Ombouw FLM Br64 naar digitaal

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ombouw FLM Br64 naar digitaal

Bericht door martindomburg »

ik heb een goed jaartje geleden op de beurs voor weinig geld een nieuwe Fleischmann BR64 tenderloc gekocht. Een mooie tenderloc met in analoge toestand erg goede rijeigenschappen en ditto trekkracht. En goede koop dus en een aanwinst voor de collectie.

Maar de loc heeft echter 1 nadeel: alleen verlichting aan de voorzijde van de loc :? Erg jammer,

Afbeelding

Omdat ik de loc voor een pendeldienst met omloop wil inzetten wil ik dus dat de achterzijde ook is verlicht. En om dit mooi voor elkaar te krijgen is er maar 1 optie: een decoder inbouwen. Ik heb gekozen voor een Kuehn N045 decoder waarmee ik goede ervaringen heb.

Als eerste heb ik de loc ontdaan van zijn kap zodat ik de achterzijde kan voorzien van LED.

Afbeelding

De volgende stap is om gaatjes te prikken in de behuizing op de locatie van de lantaarns. Om dit te doen moet je de witte hulsjes eruit halen. Een simpel klusje want ze komen snel los. Helaas bleek na afloop dat als ze eenmaal los zijn ze niet weer vast willen zitten en er dus vrij snel weer uitvallen. Secondelijm is te riskant dus als de klus helemaal is geklaard doe ik de binnenzijde een likje geven met de witte kwast.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik de SMD leds had voorzien van hun draadje heb ik deze met hobbylijm op hun plek gezet en verstevigd met een drupje secondelijm.

Afbeelding

De volgende stap is het plaatsen van de decoder. Een simpele klus die niet zoveel tijd in beslag neemt. Ik heb de spoel en de condensator verwijderd en het motortje voorzien van een isolatietape op de motorklem. later is de decoder nog wel gedraaid omdat hij dan beter in de cabine past

Afbeelding

Afbeelding

Het in elkaar zetten was best wel een gepuzzel. Om de draadjes weg te krijgen zonder sluiting en zonder freeswerk heb ik wel een aantal pogingen moeten wagen eer het lukte. Daarbij bleek ook dat telkens het wormwiel aanliep. Bleek achteraf dat ik het gewicht iets had gedraaid wat simpel terug te draaien is door de keteldeur aan de voorzijde te verwijderen.

Maar het resultaat mag er wezen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het likje verf moet ik nog doen.

Maar helaas net nadat ik de foto's hed geschoten scheden de LED's er ineens mee uit. De kap weer loc gehaald, draden los gesoldeerd en getest met een analoge spanning en inderdaad het lijkt erop dat de led's zijn overleden. Piekspanning lijkt me stug met een decoder en 680k weerstand aan de GND zijde. Hoe het kan en waarom dat ga ik de komende dagen uitzoeken.

Word dus weer vervolgt :lol: Het railbusje zal maar even moeten wachten nog :mrgreen:

Groetjes

piksov

Re: Ombouw FLM Br64 naar digitaal

Bericht door piksov »

Hi Martin,

lijkt me helemaal volgens het boekje.

Jammer van de leds, succes met de zoektocht...

Guus

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Dank je,

De loc rijd wel een stuk mooier op langzame snelheid met de Kuehn erin. Nu nog even afstellen.

Wat de LED betreft, ik heb deze niet bij led baron gekocht. Losse smd leds zodner draden zijn veeeell goedkoper. Ik twijfel nu wel een beetje over de kwaliteit van deze led's. Ze zijn namenlijk alle 3 tegelijk defect. Achter een decoder is er al geen sprake meer van een te hoge spanning en aangezien ik de led's ook heb beveiligd met 680k weerstand is dat geen oorzaak.

Wat kan:
- de litze heeft een sluiting gemaakt
- de led's zijn van slechte kwaliteit

Ik kwam er achter dat ik voor de railbus duo leds ben vergeten te bestellen. Die moet ik wel bij de led baron bestellen. Ik denk eraan om bij hem meteen nieuwe leds voor de BR64 te bestellen.

Word binnekort vervolgt

Dompie

Bericht door Dompie »

.....aangezien ik de led's ook heb beveiligd met 680k weerstand is dat geen oorzaak......
hmmmmmmm 680k = 680000 Ohm, ik veronderstel dat je 680R = 680 Ohm bedoelt.
Bij 680k zullen ze denk ik niet eens branden en ik zie op de foto's het tegendeel.

Ik veronderstel inderdaad, zoals je zelf al stelt, dat ergens tussen de LEDs en de weerstand "iets" de GND heeft geraakt (de massa van de loc). Ja dan denk je snel aan niet goed geïsoleerde lakdraden. Want ik weet uit ervaring dat dan al je LEDjes gelijk poefffff doen :o

Groetjes
Johan

Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ben het met je eens Dompie,

Ik heb inmiddels een bestelling gedaan bij Led-baron voor het railbus project. heb meteen de bedrade leds meebesteld voor de 64.

Groetjes

Jos

Bericht door Jos »

Die witte hulsjes kun je prima met Kristal Klear vastzetten.

Groetjes,
Jos

martinb

Bericht door martinb »

en anders standaard witte houtlijm.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Helaas, ik wilde net je tip met de houtlijm. Ben ik de helft van de hulsjes kwijt... Grrrr klein prul. Word dus toch verven.

Heb de leds besteld en ben ondertussen bezig met de railbus

evo

Bericht door evo »

Martin, zoals gewoonlijk van jou weer een mooi project!
Over de LED's: 680 ohm voor smd ledjes lijkt me wat weinig. Zelfs al gebruik je de dim functie van je decoder, voor de veiligheid (en realisme) zou ik een wat hogere weerstand gebruiken (stroom spec LED - en dan halveren?).
Ik heb zelf ook wel eens SMD ledjes willen gebruiken voor stomers, maar ik wordt altijd afgeschrikt door het drama met die draadjes als de de LEDs in de kap bevestigd. Bij de V100 heb ik de LEDjes op een plaatje plastic gezet en aan het chassis bevestigd.
Als dit in de BR94 ook mogelijk zou zijn, bespaar je je een hoop ellende...

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

evo schreef:Martin, zoals gewoonlijk van jou weer een mooi project!
Over de LED's: 680 ohm voor smd ledjes lijkt me wat weinig. Zelfs al gebruik je de dim functie van je decoder, voor de veiligheid (en realisme) zou ik een wat hogere weerstand gebruiken (stroom spec LED - en dan halveren?).
Ik heb zelf ook wel eens SMD ledjes willen gebruiken voor stomers, maar ik wordt altijd afgeschrikt door het drama met die draadjes als de de LEDs in de kap bevestigd. Bij de V100 heb ik de LEDjes op een plaatje plastic gezet en aan het chassis bevestigd.
Als dit in de BR94 ook mogelijk zou zijn, bespaar je je een hoop ellende...
Morgen,

Dank je, doe mijn best :lol:

680 is juist aan de hoge kant. Pak er maar een willekeurige calculator bij (circuitsonline.nl is een goede of deze http://www.tomvanleeuwen.nl/led/) en dan zie je dat je gemiddeld op tussen de 300-450 Ohm uitkomt. Ik plaats de led's niet in serie maar parallel.. Ik zet de weerstand aan de kathode kant van de led's. Zou ik de led's in serie zetten dan kan ik de weerstand zelfs verlagen. Zoals je de verlichting op het foto'tje ziet is ongedimd, valt best mee vind ikzelf :)

Jou plastic plaatje idee heb ik onderzocht maar daarvoor is geen ruimte in de kap helaas. Is echt jammer want het zou me inderdaad een hoop ellende schelen. Ik ben het helemaal met je eens dat draadjes niet ideaal is, maar het is nu eenmaal N-spoor haha

Groetjes

Michiel

Bericht door Michiel »

Een voorschakelweerstand van 680 Ohm lijkt me ook wat weinig. En de leds in parallel schakelen lijkt me niet zo'n goed idee. Ze zijn niet allemaal 100% gelijk en je weet dus niet wat de onderlinge stroomverdeling is bij een gelijke spanning. Waarschijnlijk slikt er dan eentje net meer dan 20mA, waardoor die snel kapot gaat, waardoor dan de weer anderen meer spanning (en dus stroom) te slikken krijgen en ook kapot gaan.

Ik zou de leds in serie plaatsen (3x 1.5V) met 1 enkele weerstand. Met een resulterend gelijkgerichtte voedingspanning van bijvoorbeeld 22V wordt dit dan:

(22 - 3x1.5) / 20mA = 875 Ohm (minimaal!)

Om de levensduur drastisch te verlengen, zonder zichtbaar inboeten van lichtsterkte, mag je deze weerstand gerust verdubbelen. Dus ongeveer:

R = 2k Ohm (2000 Ohm) ;)

)let op, zet deze leds met weerstand niet rechtstreeks op de digitale spanning. De sperspanning van een led is beperkt, waardoor deze dan weer snel kapot gaat. Bij het aansluiten op de digitale spanning, zet je dan een gewone diode (1N4148 of zo) in anti-parallel over de 3 leds.)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik ben het michiel eens! Het is beter een wat hogere weerstandswaarde te gebruiken, ik gebruik altijd de 2kohm.
Alleen die diode gebruik ik eigenlijk nooit, heb er geen duurtest mee gedaan maar tot dusver geen problemen.
(alleen met fabrieksaf minitrix loks met LED verlichting, 2x leds kapot... :evil: waarvan 1 in een Kof waar dat dus onmogelijk gaat zijn om te repareren!)

Maar netjes gedaan verder Mneer domburg!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

daar heb je een goed punt Michiel, zo had ik het nog niet bekeken.
Ik ga meteen een stelletje 2k SMD weerstanden bestellen. ga ik dat meteen eens proberen. Je hebt helemaal gelijk, waarom met vuur spelen als je veilig aan wal kan staan toekijken :lol:

Wat die diodes betreft ben ik het weer met Joost eens. je hebt wel gelijk dat de dcc spanning de led's nadelig kan beinvloeden maar of dit nu meteen nadelig is voor deze toepassing betwijfel ik. Ik denk niet dat het nodig is namelijk, de stroom is al maximaal beveiligd. Ik meen trouwens dat de decoder hiervoor al een blusbeveiliging in heeft gebouwd. Bijkomend feit is dat er vrijwel nergens plek is voor 2 diodes :?

Of zie je een manier om ze kwijt te kunnen?

Groetjes

FidOo

Bericht door FidOo »

Martin even kleine misverstand recht zetten.

Michiel bedoeld dat er een negatieve piekspanning over de Leds kan staan door dcc signaal.
Normaal blokkeerde een led(is ook een diode) die spanning maar wordt die te hoog dan gaat de diode kapot. Omdat probleem te voorkomen plaats je 1 normale diode antiparalel over de leds. Die blokkeerd in normale richting (spanning over je LEDs) en laat door in negatieve richting (geen spanning over de LEDs).

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

FidOo schreef:Martin even kleine misverstand recht zetten.

Michiel bedoeld dat er een negatieve piekspanning over de Leds kan staan door dcc signaal.
Normaal blokkeerde een led(is ook een diode) die spanning maar wordt die te hoog dan gaat de diode kapot. Omdat probleem te voorkomen plaats je 1 normale diode antiparalel over de leds. Die blokkeerd in normale richting (spanning over je LEDs) en laat door in negatieve richting (geen spanning over de LEDs).
Ah ok, gesnapt. Maar heb je daar wel ruimte voor? ik kan me geen plek indenken waar ik een diode zo kwijt kan in een stomer.

FidOo

Bericht door FidOo »

Hij zit er fabrieksaf al in... (1 of 2 richtingen afhankelijk of hij beide kanten frontsein heeft...)

Alleen misbruiken dus :mrgreen: Maar inderdaad ruimte is beperkt, ik snap het punt...

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Dik, tnxs voor de tips heren. Gaat lukken zo :lol:

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Er is weer een update en wel een met mooi resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nieuwe led's geinstalleerd en aangesloten op een 2100 Ohm weerstand. ik heb de led's wel paralell aangesloten omdat dat gewoon makkelijker was. Het effect is goed en de loc rijd mooi rond nu met verlichting aan de achterzijde.

Volgende punt was de witte busjes, dit is verholpen met een kwastje witte revel verf :)

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes

shoven

Bericht door shoven »

Tijdens het rijden doe je de was zie ik? :mrgreen:

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan