Het maken van arcadebogen.

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

Op verzoek hierbij een korte omschrijving over hoe ik mijn arcadebogen gemaakt heb:
Heb 2 stroken multiplex (5.5.mm) genomen van 7cm hoog. Eén strook weggelegd voor later.
Op een strook over de gehele lengte op 4cm hoogte een lijn gezet. Dit is de hoogte van de boog. En een tweede lijn op 2cm hoogte.
Vervolgens uit de kast een borrelglas gepakt. Deze is zo’n 4.5cm in doorsnede. (heb je nu geen borrelglas dan kan het uiteraard ook met bijvoorbeeld een passer :mrgreen: )
Op zo’n 2cm van de kant het borrelglas op de strook gezet en deze over genomen op de strook waarbij het glas tegen de bovenste lijn komt.
Daar waar de boog de andere horizontale lijn raakt (die op 2cm hoogte) een rechte lijn naar beneden (dit doe je dus 2x) en de eerste boog is een feit. Vandaar op zo’n 2cm weer een verticale lijn en je neemt wederom het glas over op de strook. Op het snijpunt van de lijn weer een verticale lijn en daar is de tweede boog. En dit kun je dus zo vaak herhalen als je wilt.
Vervolgens zaag je de bogen uit met een figuurzaag, schuurpapiertje er langs en lijm je de twee stroken op elkaar (ik heb er nog een spijkertje bij in gedaan tijdens het drogen en daarna lekker laten zitten).
131 - Arcadebogen.jpg
131 - Arcadebogen.jpg (79.25 KiB) 2035 keer bekeken
Het geheel in de grondverf gezet en daarna de voorste strook bekleed met klei en metselen maar. Toen deze droog was de achterste strook bekleed met klei en wederom metselen maar weer.
Het ‘metselen’ heb ik gedaan met een fitting van kerstverlichting. Ooit eens gekocht, staat leuk in een schaal en geen snoer want het werkt op batterijen. Na een uur waren de batterijen leeg -> geen succes dus. Lampje gesloopt en met de daarvan overgebleven twee onderdelen metselen wij de muren.
132 - Kerstverlichting (wat er nog van over is)..jpg
132 - Kerstverlichting (wat er nog van over is)..jpg (85.54 KiB) 2035 keer bekeken
Na drogen van de klei is de muur geschilderd met aquarelverf. Ik heb dit laten doen door de meest creatieve van ons twee (zij schildert tenslotte ook).
133 - Geschilderd en wel..jpg
133 - Geschilderd en wel..jpg (102.38 KiB) 2035 keer bekeken
Groeten,
William

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Frank_N

Re: Het maken van arcadebogen.

Bericht door Frank_N »

Hoi William,

Leuke tip, Thnx.
Ziet er erg goed uit!

Groet van Frank