Een onverwachts project, maar wel erg leuk om de maken. Ik heb al een tijd de wens om mijn containertrein getrokken door de Kato Class 66 te digitaliseren met sluitverlichting en geluid. Doordat een zoek geraakte bestelling alsnog werd geleverd kwam ik stom toevallig met een extra loc- en functiedecoder te staan. Wat vervelend nou. Tijd dus om de containertrein te digitaliseren met een locdecoder N045 en een functiedecoder Tran DCX33d. De sounddecoder doen we in een later stadium. Nu eerst de sluitverlichting.
Aangezien de locdecoder plug-maar-in is hoef ik daar geen verslag van te maken. maar de sluitverlichting is des te leuker Alvast het resultaat verklapt:
http://youtu.be/IwUwmkLPGYY
'Niet op de felheid letten, ik ga hem nog verder dimmen maar voor de film even zo gelaten, komt bij dat de camera reflecteerd waardoor het feller lijkt dan in het echie. Ook over het knipperen ben ik nog niet uit, de Tran heeft wel 4 soorten knipperen
Maar hoe doet die dat nu? Vrij simpel gewoon doen. Ik heb de slechts rijdende wagen gepakt: de Hobbytrain containerwagen. Leuk te vermelden is dta hij an afloop beter rijd dan voorheen. Hoe? Omdat de wielstellen standaard te strak zijn vast geschroefd.
De wagen heeft metalen assen die aan 1 zijde zijn geisoleerd. Als eerste zorg je ervoor dat aan het ene wielstel de isolatie links zit en bij de andere aan de rechterzijde. Doe je dat niet dan heb je onherroepelijk een sluiting.
De decoder komt in de decoder, alleen er is geen metalen verbinding dus de stroomgeleiding moet je zelf maken. Ik heb gebruik gemaakt van de Fleischmann slepers. Omdat deze wat langer zijn kan ik hem aan 1 zijde uit laten steken. Hier heb ik vervolgens een draadje aan gesoldeerd en in de lengterichting onder container uit het chassis laten komen. Zodoende heb je geen wrijving als de wielstellen draaien.
de slepers onder de wielstellen
Het is niet echt goed zichtbaar maar er zit nu een draadje aan de sleper
onderzijde na afloop
Dat hou je dan over
Vervolgens de container gelost. Die laat zich makkelijk openen door 2 schroeven aan de onderzijde. op de plekken waar de draden door het chasis steken heb ik een 3mm gaatje geboord. Ditzelfde op de plek van de LED.
Als sluitverlichting heb ik een rode SMD led gebruikt. Op de hobbytrain zitten als detail een gele steun. Deze voldoet heel goed als lamphouder. Ik heb de draden erdoorheen gestoken en de LED gefixeerd met een druppel seconderlijm
De zijkant van de LED heb ik wit geschilderd.
Daarna de decoder inbouwen. Omdat er een boel ruimte is kan ik heel gemakkelijk een aanpassing maken.
Als eerste heb ik de container geplaatst. Omdat deze aan de onderzijde gesloten dient te worden heb ik in de draden wat overlengte gelaten.
Van de decoder gebruik je van de 7 maar 4 draden. F1 (groen) plus (blauw) en spoor links (rood) en rechts (zwart). Om niet de gehele bende los in de container te hebben heb ik een printje gesneden met 7 sporen. Op elk spoor heb ik een draad van de decoder gesoldeerd.
De kathode van de LED heb ik aangesloten op F1 (GROEN) en de anode via een 2k weerstand op de plus (BLAUW)
De rijdraden spreken voor zich.
Even testen en de boel sluiten en dan de decoder instellen.
Een leuk projectje die in mijn ogen ehct is gelukt.
Enige maar: Ik heb nog geen duidelijk beeld van de kleur van de behuizing en het patroon van de knipper. Ik kan hiervan niks vinden op internet... Iemand tips???
Groetjes Martin
Containertrein met sluitverlichting
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
Re: Containertrein met sluitverlichting
Thanks for het delen Martin, duidelijk verslag en verdient het om ook een keer te proberen.
gr.
M.
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Tnxs
Ik heb net wat zitten spelen met de helderheid en andere knipperpatronen. In de hoop wat donkere beelden te maken zie hier het resultaat :
http://s1090.photobucket.com/albums/i36 ... 222416.mp4
Vreemde is dat zodra de combinatie gaat rijden dat dan de dimfunctie verdwijnt, de led gaat meteen feller branden op een of andere manier. Iemand hier ervaring mee? Het is een Tran DCX33d
Groetjes Martin
Ik heb net wat zitten spelen met de helderheid en andere knipperpatronen. In de hoop wat donkere beelden te maken zie hier het resultaat :
http://s1090.photobucket.com/albums/i36 ... 222416.mp4
Vreemde is dat zodra de combinatie gaat rijden dat dan de dimfunctie verdwijnt, de led gaat meteen feller branden op een of andere manier. Iemand hier ervaring mee? Het is een Tran DCX33d
Groetjes Martin
-
Toch blijft het vreemd dat de tran de led feller laat branden als de wagen gaat rijden. Als de wagen stopt brand hij weer normaal als ik f1 reset.Zowel Peter Kramer als Frans Staal gevraagd en die kenden het probleem niet.....Iemand de gouden tip?
Ik ben absoluut geen expert, maar zit de decoder op 't zelfde adres als je loc? Want dan kan ik me voorstellen dat er functionaliteit in de decoder zit waardoor de uitgang zich anders gedraagd tijdens het rijden dan dat hij stil staat (soort van front/sluitverlichting werking). Of gaat hij ook niet meer knipperen als de trein weer stopt?
-
Op de Tran is de dimfuntie CV 54. In de Kuehn locdecoder is dat de parameter voor de lastregeling. Aangezien ik de beide niet tegelijk programmeer (wat ik trouwens afraad) zouden de CV waarden tijdens het gebruik geen invloed op elkaar kunnen hebben.
Correct me if i'm wrong.....
De knipperfunctie blijft overigens wel actief.
Correct me if i'm wrong.....
De knipperfunctie blijft overigens wel actief.