NL N-baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 404
- Contacteer:
NL N-baan
Omdat mijn baanplan topic niet echt meer over het baanplan ging kreeg ik terecht de tip om een nieuw topic te
starten in deze sectie van het forum, dus bij deze.
Sinds kort heb ik een hele zolder tot mijn beschikking en kan ik eindelijk mijn droom laten uitkomen : een grote N baan.
De bedoeling is een baan in een Nederlandse setting, niet precies na te maken , maar wel geïnspireerd op ruwweg de
driehoek Roosendaal-Breda-Lage Zwaluwe. Dit niet alleen omdat ik in deze omgeving woon, maar ook dagelijks als trein-
dienstleider voor Prorail deze baanvakken bedien.
De opbouw van de baan gaat uiteraard in gedeeltes, omdat ik niet alleen de eerste 2 jaar bezig wil zijn met spoor leggen,
maar ook lekker met groen bezig wil zijn.
Bij deze alvast wat foto's van het eerste hoekje van de baan wat een beetje aangekleed is.
De bovenleiding is volledig zelfbouw. Misschien niet zo mooi als de kant en klare dingen maar de enige manier om de
brabantse bogen die zo kenmerkend zijn voor deze baanvakken neer te zetten, en los daarvan geeft het ook veel meer
voldoening en leer je goed om te gaan met de soldeerbout.
Ook is het de bedoeling dat t.z.t. tegen de houten platen achtergronden gaan komen, maar daarvoor moet ik eerst nog
een printer aan gaan schaffen.
Groeten Rik
starten in deze sectie van het forum, dus bij deze.
Sinds kort heb ik een hele zolder tot mijn beschikking en kan ik eindelijk mijn droom laten uitkomen : een grote N baan.
De bedoeling is een baan in een Nederlandse setting, niet precies na te maken , maar wel geïnspireerd op ruwweg de
driehoek Roosendaal-Breda-Lage Zwaluwe. Dit niet alleen omdat ik in deze omgeving woon, maar ook dagelijks als trein-
dienstleider voor Prorail deze baanvakken bedien.
De opbouw van de baan gaat uiteraard in gedeeltes, omdat ik niet alleen de eerste 2 jaar bezig wil zijn met spoor leggen,
maar ook lekker met groen bezig wil zijn.
Bij deze alvast wat foto's van het eerste hoekje van de baan wat een beetje aangekleed is.
De bovenleiding is volledig zelfbouw. Misschien niet zo mooi als de kant en klare dingen maar de enige manier om de
brabantse bogen die zo kenmerkend zijn voor deze baanvakken neer te zetten, en los daarvan geeft het ook veel meer
voldoening en leer je goed om te gaan met de soldeerbout.
Ook is het de bedoeling dat t.z.t. tegen de houten platen achtergronden gaan komen, maar daarvoor moet ik eerst nog
een printer aan gaan schaffen.
Groeten Rik
Re: NL N-baan
Rik,
misschien is het een idee om zolang je je achtergrond nog niet hebt de platen lichtblauw te schilderen?
Gewoon met goedkope acryl-verf....
misschien is het een idee om zolang je je achtergrond nog niet hebt de platen lichtblauw te schilderen?
Gewoon met goedkope acryl-verf....
Groet,
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Hallo Rik.
Deze hebben we hier in Dordrecht ook staan.
Lekker doorgaan met het bouwen en zelf maken der bovenleidingmasten
Ik vindt dit nu echt al heel mooi worden.
Complimenten, ga zo verder.
Blijf het volgen.
Martin de Deugd
Deze hebben we hier in Dordrecht ook staan.
Lekker doorgaan met het bouwen en zelf maken der bovenleidingmasten
Ik vindt dit nu echt al heel mooi worden.
Complimenten, ga zo verder.
Blijf het volgen.
Martin de Deugd
-
-
Beste Rik,
Leuk stukje baan laar je zien.
Heb je ook nog foto's van het geheel?
Groet,
Arjan
Leuk stukje baan laar je zien.
Heb je ook nog foto's van het geheel?
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Volg ons op Facebook
-
- Contacteer:
Bedankt voor de positieve reacties allen!
@ Arjan ; dit is tot nu toe het enige stukje wat aangekleed is, daarnaast is het eigenlijk onmogelijk om
het geheel op 1 foto te krijgen Ik heb wel deze foto van een tijdje terug waarop je ziet waarom.
gr
@ Arjan ; dit is tot nu toe het enige stukje wat aangekleed is, daarnaast is het eigenlijk onmogelijk om
het geheel op 1 foto te krijgen Ik heb wel deze foto van een tijdje terug waarop je ziet waarom.
gr
-
Beste Rik,
Soms lijkt het niets, maar dit geeft wel een leuk en goed idee van de ruimte die je hebt.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Groet,
Arjan
Soms lijkt het niets, maar dit geeft wel een leuk en goed idee van de ruimte die je hebt.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
Volg ons op Facebook
Volg ons op Facebook
-
- Contacteer:
Het hoekje heeft intussen weer wat meer aankleding gekregen :
De printer is intussen ook binnen, dus binnenkort eens kijken of we wat achtergronden
kunnen fixen. Excuses voor het gelige licht, foto is gemaakt bij kunstlicht , maar laten
we zeggen dat het .. uhhh zogenaamd schemerig was.
gr Rik
-edit- owja als er nog mensen zijn die leuke ideeën hebben voor de tuin rondom het huis zijn ze welkom
De printer is intussen ook binnen, dus binnenkort eens kijken of we wat achtergronden
kunnen fixen. Excuses voor het gelige licht, foto is gemaakt bij kunstlicht , maar laten
we zeggen dat het .. uhhh zogenaamd schemerig was.
gr Rik
-edit- owja als er nog mensen zijn die leuke ideeën hebben voor de tuin rondom het huis zijn ze welkom
-
- Contacteer:
De eerste perrons liggen ook op zn plek. Hier te zien terwijl de 1657 zijn eerste
rondje op mn baan doet met een unit cargo treintje aan de haak.
Ik moet zeggen dat die achtergronden echt meteen een extra dimensie toevoegen aan de baan.
Nu alleen nog een manier zoeken om ze wat netter te bevestigen
En zo bouwen we lekker door
gr
rondje op mn baan doet met een unit cargo treintje aan de haak.
Ik moet zeggen dat die achtergronden echt meteen een extra dimensie toevoegen aan de baan.
Nu alleen nog een manier zoeken om ze wat netter te bevestigen
En zo bouwen we lekker door
gr
Erg leuk! je zou kunnen kijken of je de achtergrond op wat dikker papier kunt printen, eventueel zelfs fotopapier?
Voegt inderdaad een hele nieuwe dimensie toe, het lijken net echte bladeren die op de rails liggen
Voegt inderdaad een hele nieuwe dimensie toe, het lijken net echte bladeren die op de rails liggen
Hoi Rik,
Ziet er allemaal heel leuk uit als je baan beetje bij beetje aangekleed wordt.
En ik zie dat m'n oude loc het ook naar z'n zin heeft op je baan.
Groetjes,
PeterBl.
Ziet er allemaal heel leuk uit als je baan beetje bij beetje aangekleed wordt.
En ik zie dat m'n oude loc het ook naar z'n zin heeft op je baan.
Groetjes,
PeterBl.
Ziet er tof uit rik. Inderdaad doen de achtergronden het heel goed! Wat dikker papier zal zeker helpen om het mooier te krijgen.
Verder heb je een flinke lengte tot je beschikking, gaaf hoor.
Ik wilde toch even inhaken op je bovenleiding! Vind de portalen namelijk erg gaaf en mooi! Maar je bovenleidingsdraden zijn wel heel erg dik en grof.
Zoals eerder gezegd zou je een mal kunnen maken op een houten plankje. hier doe je spijkertjes in zodat je precies je draden zo kunt leggen zodat het er altijd het zelfde uitziet. Ook kun je dan makkelijker solderen! Je soldeer is namelijk ook tamelijk grof gedaan.
Tis maar een tip om je te helpen.
Verder heb je een flinke lengte tot je beschikking, gaaf hoor.
Ik wilde toch even inhaken op je bovenleiding! Vind de portalen namelijk erg gaaf en mooi! Maar je bovenleidingsdraden zijn wel heel erg dik en grof.
Zoals eerder gezegd zou je een mal kunnen maken op een houten plankje. hier doe je spijkertjes in zodat je precies je draden zo kunt leggen zodat het er altijd het zelfde uitziet. Ook kun je dan makkelijker solderen! Je soldeer is namelijk ook tamelijk grof gedaan.
Tis maar een tip om je te helpen.
Heel toepasselijk die achtergrond foto............
alleen zou ik proberen die foto's iets strakker te plakken
Verder mooie baantje zo.
Geniet iedere keer van de scenery.
Groet Wim.
alleen zou ik proberen die foto's iets strakker te plakken
Verder mooie baantje zo.
Geniet iedere keer van de scenery.
Groet Wim.
-
- Contacteer:
Bedankt allemaal voor de reacties en tips,
@ Peter, ja hoor die is goed terecht gekomen
@ Joost , je hebt absoluut gelijk m.b.t. de bovenleiding het is vrij grof gedaan. In eerste instantie
wilde ik gewoon zien of het überhaupt een optie is om het helemaal zelf bouwen. Nu blijkt dat dat opzich
wel te doen is ga ik zeker proberen die mal te maken om het geheel toch iets netter te krijgen.
@ Jos, goeie tip , ga ik meteen proberen!
Gr Rik
@ Peter, ja hoor die is goed terecht gekomen
@ Joost , je hebt absoluut gelijk m.b.t. de bovenleiding het is vrij grof gedaan. In eerste instantie
wilde ik gewoon zien of het überhaupt een optie is om het helemaal zelf bouwen. Nu blijkt dat dat opzich
wel te doen is ga ik zeker proberen die mal te maken om het geheel toch iets netter te krijgen.
@ Jos, goeie tip , ga ik meteen proberen!
Gr Rik
Fraai!
Waar heb je dat wachthokje op het perron vandaan? Zelf gemaakt? Past er perfect bij.
Waar heb je dat wachthokje op het perron vandaan? Zelf gemaakt? Past er perfect bij.
Zelf slijp ik te veel aan tin op zelf gemaakte dingen weg met de dremel op een niet te hoog toerental. Zeker als het daarna nog word geverfd ziet t er al een stuk strakker uit. Werkt ook goed bij zelf gemaakte hekjes, straatverlichting ed.
t is maar een ideetje...
t is maar een ideetje...
groeten,
Jeroen
Jeroen
Ik zie ze namelijk wel staan op Markenburg op de foto van de rond het perron spullen, maar niet bij de bestelbare produkten?Paul B schreef:Fraai!
-
- Contacteer:
Paul, die abri heb ik gekocht in Houten bij een zelfbouwer. Ik weet alleen ff zn naam niet meer, hij stond
geloof ik in hal 2. Hij had geen website, wel een email adres alleen ben ik natuurlijk zo stom geweest om
dat niet te noteren.
@ Jeroen, bedankt voor de tip, dat kan ik wel eens proberen inderdaad
gr
geloof ik in hal 2. Hij had geen website, wel een email adres alleen ben ik natuurlijk zo stom geweest om
dat niet te noteren.
@ Jeroen, bedankt voor de tip, dat kan ik wel eens proberen inderdaad
gr
-
Hoi Rik
is dit toevallig de man waar je het gekocht hebt ??
http://www.projectzolderop.nl/HENKS%20Modelbouw.html
ben hierop gekomen via medeforumlid Paul DMV
mvg
Prem
mvg
Prem
Ik heb zelf bij hem diverse dingen gekocht (NS stempelautomaten, schakelkasten, bankjes, prullenbakken). Heb hem toen zelf een mail gestuurd met vraag voor zijn prijslijst.Richard1978 schreef:Hoi Rik
mvg
Prem
The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.
Ja sommige dingen zien er leuk uit, die ns-kaartautomaat bijvoorbeeld. Als ik zijn site lees, dan lijkt het alsof hij altijd in Houten staat?