Bouw van een DDM1 stuurstand.
Bouw van een DDM1 stuurstand.
Hallo allemaal,
In dit topic wil ik jullie laten zien hoe ik bezig ben met een stuurstand voor een dubbeldekker stammetje.
Mijn keuze is gevallen op een DDM1 stam, die bestaat uit 6 units + een 1700 loc.
Helaas ben ik er al een tijdje mee bezig geweest, en omdat ik niet gepland had om e.e.a. te publiceren heb ik niet veel foto's van de bouw, maar ik zal met text toch zoveel mogelijk duidelijk proberen te maken.
Als eerste de donor: een Fleischmann dubbeldekker.
Mijn keuze is gevallen op een exemplaar met een kap uit een deel, dus waarvan de wanden en het dak uit een deel bestaat.
Aan een kant wordt dan net naast de deuren de kop weggezaagd.
wordt vervolgd!!
In dit topic wil ik jullie laten zien hoe ik bezig ben met een stuurstand voor een dubbeldekker stammetje.
Mijn keuze is gevallen op een DDM1 stam, die bestaat uit 6 units + een 1700 loc.
Helaas ben ik er al een tijdje mee bezig geweest, en omdat ik niet gepland had om e.e.a. te publiceren heb ik niet veel foto's van de bouw, maar ik zal met text toch zoveel mogelijk duidelijk proberen te maken.
Als eerste de donor: een Fleischmann dubbeldekker.
Mijn keuze is gevallen op een exemplaar met een kap uit een deel, dus waarvan de wanden en het dak uit een deel bestaat.
Aan een kant wordt dan net naast de deuren de kop weggezaagd.
wordt vervolgd!!
- Bijlagen
-
- Hier is te zien welk deel van de originele onderkant afgezaagd is.
De kap is op dezelfde hoogte ook afgezaagd, alleen heb ik daar geen foto van. - P7270039.JPG (63.53 KiB) 5019 keer bekeken
- Hier is te zien welk deel van de originele onderkant afgezaagd is.
-
- De donor dubbeldekker van Fleischmann
- P7260037.JPG (63.79 KiB) 5020 keer bekeken
Laatst gewijzigd door john.s op 27 jul 2009 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
John S.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.
Re: Bouw van een DDM1 stuurstand.
Zeurmodus:
Ik ben benieuwd naar de foto's.
1600 of 1800, 1700 rijdt niet met DDM1.john.s schreef:Mijn keuze is gevallen op een DDM1 stam, die bestaat uit 6 units + een 1700 loc.
Ik ben benieuwd naar de foto's.
Re: Bouw van een DDM1 stuurstand.
zeer benieuwd hoe dat is gegaan ik wil deze graag vervangen door een mooiere dit is mijn aller eerste zelfbouwsel van hout met arnold onderstellen:
Groeten Chris
Re: Bouw van een DDM1 stuurstand.
@ rick, bedankt voor de tip, ik zal er een 1600 voor plaatsen.
zo, nu moet de kop van de stuurstand worden gemaakt.
Als eeste heb ik een plaat styreen genomen, 3mm dik.
daarvan maak je 2 stukken die het profiel hebben van de kap, en worden dan op elkaar gelijmd.
Ik heb hier geen foto van, maar zal het met een tekeningetje onderin proberen duidelijk te maken.
Daarna heb ik nog 2 stukken styreen onder het raamgedeelte gelijmd en een enkele boven het raamgedeelte.
Hierna wordt het meer 'fingerspitzengefuhl' , met een mesje en veel vijlen moet de vorm van de kop gemaakt worden.
De onderste koplampen en sluitlichten zijn gemaakt door, per kant, 2messing pijpjes met een buitendiameter van 2mm tegen elkaar aan te solderen en op een lengte van 3 a 4 mm af te zagen.
Dan in de kop 2 gaatjes van 1,9mm vlak naast elkaar boren. met een minivijltje vijl je de gaten zodanig dat de 2 pijpjes er precies in passen.
De spijlen in het raam zijn gemaakt van restjes van een stukje hekwerk.
Het verfwerk is nog niet optimaal, hoewel het op de foto veel slechter uit de verf komt als bij het werkelijke model.
Ik moet de boel echter wel bijwerken, want ik ben nog niet tevreden.
nu enkele foto's, misschen vanavond weer verder:
zo, nu moet de kop van de stuurstand worden gemaakt.
Als eeste heb ik een plaat styreen genomen, 3mm dik.
daarvan maak je 2 stukken die het profiel hebben van de kap, en worden dan op elkaar gelijmd.
Ik heb hier geen foto van, maar zal het met een tekeningetje onderin proberen duidelijk te maken.
Daarna heb ik nog 2 stukken styreen onder het raamgedeelte gelijmd en een enkele boven het raamgedeelte.
Hierna wordt het meer 'fingerspitzengefuhl' , met een mesje en veel vijlen moet de vorm van de kop gemaakt worden.
De onderste koplampen en sluitlichten zijn gemaakt door, per kant, 2messing pijpjes met een buitendiameter van 2mm tegen elkaar aan te solderen en op een lengte van 3 a 4 mm af te zagen.
Dan in de kop 2 gaatjes van 1,9mm vlak naast elkaar boren. met een minivijltje vijl je de gaten zodanig dat de 2 pijpjes er precies in passen.
De spijlen in het raam zijn gemaakt van restjes van een stukje hekwerk.
Het verfwerk is nog niet optimaal, hoewel het op de foto veel slechter uit de verf komt als bij het werkelijke model.
Ik moet de boel echter wel bijwerken, want ik ben nog niet tevreden.
nu enkele foto's, misschen vanavond weer verder:
- Bijlagen
-
- schematische tekening van de wijze waarop de styreen plaatjes zijn geplakt op de afgezaagde plek van de originele kap.
- kop stuurstand.JPG (14.31 KiB) 5014 keer bekeken
-
- De in vorm gevijlde voorzijde in de spuitplamuur. Hier heb ik nog een grove fout gemaakt, wie ziet het ?
- P4010009.JPG (22 KiB) 5015 keer bekeken
-
- De reeds gespoten voorzijde, dit keer met de juiste raamindeling.
- P7270043.JPG (65.12 KiB) 5016 keer bekeken
John S.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.
Re: Bouw van een DDM1 stuurstand.
zeer mooie en nu zie ik ook iets van je commentaar op je eigen foto de cabine ramen!
koste wat moeite om het te ontdekken.
koste wat moeite om het te ontdekken.
Groeten Chris
Re: Bouw van een DDM1 stuurstand.
tijd voor een update,
@Chris83, Ik vind het knap dat je uit hout zo'n model hebt neergezet. Ik ben ook wel eens met hout aan het stoeien geweest, voordat een andere modelbouwer mij op het gebruik van styreen wees, maar het resultaat is nooit zo mooi geweest als wat jij daar hebt neergezet.
@Jos, Dat is toch het mooie van zo'n forum, elkaar ideeen toespelen
Maar nu weer naar het model,
De achterkant moet een stuk uit het dak gezaagd worden, dit heb ik min of meer grof gedaan met een klein juniorzaagje, en daarna met mijn proxxon miniboormachine met freestafeltje gelijkmatig afgefreesd.
daarna een stuk styreen genomen en daarmee het vlakke stuk opgevuld.
Het schuine stuk is opgevuld met Bison Combi Metaal, een 2 componenten vulmiddel.
Ook dat is heel secuur vlak gefreesd.
Ik heb ook even de tijd genomen om de buffers te plaatsen. Het zijn de buffers die ik afgezaagd heb van het onderstel, en onder de cabine gelijmd heb.
Met wat vijlwerk heb ik de bufferbalk zover afgevijld dat de bovenzijde van de buffers gelijk ligt met de onderrand van het geel.
@Chris83, Ik vind het knap dat je uit hout zo'n model hebt neergezet. Ik ben ook wel eens met hout aan het stoeien geweest, voordat een andere modelbouwer mij op het gebruik van styreen wees, maar het resultaat is nooit zo mooi geweest als wat jij daar hebt neergezet.
@Jos, Dat is toch het mooie van zo'n forum, elkaar ideeen toespelen
Maar nu weer naar het model,
De achterkant moet een stuk uit het dak gezaagd worden, dit heb ik min of meer grof gedaan met een klein juniorzaagje, en daarna met mijn proxxon miniboormachine met freestafeltje gelijkmatig afgefreesd.
daarna een stuk styreen genomen en daarmee het vlakke stuk opgevuld.
Het schuine stuk is opgevuld met Bison Combi Metaal, een 2 componenten vulmiddel.
Ook dat is heel secuur vlak gefreesd.
Ik heb ook even de tijd genomen om de buffers te plaatsen. Het zijn de buffers die ik afgezaagd heb van het onderstel, en onder de cabine gelijmd heb.
Met wat vijlwerk heb ik de bufferbalk zover afgevijld dat de bovenzijde van de buffers gelijk ligt met de onderrand van het geel.
- Bijlagen
-
- de buffers.
- P8050052.JPG (62.81 KiB) 4811 keer bekeken
-
- De proxxon machine met de coordinaten freestafel, eigenlijk een onmisbaar stukje gereedschap.
- P8050051.JPG (67.86 KiB) 4810 keer bekeken
-
- Op de foto is hopelijk te zien hoe het plaatje styreen aan de binnenzijde geplaatst is.
- P7270040.JPG (61.93 KiB) 4810 keer bekeken
-
- Gefreesd ,geschuurd, geschuurd, geschuurd en gespoten.
- P7270041.JPG (61.2 KiB) 4810 keer bekeken
John S.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.
Re: Bouw van een DDM1 stuurstand.
dat zier er netjes uit
@ Jos heb je station Roosendaal al af of lopen bij jou de ideeen voor projecten ook harder dan de uitvoering??
@ Jos heb je station Roosendaal al af of lopen bij jou de ideeen voor projecten ook harder dan de uitvoering??
Re: Bouw van een DDM1 stuurstand.
Hallo Wesley,
Door werk en school ( jaja, op je 42e nog een HBO studie afronden ) was de tijd die overbleef voor een hobby niet erg veel.
Ik heb net het afstuderen achter de rug, dus als de lijst met achterstallige klussen in en om het huis een beetje is ingekort zal ik weer meer tijd kunnen besteden aan mijn projecten. ( met een huis uit 1903 en 1500m2 grond zal de lijst wel nooit leeg zijn )
Dus als het mee zit binnenkort weer updates van enkele projectjes.
groetjes John
Door werk en school ( jaja, op je 42e nog een HBO studie afronden ) was de tijd die overbleef voor een hobby niet erg veel.
Ik heb net het afstuderen achter de rug, dus als de lijst met achterstallige klussen in en om het huis een beetje is ingekort zal ik weer meer tijd kunnen besteden aan mijn projecten. ( met een huis uit 1903 en 1500m2 grond zal de lijst wel nooit leeg zijn )
Dus als het mee zit binnenkort weer updates van enkele projectjes.
groetjes John
John S.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.