zolderbaan van De SpoorfaNaat...

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
SpoorfaNaat

Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...

Bericht door SpoorfaNaat »

oeps... :oops: :oops: :oops:

je hebt gelijk...
maar dat is geen probleem hoor.... ;)

Spoorse Groeten,
Van de faNaat.

jeepney

Bericht door jeepney »

Ik volg het even niet meer helemaal: er wordt gewaarschuwd (oa door Dizkartes) dat een baan met 4 nivo's waarschijnlijk niet gaat passen, dan wordt er vervolgens met Dizkartes een nieuw baanplan gemaakt met.............wederom 4 nivo's :shock: :o :?:

Henk

dizkartes

Bericht door dizkartes »

ik heb hem alleen geholpen het bovenste niveau te maken....... en de parade baan....

en geef duidelijk aan welke ruimte er nodig is tussen de lagen...

Ik denk ook dat de schaduw-station-lagen tot 1 laag zou moeten worden gemaakt...
de parade-baan zou je nog een beetje mee kunnen smokelen door deze heel dicht (ongeveer 10 cm) van de bovenste laag af te leggen als je hem helemaal open laat.

Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882

spoor65

Bericht door spoor65 »

jeepney schreef:Ik volg het even niet meer helemaal: er wordt gewaarschuwd (oa door Dizkartes) dat een baan met 4 nivo's waarschijnlijk niet gaat passen, dan wordt er vervolgens met Dizkartes een nieuw baanplan gemaakt met.............wederom 4 nivo's :shock: :o :?:

Henk

Zelfs 3 lagen is eigenlijk al te hoog

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Twee vraagjes:

1. Hoe kom je met een doorgaande trein van links boven via het station op het paradebaanvak?
2. Wat is de bedoeling van het overloopwissel op het paradebaanvak?

Onderwerp starter
SpoorfaNaat

Zolderspoor schreef:Twee vraagjes:

1. Hoe kom je met een doorgaande trein van links boven via het station op het paradebaanvak?
2. Wat is de bedoeling van het overloopwissel op het paradebaanvak?
hey,

er zit in het hoofdstation nu een extra wissel, en die wissel in het paradebaan zijn er inmiddels uit.

Spoorse Groeten,
Van de faNaat.

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Zoals toe gezegd even een kort verhaaltje over je plan.

Volgens mij ben je op je rangeer nivo best goed bezig. Ziet er leuk uit qua sporen. Wellisch dat een oude rot hier anders naar kijkt, maar toch.
Mogelijk kan je je draaischijf iets verder weg leggen zodat je iets van onderhoud hier kan maken. mogelijk met een extra spoortje, vuurkuil en andere leuke bezienswaardigheden als je je locs parkeert.

Wat betrefd je paradebaan, hier is denk ik best wat mee mogelijk. zoals je hem nu tekent komt die voor je station uit. Als je de bocht aan het einde van je station laat zakken naar misschien 4, 5 cm dan heb je optisch wat winst. als je dan wat grotere objecten ernaast plaatst hoef je niet heel erg te knoeien met een paradebaan.
Het doel hiervan is een trein over recht stuk laten rijden. Nu laat je de trein langs de rand rijden met een optische scheiding van je station.

Je schaduw station heeft nog niet extreem veel banen om niet te kunnen samen voegen. Ik denk dat als ik commentaren lees dat de conclussie is dat 1 ook moet kunnen. Wellicht kan je door het schaduw station 20 cm onder je baan te hangen genoeg ruimte krijgen om lekker diep te kunnen leggen. (ik begreep al dat je wel lenig bent en waarschijnlijk nog jong genoeg om nog wel eens te verhuizen) Op die manier kan je een groot aantal treinen inzetten, ik gok zo 10 a 15 sets.
Om dan je overige sets op te bergen in een vitrine kast. Ik heb hier op het forum een voorbeeld gezien van een vitrine kast waar 30 treinen compleet in staan die enkel tegen de baan gehouden hoeven te worden om ingezet te kunnen worden. Op die manier win je nog meer en kan je je mooie treinen ook nog gewoon tonen.

Het totaal wordt dan ergens 30 cm hoog, zonder hoge bebouwingen. Bouw je dit op 20 cm van de grond kan je overal redelijk bij. En hou je nog wat ruimte over om omhoog te gaan.

hopelijk kan je iets met deze uitleg en blijft je oorspronkelijke idee nog een beetje bewaard.

Onderwerp starter
SpoorfaNaat

hey matthijs,

ik zal eens kijken wat ik kan doen met het schaduwstation de 2 in 1 maken.
en wat bedoelde je met de paradebaan daar kwam ik niet helemaal uit...

Spoorse Groeten,
Van de faNaat.

matthijskuiper

Met de Parade baan bedoelde ik eigenlijk dat je dit samen op 1 nivo doet.
Behalve dat het fysieke spoor iets lager komt dan je station. De ruimte hiervoor heb je wel, maar zakken heeft als voordeel dat je dan optisch een laag wint zonder dat je een extra nivo moet maken.

Waarschijnlijk wat je al in je hoofd had zitten.

P Bender

Bericht door P Bender »

SpoorfaNaat schreef:Ik wil bij de draaischijf wat industrie maken, wie heeft er een beetje ideeen.....???
Naar Amerikaanse "operating" principes is een depot al een aardige industrie qua aan- en afvoer van wagens:
- kolen aanvoer
- slakken afvoer
- incidenteel zand aanvoer
- wagens met "zooi" voor de nodige reparaties
- en dan vergeet ik er vast al een paar

Kortom daar kan je best al wat wagens aan ophangen

Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

matthijskuiper

Wat betrefd de 14 opstel sporen in je schaduw station kan je deze ook op 1 niveau maken, hiervan zijn genoeg voorbeelden.
Als ik een linkje vindt krijg je die. feitelijk hoef je in je schaduw alleen maar te "pauzeren". en misschien een keer lus.

Je geeft aan 2 spiralen te willen, misschien wat overkill, maar vooral doen. (is leuk)
Hiertussen kan je in de meter die je hebt een stuk of 15 sporen kwijt. althans ik krijg in een diorama van 40 cm ook makkelijk 5 sporen geplakt.
Het zijn alleen de wissels die je even netjes moet leggen als een soort van kerst boom. Daaromheen kan ook nog prima een keerlus. een beetje vergelijkbaar met het kopstation van Mike. Maar dan maak je de kop open en laat je deze naar de tweede spiraal lopen.

als ik tijd kan vinden zal ik een schets maken voor je.

Onderwerp starter
SpoorfaNaat

hey,

dat is altijd fijn als je dat wilt doen.
heb je een pb gestuurd.

Spoorse Groeten,
Van de faNaat.

matthijskuiper

Dat zag ik, zal er even naar kijken dit weekend.

Onderwerp starter
SpoorfaNaat

hey,

ik zal zelf ook even kijken wat ik kan doen alvast...
qua schaduwstation...

Spoorse Groeten,
Van de faNaat.

Onderwerp starter
SpoorfaNaat

wat vinden jullie van dit schaduwstation....
Bijlagen
14 dec nieuwbaanplan.jpg
14 dec nieuwbaanplan.jpg (75.76 KiB) 4359 keer bekeken

Spoorse Groeten,
Van de faNaat.

Zolderspoor

Wat ik hiervan vind? Een heel eind de goede richting op.
Mijn advies is alleen nog om van het rechtse wachtstation ook een "dropje" te maken, zodat alle sporen even lang zijn. Er is geen enkele reden dat de noordelijke uitgangsboog precies naast de noordelijke ingangsboog moet liggen.
Als het kan probeer dan het wachtstation zo veel mogelijk vooraan te leggen, desnoods schuin. Is wat gemakkelijker als je moet hersporen.
Als ervaringsdeskundige zeg ik dan nog: gebruik de nieuwste wissels voor het moeilijkst te bereiken gedeelte. De verleiding is om juist voor het onzichtbare de oudste meuk te gebruiken. Maar bedenk dat juist dat materiaal het eerste kapot gaat.

matthijskuiper

Rob heeft inderdaad gelijk als je de uitrit achter naar rechts doet heb je alles ongeveer even lang. en misschien een idee om de sporen aan de andere kant van de tafel te leggen zodat je er dichter bij hebt liggen. mocht eht dan ontsporen kan je er nog beter bij. Maar dit is wel redelijk wat bedoelt wordt.

Verder kan je een los spoortje leggen om treinen op in te zetten in uit te halen, dan hoef je daarna niet in je baan te reiken.

Onderwerp starter
SpoorfaNaat

oke heren ik zal eens kijken of het me lukt....
ga ff aan de slag met wintrack. ;) ;)

Spoorse Groeten,
Van de faNaat.

Onderwerp starter
SpoorfaNaat

ff een vraagje....moet ik de sporen dan dwars leggen.....

Spoorse Groeten,
Van de faNaat.

matthijskuiper

Je kan ze inderdaad dwarsleggen, mogelijk dat je dan net iets meer ruimte krijgt.

Ander moet je naamelijk de inkomende wisselstraat naar boven door kopieren zodat beide dezelfde schuinheid houden.

Zolderspoor

Nee, niet dwars. Maar een beetje scheef. De zuidzijde op het huidige punt en de generale lijn in het noorden zo ongeveer uitkomend in het 6de vakje van links en het derde (hele) vakje van boven. Een tikkie diagonaal.
Probeer vanwege de bereikbaarheid in geval van calamiteiten de sporen zo ver mogelijk naar de voorkant te halen.

Onderwerp starter
SpoorfaNaat

bedoelen jullie zoiets.......
ik heb ook 3 opstelsporen vooraan geplaatst om loc's op het schaduwstation te kunnen plaatsen.

sorry spoorzolder ik lees je berichtje net pas.
Bijlagen
14 dec nieuwbaanplan.jpg
14 dec nieuwbaanplan.jpg (94.01 KiB) 4690 keer bekeken

Spoorse Groeten,
Van de faNaat.

Zolderspoor

Prima. Nog veel beter. Niks meer aan veranderen.

matthijskuiper

Inderdaad dat is wat ik bedoelde.
Dan is er nog 1 ding om op te letten, dat is de binnenbocht op de zuidelijke helix, als die niet te krap is is de baan helemaal goed.
En te krap hebben we het over kleiner dan een R2 en eigenlijk bijvoorkeur een R3. Maar dat gaat je wel lukken denk ik.

Onderwerp starter
SpoorfaNaat

matthijskuiper schreef:Inderdaad dat is wat ik bedoelde.
Dan is er nog 1 ding om op te letten, dat is de binnenbocht op de zuidelijke helix, als die niet te krap is is de baan helemaal goed.
En te krap hebben we het over kleiner dan een R2 en eigenlijk bijvoorkeur een R3. Maar dat gaat je wel lukken denk ik.
hey matthijs,

ik zal eens kijken wat je bedoelt..en zuidelijke helix bedoel je die onderste!!!!
en dan de meest korte bocht.
Zolderspoor schreef:Prima. Nog veel beter. Niks meer aan veranderen.
oke :mrgreen: :mrgreen:

Spoorse Groeten,
Van de faNaat.
Plaats reactie