Thrill zijn baan : Go with the Flow.
Thrill zijn baan : Go with the Flow.
Ik ga proberen vanavond al wat fotos te plaatsen van mijn brainwave van gister avond.
Zoals bij mijn intro (wie ben ik) te lezen was ben ik sinds januarie dit jaar in het bezit van een zolder/vliering. Hierop ga ik mijn baan bouwen.
Ik heb een baanplan alleen niet digitaal. Iemand tips welk programma te gebruiken hiervoor?
Ik heb nog old school handmatig getekend met het fleischmann banen plaatje.
Waarom : Go with the Flow? Heel simpel eigenlijk. Ik heb een baan idee in mijn hoofd en heb een deel uitgetekend. De rest komt gaandeweg (met de flow).
Buiten de baan moet ik op zolder nog het 1 en het ander afmaken maar dit zal ook op de fotos te zien zijn
Zoals bij mijn intro (wie ben ik) te lezen was ben ik sinds januarie dit jaar in het bezit van een zolder/vliering. Hierop ga ik mijn baan bouwen.
Ik heb een baanplan alleen niet digitaal. Iemand tips welk programma te gebruiken hiervoor?
Ik heb nog old school handmatig getekend met het fleischmann banen plaatje.
Waarom : Go with the Flow? Heel simpel eigenlijk. Ik heb een baan idee in mijn hoofd en heb een deel uitgetekend. De rest komt gaandeweg (met de flow).
Buiten de baan moet ik op zolder nog het 1 en het ander afmaken maar dit zal ook op de fotos te zien zijn
Rory
(n-spoor website met project volgt)
Re: Thrill zijn baan : Go with the Flow.
Dit vind ik juist een heel leuk stukje van de hobby naarmate je aant bouwen bent komen er meer ideeen en het is ook leuk om te kijken en uit te testen hoe bepaalde stukken baan er bij passen.Thrilly schreef:
Een baan plan gebruik ik ook wel, maar dat is alleen maar een begin.
Groeten Chris
Thrilly, (grappige naam)
Baanplannen kun je tekenen met Anyrail of Wintrack. Er zijn ook een paar gratis programma's te downloaden, even googlen. Ik gebruik zelf Anyrail, werkt fijn en is goedkoop maar wel wat beperkt.
En kom maar op met die foto's hoor!
Baanplannen kun je tekenen met Anyrail of Wintrack. Er zijn ook een paar gratis programma's te downloaden, even googlen. Ik gebruik zelf Anyrail, werkt fijn en is goedkoop maar wel wat beperkt.
En kom maar op met die foto's hoor!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Heren,
Ik heb nog even moeten teleur stellen. Druk bezig geweest een logeer kamer af maken.
Vandaag ga ik de muur op zolder aftimmeren. (ik probeer de fotos vanavond te plaatsen waardoor je ziet dat het nodig is).
Hierna weer druk met het spoor bezig.
Ik heb nog even moeten teleur stellen. Druk bezig geweest een logeer kamer af maken.
Vandaag ga ik de muur op zolder aftimmeren. (ik probeer de fotos vanavond te plaatsen waardoor je ziet dat het nodig is).
Hierna weer druk met het spoor bezig.
Rory
Hierbij al enkele fotos. Meer volgt snel. Ik ga nu eerst druk bezig emt die achtermuur (its ugly).
Nu dus eerst een gipswandje plaatsen hierna weer verder met de trein.
Nu dus eerst een gipswandje plaatsen hierna weer verder met de trein.
- Bijlagen
-
- klein_DSC_0343.JPG (63.24 KiB) 6968 keer bekeken
-
- klein_DSC_0340.JPG (78.4 KiB) 6967 keer bekeken
-
- klein_DSC_0338.JPG (53.03 KiB) 6966 keer bekeken
-
- klein_DSC_0336.JPG (61.28 KiB) 6966 keer bekeken
Rory
Na dat ik de achterwand heb aangepakt. (nieuw raamwerk + gips wand) ben ik weer bezig gegaan met de baan.
Tevens gestoeid met anyrail. Leuk programma.
Bijgevoegd mijn tot nu toe baanplan. Een deel van de baan had ik al uit gelegd en toen pas op de pc gemaakt een een deel op de pc.
Groen is beneden verdieping. Rood is stijgend. En blauw is de 2e verdieping. Dit ter info.
Tevens gestoeid met anyrail. Leuk programma.
Bijgevoegd mijn tot nu toe baanplan. Een deel van de baan had ik al uit gelegd en toen pas op de pc gemaakt een een deel op de pc.
Groen is beneden verdieping. Rood is stijgend. En blauw is de 2e verdieping. Dit ter info.
- Bijlagen
-
- baanplan.jpg (58.69 KiB) 6821 keer bekeken
Rory
Hoi Thilly,
ik hou niet zo van bannplannen die rechte randen volgen. Ik zie liever wat een wat meer organisch en vloeiend sporenverloop. Het depot vind ik ook nogal ver van het station liggen, en is nogal inspiratieloos. Daar zou je misschien wat meer informatie kunnen over opzoeken. Maar ieder zijn smaak. Vind je dit een goed en boeiend plan, wie ben ik om je ervan af te praten.
Maar mijn grootste zorg gaat naar de bereikbaarheid. Ik denk dat het heel moeilijk zal worden om langs achter comfortabel te kunnen werken. Kan je er langs achter bij, of heb je mangaten voorzien? Dat lijkt me echt wel noodzakelijk.
Ik wens je veel plezier en succes met de bouw van je baan, en volg je project met plezier!
groetjes,
ik hou niet zo van bannplannen die rechte randen volgen. Ik zie liever wat een wat meer organisch en vloeiend sporenverloop. Het depot vind ik ook nogal ver van het station liggen, en is nogal inspiratieloos. Daar zou je misschien wat meer informatie kunnen over opzoeken. Maar ieder zijn smaak. Vind je dit een goed en boeiend plan, wie ben ik om je ervan af te praten.
Maar mijn grootste zorg gaat naar de bereikbaarheid. Ik denk dat het heel moeilijk zal worden om langs achter comfortabel te kunnen werken. Kan je er langs achter bij, of heb je mangaten voorzien? Dat lijkt me echt wel noodzakelijk.
Ik wens je veel plezier en succes met de bouw van je baan, en volg je project met plezier!
groetjes,
Hoi Saraan,
Bedankt voor de opbouwende kritiek. Om eerlijk te zijn is dit de eerste maal dat ik een baan opzet. (dit formaat)
Voorheen was een klein achtje of iets in die trend.
Dit is dus nog geheel in expirimentele fase. vandaar dat ik nog even op save wou spelen. Ik zal kijken wat ik met de tips kan.
Bedankt voor de opbouwende kritiek. Om eerlijk te zijn is dit de eerste maal dat ik een baan opzet. (dit formaat)
Voorheen was een klein achtje of iets in die trend.
Dit is dus nog geheel in expirimentele fase. vandaar dat ik nog even op save wou spelen. Ik zal kijken wat ik met de tips kan.
Rory
hoi Thrilly
ik zit net te kijken maar de layout ziet er goed uit ben zeer benieuwd naar het resultaat ben zelf een beginner en zit erg te worstelen met een layout met teken programma's kan ik niet over weg en heb een oppervlakte van 300cm bij 120 cm hoe groot is jou oppervlakte? en die hogte verschillen is bij mij ook een probleem die zie ik noot op tekening zelf gebruik ik minitrix heel veel gekregen spullen dus tot nu toe nog goed te betalen alles ben erg benieuwd naar de rest hoop dat er nog veel meer foto's gaan volgen het idee ziet er als erg leuk uit
groetjes jan
ik zit net te kijken maar de layout ziet er goed uit ben zeer benieuwd naar het resultaat ben zelf een beginner en zit erg te worstelen met een layout met teken programma's kan ik niet over weg en heb een oppervlakte van 300cm bij 120 cm hoe groot is jou oppervlakte? en die hogte verschillen is bij mij ook een probleem die zie ik noot op tekening zelf gebruik ik minitrix heel veel gekregen spullen dus tot nu toe nog goed te betalen alles ben erg benieuwd naar de rest hoop dat er nog veel meer foto's gaan volgen het idee ziet er als erg leuk uit
groetjes jan
Hoi Jantje,
De baan heeft inmiddels na de tip van saraan toch wat wijzigingen ondergaan. zie hier http://nlcrime.nl/baanplan1.jpg
Op het moment nog niet zo mega veel fotos omdat ik druk bezig was met de elektra. Alles begint nu vorm te krijgen dus zal komende week eens fotos gaan schieten.
stay tuned
WAt betreft de baan maken daar gebruik ik anyrail voor. http://www.anyrail.com/download_nl.html eerste 50 rails zijn gratis te leggen hierna dien je de software te kopen. Wel erg aan te raden als je het een handig programma vind.
De baan heeft inmiddels na de tip van saraan toch wat wijzigingen ondergaan. zie hier http://nlcrime.nl/baanplan1.jpg
Op het moment nog niet zo mega veel fotos omdat ik druk bezig was met de elektra. Alles begint nu vorm te krijgen dus zal komende week eens fotos gaan schieten.
stay tuned
WAt betreft de baan maken daar gebruik ik anyrail voor. http://www.anyrail.com/download_nl.html eerste 50 rails zijn gratis te leggen hierna dien je de software te kopen. Wel erg aan te raden als je het een handig programma vind.
Rory
het is een mooi baanplannetje aan het worden zo ziet er goed uit ben zeer benieuwd naar de foto's van het geheel straks
mvg jan
mvg jan
Voor het gemak:Thrilly schreef:Hoi Jantje,
stay tuned
- Bijlagen
-
- baanplan1.jpg (88.37 KiB) 5710 keer bekeken
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Ik zie nog wel wat intrigerende gaten in het plan.
Wat is dit precies?
Wat is dit precies?
- Bijlagen
-
- baanplan1.jpg (91.64 KiB) 5709 keer bekeken
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Hoi Shoven,
Goed opgemerkt.
Dit zijn stukken waar ik in real life wel mee uit kom maar in anyrail niet exact. Geeft uiteraard aan dat mijn baan niet precies recht ligt maar het past wel.
Wat betreft die ronding links daar moet ik nog gaan bepalen wat ik ga bouwen. Denk iets in de mining trend. Ben daar nog niet geheel uit.
Goed opgemerkt.
Dit zijn stukken waar ik in real life wel mee uit kom maar in anyrail niet exact. Geeft uiteraard aan dat mijn baan niet precies recht ligt maar het past wel.
Wat betreft die ronding links daar moet ik nog gaan bepalen wat ik ga bouwen. Denk iets in de mining trend. Ben daar nog niet geheel uit.
Rory
Als je een beetje rekening houdt met de Fleischmann geometrie komt het bijna altijd wel goed uit. Meestal heb ik dan op het einde nog 1 flexrail nodig om het exact te laten aansluiten.Thrilly schreef:Dit zijn stukken waar ik in real life wel mee uit kom maar in anyrail niet exact. Geeft uiteraard aan dat mijn baan niet precies recht ligt maar het past wel.
De geometrie vind je o.a. hier.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Bedankt voor de tip.
Zal eens kijken of ik het zo kan afmaken Fotos volgen snel.
Zal eens kijken of ik het zo kan afmaken Fotos volgen snel.
Rory
Thrilly, tof om te zien dat je nog druk bezig bent. Toch een tip: let op dat de hellingen niet te stijl worden. Links zal je problemen krijgen om het groene spoor over of onder het dubbelspoor te krijgen.
groetjes,
groetjes,
Klopt, ik zie 3 stukjes rail (en een beetje) waarin je van nivo 0 (station) naar nivo 1 (over dubbelspoor heen) moet zien te komen. Zo te zien is dit Flm R2 (het groene stuk) en die zijn zo'n 18cm lang. Is dus zo'n 55cm waarin je de stijging moet realiseren. Stel dat je naar 5cm gaat, dat is een stijging van 1/11 = een slordige 9%.Saraan schreef:Thrilly, tof om te zien dat je nog druk bezig bent. Toch een tip: let op dat de hellingen niet te stijl worden. Links zal je problemen krijgen om het groene spoor over of onder het dubbelspoor te krijgen.
groetjes,
Maar als je de sporen waar hij overheen moet tegelijk evenveel laat dalen als je de andere laat stijgen zou de helling minder erg moeten zijn en misschien wel haalbaar voor je treinen. Maar het is steil, en ik zou er nog eens goed naar kijken.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Heb al enkele test gedaan en tot nu toe kunnen al mijn lokjes inclusief aanhang soepel naar boven. In principe is groen wat op gelijke level blijft en de andere kleuren wat om hoog gaat of hoger is.
Hierbij een kleine impressie van mijn treinen parking. Let wel zo groen als de mat nu is zal het zeker niet blijven. Het is een eerste test.
Hierbij een kleine impressie van mijn treinen parking. Let wel zo groen als de mat nu is zal het zeker niet blijven. Het is een eerste test.
- Bijlagen
-
- DSC_0111e.jpg (122.53 KiB) 5481 keer bekeken
Rory
Hoi Thrilly,
Pas wel op met die matten onder je rails. Als je die vastspijkert wil het gedeelte tussen de spijkers omhoogkomen, waardoor je bollingen in je baan krijgt. Ook je wissels gaan bol staan door de veerkracht van de grassprietjes.
En die veerkracht is verrassend sterk.
Groetjes,
Jos
Pas wel op met die matten onder je rails. Als je die vastspijkert wil het gedeelte tussen de spijkers omhoogkomen, waardoor je bollingen in je baan krijgt. Ook je wissels gaan bol staan door de veerkracht van de grassprietjes.
En die veerkracht is verrassend sterk.
Groetjes,
Jos
nou dat groen maakt de boel ineens weer veel verder heel mooi.
@ Jos. Nou dat verklaart mijn meeste problemen dus die ik bij mijn eerste baan had, nooit het idee gehad dat het de grasmat was.
Toch handig wat je zo allemaal leest hier en daar.
En bedankt voor de tip.
Dus dan zou je de mat beter weg kunnen snijden daar waar je de rails gaat leggen?
@ Jos. Nou dat verklaart mijn meeste problemen dus die ik bij mijn eerste baan had, nooit het idee gehad dat het de grasmat was.
Toch handig wat je zo allemaal leest hier en daar.
En bedankt voor de tip.
Dus dan zou je de mat beter weg kunnen snijden daar waar je de rails gaat leggen?
Groeten Chris
Inderdaad, daar waar rails komt de mat wegsnijden. Persoonlijk ben ik helemaal van de matten afgestapt. Los strooisel werkt veel mooier. Kun je ook wat variatie in aanbrengen.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
Hoi Jos,
Bedankt voor de tip. Omdat dit toch mijn eerst grote baan is heb ik dit deel besloten te bematten . Overige deel van mijn baan ga ik voor strooisel. Ik ben van de spijkertjes afgestapt omdat ik hierna de banen niet echt goed los kreeg. Heb nu minitrix schroefjes welke veel beter pakken en je baan niet omhoog wippen. Ik had dit probleem bij mijn wissel deel inderdaad wel. Dit heb ik opgelost door een schroefje in het midden.
Bedankt voor de tip!
Bedankt voor de tip. Omdat dit toch mijn eerst grote baan is heb ik dit deel besloten te bematten . Overige deel van mijn baan ga ik voor strooisel. Ik ben van de spijkertjes afgestapt omdat ik hierna de banen niet echt goed los kreeg. Heb nu minitrix schroefjes welke veel beter pakken en je baan niet omhoog wippen. Ik had dit probleem bij mijn wissel deel inderdaad wel. Dit heb ik opgelost door een schroefje in het midden.
Bedankt voor de tip!
Rory
Hoi Thrilly,
Pas wel op met schroefjes in een wissel. Hiermee druk je het schuifmechanisme in elkaar, waardoor een wissel zwaarder gaat, of, erger nog, de veertong uit zijn uitsparing vliegt en de wissel dus niet goed meer werkt.
Groetjes,
Jos
Pas wel op met schroefjes in een wissel. Hiermee druk je het schuifmechanisme in elkaar, waardoor een wissel zwaarder gaat, of, erger nog, de veertong uit zijn uitsparing vliegt en de wissel dus niet goed meer werkt.
Groetjes,
Jos
Hoi Allen,
Vanavond zal ik proberen weer eens wat te posten. De baan is totaal niet meer wat er op de tekening stond. Heb wat invloeden gehad op de beurs in gouda en mijn oom zijn baan. Tja dan ga je aan het bouwen. Vanavond enkele updates als het lukt.
Vanavond zal ik proberen weer eens wat te posten. De baan is totaal niet meer wat er op de tekening stond. Heb wat invloeden gehad op de beurs in gouda en mijn oom zijn baan. Tja dan ga je aan het bouwen. Vanavond enkele updates als het lukt.
Rory