eerste aanzet

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
dani
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 aug 2012 12:21
Locatie: Aalst - OVL - Bananenrepubliek België

eerste aanzet

Bericht door dani »

Hallo,

Ik zal ook maar even mijn eerste idee voor baanplan posten. eigenlijk tweede, want het is een aanpassing van het plan dat ik al postte in het voorstel-topicje.
Suggesties en opmerkingen zijn welkom. Bedoeling is om voornamelijk links te gaan rijden. Voorlopig nog niet digitaal :-)

Spoorse Groeten
Dani
Bijlagen
N scale V2 plan.JPG
N scale V2 plan.JPG (116.1 KiB) 2507 keer bekeken
N scale V2 3D.JPG
N scale V2 3D.JPG (65.59 KiB) 2507 keer bekeken


Als er een motor in zit, ben ik er fan van !!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
dani
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 aug 2012 12:21
Locatie: Aalst - OVL - Bananenrepubliek België

Re: eerste aanzet

Bericht door dani »

en na een eerste opmerking over het gebruik van de (rode) lus om van binnen naar buiten spoor te gaan en het links / rechts rijden is dit aangepast :
Bijlagen
N Scale V3  2D.JPG
N Scale V3 2D.JPG (106.05 KiB) 2505 keer bekeken
N scale V3  3D.JPG
N scale V3 3D.JPG (62.85 KiB) 2505 keer bekeken


Als er een motor in zit, ben ik er fan van !!!
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4542
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: eerste aanzet

Bericht door spoor65 »

Maar door die aanpassing, los je het probleem niet op.

Nogsteeds kun je niet terug komen op de andere banen, zonder te moeten steken (achteruit rijden)
daarnaast komt er een 2e probleem bij, namelijk dat jouw helling om met rood over blauw heen te komen, te stijl gaat worden.
denk er aan dat een stijging van 3% (dus 3cm per 1 meter rail) echt het max is, en voor sommige treinen al te veel.

Ik zou dus eerder terug gaan naar het hier als 1e getoonde plan, alleen er dan een extra stel overloop wissels in plaatsen, zodat je van blauw ook weer naar de andere kleuren kunt komen.

Wat is trouwens de afmeting van dit gehele plan?
en kijk eens wat je kunt doen, met wat meer diagonaal geplaatste sporen, dat maakt het wat levendiger dan alleen maar rondjes langs de tafelrand
(dus dat was dan wel weer een voordeel van optie 2, alleen niet haalbaar op die manier)

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
dani
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 aug 2012 12:21
Locatie: Aalst - OVL - Bananenrepubliek België

Re: eerste aanzet

Bericht door dani »

Goede en bruikbare tips, Freddy !
Ik ga nog eens wat verder nadenken over wat je daar tikt i.v.m. diagonaal sporen en dergelijke.

Trouwens, eerst eens even de inventaris maken van de sporen die ik momenteel heb, ik heb er een lotje opgekocht en daar zit wat vanalles in. Rollend materieel is vooral van Atlas en Arnold/Rapido. Ikben "leek" in de N-wereld dus weet niet of dit goede , gekende of prul merken zijn, maar ik hoop gaandeweg te leren !

In elk geval voor wat ik betaald heb aan het "lotje" kan ik zeker niet veel miskleun gemaakt hebben.

Ik zal terzijnertijd wat foto's plaatsen in een apart topic.


Als er een motor in zit, ben ik er fan van !!!

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: eerste aanzet

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Dani.

A: Waar ga je perrons plaatsen? Zijn al gauw 4cm breed.
B: Hoe ga je rangeren in je station? Er is links nauwelijks een uithaalmogelijkheid. En omlopen moet al via de tunnel.
Mijn advies: maak een tekening en ga er eens met stukjes karton als lok en wagens op schuiven. Dan zie je sneller de onmogelijkheden.
C: Hoe keer je terug van groen? Als de trein daar eenmaal rijdt, komt hij er niet meer vanaf.
D: Mijn advies om de twee wissels op de voorgrond te veranderen. Eerst is er een slinger van het doorgaand spoor naar het spoor met stootjuk, daarna nog een slinger om op rood te komen. Beter is het om een links en een rechts wissel te gebruiken waarbij je met 1 aftakkend wissel van rood op groen komt. Pas als je trein - langzaam- naar het doodlopende spoor gaat, berijdt hij een tweede wissel in aftakkende stand.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
dani
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 aug 2012 12:21
Locatie: Aalst - OVL - Bananenrepubliek België

Re: eerste aanzet

Bericht door dani »

handige tips alweer en to the point. Wat het staion betreft ben ik nog niet helemaal aan uit. Wel is me nu wel al duidelijk dat dit plan niet erg realistisch is. Bedankt voor het helpen mee denken, mensen !


Als er een motor in zit, ben ik er fan van !!!
Plaats reactie