Hallo allemaal,
Na veel wikken en wegen, tekenen en weer gummen denk ik een aardig baanontwerp te hebben voor mijn baan.
Het is een compromis ( zoals een modelbaan natuurlijk altijd vol compromissen zit ) tussen rij-mogelijkheden en toch nog wat ruimte voor scenery.
De basis bestaat uit 2 stations, eentje op 0 nivo, het hoofdstation en een station op een lager nivo ( -60mm) waarbij ook industrie een grotere rol speelt, met iets van goederen overslag van trein naar boot.
Ondergronds komen 2 schaduwstations, een met 4 en een met 3 sporen.
De automatisering gaat met het blokgestuurde systeem 'Dinamo', die ik ga upgraden naar het hybride systeem om straks zowel blokgestuurd als met decoders te kunnen rijden.
Het dubbelspoor aan de achterzijde wordt een spoordijk, omdat ik in de linker bovenhoek met een brug over het enkele stationspoor uit het hoofdstation heen ga. Ook komt daar waarschijnlijk een brug over water dat naar de haven gaat leiden.
Groetjes John
Baanplan baantje John.s
Baanplan baantje John.s
- Bijlagen
-
- railplan 10-08-2009.JPG (106.66 KiB) 4969 keer bekeken
John S.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.
Re: Baanplan baantje John.s
mooi baanplan, vooral dat in verdiepingen werken is idd heel erg mooi en ook leuk voor scenery, een brug erbij en dan heb je lekker veel maar ook weer niet het idee dat het heel druk is
ik zie dat je 2 banen hebt, maar aan de boven kant lijkt het toch, bij dat rode tekentje, ik neem aan dat dat een tunnel ingaat dat 2 sporen op 1 overgaat, hoe wil je dan 2 aparte rondjes hebben? of zie ik dat verkeert?
ik zie dat je 2 banen hebt, maar aan de boven kant lijkt het toch, bij dat rode tekentje, ik neem aan dat dat een tunnel ingaat dat 2 sporen op 1 overgaat, hoe wil je dan 2 aparte rondjes hebben? of zie ik dat verkeert?
Groeten Chris
Re: Baanplan baantje John.s
Het klopt inderdad dat het station een dubbelspoor in heeft en daarna als enkel spoor verder gaat.
Mijn uitgangspunt is namelijk dat de intercity's dit station gebruiken als eindpunt.
Goederen en locaalspoor kunnen verder.
Dit maakt namelijk een wat meer afwisselend treinverkeer mogelijk.
Vandaar ook de 2 kopsporen in het grote station.
Hier komen dan treinstellen en treinen met een stuurstand binnen.
( b.v. de Benelux combinatie met een 11.8 serie en stuurstand en de dubbeldekkers ).
De rest van de intercity's kan aan het doorgaande spoor binnenkomen en eventueel omlopen of een locwissel doen.
De stop- en goederentreinen treinen kunnen verder op het lokaalspoor.
( de plan-V's en sprintertjes )
Ondergronds vertakt de enkele lijn zich direct in een schaduwstation , waarna kan worden gekozen om via een keerlus weer op het enkelspoor terug te komen of naar het 2e schaduwstation te rijden en uiteindelijk bij het kleine station uit te komen.
gr. John
Mijn uitgangspunt is namelijk dat de intercity's dit station gebruiken als eindpunt.
Goederen en locaalspoor kunnen verder.
Dit maakt namelijk een wat meer afwisselend treinverkeer mogelijk.
Vandaar ook de 2 kopsporen in het grote station.
Hier komen dan treinstellen en treinen met een stuurstand binnen.
( b.v. de Benelux combinatie met een 11.8 serie en stuurstand en de dubbeldekkers ).
De rest van de intercity's kan aan het doorgaande spoor binnenkomen en eventueel omlopen of een locwissel doen.
De stop- en goederentreinen treinen kunnen verder op het lokaalspoor.
( de plan-V's en sprintertjes )
Ondergronds vertakt de enkele lijn zich direct in een schaduwstation , waarna kan worden gekozen om via een keerlus weer op het enkelspoor terug te komen of naar het 2e schaduwstation te rijden en uiteindelijk bij het kleine station uit te komen.
gr. John
John S.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.
Re: Baanplan baantje John.s
Hallo John,
Best een boeiend plan dat je hier voorlegt, met veel rij- en manoeuvreermogelijkheden. Het is een beetje laat, maar ik geef je toch hierbij mijn idee erover:
* De hoek linksboven zal moeilijk bereikbaar zijn als je baan vast tegen de muur bouwt. Ik zou het paradespoor met flex in een ruime boog de hoek om laten lopen, en in de hoek zelf een mangat voorzien.
