Test-Ovaal

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raider
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jan 2012 18:51

Test-Ovaal

Bericht door Raider »

Hallo iedereen,

Eind vorig jaar heb ik besloten om mij ook te storten in deze mooie hobby (ik ben al sinds kleine jongen fan van modelspoor). Ik heb toen genoeg materiaal in huis gehaald om te kunnen rijden op een testbaan en alles te oefenen. Ik heb namelijk nog nooit modelspoor gedaan en ook niet gesoldeerd en dergelijke.

Sindsdien heeft het eigenlijk altijd opgeslagen geweest wegens gebrek aan tijd en vooral aan durf. Dit weekend ben ik dan toch eindelijk begonnen met het oefenen op solderen rails me als leidraad nproject. Hieronder enkele foto's (klikken om te vergroten) van de uitkomst gevolgd door enkele vragen van mijnentwege.

Gisteren heb ik mij vooral bezig gehouden met het klaarzetten van de werkplaats, aansluiting van wat audio apparatuur (met de eerste solderingen van draadjes) en het plakken van isolatie: Hieronder een overzicht van de werkomgeving met 1 van mijn 4 helpers:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag de eerste poging om draad aan rails te sorteren :
Afbeelding
Afbeelding
Tweede poging
Afbeelding
Eerste aaneenschakeling van 2 rails aan een soort van ringleiding:
Afbeelding
Materiaal (een thompson B2 4-6-0) en een reeks rijtuigen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Materiaal:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgende zaken heb ik bemerkt (ik heb heb een soldeerbout van 80w en 1 van 100w):
1) Het is me gelukt een aantal draden te vertinnen maar ik heb gemerkt dat de mantel kan verkleuren. Is dit een teken dat de soldeerbout te warm is of dat ik te traag ben?
2) het solderen van Peco-Rails was knap lastig. ik heb dit proberen te doen met de methode van Michiel (onderaan de rail solderen) maar ik heb bemerkt dat ik dan de bielzen gemakkelijk kan aanraken en dat deze dan versmelten (ook al raak ik deze niet aan met de bout).
3) Tevens bij het solderen heb ik gemerkt dat de rail ook durft verkleuren (zelfs zwart worden).
4) Moet ik de soldeerbout reinigen na elke verbinding die ik soldeer? Ik heb gemerkt dat de punt van de soldeerbout redelijk snel zwart word.
5) Het reinigen van de soldeerpunt op een vochtige spons. ik gebruik hier een afwasspons voor maar moet ik de punt dan reinigen op het zwarte deel of op het gekleurde deel van de spons? Zie mijn laatste foto als resultaat. is dit normaal?

Dat zijn zo de eerste vragen die ik ben tegengekomen. Tips zijn tevens altijd welkom.

Mvg,

Ken


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3664
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Test-Ovaal

Bericht door maarten »

Je soldeerbouten zijn erg zwaar, 40W is genoeg. Dat is ook de grootste bron van je 'problemen'. Dat de rails verkleurt betekent dat ie te warm wordt. Dat de isolatie van je draden smelt/verkleurt betekent ook dat het te warm wordt. Een klein beetje smelten kan voorkomen, maar niet te veel. Ja, je bout moet je goed schoon houden, dat verbetert het resultaat. Gewone (keuken-)sponsjes houden niet van soldeerbouten, daar heb je speciale voor die er iets beter tegen bestand zijn. Wat ook goed werkt is even snel schoon vegen met een nat stukje katoen (bijv. een oud t-shirt). Niet te lang er op houden want dan verschroeit het.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Test-Ovaal

Bericht door Maurits71 »

leuk trouwens dat je Engels rijdt, ben ik in ieder geval niet de enige.

ik heb mijn peco rails gewoon aan de zijkanten gesoldeerd, ook mij mij smelt er wel een enkele biels maar dat boeit me niet zo, met ballasten kan je dat weer verbloemen en anders heb ik nog wel reserve bielzen.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: Test-Ovaal

Bericht door rob schellenbach »

Hi Ken ,

Ik herken het helemaal .
Ik ben natuurlijk al veeeel langer met treintjes bezig , wel van af begin 2011 , dus ik begin te weten dat je een hele hoop moet leren en uitvinden .maar dat is best leuk .

ik heb je gesoldeer eens even na gedaan op een stukje peco rails .dat ging prima .
ik denk dat de andere heren helemaal gelijk hebben . een wat zware bout .
ik heb na het lezen op , ik geloof , dit forum , van een discussie over soldeer bouten een heel goedkoop en simpel soldeerstation bij conrad gekocht .:
deze.http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5884 ... 0&ref=list
hij is regelbaar en wonder boven wonder , doet het nog steeds .

heb je de te solderen stukken ook voor vertind voor je ze aan elkaar soldeerde ?
ik bedoel , dat je het draadje en het plekje op de rails met de soldeerbout en het soldeertin van een laagje soldeer voorzien en daarna pas de 2 delen aan lekaar gesoldeerd ?
dat soldeerd veel beter ben ik achter gekomen .

groet

Rob Schellenbach


Groet

Rob Schellenbach

Onderwerp starter
Raider
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jan 2012 18:51

Re: Test-Ovaal

Bericht door Raider »

Dus mijn vermoeden was juist dat ik een te zware soldeerbout gebruikte. Ik vertin inderdaad beide stukken maar daar liep het ook al geregeld mis met de mantel die verkleurde enz.. Ik heb dus de bovenstaande gisteren nog besteld dus die verwacht ik morgen. Ook de tip over het nat stuk katoen ga ik gebruiken.

@Maurits: Het liefst van al wou ik Amerikaans gaan rijden maar daar is de keuze in N toch wel wat beperkter. Dus heb ik voor Engels gekozen omdat die ook supermooie locs hebben. Ook de detailering van Graham Farish vind ik zeer indrukwekkend. Het enigste minpunt is dat dit model blijkbaar geen verlichting heeft.
Ik heb me trouwens vergist. Het is een Class B1 ipv een Class B2


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Test-Ovaal

Bericht door Maurits71 »

right, dan heb je nog niet bij Dapol gekeken., welcome in het walhalla dan,

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Raider
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jan 2012 18:51

Re: Test-Ovaal

Bericht door Raider »

Maurits71 schreef:right, dan heb je nog niet bij Dapol gekeken., welcome in het walhalla dan,

gr.

M.
Volgende loc die op het programma staat is wss de Tornado van Dapol of de Mallard. Twijfel nog tussen beide.


Plaats reactie