Startset

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Fransbogie
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2012 21:37

Startset

Bericht door Fransbogie »

Misschien een simpele vraag maar misschien ook niet. Wat is nu een goede startset om mee te beginnen?

In mijn geval wil ik voor een Trix' set gaan omdat in ieder geval de rails al mij aanspreken.
Na een bezoekje in enkele winkels ben ik een Trix startset 11124 tegen gekomen.
Na een beetje gegoogle kwam ik tegen dat deze set eigenlijk uit 2006 al stamt. Is dit nu een achterhaalde set en dus een miskoop of zegt het jaartal van uitgifte in dit geval niets en kan dit juist een goede aankoop zijn??

http://www.trix.de/produkte/frontend/in ... hednumber=


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Startset

Bericht door Lemland »

Er is sprake van een mobile station, gezien het jaartal zal dat wel versie 1 zijn en dat zou ik persoonlijk niet meer kiezen; MS2 kan naast (twee keer zoveel) locs ook wissels enzovoorts aansturen.

Bart



Onderwerp starter
Fransbogie
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2012 21:37

Re: Startset

Bericht door Fransbogie »

Maar ik zou dan in later stadium een nieuw mobile station aan kunnen schaffen?
Of adviseer je toch een nieuwere startset uit te kiezen?



Onderwerp starter
Fransbogie
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2012 21:37

Re: Startset

Bericht door Fransbogie »

Iemand nog advies?
Ik had ook het idee om zelf een eigen digitale startset samen te stellen, met dus mijn eigen keuze loc etc.

Ook valt mij op dat veel op het forum wordt gezegt dat "Startersvragen" al eerder zijn behandeld.
Mijn vraag, waar dan? Ik kan deze topics niet echt vinden.....


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Startset

Bericht door Lemland »

Fransbogie schreef:Of adviseer je toch een nieuwere startset uit te kiezen?
Dat.


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Startset

Bericht door Lemland »

Fransbogie schreef:Ook valt mij op dat veel op het forum wordt gezegt dat "Startersvragen" al eerder zijn behandeld.
Mijn vraag, waar dan? Ik kan deze topics niet echt vinden.....
Zeker vergeleken met andere fora vind ik juist dat starters hier goed te woord worden gestaan, ook als het de 15e keer is dat een gelijksoortige vraag wordt gesteld. Over het algemeen vind ik hier het geduld en hulpvaardigheid groot. Wel kan het uiteraard eenieder helpen om eerst goed te zoeken. Als je bijvoorbeeld zoekt op 'startset' krijg je al ruim vierhonderd berichten waarvan er vast een aantal leerzaam voor je zijn.

Zelf een set samenstellen is een goed idee, je hebt dan precies wat je nodig hebt. Prijs van een startset is wel vaak erg aantrekkelijk maar de vraag is of dat echt zo is. Neem een Minitrix digitale startset van 300 euro of iets meer. Daar zit dan een MS2 (99 euro) en een Railbox (60 euro) en een loc (zeg incl decoder rond de 99) in. Dan nog vijf wagentjes, zeg een euro of 45. Dan zit je al aan dat bedrag en krijg je de rails er dus gratis bij. Maar wegen die paar bogen, wissels en rechte stukjes (en een lomp boogstuk met enorme aansluitklemmen) waar je misschien niks mee kan op tegen de beperkte keuze. Dat is de vraag die je je moet stellen.

Bart


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Startset

Bericht door spoor65 »

En aanvullend op Bart,

In de startsets zitten dan ook nog eens locjes in de "hobby uitvoering"
wat dan weer wil zeggen dat details vaak minder zijn, en ook de technische uitvoering beperkt is door,
alleen frontlampen (gloeilampjes en geen led) te gebruiken, en geen sluitverlichting, en bij sommige modellen zelf beperkte stroomafname door dit te doen via 1 draaistel ipv 2.

Voor die €100 die de loc dan waard is, koop je vaak ook zeer goede geruikte locjes, of nieuwe overjarige modellen elders.
en kun je dus idd ook nog kiezen uit materiaal wat je zelf het mooiste vind.

kortom, zelf een sartset bij elkaar combineren zal zeker mijn voorkeur hebben.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Fransbogie
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2012 21:37

Re: Startset

Bericht door Fransbogie »

Dank voor de antwoorden en advies! Ik vond zoveel info op het forum, zie door de bomen bijna het bos niet meer.
Ik ga sowieso wel door met vragen stellen...

Als ik zelf een beginset zou moeten samenstellen wordt het volgens mij wel prijzig. Want Bart vergeet volgens mij toch ook nog de voeding (100 euro?)?

De bovengenoemde nieuwe set van trix kan ik voor €250,- kopen....
En dan zag ik ook nog de fleischmann startset hier op het forum dat in de verkoop is door kemma01, deze kost hetzelfde, maar ik vind persoonlijk de fleischmann rails weer niet mooi. Voordeel misschien dan wel is de multimaus....
Vroeg ik mijzelf nog af, is het mogelijk de Mobile station bv uit te wisselen met een multimaus en/of moet je dan ook weer aansluitbox etc. wisselen?

Gr. Frans


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Startset

Bericht door shoven »

Voeding hoort bij je centrale, en zit er als het goed is standaard bij.
Wat bedoel je met de 'aansluitbox'?

In dit schema zie je ruwweg welke onderdelen je hebt. De centrale is het brein van je digitale systeem. De booster is een versterker die het signaal van de centrale op de rails zet in de juiste signaalsterkte. Soms zitten deze samen in 1 kastje (bijv. TC of Intellibox), soms niet (Multimaus). Het spul heeft stroom nodig, die wordt door een voeding/trafo geleverd. Dat is nagenoeg altijd een los kastje. De verbinding met de rails komt vanuit de versterker (en ik denk dat jij dat bedoelt met 'aansluitbox'). Dat ding is systeemspecifiek.

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Startset

Bericht door Lemland »

Die was ik niet vergeten, die zit bij de railbox. Die railbox (ik neem aan dat je dat met aansluitbox bedoelt) is niet uit te wisselen, daar kunnen alleen (twee) Mobilestation's op.

Bart


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Startset

Bericht door shoven »

Is hetzelfde als bij de Multimuis, daar kun je 2 centrales/handregelaars op 1 booster aansluiten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Fransbogie
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2012 21:37

Re: Startset

Bericht door Fransbogie »

Ok, bedankt voor de duidelijke uitleg over de "basis" opbouw van het digitale systeem.
(aansluitbox= railbox, sorry)

Ook leuk, kwam ik weer een digitale startset van Fleischmann tegen op internet van €150,-, helemaal compleet muv de loc en wagons....

Moeilijk, moeilijk......


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Startset

Bericht door shoven »

Ter vergelijking: een 2e hands Multimaus kost een eurootje of 60 a 70, nieuw kosten ze € 125...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Fransbogie
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2012 21:37

Re: Startset

Bericht door Fransbogie »

Kun je nu wel met een Multimaus ook wissels en seinen etc. bedienen?

Ik heb in een winkel gehoord dat Multimaus dat niet meer kan, omdat de "interface module" door Roco uit de handel is gehaald.
De winkel vertelde me ook dat ik een MS1 ook nog kan uitbreiden met een Ecos, waar ik dan weer alles mee kan bedienen.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Startset

Bericht door shoven »

Seinen niet, wissels wel.
Het is mogelijk dat je een seindecoder een DCC adres kan geven en hem net als een wissel kunt bedienen, maar de MM heeft geen speciale voorziening om seinen te bedienen, dat moet via het 'wisselknopje'. Het lijkt me overigens nogal een gedoe om en te rijden, en wissels te bedienen, en ook nog je seinen. Daar ga je niet vrolijk van worden, ook niet met een meer uitgebreid apparaat als bijv. een TC. De EcoS kan veel, maar heeft ook een bijpassend prijskaartje...

Maar bedenk vooral wat je wilt. Als je heeel veel met je centrale wilt doen, kan het interessant zijn zo'n uitgebreid ding als een EcoS te kopen. Als je zoals ik bijna alles door de PC laat doen, heb je genoeg aan zo'n simpel en goedkoop geval als een MM. De handregelaar gebruik ik voornamelijk om wat te klooien en kleine dingetjes te regelen, maar het serieuze rijden gaat via de PC.
Laatst gewijzigd door shoven op 07 jun 2012 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Gerda
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2011 12:49

Re: Startset

Bericht door Gerda »

Fransbogie schreef:Kun je nu wel met een Multimaus ook wissels en seinen etc. bedienen?
1024 wissels/seinen zijn dat er genoeg voor jouw baantje. En 9999 lokadressen?
En daar heb je geen interface voor nodig!!



FidOo
Berichten: 5703
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Startset

Bericht door FidOo »

Gerda schreef:
Fransbogie schreef:Kun je nu wel met een Multimaus ook wissels en seinen etc. bedienen?
Even zo vrij geweest om het bericht op een wat vriendelijkere toon neer te zetten....

Je kunt 1024 wissels/seinen bedienen en 9999 lokadressen.
Dat is over het algemeen genoeg.


En daar heb je geen interface voor nodig!!
Ik heb geprobeerd om 1024wissel/seinen aan te sluiten om mn centrale... maar ik weet niet zo goed waar ik die aan moet sluiten.. heb jij misschien een idee hoe ik dat kan doen zonder een interface...?

Alvast bedankt


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Startset

Bericht door shoven »

Gerda schreef:
Fransbogie schreef:Kun je nu wel met een Multimaus ook wissels en seinen etc. bedienen?
1024 wissels/seinen zijn dat er genoeg voor jouw baantje. En 9999 lokadressen?
En daar heb je geen interface voor nodig!!
C'est le ton qui fait la musique... het komt er weer lekker uit. :(



Frans, ik weet niet wat je winkelier bedoelt, maar volgens mij levert ook Roco nog steeds wisseldecoders en dat soort dingen. Dus wat die "interface" dan is ontgaat me.

Maar ik snap dat een winkelier liever een EcoS verkoopt... :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Fransbogie
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2012 21:37

Re: Startset

Bericht door Fransbogie »

Ja, ik zag ook al de reden waarom de winkelier de Ecos wil verkopen...

In ieder geval, ik heb er goed over nagedacht etc. het wordt zeer waarschijnlijk een startset van Fleischmann.

Gr. Frans



FidOo
Berichten: 5703
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Startset

Bericht door FidOo »

Is een goeie keus. Ik heb destijds ook een multimaus met startset gekocht om te beginnen. En was en is nog steeds een prima keus!

1 nadeel, hij kan geen cvs uitlezen maar goed dat vind ik ook niet essentieel.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Fransbogie
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2012 21:37

Re: Startset

Bericht door Fransbogie »

Vandaag is hij bezorgd door PostNL:
Via marktplaats (volgens mij van kemma01) de ongebruikte 2e hands digitale startset van Fleischmann 931086!
Vanavond eens uitpakken en testen!

Afbeelding


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Startset

Bericht door martinb »

Mooie set!!!!!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie