Hoi Spoorvrienden,
Afgelopen week test gereden over mijn nieuwe baan en start gemaakt met de elektronica voor de draaischijf en de bouw van het loc depot.
Eerst de resultaten van de test van de nieuwe sporen.
Voordat alle loc's alle bezetmelders en sporen hebben bereden ben ik wel ff bezig.
De eerste problemen zijn al opgedoken met het rijden met stoomloc's.
Bij verschillende wissels ontsporen de stoomloc's, dit komt meerendeel door de voorste wielstel van de stoomloc's.
Omdat bij de enkelvoudige KATO wissels met de kleinste radius de veerspanning niet altijd optimaal is komen worden de tongen van de wissel bij rechtstand niet met voldoende druk tegen de spoorstaven gedrukt. Door nu de veerspanning in het wissel iets op te schroeven kan ik voorkomen dat het voorste wielstel tussen de tongen en de spoorstaven komt en kortsluiting veroorzaakt.
Nu is het alleen de kunst om de juiste veerspanning te vinden.
Uiteindelijk wel gelukt maar kost toch een paar avondjes (af en toe ben je in staat om het wissel in de container te gooien, maar helaas geen reserve op voorraad).
Ook is een wissel in het schaduwstation verlopen, gevoelige treinen ontsporen hier ook.
Dus nog ff wat werk aan de winkel.
Gelukkig zijn de problemen aan de rechterzijde van de helix opgelost door de constructie die ik heb aangebracht (zie vorige update).
Deze week ook gestart met het maken van de elektronica voor de draaischijf.
De print is nog niet helemaal klaar (componenten ontbreken) maar hierbij alvast de eerste foto's.
Voor het solderen van de componenten op de printplaat een Weller soldeerbout aangeschaft met verschillende soldeerpunten.
Deze print is speciaal door Kees Moerman ontworpen om de arnold draaischijf aan te sturen m.b.v. koploper.
De laatste componenten zijn zojuist binnen gekomen vanuit Conrad, dus ik kan de print afmaken.
Wat betreft het loc depot het volgende:
E.e.a. heeft nog wat voeten in de aarde omdat ik een overloop moet maken van KATO naar Arnold spoor.
Het loc depot moet nog worden gebouwd, gelukkig zijn de KATO sporen en wissels al op voorraad.
Komende weken dus aan de gang met het loc depot, en de laatste handelingen nog verrichten in het industriegebied.
Zie hier de voorbereidingen van het loc depot:
Overloop in het loc depot voor het aan en afvoeren van loc's die de kolen /zand en brandstoffen aanleveren vanuit het industriegebied. Via dit overloop kan de aan voerende loc, na het ontkoppelen van de wagons worden omgereden om de lege wagons weer te transporteren naar het industriegebied.
groet,
Wim