Maar de loc heeft echter 1 nadeel: alleen verlichting aan de voorzijde van de loc

Omdat ik de loc voor een pendeldienst met omloop wil inzetten wil ik dus dat de achterzijde ook is verlicht. En om dit mooi voor elkaar te krijgen is er maar 1 optie: een decoder inbouwen. Ik heb gekozen voor een Kuehn N045 decoder waarmee ik goede ervaringen heb.
Als eerste heb ik de loc ontdaan van zijn kap zodat ik de achterzijde kan voorzien van LED.

De volgende stap is om gaatjes te prikken in de behuizing op de locatie van de lantaarns. Om dit te doen moet je de witte hulsjes eruit halen. Een simpel klusje want ze komen snel los. Helaas bleek na afloop dat als ze eenmaal los zijn ze niet weer vast willen zitten en er dus vrij snel weer uitvallen. Secondelijm is te riskant dus als de klus helemaal is geklaard doe ik de binnenzijde een likje geven met de witte kwast.

Nadat ik de SMD leds had voorzien van hun draadje heb ik deze met hobbylijm op hun plek gezet en verstevigd met een drupje secondelijm.

De volgende stap is het plaatsen van de decoder. Een simpele klus die niet zoveel tijd in beslag neemt. Ik heb de spoel en de condensator verwijderd en het motortje voorzien van een isolatietape op de motorklem. later is de decoder nog wel gedraaid omdat hij dan beter in de cabine past

Het in elkaar zetten was best wel een gepuzzel. Om de draadjes weg te krijgen zonder sluiting en zonder freeswerk heb ik wel een aantal pogingen moeten wagen eer het lukte. Daarbij bleek ook dat telkens het wormwiel aanliep. Bleek achteraf dat ik het gewicht iets had gedraaid wat simpel terug te draaien is door de keteldeur aan de voorzijde te verwijderen.
Maar het resultaat mag er wezen:

Het likje verf moet ik nog doen.
Maar helaas net nadat ik de foto's hed geschoten scheden de LED's er ineens mee uit. De kap weer loc gehaald, draden los gesoldeerd en getest met een analoge spanning en inderdaad het lijkt erop dat de led's zijn overleden. Piekspanning lijkt me stug met een decoder en 680k weerstand aan de GND zijde. Hoe het kan en waarom dat ga ik de komende dagen uitzoeken.
Word dus weer vervolgt

Groetjes