Noord-Scharwoude vanaf 1935
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Als daar geen veldslag over uitbreekt kunnen we dat best doen.
Het grootste draadje is er natuurlijk al op het Koploperforum.
Het grootste draadje is er natuurlijk al op het Koploperforum.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Steven,shoven schreef:Als daar geen veldslag over uitbreekt kunnen we dat best doen.
Het grootste draadje is er natuurlijk al op het Koploperforum.
Natuurlijk is er het Koploperforum, daar staat alle informatie m.b.t. Koploper: http://www.koploperforum.nl/
Het is ook geen probleem daarheen te verwijzen.
groet,
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Precies, en zo maakt ieder zijn eigen keuze, mooi toch!Trammetje schreef:@ Peter, ik vind 100,- voor zo'n programma opzich niet duur, kijk maar eens wat microsoft vraagt voor Windos of een office pakketje!!!! Maar als ik voor koploper kies kan ik die 100,- weer aan andere dingen besteden
@ Michiel, ik hoop dat je gelijk hebt. Mijn eerste indruk is dat Koploper wat minder op intuitie te gebruiken is. Heb dus net op mijn werk maar even de gebruiksaanwijzing uit geprint. Daarnaast ziet iTrain er gewoon gelikt uit en Koploper wat minder. Ik heb nu toch voor functioneel en lagere kosten gekozen.
Ik weet uit ervaring dat Koploper de klus zeker zal klaren.....
Zoals in een ander draadje aangegeven ben ik overgestapt naar iTrain vanwege het uiterlijk en de uitdaging om iets nieuws te proberen. Niet omdat ik niet over Koploper tevreden was, integendeel.
Zelf rijdt ik met Dinamo (Zowel analoog als digitaal), en nu is het fijn dat er specifieke uitbreidingen samen met iTrain ontwikkeld worden, ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de draaischijfbesturing van Dinasys.
Qua opzet verschillen de producten behoorlijk, heb ik in het begin heel erg aan moeten wennen. Ik was Koploper natuurlijk gewend en de opzet is duidelijk anders als die van iTrain.
In de toekomst alsnog overstappen van de een naar de ander kan natuurlijk altijd, kost even wat moeite om je baan opnieuw in te geven enz. maar dit kan natuurlijk ook heel erg leuk zijn.
Als wij maar plezier aan de hobby beleven, ja toch
Veel bouwplezier,
Peter
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Ondertussen probeer ik e.a. alvast een beetje in Koploper uit te proberen.
Ik heb mijn blokken als volgt ingedeeld:
In Koploper dien je dat schematisch weer te geven, dat heb ik zo gedaan:
Begrijpt Koploper zelf dat de blokken 1 en 13 keerlussen zijn???
De drie sporen tussen de beide schaduwstations liggen er nog niet meer zijn voor de ruimte in de tekening alvast toegevoegd. De sporen links van blok 22 en 23 worden handmatig bediend, deze zijn bedoeld om lekker te rangeren. Koploper zal een goederentrein neerkwakken in blok 22 waar ik heb met de handbediening overneem. Als ik een trein klaar heb kwak ik hem in blok 23 neer en geef via Koploper het vertrek sein.
Ik heb mijn blokken als volgt ingedeeld:
In Koploper dien je dat schematisch weer te geven, dat heb ik zo gedaan:
Begrijpt Koploper zelf dat de blokken 1 en 13 keerlussen zijn???
De drie sporen tussen de beide schaduwstations liggen er nog niet meer zijn voor de ruimte in de tekening alvast toegevoegd. De sporen links van blok 22 en 23 worden handmatig bediend, deze zijn bedoeld om lekker te rangeren. Koploper zal een goederentrein neerkwakken in blok 22 waar ik heb met de handbediening overneem. Als ik een trein klaar heb kwak ik hem in blok 23 neer en geef via Koploper het vertrek sein.
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Je geeft zelf elk blok zijn eigen schappen.
Onder blokeigenschappen kun je aanvinken of er een lok mag keren of niet.
Groeten,
Patrick
Onder blokeigenschappen kun je aanvinken of er een lok mag keren of niet.
Groeten,
Patrick
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Nog even een extra opmerking.
Vanuit blok 13 kan de trein nu wel terug naar blok 12 of het schaduwstation in. Maar vanuit het schaduwstation kunnen de treinen niet terug naar 13. Het zelfde speelt ook Vanuit blok 1 en aansluitende sporen.
