Asselberg: een klein kopstationnetje

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Saraan

Asselberg: een klein kopstationnetje

Bericht door Saraan »

Beste modelspoorders,

Het zijlijntje van Saraan is bijna aangelegd, en dan komt het sluitstuk aan de beurt: het kopstationnetje Asselberg. Het is een klein lokaal stationnetje met 2 perronsporen, een goederenkade en een klein depot zonder draaischijf. Er worden enkel tenderloks gebruikt.

Het is een heel on-Belgisch station, maar het zal vooral dienen om omloop en lokwisseltechnieken uit te proberen.

Dit is het sporenplan...
Afbeelding

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Jos

Re: Asselberg: een klein kopstationnetje

Bericht door Jos »

Ziet er leuk uit Michiel, mooi die ronde perrons.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

De ronde perrons zijn een bewuste uitdaging om te gaan stoeien met gips en mallen. Maar ik maak me eigenlijk een beetje zorgen betreffende het ontkoppelen en koppelen in een flauwe bocht als deze. Hoe reageren de standaard koppelingen, en hoe reageren de Fleischmann kortkoppelingen hierop? Iemand ervaring? Werkt het alleen feilloos bij kaarsrechte sporen, of zou het hier ook moeten lukken?

groeten,

Michiel

Chris83

Bericht door Chris83 »

in flauwe bochten zoals de standaard fleischmann bocht die je na een wissel legt om het spoor recht te laten lopen zeg maar, daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, dus opzig zou dat moeten lukken, met de standaard koppeling.

Groeten Chris

spoor65

Bericht door spoor65 »

Michiel,

Opzich leuk ontwerp, toch een paar opmerkingen die bij mij opkomen.

Je schrijft: Het is een heel on-Belgisch station, maar het zal vooral dienen om omloop en lokwisseltechnieken uit te proberen.

Wel, jouw station kent 2 perron sporen, welke aan het eind samen komen op stukje kopspoor.
Goed idee, echter zul je hier dus alleen maar kunnen omlopen met je lok, als slechts 1 perronspoor bezet is, zodra je 2 treinen gelijktijdig aan de perrons hebt staan, kan de loc geen kant meer op, mogelijk dus een extra wisselstraat leggen die uitkomt net voor je goederenperron.

Een betere oplossing is mogelijk om het extra (uithaal)spoortje en de naast gelegen goederenkadespoor, met elkaar te verwisselen, en dan dus vanaf het uithaal spoor een extra omloop aansluiting te maken door een extra wisselstraat.
Dit geeft je teven extra ruimte voor je goederenafhandeling, omdat de boel dan niet ingeklemd zit tussen de andere sporen.

Wat verder opvalt, is dat jouw goederentrein alleen maar zal kunnen binnen komen als duwtrein, want als die toch als getrokken trein binnen komt, zul je eerst aan het personen perron moeten gaan omlopen, om te voorkomen dat je de loc wederom vast zet.

Mogelijke oplossing hiervoor (indien de ruimte voorhanden is) verplaats je kolen/water punt naar een extra spoortje aan andere kant van de locloods en sluit het huidig spoor, wat je daar nu voor hebt, (met voldoende lengte voor de goederentrein) aan op het gewone spoor er net boven. je hebt dan ook weer omloopruimte.

Mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Hoi Freddy,

bedankt voor je heldere kijk op het sporenplan. Punt voor punt heb je gelijk. Het is inderdaad jammer dat beide perronsporen niet tegelijk gebruikt kunnen worden. Jouw voorstel om goederenkade en ontsluitspoor om de wisselen, vind ik geniaal. :idea: Daar maar ik werk van. Dat goederentreinen het goederenspoor opgeduwd moeten worden, vind ik helemaal niet erg. In 't tegendeel, het maakt het treinenspel boeiender, en vergoelijkt een beetje een klein lokaal rangeerlokje (type T3 dat ik hier heb liggen, maar nog moet verBelgischen). ;)

Volgende versie van het sporenplan ligt dus in het verschiet!
groetjes,

Michiel

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hoi Michiel,

Tuurlijk is het niet erg om je goederentrein als duwtrein binnen te moeten laten lopen, maar denk je er dan wel aan, dat je bij het begin van de nevenbaan of op het vertrekpunt van die goederenduwtrein al de mogelijk zult moeten hebben, om die loc aan de juiste kant van de trein te zetten.

En ik denk toch ook dat die extra wisselstraat je nog veel meer mogelijkheden geeft, en je spel op dit kleine station, nog verder kan uitbreiden, als je het kopspoor achter de perrons aansluit op het inmiddels omgedraaide ontsluitspoor, zou je dus zelfs dat stuk kopspoor als geheel ontsluitspoor kunnen gebruiken, je kunt en met meer treinen op dit station rijden, en hebt gelijk, het huidige ontsluitspoor als extra opstelruimte voor goederen materiaal. je zou dus nog veel meer kunnen rangeren dan nu, indien je mijn eerdere punten nog eens goed bekijkt.

Maar leuk dat je er wat aan hebt, en maak er iets moois van.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Hoi Freddy,

ik moet je aanvullende opmerkingen nog eens aandachtig doornemen, maar hier is alvast een aangepaste versie van het sporenplan waarbij ontsluitspoor en goederenkade omgewisseld zijn. Dit geeft ook iets meer ruimte voor scenery. Maar ik ga je aanvullende opmerking ook nog eens bekijken.

groetjes,
Afbeelding

Michiel

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

spoor65 schreef: Tuurlijk is het niet erg om je goederentrein als duwtrein binnen te moeten laten lopen, maar denk je er dan wel aan, dat je bij het begin van de nevenbaan of op het vertrekpunt van die goederenduwtrein al de mogelijk zult moeten hebben, om die loc aan de juiste kant van de trein te zetten.
Ik heb eigenlijk geen bezwaar dat een goedertrein op een perronspoor binnenloopt, en dan met een extra lokje via de hoofdbaan wordt uitgetrokken, om het geoderenspoor opgeduwd te worden Dit zou een ruraal stationnetje moeten voorstellen, waar maar een paar treinen per dag de dienst doen. Dat er wat over het hoofdspoor moet gerangeerd worden lijk me vrij realistisch.
En ik denk toch ook dat die extra wisselstraat je nog veel meer mogelijkheden geeft, en je spel op dit kleine station, nog verder kan uitbreiden, als je het kopspoor achter de perrons aansluit op het inmiddels omgedraaide ontsluitspoor, zou je dus zelfs dat stuk kopspoor als geheel ontsluitspoor kunnen gebruiken, je kunt en met meer treinen op dit station rijden, en hebt gelijk, het huidige ontsluitspoor als extra opstelruimte voor goederen materiaal. je zou dus nog veel meer kunnen rangeren dan nu, indien je mijn eerdere punten nog eens goed bekijkt.
Ik verkies hier eigenlijk een landschappelijke invulling. Het korte stukje tussen perronspoor en goederenspoor kan gebruikt worden voor het opstellen van een lok tijdens een rangeermanoeuver. Mij lijkt dit voldoende. Ik ben al best tevreden met dit plan.

groeten,

Michiel

Plaats reactie