisselcomplex al op de brug te laten beginnen.
- let op als je een linkse en rechtse wissels in dubbelspoor net naast mekaar legt (zoals 2x in je station). De wisselaandrijvingen zitten dan op elkaar (oa bij Fleischmann)
- de helix bestaat uit R1 en R2 bochten. De helix wordt hierdoor vrij steil en krap. Maak er op zijn minst een ovaal van door het invoeren van 2 rechte delen. Probeer de steiging in de helix te beperken tot 2,5%.
- R1 bochten (inclusief de gebogen wissels van Fleichmann) kunnen problemen geven met sommige langere locomotieven en rijtuigen. Ofwel leef je met die beperking, ofwel probeer je R1 bochten in je hele sporenplan te vermijden.
Maar al bij al een leuk plan waar "rijden" centraal staat.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Mijn eerste baan.
Hoi Michiel,
Bedankt voor je tips.
Ik heb nu voor fleischmann gekozen omdat ik daar nog wat rails van heb liggen,
alleen ik vind dat je niet zoveel keuze heb in bochten vandaar die r1 en r2 of kan ik beter een ander merk gebruiken?
Me helix steigt nu met 3,2%.
Dat stukje industrie spoor komt een loods te staan voor de locjes.
Zoiets bedoel ik (foto)
Bedankt voor je tips.
Ik heb nu voor fleischmann gekozen omdat ik daar nog wat rails van heb liggen,
alleen ik vind dat je niet zoveel keuze heb in bochten vandaar die r1 en r2 of kan ik beter een ander merk gebruiken?
Me helix steigt nu met 3,2%.
Dat stukje industrie spoor komt een loods te staan voor de locjes.
Zoiets bedoel ik (foto)
- Bijlagen
-
- IMG_2042.jpg (122.51 KiB) 6309 keer bekeken
Re: Mijn eerste baan.
Flm heeft toch ook gewoon R3 en R4.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Mijn eerste baan.
Of gewoon flexrail, dan past het altijd...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Mijn eerste baan.
Een loods op die plek is prima maar zet de loods dan langs de rechter kant, zodat je niet dóór de loods moet rangeren, zoals op het plaatje met de Marklin sporen.
Een helling van meer dan 3% is echt teveel. Zet er 1 of 2 stukje recht tussen, en de helix zal netjes onder de 3% uitkomen.
Je baan is vrij smal: 85cm. Het gebruik ban R3/R4 zal erg moeilijk worden. Je kan R1 gebruiken. Daar gaat 99% van alle materieel goed door, maar hou rekening dat 1% er niet door komt. Voor aanchaf van iets nieuws, bij twijfel, best eens informeren of uitproberen.
En anders inderdaad flexibele rails gebruiken, maar het gebruik ervan vraagt toch enige handigheid. Vooral met isolatielassen in bochten is het niet gemakkelijk. Maar op termijn, kwa ervaring en evolutie, is flex natuurlijk DE oplossing.
Een helling van meer dan 3% is echt teveel. Zet er 1 of 2 stukje recht tussen, en de helix zal netjes onder de 3% uitkomen.
Je baan is vrij smal: 85cm. Het gebruik ban R3/R4 zal erg moeilijk worden. Je kan R1 gebruiken. Daar gaat 99% van alle materieel goed door, maar hou rekening dat 1% er niet door komt. Voor aanchaf van iets nieuws, bij twijfel, best eens informeren of uitproberen.
En anders inderdaad flexibele rails gebruiken, maar het gebruik ervan vraagt toch enige handigheid. Vooral met isolatielassen in bochten is het niet gemakkelijk. Maar op termijn, kwa ervaring en evolutie, is flex natuurlijk DE oplossing.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Mijn eerste baan.
Ok ik heb de baan nu iets groter gemaakt en alles van Roco rails.
Heb nu de R3 en de R3a bochten gebruikt!
@ Michiel wat bedoel je precies met aan de rechter kant langs de rails?
De helix heb ik nu op 2,95% steiging.
Heb nu de R3 en de R3a bochten gebruikt!
@ Michiel wat bedoel je precies met aan de rechter kant langs de rails?
De helix heb ik nu op 2,95% steiging.
- Bijlagen
-
- niveau 2.jpg (65.84 KiB) 6273 keer bekeken
-
- Niveau 1.jpg (40.03 KiB) 6273 keer bekeken
-
- Schaduwstation.jpg (70.79 KiB) 6273 keer bekeken
-
- Alles.jpg (107.46 KiB) 6273 keer bekeken
Re: Mijn eerste baan.
"Zet je loods langs de rechter kant, want anders moet je door de loods rangeren"
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Mijn eerste baan.
Met roco heb je de meeste keuze in bochten, maar welke rails raden julie mij aan in kwaliteit enzo?
- Bijlagen
-
- bochten.jpg (69.31 KiB) 6238 keer bekeken
Re: Mijn eerste baan.
Gerwin,
Idd heb je met Roco de meeste keus in kant en klaar bogen,
overigens worden deze rails tegenwoordig verkocht onder de merknaam Fleischmann, en dan wel hun rails zonder bedding
(sinds Roco en Fleischmann onder de zelfde eigenaar vallen maakt Roco geen N-spoor meer, maar is dit overgeheveld naar Fleischmann)
Maar verder omtrent die Roco rail, zoals we ze hier maar ff blijven noemen,
Kwaliteit is gelijkwaardig aan Minitrix, en dan ook nog eens een stuk goedkoper.
Wissels zijn wel wat simpeller uitgevoerd dan Minitrix, maar aangezien de rails dus verder gelijk zijn aan elkaar, zelfs kwa lengtematen en vorm van de railstaven die ze gebruiken, kun je deze indien je wilt gewoon combineren.
Daarnaast is er natuurlijk ook nog genoeg ander materiaal op de markt, als je niet terug schrikt voor gebruik van Flexrail, is Peco een goede aanrader.
veel keus in wissels, mooie afwerking, en relatief goedkoop bij een hoge kwaliteit.
dus keus genoeg.
Mvg
Freddy
Idd heb je met Roco de meeste keus in kant en klaar bogen,
overigens worden deze rails tegenwoordig verkocht onder de merknaam Fleischmann, en dan wel hun rails zonder bedding
(sinds Roco en Fleischmann onder de zelfde eigenaar vallen maakt Roco geen N-spoor meer, maar is dit overgeheveld naar Fleischmann)
Maar verder omtrent die Roco rail, zoals we ze hier maar ff blijven noemen,
Kwaliteit is gelijkwaardig aan Minitrix, en dan ook nog eens een stuk goedkoper.
Wissels zijn wel wat simpeller uitgevoerd dan Minitrix, maar aangezien de rails dus verder gelijk zijn aan elkaar, zelfs kwa lengtematen en vorm van de railstaven die ze gebruiken, kun je deze indien je wilt gewoon combineren.
Daarnaast is er natuurlijk ook nog genoeg ander materiaal op de markt, als je niet terug schrikt voor gebruik van Flexrail, is Peco een goede aanrader.
veel keus in wissels, mooie afwerking, en relatief goedkoop bij een hoge kwaliteit.
dus keus genoeg.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Mijn eerste baan.
ik ben ook nog een beginner, maar ik gebruik minitrix en R1 en R2 gebruik ik niet eens maar het is wel wat groter dan die van jou.
voor de bochten zou ik roco gebruiken als jouw dat wat beter uitkomt, maar houd wel echt goed rekening met het stijgingspercentage.
om de stationslengte wat te vergroten zou ik een bochtwissel gebruiken.
verder wel een leuke baan!!!
voor de bochten zou ik roco gebruiken als jouw dat wat beter uitkomt, maar houd wel echt goed rekening met het stijgingspercentage.
om de stationslengte wat te vergroten zou ik een bochtwissel gebruiken.
verder wel een leuke baan!!!
Re: Mijn eerste baan.
Kasje schreef:Hallo allemaal,
Ik heb al een paar jaar niks meer met me treinen gedaan en ik heb nu weer wat rails erbij gekregen.
Nu wou ik toch maar een keer een goeie baan maken!
Daarom post ik me baanplan maar hier en ben benieuwd of het zo kan en misschien hebben jullie nog wat tips?
Groetjes Gerwin
Hallo Gerwin.
Ja ik heb zo zitten kijken naar jou baanplan.
Ik vindt dit heel erg mooi van opzet ..
Heb je al beetje een idee hoe je het gaat aankleden wat scenery betreft. ?
Ik ben wel benieuwt wat voor moois je ervan weet te maken.
Sucses met de bouw ervan.
Martin de Deugd
Re: Mijn eerste baan.
Die bochtwissels zijn R1 en R2...thijs07 schreef:ik ben ook nog een beginner, maar ik gebruik minitrix en R1 en R2 gebruik ik niet eens maar het is wel wat groter dan die van jou.
voor de bochten zou ik roco gebruiken als jouw dat wat beter uitkomt, maar houd wel echt goed rekening met het stijgingspercentage.
om de stationslengte wat te vergroten zou ik een bochtwissel gebruiken.
verder wel een leuke baan!!!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Mijn eerste baan.
Bedankt voor alle info.
Ik hou het nu bij Roco (Fleischmann) en de wissels van Minitrix en het is nu een stuk goedkoper ook scheelt bijna de helft me Fleischmann!
Alleen ik heb nog een vraagje, ik zit met een probleempje met de wissels bij me station wat Michiel ook al zei.
Weet iemand daar een goeie oplossing voor?
Ik hou het nu bij Roco (Fleischmann) en de wissels van Minitrix en het is nu een stuk goedkoper ook scheelt bijna de helft me Fleischmann!
Alleen ik heb nog een vraagje, ik zit met een probleempje met de wissels bij me station wat Michiel ook al zei.
Weet iemand daar een goeie oplossing voor?
- Bijlagen
-
- niveau 2.jpg (102.81 KiB) 5183 keer bekeken
Re: Mijn eerste baan.
je kun rechts al in de bocht een wissel doen maar dan moet je er wel een klein recht stukje tussendoen zodat de treinen niet ontsporen, maar je hebt dan wel ruimte voor een perron in het midden.
je haalt de eerste bocht van het linker spoor weg en je zet er een stukje recht tussen en dan een wissel naar links en daar nog een aan zodat je uit de bocht rechtdoor kan naar de treinloods, maar ook naar links naar het station.
ik kan nu even niet op mijn laptop maar als je wilt kan ik morgen nog wel een boorbeeld maken?
ik weet niet hoe het met de ruimte uitkomt.
je haalt de eerste bocht van het linker spoor weg en je zet er een stukje recht tussen en dan een wissel naar links en daar nog een aan zodat je uit de bocht rechtdoor kan naar de treinloods, maar ook naar links naar het station.
ik kan nu even niet op mijn laptop maar als je wilt kan ik morgen nog wel een boorbeeld maken?
ik weet niet hoe het met de ruimte uitkomt.
Re: Mijn eerste baan.
ooh wacht eens even ik heb de wissel over het hoofd gezien dus je kunt de wissel links ervan weghalen en aan de bovenkan erbij doen, de treinloods schuift dan wel een klein stukje naar links
Re: Mijn eerste baan.
Als je Peco code 80 gebruikt (past gewoon op Fleischmann en Minitrix), hebben die bochtwissels met een grotere straal, die kun je wel prima gebruiken. Dat scheelt flink in de bruikbare lengte bij je stationssporen.shoven schreef:Die bochtwissels zijn R1 en R2...thijs07 schreef:ik ben ook nog een beginner, maar ik gebruik minitrix en R1 en R2 gebruik ik niet eens maar het is wel wat groter dan die van jou.
voor de bochten zou ik roco gebruiken als jouw dat wat beter uitkomt, maar houd wel echt goed rekening met het stijgingspercentage.
om de stationslengte wat te vergroten zou ik een bochtwissel gebruiken.
verder wel een leuke baan!!!
Als je die vervolgens met een servo aanstuurt ben je meteen van die lelijke aandrijving af...
Dat ziet er dan zo uit (met dank aan Sjaak voor de foto):
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Mijn eerste baan.
Gisteren even bij de baan wezen kijken, maar het begin ziet er veelbelovend uit!