* Bij het linker station, kan je van de twee rechter opstelsporen niet meer de baan op, of het moet in tegenspoor. Mogelijk kan je er nog een oversteek voorzien? (Ik vermoed dat je rechts gaat rijden, zoals in Nederland of Duitsland?)
* Ik weet niet hoe je het hoogtespel gepland had, maar ik heb een vermoeden dat je op dit vlak een serieus probleem hebt. Ik veronderstel dat de paradebaan bovenaan ligt. De tunnel van het rechter station een niveau lager. Maar dan!? Hoe krijg je het dubbelspoor uitgaande het linker station nog onder het rechter station? In denk dat je een spiraal zal moeten voorzien linksonder om 2 niveaus te zakken. Maar misschien heb je het hoogtespel al helemaal voor de bakker. Ik ben benieuwd.
Voor de rest blijf ik het een leuk plan vinden met veel protentieel!
Succes,
Michiel
Best een boeiend plan dat je hier voorlegt, met veel rij- en manoeuvreermogelijkheden. Het is een beetje laat, maar ik geef je toch hierbij mijn idee erover:
* De hoek linksboven zal moeilijk bereikbaar zijn als je baan vast tegen de muur bouwt. Ik zou het paradespoor met flex in een ruime boog de hoek om laten lopen, en in de hoek zelf een mangat voorzien.
* Bij het linker station, kan je van de twee rechter opstelsporen niet meer de baan op, of het moet in tegenspoor. Mogelijk kan je er nog een oversteek voorzien? (Ik vermoed dat je rechts gaat rijden, zoals in Nederland of Duitsland?)
* Ik weet niet hoe je het hoogtespel gepland had, maar ik heb een vermoeden dat je op dit vlak een serieus probleem hebt. Ik veronderstel dat de paradebaan bovenaan ligt. De tunnel van het rechter station een niveau lager. Maar dan!? Hoe krijg je het dubbelspoor uitgaande het linker station nog onder het rechter station? In denk dat je een spiraal zal moeten voorzien linksonder om 2 niveaus te zakken. Maar misschien heb je het hoogtespel al helemaal voor de bakker. Ik ben benieuwd.
Voor de rest blijf ik het een leuk plan vinden met veel protentieel!
Succes,
Michiel
Re: Baanplan baantje John.s
Hoi Michiel,
Dat beetje laat valt mee hoor, tussen eindontwerp en een stadium waar aanpassen bijna onmogelijk is zit een lange tijd ( bij mij wel tenminste )
Dat van het tegengesteld rijden uit station 2, dat heb je heel goed opgemerkt, ik had het niet gezien
Snel mijn oude schetsen naar boven gehaald, en ziedaar, daar zaten ze wel in !! Een slordigheidje dus bij het invoeren in Winrail, snel aanpassen die hap dus.
Wat de hoogten betreft zou het goed moeten komen, als Winrail tenminste kan rekenen
De berekeningen komen nergens boven de 3% helling uit.
In mijn naslagwerkje van "de kleine modelbouw serie " staat: Bij de DB gaat men in enkele gevallen tot 5,2% maar normaal gesproken gaan hoofdlijnen in uitzonderlijke gevallen tot 4%.
Ik rij dan wel geen DB, maar als je te star gaat vasthouden aan ons vlakke nederland heb je, als je ook nog wat meer rijmogelijkheden wilt, wel heel veel beperkingen, of heel veel oppervlak nodig.
Maar even concreet, de hoogte van de spoordijk wordt 45mm, en aan de linkerkant daalt hij met een helling van 3% tot de uiteindelijke stationshoogte van -35mm Het statonsgedeelte met de perrons daalt dan nog over een lengte van bijna 2m nog zo'n 2cm. Het idee van een spiraal staat me wel aan, ik ben met mijn opbouw voorlopig nog zo flexibel dat ik eerst zonder probeer. Wordt het toch niet naar het zin kan ik die spiraal nog proberen.
De bereikbaarheid van de hoek linksboven valt erg mee, hier verwacht ik geen problemen mee, maar bedankt voor het meedenken. De bedoeling is wel om hier een hefbrug te maken . Er staat een prachtige brug bij mij in de buurt, en ligt in de lijn tussen Alkmaar Noord en Heerhugowaard. Mijn plan is om deze als voorbeeld te nemen.
Of hij ook funktioneel open en dicht kan moet ik nog even over nadenken.
Groetjes John
Dat beetje laat valt mee hoor, tussen eindontwerp en een stadium waar aanpassen bijna onmogelijk is zit een lange tijd ( bij mij wel tenminste )
Dat van het tegengesteld rijden uit station 2, dat heb je heel goed opgemerkt, ik had het niet gezien
Snel mijn oude schetsen naar boven gehaald, en ziedaar, daar zaten ze wel in !! Een slordigheidje dus bij het invoeren in Winrail, snel aanpassen die hap dus.
Wat de hoogten betreft zou het goed moeten komen, als Winrail tenminste kan rekenen
De berekeningen komen nergens boven de 3% helling uit.
In mijn naslagwerkje van "de kleine modelbouw serie " staat: Bij de DB gaat men in enkele gevallen tot 5,2% maar normaal gesproken gaan hoofdlijnen in uitzonderlijke gevallen tot 4%.
Ik rij dan wel geen DB, maar als je te star gaat vasthouden aan ons vlakke nederland heb je, als je ook nog wat meer rijmogelijkheden wilt, wel heel veel beperkingen, of heel veel oppervlak nodig.
Maar even concreet, de hoogte van de spoordijk wordt 45mm, en aan de linkerkant daalt hij met een helling van 3% tot de uiteindelijke stationshoogte van -35mm Het statonsgedeelte met de perrons daalt dan nog over een lengte van bijna 2m nog zo'n 2cm. Het idee van een spiraal staat me wel aan, ik ben met mijn opbouw voorlopig nog zo flexibel dat ik eerst zonder probeer. Wordt het toch niet naar het zin kan ik die spiraal nog proberen.
De bereikbaarheid van de hoek linksboven valt erg mee, hier verwacht ik geen problemen mee, maar bedankt voor het meedenken. De bedoeling is wel om hier een hefbrug te maken . Er staat een prachtige brug bij mij in de buurt, en ligt in de lijn tussen Alkmaar Noord en Heerhugowaard. Mijn plan is om deze als voorbeeld te nemen.
Of hij ook funktioneel open en dicht kan moet ik nog even over nadenken.
Groetjes John
John S.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.
Re: Baanplan baantje John.s
Hoi John,
Mijn baan is 95 cm breed, en zelf ben ik toch niet klein (1m88). Ik kan je zeggen dat het haast ondoenbaar is om over deze afstand nog behoorlijk werk te leveren. Mijn baan staat op wieltjes, en kan het van de muur wegrollen. Maar in jouw geval, met die hoek ga je nog je peren zien als je niets voorziet voor de bereikbaarheid. Maar het is jouw baan, jij beslist!
Als ik je station zie met zijn perronlengten, schat ik dat je tot een rijtuig of 6-7 kan gaan (meer natuurlijk voor expresstreinen die er niet stoppen). Ook goederentrein kunnen best lang en zwaar worden. Dit soort slepen krijg je echt niet een helling op van 3% laat staan 5%. Je gaat je vroeg of laat ergeren met een dergelijk stijle helling. Niet alle locomotieven hebben een goede grip en trekkracht. De meeste doen het op dit vlak maar matig. Ik zou die helling niet stijler dan 2,5% laten gaan. Op mijn baan heb ik hellingen van 2,5% en ik weet nu al dat op mijn volgende baan de hellingen niet boven de 2% zullen komen. Maar dat is mijn ervaring, Je bent natuurlijk vrij om te stoeien met stijle hellingen, en er oplossingen voor te bedenken (dubbeltractie?).
Succes met de verdere ontwikkeling van je baan,
Mijn baan is 95 cm breed, en zelf ben ik toch niet klein (1m88). Ik kan je zeggen dat het haast ondoenbaar is om over deze afstand nog behoorlijk werk te leveren. Mijn baan staat op wieltjes, en kan het van de muur wegrollen. Maar in jouw geval, met die hoek ga je nog je peren zien als je niets voorziet voor de bereikbaarheid. Maar het is jouw baan, jij beslist!
Als ik je station zie met zijn perronlengten, schat ik dat je tot een rijtuig of 6-7 kan gaan (meer natuurlijk voor expresstreinen die er niet stoppen). Ook goederentrein kunnen best lang en zwaar worden. Dit soort slepen krijg je echt niet een helling op van 3% laat staan 5%. Je gaat je vroeg of laat ergeren met een dergelijk stijle helling. Niet alle locomotieven hebben een goede grip en trekkracht. De meeste doen het op dit vlak maar matig. Ik zou die helling niet stijler dan 2,5% laten gaan. Op mijn baan heb ik hellingen van 2,5% en ik weet nu al dat op mijn volgende baan de hellingen niet boven de 2% zullen komen. Maar dat is mijn ervaring, Je bent natuurlijk vrij om te stoeien met stijle hellingen, en er oplossingen voor te bedenken (dubbeltractie?).
Succes met de verdere ontwikkeling van je baan,