Groeten,
Patrick
Vanuit blok 13 kan de trein nu wel terug naar blok 12 of het schaduwstation in. Maar vanuit het schaduwstation kunnen de treinen niet terug naar 13. Het zelfde speelt ook Vanuit blok 1 en aansluitende sporen.
Groeten,
Patrick
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Dat klopt de bedoeling is ook dat de treinen via blok 12 en 13 naar het schaduw station rijden, dit moeten dus doorgaande sporen blijven.pp4trains schreef:Nog even een extra opmerking.
Vanuit blok 13 kan de trein nu wel terug naar blok 12 of het schaduwstation in. Maar vanuit het schaduwstation kunnen de treinen niet terug naar 13. Het zelfde speelt ook Vanuit blok 1 en aansluitende sporen.
Groeten,
Patrick
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Inmiddels speel ik met de gedachten om helemaal opnieuw te beginnen. Bij het opruimen van het huisje van mijn opa (onlangs overleden) vonden mijn ouders het boekje "met Bello naar Bergen aan Zee" in de kast en hebben deze vanmiddag aan mij gegeven.
Als ik daar de foto's zie van station Bergen ademt dit veel meer sfeer uit als Noord-Scharwoude en Noord-Scharwoude Dorp. Als je dan de lijn doortrekt naar Bergen aan Zee kijk je nog een leuk gevarieerd landschap (bos en duin). Met aan het einde een kopstationnetje.
Voordelen zijn:
- met opgedane kennis weer een goede start maken
- een baan waar meer sfeer in zit
- thema spreekt mij ook erg aan (kom uit Bergen)
Nadelen zijn:
- minder variate in trein verkeer (indien je je aan de realiteit wilt houden
- minder rij mogelijkheden door kopstation (kan opgelost worden doo in het bos een verdekte wissel te plaatsen naar een helix).
Graag jullie mening
Als ik daar de foto's zie van station Bergen ademt dit veel meer sfeer uit als Noord-Scharwoude en Noord-Scharwoude Dorp. Als je dan de lijn doortrekt naar Bergen aan Zee kijk je nog een leuk gevarieerd landschap (bos en duin). Met aan het einde een kopstationnetje.
Voordelen zijn:
- met opgedane kennis weer een goede start maken
- een baan waar meer sfeer in zit
- thema spreekt mij ook erg aan (kom uit Bergen)
Nadelen zijn:
- minder variate in trein verkeer (indien je je aan de realiteit wilt houden
- minder rij mogelijkheden door kopstation (kan opgelost worden doo in het bos een verdekte wissel te plaatsen naar een helix).
Graag jullie mening
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Ja het is jouw ding Sander, jij moet het mooi vinden.
Op Eurospoor stond een club met een H0 baan van Bergen aan Zee. Misschien kun je daar eens gaan kijken. Waar ze vandaan kwamen weet ik helaas niet meer.
Op Eurospoor stond een club met een H0 baan van Bergen aan Zee. Misschien kun je daar eens gaan kijken. Waar ze vandaan kwamen weet ik helaas niet meer.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Steven, die baan is van modelspporclub Alkmaar, deze heb ik al meerdere keren gezien. Is een mooie baan.
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
hoi
zijn er nog vorderingen geweest
laat eens van je horen
gr rien
zijn er nog vorderingen geweest
laat eens van je horen
gr rien
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Rien, diaprojector betaat niet meer. Ik heb alles afgebroken en ben op nieuw begonnenen met station Bergen NH
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
heb je daar ook een link voor
gr rien
gr rien
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Zit je dan met alle ingeraamde dia's.Trammetje schreef:Rien, diaprojector betaat niet meer. Ik heb alles afgebroken en ben op nieuw begonnenen met station Bergen NH
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
die zijn ook te digitaleseren
gewoon in lezen heb ik ook gedaan 650 stuks kost wat tijd maar je hebt ze wel
gr rien
gewoon in lezen heb ik ook gedaan 650 stuks kost wat tijd maar je hebt ze wel
gr rien
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Dat is die rot iPad, die maakt regelmatig zijn eigen woorden. Moest natuurlijk zijn "dit project"
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Gewoon weggooien dat ding (wij vangen hem wel op).
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan