Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Hallo n-spoorders,
Via marktplaats heb ik een analoge NS 1601 aangeschaft. Hij rijd perfect analoog maar nu wil ik hem ombouwen naar digitaal. Ik heb al een Kuehn 025 decoder aangeschaft die er volgens mij wel in moet kunnen. Maar als ik de kap er af haal zie ik erg weinig ruimte waar ik de decoder kan plaatsen. Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een decoder in deze loc?
Gr,
Wouter
Via marktplaats heb ik een analoge NS 1601 aangeschaft. Hij rijd perfect analoog maar nu wil ik hem ombouwen naar digitaal. Ik heb al een Kuehn 025 decoder aangeschaft die er volgens mij wel in moet kunnen. Maar als ik de kap er af haal zie ik erg weinig ruimte waar ik de decoder kan plaatsen. Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een decoder in deze loc?
Gr,
Wouter
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Hallo Wouter.
Ik zei de modelspoorder
Ik ga je nu geen nieuws vertellen.
Ruim 5 zelf omgebouwt, vorge week nog een rood ns 1600 geval gedigitalizeert.
Maar ja....
Er zal zelf iets van ruimte zelf in de loc gecreert moeten worden, aja
Dit is te doen, mits, er geschikt gereedschap voorhanden is, waarmee jij dat gaat doen.
Dat zal jij zelf het best weten. .
De loc moet overgens wel geheel uit elkaar
Verder hoor ik het wel van jou, wat er gaat gebeuren.
Vragen staat vrij, dus mijn heb je.
Mocht er iemand nog een andere visie hebben, is dat uiteraard ook goed.
Martin de Deugd
Ik zei de modelspoorder
Ik ga je nu geen nieuws vertellen.
Ruim 5 zelf omgebouwt, vorge week nog een rood ns 1600 geval gedigitalizeert.
Maar ja....
Er zal zelf iets van ruimte zelf in de loc gecreert moeten worden, aja
Dit is te doen, mits, er geschikt gereedschap voorhanden is, waarmee jij dat gaat doen.
Dat zal jij zelf het best weten. .
De loc moet overgens wel geheel uit elkaar
Verder hoor ik het wel van jou, wat er gaat gebeuren.
Vragen staat vrij, dus mijn heb je.
Mocht er iemand nog een andere visie hebben, is dat uiteraard ook goed.
Martin de Deugd
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Martin,
Waar heb jij die ruimte dan precies gemaakt?
Gr,
Wouter
Waar heb jij die ruimte dan precies gemaakt?
Gr,
Wouter
-
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Hallo Wouter.
Dank je voor de link naar mijn bouwverslag, Richard.
Ik heb de opening zover mogelijk vooraan geplaatst.
Aftekenen waar de decoder komt, en hoe diep
Niet te diep, want anders zit je met het wormwiel.
Ook niet te ver naar het motordeel.
Daar het koperen busje er gegarandeerd in dient te blijven.
Dit drukt de as en wormwiel op de tandwielen van het draaistel.
Anders gaat ie springen, klapperen.
De opening heb ik met behulp van een slijpschijfmachien verkregen.
Zo een 2 ronde schijven: een harde grove slijpschijf, en een fijne slijpschijf.
Metaal slijpen gaat daar naar mijn bevinding prima mee, wel voorzichtig zijn.
En tussentijds steets controleren of de decoder past.
We gaan het zien.
Martin de Deugd
Dank je voor de link naar mijn bouwverslag, Richard.
Ik heb de opening zover mogelijk vooraan geplaatst.
Aftekenen waar de decoder komt, en hoe diep
Niet te diep, want anders zit je met het wormwiel.
Ook niet te ver naar het motordeel.
Daar het koperen busje er gegarandeerd in dient te blijven.
Dit drukt de as en wormwiel op de tandwielen van het draaistel.
Anders gaat ie springen, klapperen.
De opening heb ik met behulp van een slijpschijfmachien verkregen.
Zo een 2 ronde schijven: een harde grove slijpschijf, en een fijne slijpschijf.
Metaal slijpen gaat daar naar mijn bevinding prima mee, wel voorzichtig zijn.
En tussentijds steets controleren of de decoder past.
We gaan het zien.
Martin de Deugd
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Bedankt voor de foto's en de uitleg. Ik ga er binnenkort eens voor zitten en dan laat ik meer weten!
Gr,
Wouter
Gr,
Wouter
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Is prima Wouter .
Sucses met de inbouw in jou 1600.
Martin de Deugd
Sucses met de inbouw in jou 1600.
Martin de Deugd
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Martin,
Bij jouw foto's zie ik dat je de rolletjes(weet niet hoe dat heet) boven op het plaatje hebt verwijdert. Wat zijn dit en waarom heb jij ze verwijdert? In mijn (andere) digitale loc zie ik ze namelijk nog zitten.
Gr,
Wouter
Bij jouw foto's zie ik dat je de rolletjes(weet niet hoe dat heet) boven op het plaatje hebt verwijdert. Wat zijn dit en waarom heb jij ze verwijdert? In mijn (andere) digitale loc zie ik ze namelijk nog zitten.
Gr,
Wouter
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Hallo Wouter ,
dat is een mooie lok , waar je de hand aan gaat slaan .
dit was 2 jaar geleden ook mijn eerste decoder inbouw lok .
bij mij was het niet zo''n succes , ik hield steeds minder lok over . het uit de hand frezen en veilen was niet zo''n succes .
ik zou als ik jou was voor een decoder gaan die er waarschijnlijk netjes op de printplaat en onder dekap past .
als ik het weer zou moeten doen gaat er een Tran dcx 75 of dcx 76 in .
jou kuehn is 3.3 mm dik dat past niet onder de kap , de tran 75 is 1,4 mm dik en de tran 76 is zelfs 1,3 mm dik .
de rolletjes zijn smoorspoeltjes die samen met de condensator deel uit maken van de ontstoring van de lok.
die worden vaak weg gehaald . bij somige decoders moet het ontstoor materiaal weg , bij andere hoeft het niet .
het is om straks kortsluiting te voorkomen handig om de messing strip die in de kap loopt weg te halen . net als de metalen lip die op de print omhoog steekt .
dat is een mooie lok , waar je de hand aan gaat slaan .
dit was 2 jaar geleden ook mijn eerste decoder inbouw lok .
bij mij was het niet zo''n succes , ik hield steeds minder lok over . het uit de hand frezen en veilen was niet zo''n succes .
ik zou als ik jou was voor een decoder gaan die er waarschijnlijk netjes op de printplaat en onder dekap past .
als ik het weer zou moeten doen gaat er een Tran dcx 75 of dcx 76 in .
jou kuehn is 3.3 mm dik dat past niet onder de kap , de tran 75 is 1,4 mm dik en de tran 76 is zelfs 1,3 mm dik .
de rolletjes zijn smoorspoeltjes die samen met de condensator deel uit maken van de ontstoring van de lok.
die worden vaak weg gehaald . bij somige decoders moet het ontstoor materiaal weg , bij andere hoeft het niet .
het is om straks kortsluiting te voorkomen handig om de messing strip die in de kap loopt weg te halen . net als de metalen lip die op de print omhoog steekt .
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Als ik zo de dikte van de smoorspoeltjes zie dan past er gewoon een Kuehn N 45 op.
gr Frits
gr Frits
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
dat zou best kunnen Frits , maar de kuehn n45 is 1 mm dikker (2,3 mm ) dan de tran dcx 75 of 76 . de trans hebben ook een vlakke onderkant , van de n45 weet ik dat niet .
door de vlakke onderkant van de tran kun je hem makkelijk met dubbel zijdig plakband vast zetten .
door de vlakke onderkant van de tran kun je hem makkelijk met dubbel zijdig plakband vast zetten .
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Hoi Rob,
De onderkant van de Kuehn is ook vlak, heb er drie gebruikt in Roco-loks V200(2x) en V323, op de printplaat.
Als die andere nog dunner is dan moet het gaan om daar de decoder te plaatsen.
gr Frits
De onderkant van de Kuehn is ook vlak, heb er drie gebruikt in Roco-loks V200(2x) en V323, op de printplaat.
Als die andere nog dunner is dan moet het gaan om daar de decoder te plaatsen.
gr Frits
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
In de handleiding staat of die ontstorings spoeltjes eruit moeten of niet. Per decoder verschillend en qua rijgedrag soms echt een verschil van dag en nacht.
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Zoals ik het lees moet ik ze er inderdaad uithalen, maar mijn duits in niet zo top:
Hinweis zu älteren Locks der firma Fleischmann: Häuftig ist bei diesen loks der motorschild ein teil der motorstromversorgung und mit einem der radschleifer verbunden. Um den motor zu isolieren müssen sie diese verbindung aufrennen oder ein neues lagerschild einsetzen.
Klopt dit inderdaad?
Hinweis zu älteren Locks der firma Fleischmann: Häuftig ist bei diesen loks der motorschild ein teil der motorstromversorgung und mit einem der radschleifer verbunden. Um den motor zu isolieren müssen sie diese verbindung aufrennen oder ein neues lagerschild einsetzen.
Klopt dit inderdaad?
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Hallo Wouter.
Daar ben ik weer
Kom net terug van boodschappen doen.
De een haalt het spul eruit.
En de ander laat ze zitten.
Net wat er met de decoder beter zal werken, type afhankelijk.
Wat mij opvalt, en vindt ik erg leuk om het te zien, dat jij het zo beetje, bij beetje gaat leren.
Keurig info krijg je, van de andere modelspoorders, complimenten daarvoor
En zal je strakjes zelf heel zeker kunnen zeggen.
Goh, dat viel me best wel mee, ik vindt het nu ook goed zelf te doen.
Btw...
Heel belangrijk stukje meld de gebruikers handleiding ook.
Motor altijd isoleren van het chassie, heel belangrijk
En de 2 stroom banen die naar de voor en achter verlichtingcontacten gaan.
Even doorslijpen.
Martin de Deugd
Daar ben ik weer
Kom net terug van boodschappen doen.
De een haalt het spul eruit.
En de ander laat ze zitten.
Net wat er met de decoder beter zal werken, type afhankelijk.
Wat mij opvalt, en vindt ik erg leuk om het te zien, dat jij het zo beetje, bij beetje gaat leren.
Keurig info krijg je, van de andere modelspoorders, complimenten daarvoor
En zal je strakjes zelf heel zeker kunnen zeggen.
Goh, dat viel me best wel mee, ik vindt het nu ook goed zelf te doen.
Btw...
Heel belangrijk stukje meld de gebruikers handleiding ook.
Motor altijd isoleren van het chassie, heel belangrijk
En de 2 stroom banen die naar de voor en achter verlichtingcontacten gaan.
Even doorslijpen.
Martin de Deugd
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Wouter ,
ja dat klopt , er kan een heel klein stukje metaal bij een van de koolborstel houders zitten dat kontact maakt met het motorhuis .
als je in de post van richard op het linkje klikt zie je op een van de fotos het motortje en daar wijst martin met een ding naar de plek .
je MOET dit weg halen . je kunt dit doen door te pulken en het lipje te proberen door te slijpen , of , en daar moet je wel heel voorzichtig mee zijn ( ik heb er al een motor mee gesloopt ) de motor uit elkaar halen . je haalt dan eerst de koolborstels en veertjes er uit . vervolgens kun je met een klein schroevendraaiertje het kunsstof motor gedeelte uit het stuk waar de magneten zitten klikken . VOORZICHTIG !!!!! als je uit schiet maak je waarschijnlijk iets stuk in het anker .
je kunt dan het metalen lipje er uit halen .
ja dat klopt , er kan een heel klein stukje metaal bij een van de koolborstel houders zitten dat kontact maakt met het motorhuis .
als je in de post van richard op het linkje klikt zie je op een van de fotos het motortje en daar wijst martin met een ding naar de plek .
je MOET dit weg halen . je kunt dit doen door te pulken en het lipje te proberen door te slijpen , of , en daar moet je wel heel voorzichtig mee zijn ( ik heb er al een motor mee gesloopt ) de motor uit elkaar halen . je haalt dan eerst de koolborstels en veertjes er uit . vervolgens kun je met een klein schroevendraaiertje het kunsstof motor gedeelte uit het stuk waar de magneten zitten klikken . VOORZICHTIG !!!!! als je uit schiet maak je waarschijnlijk iets stuk in het anker .
je kunt dan het metalen lipje er uit halen .
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Hallo Wouter.
Met de multitool is dat zo geklaart
Dan controleer ik als 2 stap meteen de 2 de borsteltjes.
Zijn ze versleten dan vervang ik ze, indien mogelijk.
Heb er een zooi op vooraad gehad, nu zijn ze op 1 setje na op.
Dus zal ik er weer eens een aantal aanschaffen.
Tja.. dat zij echt onmisbare onderdelen.
Daarna even laten inlopen d.m van oude analoog trafo met 2 draadjes.
Die ik altijd erbij heb, ook onmisbaar.
Test de fuctionering
Een kwartier heen wisselenen snelheden.
Vervolgens terug ook wisselende snelheden.
Dan ben je er zeker van dat hij werkt.
Martin de Deugd
Met de multitool is dat zo geklaart
Dan controleer ik als 2 stap meteen de 2 de borsteltjes.
Zijn ze versleten dan vervang ik ze, indien mogelijk.
Heb er een zooi op vooraad gehad, nu zijn ze op 1 setje na op.
Dus zal ik er weer eens een aantal aanschaffen.
Tja.. dat zij echt onmisbare onderdelen.
Daarna even laten inlopen d.m van oude analoog trafo met 2 draadjes.
Die ik altijd erbij heb, ook onmisbaar.
Test de fuctionering
Een kwartier heen wisselenen snelheden.
Vervolgens terug ook wisselende snelheden.
Dan ben je er zeker van dat hij werkt.
Martin de Deugd
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Na een paar uur werken ben ik veel wijzer geworden, maar of het nou goed gegaan is... nee.
Eerst geprobeerd ruimte te maken. Dacht dat het gelukt was, maar toen ik hem weer probeerde(analoog) gelijk vonkjes als ik de wielen aan de kant waar ik ruimte gemaakt had stroom leverde. Dat was dus niet goed. Toen maar besloten om de wieltjes van de kant waar ik ruimte gemaakt had helemaal te isoleren. Weer geprobeerd. Hij reedt wel maar heel erg schokkend. En de lampjes branden aan de verkeerde kant.
Tot nu toe geen succes dus...
Wouter
Eerst geprobeerd ruimte te maken. Dacht dat het gelukt was, maar toen ik hem weer probeerde(analoog) gelijk vonkjes als ik de wielen aan de kant waar ik ruimte gemaakt had stroom leverde. Dat was dus niet goed. Toen maar besloten om de wieltjes van de kant waar ik ruimte gemaakt had helemaal te isoleren. Weer geprobeerd. Hij reedt wel maar heel erg schokkend. En de lampjes branden aan de verkeerde kant.
Tot nu toe geen succes dus...
Wouter
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Hallo Wouter.
Ik weet niet of het een goed idee is om een decoder zo op een analoge baan te testen.
Kan niet zeggen of dat schade geeft aan de decoder, daar ik geen expert ben op dat gebied.
Dus aan mij heb je nu even niet zo veel.
Daar ik zelf alleen mijn omgebouwde loc,s test via de Intellibox op een daarvoor appart stukje spoor.
Een programeerspoor geheten.
Ik hoop nog van jou verder te lezen wat en hoe.
Je weet vragen staat vrij.
Martin de Deugd
Ik weet niet of het een goed idee is om een decoder zo op een analoge baan te testen.
Kan niet zeggen of dat schade geeft aan de decoder, daar ik geen expert ben op dat gebied.
Dus aan mij heb je nu even niet zo veel.
Daar ik zelf alleen mijn omgebouwde loc,s test via de Intellibox op een daarvoor appart stukje spoor.
Een programeerspoor geheten.
Ik hoop nog van jou verder te lezen wat en hoe.
Je weet vragen staat vrij.
Martin de Deugd
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Martin,
Het probleem is dat de decoder er nu nog niet inzit. Ik wilde alleen even analoog testen of de loc nog wel werkte nadat ik ruimte had gemaakt. Dit blijkt helaas niet het geval.
Gr,
Wouter
Het probleem is dat de decoder er nu nog niet inzit. Ik wilde alleen even analoog testen of de loc nog wel werkte nadat ik ruimte had gemaakt. Dit blijkt helaas niet het geval.
Gr,
Wouter
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Hallo Wouter.
Sluiten de 4 klem veren die aan alle 4 de kanten nog goed op de plaat.?
Er zitten boven op putjes waarmee ze op de kontaktbanen aansluiten.
Controleer ook of deze veertjes niet per ongeluk wat zijn doorgebogen.
Want in dat geval kunnen ze kortsluiting met het frame.
Waar heb je overgens de opening gemaakt ?
Martin de Deugd
Sluiten de 4 klem veren die aan alle 4 de kanten nog goed op de plaat.?
Er zitten boven op putjes waarmee ze op de kontaktbanen aansluiten.
Controleer ook of deze veertjes niet per ongeluk wat zijn doorgebogen.
Want in dat geval kunnen ze kortsluiting met het frame.
Waar heb je overgens de opening gemaakt ?
Martin de Deugd
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
De messing strip in de kap...rob schellenbach schreef:Hallo Wouter ,
dat is een mooie lok , waar je de hand aan gaat slaan .
dit was 2 jaar geleden ook mijn eerste decoder inbouw lok .
bij mij was het niet zo''n succes , ik hield steeds minder lok over . het uit de hand frezen en veilen was niet zo''n succes .
ik zou als ik jou was voor een decoder gaan die er waarschijnlijk netjes op de printplaat en onder dekap past .
als ik het weer zou moeten doen gaat er een Tran dcx 75 of dcx 76 in .
jou kuehn is 3.3 mm dik dat past niet onder de kap , de tran 75 is 1,4 mm dik en de tran 76 is zelfs 1,3 mm dik .
de rolletjes zijn smoorspoeltjes die samen met de condensator deel uit maken van de ontstoring van de lok.
die worden vaak weg gehaald . bij somige decoders moet het ontstoor materiaal weg , bij andere hoeft het niet .
het is om straks kortsluiting te voorkomen handig om de messing strip die in de kap loopt weg te halen . net als de metalen lip die op de print omhoog steekt .
Waar herken ik dat toch van??
Deze heeft mij ook een keer den decoder van ruim 30 euro naar de decoderhemel geholpen.
Groet, Jules.
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
By the way heren, als je het nodige aan de elektrische installatie van de loc heb veranderd, zoals het doorslijpen van printbanen, motoraansluiting van massa scheiden, enz, dan zal de loc zeer waarschijnlijk niet meer analoog rijden, tenzij je de motor rechtstreeks met de wielen verbindt.
En...nog een gouden tip, mocht je de decoder hebben ingebouwd en aangesloten? Zet de loc dan nooit op een baan waar de normale voeding op staat, maar op een programmeerspoortje met programmeerspanning.
Mocht er toch iets niet goed zijn aangesloten of mocht er ergens sluiting zitten, zal de decoder op een programmeerspanning overleven, en je kunt er achter komen dat er iets niet goed is omdat de decoder niet uitgelezen kan worden of dat je de decoder niet kan programmeren.
Als dit het geval is, NOOIT op een normale rijspoor proberen!! (pas op een normale rijspoor proberen, als je de decoder heb kunnen uitlezen en programmeren).
Doe je dit op een spoor met normale voedingsspanning?? en er is iets niet goed aangesloten of sluiting, dan kan het onherroepelijk enkele reis decoderhemel betekenen.
Mvg, Jules.
En...nog een gouden tip, mocht je de decoder hebben ingebouwd en aangesloten? Zet de loc dan nooit op een baan waar de normale voeding op staat, maar op een programmeerspoortje met programmeerspanning.
Mocht er toch iets niet goed zijn aangesloten of mocht er ergens sluiting zitten, zal de decoder op een programmeerspanning overleven, en je kunt er achter komen dat er iets niet goed is omdat de decoder niet uitgelezen kan worden of dat je de decoder niet kan programmeren.
Als dit het geval is, NOOIT op een normale rijspoor proberen!! (pas op een normale rijspoor proberen, als je de decoder heb kunnen uitlezen en programmeren).
Doe je dit op een spoor met normale voedingsspanning?? en er is iets niet goed aangesloten of sluiting, dan kan het onherroepelijk enkele reis decoderhemel betekenen.
Mvg, Jules.
Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen
Dat snap ik niet. Een programmeerspoor is toch een stuk rails of rollenbank waar je de stroom incl programeer signalen op zet ipv de hele baan? Om te vooirkomen dat je ook andere decoders aanspreekt? Wat maakt de baan zo anders als het programmeerspoor dat de boel stuk gaat? (Of ik heb het vereerd begrepen en ingericht, dat kan ook haha)
Bart
Bart