Heerenveen, baanplan 300 bij 50 cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel

Heerenveen, baanplan 300 bij 50 cm

Bericht door Bouwe »

Beste modelspoorfanaten,

Weer eens wat anders dan de zoveelste (om)gespoten trein: een baanplan!

Sinds enige tijd loop ik met de gedachte om een kleine pendelbaan te bouwen met het formaat van 300 bij 50 cm. Deze is dan verdeeld in drie modules van 100 bij 50 cm zodat de baan kan worden opgeborgen en getransporteerd. In de tussentijd met een medemodelspoorder tot het volgende baanplan gekomen:

Afbeelding

Rechts op de baan zal een kopstation komen met twee sporen. Dit kopstation is met het fiddle yard van twee sporen verbonden via een enkelspoor. Het fiddle yard zal 'verstopt' liggen achter 'iets'. Over dit 'iets' ben ik nog niet helemaal uit. Suggesties zijn altijd welkom. Dit gedeelte van de baan wil ik aansturen met koploper zodat hier automatisch maximaal 3 treinen heen en weer pendelen. Met de lengte van de perronsporen en fiddle yard is rekening gehouden met de lengte van 1 koploper viertje en een DDm2 stam. Dit zijn ook de langste treinen die hier komen te rijden.
Op de voorgrond voor het fiddle yard zal een stukje industrie verrijzen met een goederenspoor naar een loods en een opstelspoortje om hier wagens neer te zetten of om te rangeren. Dit gedeelte wordt niet geautomatiseerd met bezetmelders en zal handmatig te bedienen zijn. In principe zal het wissel wat het pendelgedeelte en het goederengedeelte met elkaar verbind niet gebruikt worden om van de pendelbaan naar het goederengedeelte te gaan en vice versa. De wissel ga ik uiteraard wel van aandrijving voorzien, je weet maar nooit met mij.

Het idee achter dit baanplan is om met zo weinig mogelijk rails en wissels toch gevarieerd te kunnen rijden.

De rails zijn van Peco code 55 en de wissels zijn de electrofrog versies. Als aandrijving heb ik hier momenteel de Peco PL 10we liggen. Maar zit te denken aan servo's icm een servodecoder.

mvg Bouwe

Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Lemland

Re: Heerenveen, baanplan 300 bij 50 cm

Bericht door Lemland »

Hoi,

Leuk plan. Heb je met opzet gekozen voor die bottleneck bij het weiland? Anders is een stukje dubbelspoor met een engelsman ertussen (of twee wissels) een optie, heb je net iets meer rijmogelijkheden.

Bart
Bijlagen
voorbeeld1.png
voorbeeld1.png (52.63 KiB) 1885 keer bekeken
voorbeeld.png
voorbeeld.png (52.36 KiB) 1885 keer bekeken

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel

Re: Heerenveen, baanplan 300 bij 50 cm

Bericht door Bouwe »

Hallo Bart,

Bedankt voor je reactie en meedenken. Een bottleneck zie ik niet zo 123 gebeuren, want ik was van plan om het pendelgedeelte en het industrielijntje qua rijden gescheiden te houden.

mvg Bouwe

Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Plaats reactie