Messing asbussen als stroomafnemer

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Frank_N

Messing asbussen als stroomafnemer

Bericht door Frank_N »

Laatst heb ik om verlichting in mijn CIWL rijtuigen led verlichting gekocht en ingebouwd met een soort tape met gele ledjes.
De gele ledjes geven mijns inziens in deze trein het goede effect. Er werden destijds immers veel gaslantaarns toegepast. Een condensatortje van 220 uF doet wonderen ivm het verminderen van knipperen van de leds.
Om de stroom af te nemen gebruikte ik sleepcontactacten van Conrad. Ik heb ze zo gemonteerd dat ze over de wielassen slepen. Werkt goed! Maar: probleempje de rolweerstand van de rijtuigen neemt erg toe.
Een V100 van Arnold kan het zaakje niet meer door een bocht trekken!!
Op zoek naar een oplossing kwam ik Peho tegen op het onvolprezen internet.
Deze "winkel" levert messing asbussen desgewenst met aangesoldeerde litse draadjes.
Ik heb er 40 besteld, inmiddels gekregen via tante post.

In een goederentrein begeleidingwagentje van Minitrix heb ik de aspotjes gemonteert, als soort "proefkonijn" met als resultaat dat de (oorspronkelijk plastic) wieltjes (vervangen door metalen van FLM) iets zwaarder lopen. Maar het contact werkt goed.
De vraag is of het met de CIWL rijtuigen goed gaat komen, Er is namelijk erg weinig boor ruimte in de oorspronkelijke draaistellen om ruimte te maken voor de messing busjes. Iets daarin verprutsen kan / mag niet omdat het uitboren niet omkeerbaar is.

Al doende leert men, ofzoiets.

Groet van Frank

shoven

Re: Messing asbussen als stroomafnemer

Bericht door shoven »

Klinkt goed Frank, kun je ook wat foto's plaatsen?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Jos

Bericht door Jos »

Frank, mocht je er doorheen boren, gewoon vastlijmen en de achterkant schilderen ik de kleur van het draaistel, zie je zo goed als niets meer van.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Frank_N

Bericht door Frank_N »

Foto's plaatsen lukt me niet meer op picasa, ivm met andere kabelaar. Die pagina kan ik al tijden niet meer bewerken.
Heb google gemailt daarover, half jaar terug, zonder reactie.

Linkje: http://www.peho-kkk.de/pdf/Anleitung_6.pdf

En: http://www.modelspoormagazine.be/newfor ... hichpage=2

Erdoorheen boren gaat niet met de bijbestelde boortjes, die hebben een eindstop. Punt is dat als het mislukt de Rivarossi draaistellen niet meer te vervangen zijn door de originele.
Als je de aspotten monteert word de bruikbare afstand tussen de "lagers" te klein voor de originele wieltjes.
Op zich geeft dat problemen met de rolweerstand, en dat is juist hetgeen wat verminderd moet worden.

Nog een voorbeeld teruggevonden: http://www.mtkb.de/download/Shell/Shell.htm

Groet van Frank

Onderwerp starter
Frank_N

Bericht door Frank_N »

Het is gelukt in het Minitrixwagentje (13500) een lampje (24 V) in te bouwen, in het conducteur verblijf. Grootste probleem is niet het monteren van de aspotjes, maar het solderen van de litze draad aan het lampje. De aspotjes zitten vanzelf goed klem in het opgeboorde "lager". Zodra de litze vertint is kun je het eigenlijk niet vaak meer verbuigen zonder dat het breekt. Na 7 pogingen toch gelukt zonder het wagentje alteveel te beschadigen :)

Groet van Frank

shoven

Bericht door shoven »

Leuk! Heb je ook foto's?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Frank_N